2024-02-03, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Beror helt och hållet på vad du håller på med och vilken typ av mat du äter. En kalori kolhydrat är inte en kalori fett är inte en kalori protein.

Enkelt uträknat ska du bara äta kolhydrater för energi som du ska spendera den dagen du äter kolhydraterna, du ska aldrig ha överskott kolhydrater när dagen är slut. En stillasittande dag drar du ner på allt kaloriintag men kolhydrater i synnerhet.

Frukost är det ända jag äter samma varje dag.
2 ägg på husman med kaviar + en skål med 1 dl grekisk yoghurt med blåbär, havregryn, pumpakärnor och kanel.

Sen försöker jag hålla tallriken till 1/4 kött, 1/4 kolhydrat och 1/2 grönsaker.

Skulle gissa att det är snackisen som har dragit iväg vikten, kan lätt dra i mig en halv brieost med kex och salami en lördagkväll.
Citera
2024-02-03, 11:30
Avslutad
Prova att hålla dig till 2300 kcal/dag i tre veckor. Väg dig dagligen men jämför veckosnitt. Därefter vet du hur du bör justera kalorimängden.

Utöver kaloriunderskott rekommenderas att du sover tillräckligt, styrketränar minst två gånger i veckan för att bygga muskler, går flera dagliga promenader för jämnare blodsockervärden samt minskar intaget av pizza och pommes frites. Dessa kombinationer av kolhydrater och mättade fetter påverkar insulinet på ett sådant vis att fettförbränning uteblir.
Citera
2024-02-03, 11:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhimpyMalt
Skulle gissa att det är snackisen som har dragit iväg vikten, kan lätt dra i mig en halv brieost med kex och salami en lördagkväll.

Ja såna där saker måste du ha koll på samt att du inte behöver speciellt mycket protein heller om du inte tränar men det är inget du behöver fokusera på. Växtfiber är generellt något som fetton missar överlag har jag märkt, det fyller ut mättnadskänslan mycket utan att tillföra mycket (det blir lite kalorier när bakterierna bryter ner det men om du inte har tillräckligt stor tarmflora så blir det ingenting alls).
Citera
2024-02-03, 11:46
Medlem
Glits avatar
Då du har ett väldigt stillasittande jobb och din enda träning är att gå 8000 steg på en dag så gissar jag att ditt kcal behov är runt 2300, du skulle behöva äta runt 2000 kcal för att gå ner 0.5kg varannan vecka om du inte har bråttom.

Vill du vara lite aggresivare i din viktnedgång skulle jag lagt mig på 1800 kcal och sedan styrketräna 2-4 gånger i veckan och därefter utvärdera efter en månad om det är hållbart. Detta gjorde jag flera månader, tråkigt men funkar.

Du äter troligvis 3000+ kcal om dagen just nu så det blir nästan en halvering, kan vara jobbigt i början men du klarar det.
Citera
2024-02-03, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja såna där saker måste du ha koll på samt att du inte behöver speciellt mycket protein heller om du inte tränar men det är inget du behöver fokusera på. Växtfiber är generellt något som fetton missar överlag har jag märkt, det fyller ut mättnadskänslan mycket utan att tillföra mycket (det blir lite kalorier när bakterierna bryter ner det men om du inte har tillräckligt stor tarmflora så blir det ingenting alls).

Ät mer protein. Även om man inte bygger muskler ska minskad muskelmassa motverkas. Viktminskning är helt irrelevant om nedgången inte avser just fettminskning. Dessutom kommer 30 procent av de kalorier som proteinet innehåller att förbrännas bara för att kroppen ska kunna bryta ner proteinet. Betydligt mer mättande än sallad.

Tillägg: Kroppen lagrar energi från fett och kolhydrater, inte protein.
Senast redigerad av runx 2024-02-03 kl. 12:20.
Citera
2024-02-03, 12:13
Avslutad
Det är nog bättre att äta lite mer fett och färre kolhydrater. Kroppen behöver ställas in på att använda fett som energikälla istället för glykos för att energilagret ska kunna minska.
Senast redigerad av runx 2024-02-03 kl. 12:54.
Citera
2024-02-03, 12:31
Medlem
2300 kalorier är för mycket.
Börja med ozempic så går du ner 20bkilo snabbt
Citera
2024-02-03, 12:34
Medlem
Citat:
Kontorsjobb med 50% hemmaarbete.
Då skall du ju knapp äta nått ju.. Du förbrukar ju inget.
Citera
2024-02-03, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Då du har ett väldigt stillasittande jobb och din enda träning är att gå 8000 steg på en dag så gissar jag att ditt kcal behov är runt 2300, du skulle behöva äta runt 2000 kcal för att gå ner 0.5kg varannan vecka om du inte har bråttom.

Vill du vara lite aggresivare i din viktnedgång skulle jag lagt mig på 1800 kcal och sedan styrketräna 2-4 gånger i veckan och därefter utvärdera efter en månad om det är hållbart. Detta gjorde jag flera månader, tråkigt men funkar.

Du äter troligvis 3000+ kcal om dagen just nu så det blir nästan en halvering, kan vara jobbigt i början men du klarar det.

Har testat denna vecka med 2300 kcal om dagen med periodisk fasta 14/10. Har funkat bra på vardagar när man arbetar, men märkte nu i helgen att det känns lite jobbigare, speciellt på kvällarna när man brukar äta snacks.
Citera
2024-02-03, 13:07
Medlem
Glits avatar
Citat:
Har testat denna vecka med 2300 kcal om dagen med periodisk fasta 14/10. Har funkat bra på vardagar när man arbetar, men märkte nu i helgen att det känns lite jobbigare, speciellt på kvällarna när man brukar äta snacks.

Frågan är om du verkligen går ner så mycket på 2300kcal, det är en klar förminskning mot vad du åt innan men då får du tänka på att du legat på ett överskott länge. Det kan ta tid att bryta mönstret och rutinen. I början är man hungrig eller småsugen men brukar lugna ner sig efter ett tag.

Det gäller verkligen att hålla viktnedgången i fokus och ständigt tänka på vad man stoppar i sig, det är en livsstilsförändring och inte bara maten.

Tänk dig att det ska vara hållbart det är det viktigaste, tanken är inte att du ska tokbanta mån/fredag för att sedan trycka i dig chips på helgerna.

Som sagt det är tråkigt, men enda sättet att gå ner i vikt är ett underskott av energi..

Sedan tycker jag absolut man ska ha ''cheat days'' om du verkligen hållt koll och gått ner i vikt ska man unna sig då och då så man inte blir galen.
Citera
2024-02-03, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Frågan är om du verkligen går ner så mycket på 2300kcal, det är en klar förminskning mot vad du åt innan men då får du tänka på att du legat på ett överskott länge. Det kan ta tid att bryta mönstret och rutinen. I början är man hungrig eller småsugen men brukar lugna ner sig efter ett tag.

Det gäller verkligen att hålla viktnedgången i fokus och ständigt tänka på vad man stoppar i sig, det är en livsstilsförändring och inte bara maten.

Tänk dig att det ska vara hållbart det är det viktigaste, tanken är inte att du ska tokbanta mån/fredag för att sedan trycka i dig chips på helgerna.

Som sagt det är tråkigt, men enda sättet att gå ner i vikt är ett underskott av energi..

Sedan tycker jag absolut man ska ha ''cheat days'' om du verkligen hållt koll och gått ner i vikt ska man unna sig då och då så man inte blir galen.

Ne, har inte tänkt tokbanta. Kör frukost, lunch, middag. Sen en frukt vid 14 och kanske en frukt på kvällen. Dricker bara vatten eller kaffe. Har dock slutat ätit efter en portion, tog alltid backning förut. Så vardagar har ser i princip likadana ut som tidigare. Är helgerna som blir jobbiga, när det kunde bli öl, whisky, snacks, ost o kex, salami på kvällarna. Körde morotsstavar och popcorn igår, var inte samma sak
Citera
2024-02-03, 13:20
Avslutad
Citat:
Frukost är det ända jag äter samma varje dag.
2 ägg på husman med kaviar + en skål med 1 dl grekisk yoghurt med blåbär, havregryn, pumpakärnor och kanel.

Sen försöker jag hålla tallriken till 1/4 kött, 1/4 kolhydrat och 1/2 grönsaker.

Du gissar?
Du vet att det är det du äter utöver maten som gör dig fet.
Så att skylla på att du inte tränar är ju inte relevant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in