2023-06-07, 16:29
Medlem
Äter knappt godis och dricker i princip bara vatten. Om jag ska träna med att bygga muskler (ej springa), hur ska man göra då per dag? Antar att det ska vara vilodagar mellan?

Vilka övningar kör man per träningsdag och hur? Har skivstång hemma till hjälp.

Vad bör man äta innan och efter träning?
Citera
2023-06-07, 16:45
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Äter knappt godis och dricker i princip bara vatten. Om jag ska träna med att bygga muskler (ej springa), hur ska man göra då per dag? Antar att det ska vara vilodagar mellan?

Vilka övningar kör man per träningsdag och hur? Har skivstång hemma till hjälp.

Vad bör man äta innan och efter träning?

Började träna pga ont i axel och höft. Har inte kört PT då jag använder gymmet hos min arbetsgivare. Har aldrig stött på en annan människa där. Men jag vet att fler tränar där. Som att ha ett eget gym ungefär. Fast det är bara på typ 75 kvm. Har allt man behöver i utrustningsväg dock.

Finns många träningsprogram online. Dom är inte precis skräddarsydda. Men jag antar att det är en bra början. Jag startade med ett standardprogram och la in övningar som jag var intresserad av. Jag kör tre gånger i veckan var av 15 minuter högt temp träningscykel och ca 70-90 minuter styrka per gång.

Började med "3 gånger i veckan" från nedstående länk och har lagt till övningar som jag ansåg saknades. Områden jag vill ha mer styrka i helt enkelt

Kommer aldrig bli ett kylskåp med magrutor. Men jag mår bra mycket bättre och såklart ser man ju bättre ut också även om det inte var den initiala målsättningen.

Kosten har jag inte riktigt kommit igång med. Äter som en normal person. Tallriksmodellen typ. Äter troligen för lite egentligen. Märks otroligt väl på passen. Man känner sig svag om man ätit dåligt under dagen.

https://www.svensktkosttillskott.se/inspiration/traning
Citera
2023-06-07, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bernytheferny
Kan ju rekommendera intermittent fasta. Börja minska ner så du får äta under 6 timmar av dygnets 24, Ät näringsrikt och kolhydratsfattigt så går det i ett nafs.

Håller med dig till fullo förutom en detalj, ett gram fett är 9 kcal vilket gör ett kilo till 9000kcal.
Såå "lite" mer, tyvärr.

Skrev för fort och glömde tänka; det sker ibland
Citera
2023-06-07, 19:12
Medlem
Keto
Citera
2023-06-07, 19:16
Medlem
CarlvonRosens avatar
Kosten är nästan allt sen sömn, jämn sömn, du bygger bara första 45-60 minuterna sen är det förbränning (typ).

Undvik snabba carbs i 3 månader sen 3 till då tappar du av vara fan.

Är äkta jojo bantare går från 90-95 till 100-110 som värst, är 192 lång.

Mkt är ju hållning också du kan träna dig "synlig fit" med kläder och du fokuserar på större muskelgrupper
Senast redigerad av CarlvonRosen 2023-06-07 kl. 19:20.
Citera
2023-06-07, 20:23
Avslutad
5-2 är bäst för den som vill ge upp så lite som möjligt av sin nuvarande livsstil skulle jag säga. Med det sagt är också periodisk fasta bra för kroppens celler enligt forskning. Kan eventuellt förebygga cancer enligt forskning på råttor.

Fördelen är att man kan leva ungefär som man gör, men två dagar i veckan så begränsar du ditt intag rejält. Även om man äter rätt mycket är det svårt att ta igen dessa förlorade kalorier från fastadagarna, vilket bör resultera i en viktnedgång över tid.
Citera
2023-06-07, 22:35
Medlem
Kör vattenfasta i 4 dagar.
Du kommer bränna fett som smör i solsken.
Kör minst 60 minuters intensiv powerwalk varje dag.
Youre welcome.
Citera
2023-06-07, 23:32
Medlem
covf33fs avatar
You can never outrun a bad diet

Sluta ät så ska du se att du tappar vikt som deltagarna i robinson utan att behöva röra på fläsket alls

Jag fattar också att det inte är hållbart, men ät inte mer än 1000-1500 kcal om dagen så går det ganska fort ändå. Och som andra har påpekat så lyft gärna lite skrot under tiden så kommer kroppen vilja behålla den muskelmassan du har och bränner mestadels fett istället
Citera
2023-06-07, 23:41
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Semaglutid verkar ju rätt så inne just nu, finns att köpa på nätet. Annars kan du väl ta en lite mer ortodox approach och äta mindre godsaker och mat, tjockis!

Tips på var man köper?
Citera
2023-06-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Tips på var man köper?

Det är en receptbelagd medicin för diabetes typ 2. Man kan få den utskriven som behandling mot fetma, det finns privata vårdalternativ t.ex. Yazen. Kostar 900kr i månaden, själva medicinen sen kostar ca 1300-2000kr för 4 doser (en månads användning alltså) beroende på vilken sort du köper. Högkostnadsskyddet gäller ej, och eftersom den ”billiga” sorten som ligger på ca 1300kr är slut exakt överallt så får man välja den som har fri prissättning (1800kr).

Så du kommer landa på ca 2700kr i månaden och förmodligen ha något slags konstant magproblem som t.ex. illamående, halsbränna eller förstoppning.

Jag är extremt nöjd och priset bekommer mig inte nämnvärt sett till effekten rent fysiskt men även mentalt. Och pengarna jag sparat nu när mat- och foodorabudgeten krympt avsevärt. Minus 10 kg på 5 veckor.
Citera
2023-06-08, 01:21
Medlem
Yeshims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Kör vattenfasta i 4 dagar.
Du kommer bränna fett som smör i solsken.
Kör minst 60 minuters intensiv powerwalk varje dag.
Youre welcome.

Första gången jag provade vattenfasta höll jag ut i 200 timmar, vilket är drygt 8 dygn. Därefter har jag försökt några gånger till, men varje gång klarade jag mindre och mindre även om det var flera månader mellan försöken. 4 dagar klarade jag nästan varje gång förutom vid något tillfälle då jag fick avbryta för jag mådde skit. Utöver vatten så drack jag kaffe och te. Dessutom behövde jag en hel del elektrolyter i form av salt. Benbuljong skall tydligen vara "okej" även om det innehåller kalorier, men har aldrig provat. Ca 2 kilo i fett jag ned på en vecka. Först 6 kg och efter några dagar upp 4 kg. Man förlorar tydligen en del i muskelmassa, men kroppen är så finurlig att musklerna är det första den prioriterar att återställa igen. 4 dagar är perfekt för att slippa lägga fastetid på helgerna också!

Vad du än gör, berätta inte för kollegor att du vattenfastar. Det blir en jävla tjöt om "frukost är det viktigaste målet om dagen" osv!
Citera
2023-06-08, 02:56
Medlem
Teus avatar
Amfetamin är ganska bra för viktnedgång. Dessutom mer hälsosamt än vissa av råden du fått här i tråden. "Vatten diet", skäms.

Lyft lite skrot, rör dig under dagen, ät rätt och sov tillräckligt. Svårare än så är det inte. Sen skiten om att man "Bara förlorar 300 kalorier av 45 minuters styrketräning" kan du kasta rakt i papperskorgen. Det är inte den direkta viktnedgången av träningen som är det viktiga, det är var vikten går och att du sparkar din metabolism i röven från att ha legat i soffan i några år som är det viktiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in