Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Varför fortsätter du tafsa på någon som sagt nej?
Det är inte
Fiffiniffi eller jag som fortsätter tafsa utan en fiktiv person. Du klarar inte av att skilja på verklighet och hypotetiska scenarion, vilket gör att du förfaller till sådana vidrigheter som att utan skäl beskylla andra debattörer för att vara våldtäktsmän. Det är givetvis långt över vad som är ok öht. Det visar på din gränslöshet.
Vet du vad; jag säger nej till dig. Du övergår från en debatt till att attackera andra människor. Jag accepterar inte att du antyder att jag är en våldsman. Du kommer inte att respektera det eftersom du inte klarar att hantera ditt tillstånd. Du föreställer dig att det är din rättighet. Så du borde veta vad som driver den som inte kan ta ett nej eller inte klarar av att säga tydligt nej, utan lägger allt detta på en annan person för att de inte klarar att möta sig själv och ta ansvar för sina handlingar.
Detta är den nödvändiga bakgrunden till svaret. Den som fortsätter att driva på för att få ha sex är någon som vill ha sex och hoppas på att den initiala tveksamheten hos den andra parten var just tveksamhet och inget definitivt nej, och det är inget stort fel på det så länge det inte övergår i tvång. Det är givetvis inte det ideala sättet att uppträda i relationer med andra, men människor är inte perfekta.
Vad invändningar mot domen här egentligen handlar om är dock inte rätten att pressa på för sex, utan att det kanske inte förekommit något nej öht och att killen därför skall frikännas. Bristen på motstånd i målsägandens berättelse speglar inte bara en brist på motstånd utan att det inte förekommit. Möjligen.
Oförmåga att sätta gränser hos målsäganden kan för övrigt spela in här, liksom en sådan egenskap hos den tilltalade. Vill det sig riktigt illa är det ett möte mellan två sådana personer med personliga problem och de är mycket vanliga i samhället, nog för att göra avtryck på den här typen av fall.