2024-02-01, 18:53
Bannlyst
När släpps Viking?
Citera
2024-02-01, 18:56
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Om det har gått en vecka? Ett år? Vad är preskriberingstiden på ett nej?

Ett nej kan dessutom förvandlas till ett ja.

Det är ju knappast så att ett nej är ett nej för evigt.

Jag påpekade dessutom i mitt förra inlägg att kvinnan har sugit och ridit den unge mannen vid upprepade tillfällen, detta borde väl rimligtvis peka på att hon ångrade sexakten retroaktivt trots att hon var med i "leken" när den väl pågick?
Citera
2024-02-01, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Men härrör inte det där nejet från kvinnans version? Den unge mannen har väl inte sagt att han hörde hennes säga nej?

Hon har dessutom sugit och ridit honom i omgångar, detta kan väl peka på att "nejet" är en efterhandskonstruktion?

Var har du läst dessa erotiska drömmar?

Läs TR domen den kommer att ligga till grund för HR,S Dom

Alla andra fantasier du har får du samla upp i toapapper.
Citera
2024-02-01, 18:59
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofensMamma
När släpps Viking?

Hovrätten ska väl säga sitt först?

Annars lär det dröja.

Man kan dessutom bara spekulera i hur det känns för honom om han nu skulle vara oskyldig?

Det måste vara en tung börda att bära.
Citera
2024-02-01, 19:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det väsentliga är att om man blir våldtagen så kan man bli förstörd för livet. Så om hon nu var på väg att bli våldtagen, så borde hon gjort mer än att försökt att stoppa honom telepatiskt/vänt sig om. Att du tycker att det hon gjort räcker är en jävligt klen tröst till någon som blivit våldtagen.
Återigen så lägger du skulden på kvinnan - och försök inte ens uttala dig om vad en våldtäkt innebär för den enskilda kvinnan.

Citat:
Det är så fegt av dig att säga såna saker, jag har uttryckt mig flera gånger att han skulle ha slutat, men du fortsätter ljuga. På samma sätt som du ljuger om din påstådda våldtäkt.
Du fortsätter framhärda med krav på vad kvinnan skall göra. Du fortsätter lägga ansvar på henne.

Citat:
Om det har gått en vecka? Ett år? Vad är preskriberingstiden på ett nej?
Om du inte förstår att läsa en kvinna överhuvudtaget så gäller det för livet.
'
Senast redigerad av micro113 2024-02-01 kl. 19:09.
Citera
2024-02-01, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ett nej kan dessutom förvandlas till ett ja.

Det är ju knappast så att ett nej är ett nej för evigt.

Jag påpekade dessutom i mitt förra inlägg att kvinnan har sugit och ridit den unge mannen vid upprepade tillfällen, detta borde väl rimligtvis peka på att hon ångrade sexakten retroaktivt trots att hon var med i "leken" när den väl pågick?

Källa på det tack!

Inte upptaget i förhandlingarna i TR och framgår varken från Vikings adv eller tingsrättens sammanställning.
Citera
2024-02-01, 19:07
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Kan du bara svara på frågan?

Ska du kalla folk våldtäktsmän så kan du väl åtminstone svara på en enkel fråga gällande vad våldtäkt är för dig....
Kan du besvara frågan istället - det är ju den som är kärnan till våldtäkt.
Varför fortsätter du tafsa när hon sagt nej?
Citera
2024-02-01, 19:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför fortsätter du tafsa på någon som sagt nej?

Det är inte Fiffiniffi eller jag som fortsätter tafsa utan en fiktiv person. Du klarar inte av att skilja på verklighet och hypotetiska scenarion, vilket gör att du förfaller till sådana vidrigheter som att utan skäl beskylla andra debattörer för att vara våldtäktsmän. Det är givetvis långt över vad som är ok öht. Det visar på din gränslöshet.

Vet du vad; jag säger nej till dig. Du övergår från en debatt till att attackera andra människor. Jag accepterar inte att du antyder att jag är en våldsman. Du kommer inte att respektera det eftersom du inte klarar att hantera ditt tillstånd. Du föreställer dig att det är din rättighet. Så du borde veta vad som driver den som inte kan ta ett nej eller inte klarar av att säga tydligt nej, utan lägger allt detta på en annan person för att de inte klarar att möta sig själv och ta ansvar för sina handlingar.

Detta är den nödvändiga bakgrunden till svaret. Den som fortsätter att driva på för att få ha sex är någon som vill ha sex och hoppas på att den initiala tveksamheten hos den andra parten var just tveksamhet och inget definitivt nej, och det är inget stort fel på det så länge det inte övergår i tvång. Det är givetvis inte det ideala sättet att uppträda i relationer med andra, men människor är inte perfekta.

Vad invändningar mot domen här egentligen handlar om är dock inte rätten att pressa på för sex, utan att det kanske inte förekommit något nej öht och att killen därför skall frikännas. Bristen på motstånd i målsägandens berättelse speglar inte bara en brist på motstånd utan att det inte förekommit. Möjligen.

Oförmåga att sätta gränser hos målsäganden kan för övrigt spela in här, liksom en sådan egenskap hos den tilltalade. Vill det sig riktigt illa är det ett möte mellan två sådana personer med personliga problem och de är mycket vanliga i samhället, nog för att göra avtryck på den här typen av fall.
Citera
2024-02-01, 19:19
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FilosofensMamma
När släpps Viking?

Jag vill minnas att han släpptes fri i väntan på rättegången i hovrätten.
Citera
2024-02-01, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag vill minnas att han släpptes fri i väntan på rättegången i hovrätten.

Jag har samma uppfattning
Citera
2024-02-01, 19:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är inte Fiffiniffi eller jag som fortsätter tafsa utan en fiktiv person. Du klarar inte av att skilja på verklighet och hypotetiska scenarion, vilket gör att du förfaller till sådana vidrigheter som att utan skäl beskylla andra debattörer för att vara våldtäktsmän. Det är givetvis långt över vad som är ok öht. Det visar på din gränslöshet.

Vet du vad; jag säger nej till dig. Du övergår från en debatt till att attackera andra människor. Jag accepterar inte att du antyder att jag är en våldsman. Du kommer inte att respektera det eftersom du inte klarar att hantera ditt tillstånd. Du föreställer dig att det är din rättighet. Så du borde veta vad som driver den som inte kan ta ett nej eller inte klarar av att säga tydligt nej, utan lägger allt detta på en annan person för att de inte klarar att möta sig själv och ta ansvar för sina handlingar.

Detta är den nödvändiga bakgrunden till svaret. Den som fortsätter att driva på för att få ha sex är någon som vill ha sex och hoppas på att den initiala tveksamheten hos den andra parten var just tveksamhet och inget definitivt nej, och det är inget stort fel på det så länge det inte övergår i tvång. Det är givetvis inte det ideala sättet att uppträda i relationer med andra, men människor är inte perfekta.

Vad invändningar mot domen här egentligen handlar om är dock inte rätten att pressa på för sex, utan att det kanske inte förekommit något nej öht och att killen därför skall frikännas. Bristen på motstånd i målsägandens berättelse speglar inte bara en brist på motstånd utan att det inte förekommit. Möjligen.

Oförmåga att sätta gränser hos målsäganden kan för övrigt spela in här, liksom en sådan egenskap hos den tilltalade. Vill det sig riktigt illa är det ett möte mellan två sådana personer med personliga problem och de är mycket vanliga i samhället, nog för att göra avtryck på den här typen av fall.
Vad invändningar från dig och några andra går ut på är att kvinnor inte vet vad de vill och säger de nej är de helt okej att pressa fram ett ja.

I övrigt tänker jag inte kommentera trams från dig.
Citera
2024-02-01, 19:33
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja inte märklig, däremot meningslös eftersom du endera sitter och hittar på saker alternativt inte läst vad hon säger i detta konkreta fall. Du har i flera inlägg påstått att hon enligt egen utsago varit aktiv i övergreppet (Det stämmer inte överhuvudtaget, när man läser FUP/dom) och dessutom förkastar du det forskning kommer fram till är mycket vanliga reaktioner (paralyseras/stänger av) vid övergrepp, utan att komma med studier/rön som omkullkastar den forskningen. Vi får släppa det som sagt, fortsatt diskussion känns meningslös.

Däremot har du haft en hel del andra intressanta inlägg gällande samtyckeslagstiftningen. Men jag skulle bli mycket förvånad om hovrätten i detta konkreta fall river upp domen. Ha en bra 1 feb.

Det är inte oomstridd forskning, det är en mycket dubiös studie som inte skall tas som sanning. Du får leta vidare själv för att konstatera att det inte är en vetenskaplig fastslagen sanning att det skulle existera någon ”fryseffekt”. Att människor kan agera passivt när de borde vara aktiva i sitt eget intresse och speciellt vid stark fara är förstås omvittnat och sant. Men det är inte samma sak.

Ja, jag förstår inte vad du menar. Hon har varit enligt egen utsago i FUP varit med och bytt ställning och utfört oralsex och ridit och det är att vara aktiv, oavsett hur hon känt inför det. Menar du att aktivitet förvandlas till ett slags inaktivitet för att hon ”stängt av” eller något liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in