Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Nej, din vän fick ingen frysreaktion eftersom det inte existerar några sådana som fysiologiskt gör någon oförmögen att göra motstånd.
Givetvis kan det vara förnuftigt och förståeligt att i vissa situationer inte göra motstånd mot övervåld. Din vän hade uppenbarligen goda skäl att frukta denna förövare. Hon kände honom väl.
Det går inte att överföra på att målsäganden här direkt måste uppge allt motstånd mot den tilltalades närmanden utan att ha någon anledning till att misstänka att han skulle ha tvinga sig på henne med våld. Inget talar för att det uppgivande av motstånd som är sista utvägen vid en gravt hotfull eller våldsam situation skulle slå till automatiskt utan att det finns skäl till att misstänka våld och utan att något förekommit. Det är äpplen och päron.
Det föregivna strypsexet, om det förekommit, sker långt in i samlaget och kan inte påverkat målsäganden initialt, långt innan det inträffade. Det är grundläggande kausalitet. Det beskrivs inte heller av målsäganden som tvingande och avsett att hindra hennes rörelsefrihet.
Visst finns frysreaktioner. Jag har själv upplevt en sådan vid trafikolycka jag var med om, kroppen förmådde inte agera när olyckan väl var ett faktum. Mycket obehagligt. Har även haft kortare frysreaktioner, när någon i min närvaro ramlat illa eller liknade. Kroppen låser sig och man kan inte röra sig av chocken. Sedan kickar adrenalinet in och man blir istället väldigt handlingskraftig. Läs lite om frysreaktioner, du har säkert haft en själv. Att dessa kommer för 70% av alla våldtäktsoffer är inte konstigt. Chocken och rädslan är givetvis inte att leka med vid våldtäkt. HPA-axeln kör då sitt race: fäkta, fly eller frysa. Vad som verkar bäst för att överleva...
Min vän hade en frysreaktion en kortare sekvens av första våldtäkten. Chockad över att han våldtog henne. Innan hade han "bara" använde psykiskt, fysiskt och materiellt våld, inte sexuellt. Vid andra våldtäkten fattade hon vad som var på väg att hända och gjorde rejält med motstånd, vilket han stoppade genom att kväva henne till medvetslöshet... Kunde likaväl blivit till döds. Jädrigt störd snubbe. Själv skröt han om det hela... Och bredde rentav på historien. Jag har hört det själv. Verkade tro att det var något coolt att bete sig så mot kvinnan han påstod sig älska.
Vad vi vet är att enligt målsägandes version så hörsammade inte Vi*king hennes "nej", att hon puttade bort honom och knep ihop sina lår. Han fortsatte ändå. Och hon fattade då att han skulle komma att våldta henne och ville gå igenom våldtäkten med så lite skada som möjligt. Något var det ju som gjorde målsägande så pass rädd för att skadas vid våldtäkt att hon agerade efter denna rädsla. Något läste hon in hos Vi*king. Som tillsammans med att han inte hörsammade hennes motstånd, gjorde att hon helt enkelt gav upp att fortsätta göra motstånd av rädsla att bli skadad om hon fortsatte göra motstånd. Hon fattade ju att våldtagen skulle hon bli ändå: med eller utan motstånd.
Ja och dessa strypgrepp talar ju för att hon läste av Vi*king rätt, även utan att veta att var stryp-benägen. Nu gjorde han bara små korta strypgrepp, senare under våldtäkten. Men vad hade han gjort om hon gjort massivt motstånd? Kåt och full... Och stryp-benägen... Hur hade rubriken på denna tråd sett ut då? Hur hade domen sett ut då?