2024-02-01, 19:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag vill minnas att han släpptes fri i väntan på rättegången i hovrätten.

Är det sant? Hoppas att han flyr landet i så fall.
Citera
2024-02-01, 20:15
Medlem
Citat:
Nej, din vän fick ingen frysreaktion eftersom det inte existerar några sådana som fysiologiskt gör någon oförmögen att göra motstånd.

Givetvis kan det vara förnuftigt och förståeligt att i vissa situationer inte göra motstånd mot övervåld. Din vän hade uppenbarligen goda skäl att frukta denna förövare. Hon kände honom väl.

Det går inte att överföra på att målsäganden här direkt måste uppge allt motstånd mot den tilltalades närmanden utan att ha någon anledning till att misstänka att han skulle ha tvinga sig på henne med våld. Inget talar för att det uppgivande av motstånd som är sista utvägen vid en gravt hotfull eller våldsam situation skulle slå till automatiskt utan att det finns skäl till att misstänka våld och utan att något förekommit. Det är äpplen och päron.

Det föregivna strypsexet, om det förekommit, sker långt in i samlaget och kan inte påverkat målsäganden initialt, långt innan det inträffade. Det är grundläggande kausalitet. Det beskrivs inte heller av målsäganden som tvingande och avsett att hindra hennes rörelsefrihet.

Visst finns frysreaktioner. Jag har själv upplevt en sådan vid trafikolycka jag var med om, kroppen förmådde inte agera när olyckan väl var ett faktum. Mycket obehagligt. Har även haft kortare frysreaktioner, när någon i min närvaro ramlat illa eller liknade. Kroppen låser sig och man kan inte röra sig av chocken. Sedan kickar adrenalinet in och man blir istället väldigt handlingskraftig. Läs lite om frysreaktioner, du har säkert haft en själv. Att dessa kommer för 70% av alla våldtäktsoffer är inte konstigt. Chocken och rädslan är givetvis inte att leka med vid våldtäkt. HPA-axeln kör då sitt race: fäkta, fly eller frysa. Vad som verkar bäst för att överleva...

Min vän hade en frysreaktion en kortare sekvens av första våldtäkten. Chockad över att han våldtog henne. Innan hade han "bara" använde psykiskt, fysiskt och materiellt våld, inte sexuellt. Vid andra våldtäkten fattade hon vad som var på väg att hända och gjorde rejält med motstånd, vilket han stoppade genom att kväva henne till medvetslöshet... Kunde likaväl blivit till döds. Jädrigt störd snubbe. Själv skröt han om det hela... Och bredde rentav på historien. Jag har hört det själv. Verkade tro att det var något coolt att bete sig så mot kvinnan han påstod sig älska.

Vad vi vet är att enligt målsägandes version så hörsammade inte Vi*king hennes "nej", att hon puttade bort honom och knep ihop sina lår. Han fortsatte ändå. Och hon fattade då att han skulle komma att våldta henne och ville gå igenom våldtäkten med så lite skada som möjligt. Något var det ju som gjorde målsägande så pass rädd för att skadas vid våldtäkt att hon agerade efter denna rädsla. Något läste hon in hos Vi*king. Som tillsammans med att han inte hörsammade hennes motstånd, gjorde att hon helt enkelt gav upp att fortsätta göra motstånd av rädsla att bli skadad om hon fortsatte göra motstånd. Hon fattade ju att våldtagen skulle hon bli ändå: med eller utan motstånd.

Ja och dessa strypgrepp talar ju för att hon läste av Vi*king rätt, även utan att veta att var stryp-benägen. Nu gjorde han bara små korta strypgrepp, senare under våldtäkten. Men vad hade han gjort om hon gjort massivt motstånd? Kåt och full... Och stryp-benägen... Hur hade rubriken på denna tråd sett ut då? Hur hade domen sett ut då?
Citera
2024-02-01, 20:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad invändningar från dig och några andra går ut på är att kvinnor inte vet vad de vill och säger de nej är de helt okej att pressa fram ett ja.

I övrigt tänker jag inte kommentera trams från dig.

Människor är ofta ambivalenta, de har motstridiga känslor och både vill och inte vill saker samtidigt. De säger en sak men gör en annan. De ändrar sig. Inte minst gäller det relationer och sex. Så ja, människor vet inte alltid vad de vill och det gäller även män. De är öppna för att övertalas. Vilket är något annat än tvång.
Citera
2024-02-01, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Inte du heller, det enda du har är när du ångrat dig efter gruppsex. Tur att du har en cuck till man som smygrunkar till såna scenarion.

micro113 skrev i tråden om en gruppvåldtäkt hon utsattes för i någon snödriva av några kollegor till henne... Ett långt förlopp. Och du tror att det handlar om "gruppsex"? Hur har du det ställt med din empatiska förmåga? Skärpning!

Målsägande ville inte ha Vi*king innan våldtäkten (läs snap-konversationen mellan henne och Z så ser du, finns i FUP), inte under våldtäkten (hon gjorde motstånd och sa nej enligt sin version) och efteråt är hon traumatiserad och berättar att hon blivit våldtagen. Ändå får du detta att handla om att hon "ångrade sig".

Målsägande var uppenbart kär i sitt ex/nuvarande pojkvän. Och ville givetvis hellre dela säng med honom. Och sovplatsen på golvet hade hon hellre erbjudit sin vän Oli*ver. Vi*king var en bekant som hon inte hade höga tankar om. Hon ville inte ha honom. Men det sket han i.
Citera
2024-02-01, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Jag tror helt enkelt att jag har väldigt mycket högre tankar om henne än vad du har. Jag förväntar mig en vuxen kvinna som kan säga ifrån om det krävs, medan du känner dig manad att skriva ett halv tusen inlägg där du försvarar ett (i dina ögon) försvarlöst barn eller en valp.

En vuxen kvinna som tillhör topp 1% av tjejer gällande förmågan att försvara sig ska kunna göra mer än att snyfta fram ett nej när en full kille vill ha sex med henne.

Du läser inte mellan raderna, du hittar ju på hela scenarion mellan dessa rader.

Hon sa ju ifrån! Hon sa "nej", hon puttade bort honom och hon knep ihop sina ben. Han skulle slutat då. Det är nog snarare du som ser på Vi*king som en liten ouppfostrad hund som inte förstår ett "nej".
Citera
2024-02-01, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Människor är ofta ambivalenta, de har motstridiga känslor och både vill och inte vill saker samtidigt. De säger en sak men gör en annan. De ändrar sig. Inte minst gäller det relationer och sex. Så ja, människor vet inte alltid vad de vill och det gäller även män. De är öppna för att övertalas. Vilket är något annat än tvång.
Nej, det är inget annat än tvång när man pressar någon till sex trots att denne sagt nej.
Är man dessutom i en sådan relation att man inte vet hur den andra fungerar så skall ett nej respekteras villkorslöst.
Det är nämligen så att kåta kvinnor har förmågan att säga ja och att själva ta initiativ till sex om de vill ha det.

Grundregeln är alltså att nej är nej - driver man på för att pressa fram sex ändå så får man finna sig att man kan stå inför en våldtäktsanmälan och kanske dom.
I de fall där människor ändrar sig och vill ha sex så anmäls det (med få undantag) inte heller - eftersom personen då var samtyckande och villig.
Citera
2024-02-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Lite märkligt bara att en svensk mästarinna i judo skulle vara rädd att bli skadad av en klasskompis hon själv just bjudit in att sova över och som inte har uppvisat några som helst tendenser att vilja eller ens vara kapabel till att skada henne. Märkligt också att hon inte förklarat varför hon hade den rädslan.

Det är inte förrän efter att hon har fått flera ledande frågor om rädsla, som hon har besvarat utan att själv säga att hon var rädd, som hon uttrycker ord som visar att hon inte var rädd, hon säger "jag blir väl lite rädd". "väl", och "lite"? Hon vet alltså inte om hon var rädd, hon blev "väl" det, och i så fall bara "lite"!?

Den svenska mästarinnan i judo blev väl plötsligt lite rädd för klasskompisen som hon själv kallar för fuckboy och som hon själv bjudit in att sova i hennes säng. Ja, det låter ju trovärdigt.

Nu ska vi se lite här

Hon ville inte att han skulle sova över, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha honom i sin säng, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha honom under täcket, men gick ändå med på det
Hon ville inte att han skulle krama henne, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha sex med honom, men "gav upp" och gav honom intrycket att hon var med på det.
Allt det har hon själv berättat.

Hon uttrycker sig som en hel del kvinnor tyvärr gör. "Kanske", "jag tror", "väl". Märk inte hennes ord, utan se till helheten istället. Då blir det klart och tydligt att hon utsatt för en våldtäkt.

Fuckboy är som sagt ett väldigt nedsättande epitet på män och killar. Det är en kille/man som skiter i brudar och kör sitt eget race. I vi*kings fall så menar målsägande att det betyder att han varit "på" andra tjejer. Vad som menas med det vet vi inte... Men man kan ju spekulera... Något icke välkommet sätt mot tjejer, men långt ifrån så grovt som våldtäkt.
Citera
2024-02-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så då medger du alltså att hennes allting i hennes agerande inte alls är några som helst bevis för att hon inte ville ha sex, förutom att hon sa "nej". Bra det.

Då kan vi konstatera att efter att hon sagt nej, så ändrade hon sig, gav sitt samtycke och hade sex med honom i två timmar. Hon berättar själv att hon gett honom intrycket att hon var med på sex.

Om hon hade velat ha sex med Vi*king så hade hon ju inte anmält honom för våldtäkt.
Citera
2024-02-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
micro113 skrev i tråden om en gruppvåldtäkt hon utsattes för i någon snödriva av några kollegor till henne... Ett långt förlopp. Och du tror att det handlar om "gruppsex"? Hur har du det ställt med din empatiska förmåga? Skärpning!

Målsägande ville inte ha Vi*king innan våldtäkten (läs snap-konversationen mellan henne och Z så ser du, finns i FUP), inte under våldtäkten (hon gjorde motstånd och sa nej enligt sin version) och efteråt är hon traumatiserad och berättar att hon blivit våldtagen. Ändå får du detta att handla om att hon "ångrade sig".

Målsägande var uppenbart kär i sitt ex/nuvarande pojkvän. Och ville givetvis hellre dela säng med honom. Och sovplatsen på golvet hade hon hellre erbjudit sin vän Oli*ver. Vi*king var en bekant som hon inte hade höga tankar om. Hon ville inte ha honom. Men det sket han i.

Hej,

Bara en liten vink för de som inte har läst på och tror något annat.

Man behöver inte läsa FUP,en det står även klart och tydligt även i Domen.

😏
Citera
2024-02-01, 20:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Visst finns frysreaktioner. Jag har själv upplevt en sådan vid trafikolycka jag var med om, kroppen förmådde inte agera när olyckan väl var ett faktum. Mycket obehagligt. Har även haft kortare frysreaktioner, när någon i min närvaro ramlat illa eller liknade. Kroppen låser sig och man kan inte röra sig av chocken. Sedan kickar adrenalinet in och man blir istället väldigt handlingskraftig. Läs lite om frysreaktioner, du har säkert haft en själv. Att dessa kommer för 70% av alla våldtäktsoffer är inte konstigt. Chocken och rädslan är givetvis inte att leka med vid våldtäkt. HPA-axeln kör då sitt race: fäkta, fly eller frysa. Vad som verkar bäst för att överleva...

Min vän hade en frysreaktion en kortare sekvens av första våldtäkten. Chockad över att han våldtog henne. Innan hade han "bara" använde psykiskt, fysiskt och materiellt våld, inte sexuellt. Vid andra våldtäkten fattade hon vad som var på väg att hända och gjorde rejält med motstånd, vilket han stoppade genom att kväva henne till medvetslöshet... Kunde likaväl blivit till döds. Jädrigt störd snubbe. Själv skröt han om det hela... Och bredde rentav på historien. Jag har hört det själv. Verkade tro att det var något coolt att bete sig så mot kvinnan han påstod sig älska.

Vad vi vet är att enligt målsägandes version så hörsammade inte Vi*king hennes "nej", att hon puttade bort honom och knep ihop sina lår. Han fortsatte ändå. Och hon fattade då att han skulle komma att våldta henne och ville gå igenom våldtäkten med så lite skada som möjligt. Något var det ju som gjorde målsägande så pass rädd för att skadas vid våldtäkt att hon agerade efter denna rädsla. Något läste hon in hos Vi*king. Som tillsammans med att han inte hörsammade hennes motstånd, gjorde att hon helt enkelt gav upp att fortsätta göra motstånd av rädsla att bli skadad om hon fortsatte göra motstånd. Hon fattade ju att våldtagen skulle hon bli ändå: med eller utan motstånd.

Ja och dessa strypgrepp talar ju för att hon läste av Vi*king rätt, även utan att veta att var stryp-benägen. Nu gjorde han bara små korta strypgrepp, senare under våldtäkten. Men vad hade han gjort om hon gjort massivt motstånd? Kåt och full... Och stryp-benägen... Hur hade rubriken på denna tråd sett ut då? Hur hade domen sett ut då?

Vad du råkade ut för under bilolyckan är kroppens autentiska svar på omedelbar trauma och chock och låter alltigenom äkta och i enlighet med hur människor reagerar på sådana extrema tillstånd. Beskrivningen av att bli väldigt handlingskraftig när adrenalinet kickar in efter en stund låter typisk för hur det utvecklar sig.

Problemet är inte här att det inte finns kroppslig passivitet påtvingad av extrem chock utan bristen på extrem chock vid samtyckessituationer , för att uttrycka det kort.

Det är därför jag påstår att det inte finns något ”frystillstånd” som automatiskt påtvingar våldtäktsoffer oförmåga att handla, speciellt över tid. Man har spekulativt och av ideologiska skäl överfört ett fenomen som handlar om ett extremt och oftast mer kortvarigt tillstånd till en situation med helt andra förutsättningar.

Målsäganden här har inte objektivt utsatt för samma extrema chock du utsattes för efter bilolyckan och man kan därför inte applicera din reaktion på hur hon reagerar.
Citera
2024-02-01, 20:59
Medlem
Citat:
Vad du råkade ut för under bilolyckan är kroppens autentiska svar på omedelbar trauma och chock och låter alltigenom äkta och i enlighet med hur människor reagerar på sådana extrema tillstånd. Beskrivningen av att bli väldigt handlingskraftig när adrenalinet kickar in efter en stund låter typisk för hur det utvecklar sig.

Problemet är inte här att det inte finns kroppslig passivitet påtvingad av extrem chock utan bristen på extrem chock vid samtyckessituationer , för att uttrycka det kort.

Det är därför jag påstår att det inte finns något ”frystillstånd” som automatiskt påtvingar våldtäktsoffer oförmåga att handla, speciellt över tid. Man har spekulativt och av ideologiska skäl överfört ett fenomen som handlar om ett extremt och oftast mer kortvarigt tillstånd till en situation med helt andra förutsättningar.

Målsäganden här har inte objektivt utsatt för samma extrema chock du utsattes för efter bilolyckan och man kan därför inte applicera din reaktion på hur hon reagerar.

Ja, fy fan. Det var verkligen hemskt. Minns tankarna som flög i mitt huvud "har någon skadats/dött?" och jag kunde inte förmå kroppen att röra sig så att jag kunde kolla efter och livrädda om så hade behövts, vilket gav tanken "är jag förlamad?". Turligt nog var det bara en kortvarig frysreaktion, jag var inte förlamad och tack och lov var ingen allvarligt skadad!

Min vän som fick frysreaktion vid första våldtäkten hon utsattes för av sin dåvarande pojkvän uppger att det var kort och inledningsvis. Det kändes dock som lång tid, men när hon tänker vad som hände under tiden så inser hon att det bara handlade om max en minut... Då hon inte kunde röra sig alls. Och när hon väl kunde röra sig igen så var det försent, då var våldtäkten ett faktum och skadan skedd, den fysiska smärtan var tydligen outhärdlig. Och hon var livrädd och vågade då inte agera. Så han fortsatte våldtäkten tills det gick för honom.

När jag läst FUP och domen får jag inte riktigt uppfattningen att målsägande hade en frysreaktion. Det var mer som att hon var i psykisk chock över att han inte hörsammade hennes nej/övrigt motstånd och att hon medvetet eller omedvetet kalkylerade risken för våld och gjorde en medveten eller omedveten analys att risken för våld/att hon skulle skadas om hon gjorde mer motstånd var så pass stor att hon kände sig hjälplös och gav upp. Detta för att slippa skadas under våldtäkten.
Citera
2024-02-01, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vad invändningar från dig och några andra går ut på är att kvinnor inte vet vad de vill och säger de nej är de helt okej att pressa fram ett ja.

Lögn.
Invändningarna går ut på att det är högst tvivelaktigt att hon överhuvudtaget sagt nej.
Det de allra flesta motsätter sig här är det totalt rättsvidriga i att döma någon på hörsägen och uppvisandet av känslor.
Ingen här, som deltar i diskussionen, har påstått att kvinnor inte vet vad de vill och att det är okej att pressa dem till sex.

Du vet att ingen här gör det, men du är skamlös och vidrig nog att kasta ur dig lögner och argumentationsfel enbart för att förstöra debatten.

Citat:
I övrigt tänker jag inte kommentera trams från dig.

Klart du inte tänker. Du har inte ryggrad nog att göra det och du vet ju att det stämmer.
Du är det absolut sämsta som hänt det här forumet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in