2024-01-31, 22:56
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Om inget tvång förekom, varför säger BO att tvång förekom?

Varför ljuger du om att hon sagt det? Hon har aldrig påstått att något tvång förekommit!
Citera
2024-01-31, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Varför sov du i samma säng som dessa attraktiva kvinnor ? Låg du med dem? Ville du ligga med dem? Har det någon bäring på frågan om killen här är skyldig eller oskyldig till våldtäkt?

Det var långt hem, sista bussen hade gått, jag var trött och ville sova, frågade nå'n kurskamrat eller annan trevlig tjejkompis om jag fick sova hos henne, fick ja.

Säger väl egentligen inget om det aktuella fallet; var mer ett svar på Merwinnas inlägg som förefaller mig som löjligt viktorianskt pryderi!
Citera
2024-01-31, 23:05
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Och så sitter vi och pratar om kvinnors kläder igen som om tiden stått stilla.

Märk väl hur meningen skiftar i betydelse om man istället skriver ”hon tog emot honom som nattgäst iförd sina vanliga nattkläder”?

Varför utesluta information? Märk väl hur meningen skiftar i betydelse om man inte utesluter information och istället skriver "hon tog emot honom i sin egen säng iförd endast nattlinne och trosor, och sedan hade de sex i två timmar".

Citat:
Med risk för att låta gammal så är dagens unga i vissa avseenden en gravt förtappad skara. Att vissa bilder folk lägger upp i sociala medier anses normala är bisarrt.

Han tyckte inte att det var normalt att hon skickade sådana bilder till honom, som hon gjorde...

Citat:
Sedan är det lite lustigt att du skriver så som svar på en kommentar där jag skriver att en potentiell alternativ anledning är att hon ville känna sig viktig och åtrådd, dvs. få uppmärksamhet och bekräftelse snarare än att visa sexuellt intresse.

Åtrå = kåthet, könsdrift, älskogsbegär. Ja, du har antagligen helt rätt i att det var vad hon ville känna. Och hon fick precis som hon ville, i två timmar.

Tragiskt bara att hon inte kunde erkänna sina egna behov och begär och istället anmäler en oskyldig man pga det.
Citera
2024-01-31, 23:17
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Kan tänka mig att du inte delger vad du skriver här till din partner!

Din partner är nog inte lika öppen för sex efter det?

Jag antar att du inte är i ett förhållande, där brukar det finnas något som kallas för ömsesidig respekt och hänsynstagande.

Dvs. om en part oavsett vem så hedrar man det om motparten inte vill.

Men det väl du! Som har ett parförhållande 🤣

Om man nu inte är en misshandlare och förövare förstås.

Vad vet jag om dig? Inte mycket annat än vad du skriver här.

Ja, i ett förhållande finns ömsesidig respekt och hänsynstagande, vilket innebär att ingen tar reda på om det finns samtycke utan om någon part är missnöjd så kommunicerar man det till den andre . Det är inget konstigt att försöka övertala den andra parten om denna är tveksam initialt. Det händer hela tiden.
Citera
2024-01-31, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Så då medger du alltså att hennes allting i hennes agerande inte alls är några som helst bevis för att hon inte ville ha sex, förutom att hon sa "nej". Bra det.

Då kan vi konstatera att efter att hon sagt nej, så ändrade hon sig, gav sitt samtycke och hade sex med honom i två timmar. Hon berättar själv att hon gett honom intrycket att hon var med på sex.

Har precis lusläst dom 4 förhören ytterligare 1 gång (är väl 5e eller 6e gången), då en annan inläggare menar att BO berättat/bekräftat i förhör att hon varit aktiv under övergreppet/sexakten. Finns inga som helst spår av att hon berättat att hon varit aktiv (om jag nu inte är helt "blind" vill säga)

Det hon bl a säger i det 3:e förhöret (10/11) där hon ska upprepa samma berättelse igen efter att utredarna haft ett par intervjuer med Viking är följande:
Tror du Viking förstod att du inte ville? Jag tror att han fattade att jag inte var på det till 100%, då jag puttade bort honom och sa nej, men när jag gav upp kanske han tänkte att "nu vill hon"
Gjorde han något för att försäkra dig om att du ville? Nej
Sa du något under tiden? Jag sa nej

Är det denna del i förhör 3 som du menar är att BO ändrar sig, ger sitt samtycke och blir jättesugen på att ha sex med Viking i 2 timmar? Eller har du hittat något annat i förhören där hon tydligt visar att hon ändrar sig och är aktiv under sexakten/övergreppet?
Citera
2024-01-31, 23:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Så du förstår inte att offer kan göra saker av rädsla att bli skadade om de inte gör som de blir tillsagda?

Målsägande som detta fallet handlar om beskriver ju just detta: hon gjorde som hon blev tillsagd, av rädsla att annars bli skadad.

Lite märkligt bara att en svensk mästarinna i judo skulle vara rädd att bli skadad av en klasskompis hon själv just bjudit in att sova över och som inte har uppvisat några som helst tendenser att vilja eller ens vara kapabel till att skada henne. Märkligt också att hon inte förklarat varför hon hade den rädslan.

Det är inte förrän efter att hon har fått flera ledande frågor om rädsla, som hon har besvarat utan att själv säga att hon var rädd, som hon uttrycker ord som visar att hon inte var rädd, hon säger "jag blir väl lite rädd". "väl", och "lite"? Hon vet alltså inte om hon var rädd, hon blev "väl" det, och i så fall bara "lite"!?

Den svenska mästarinnan i judo blev väl plötsligt lite rädd för klasskompisen som hon själv kallar för fuckboy och som hon själv bjudit in att sova i hennes säng. Ja, det låter ju trovärdigt.

Nu ska vi se lite här

Hon ville inte att han skulle sova över, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha honom i sin säng, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha honom under täcket, men gick ändå med på det
Hon ville inte att han skulle krama henne, men gick ändå med på det
Hon ville inte ha sex med honom, men "gav upp" och gav honom intrycket att hon var med på det.
Allt det har hon själv berättat.
Citera
2024-01-31, 23:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon säger nej, han skiter i det och fortsätter. Hon putter undan honom. Han skiter i det och fortsätter. Hon kniper ihop benen. Han skiter i det och fortsätter. Hon inser vad som kommer ske, känner sig hjälplös och vill undvika skadas. Hon är rädd. Givetvis är det att han inte hörsammar hennes motstånd, som gör att hon känner sig hjälplös. Och hon blir med stor sannolikhet rädd att han (pga. uppvisad likgiltighet) också är likgiltig till att skada henne. Har han dessutom mer våldskapital än henne, är denna rädslan förståelig, eftersom han visar likgiltighet inför henne.

Jag vet som sagt var en kvinna som blev våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Vid första våldtäkten fick hon en "frys"-reaktion, då var dessa inte så kända. Men hon beskrev då, för över 20 år sedan att hon inte kunde göra något, att hon blev lealös av chock och rädsla när han gjorde saker med hennes kropp hon verkligen inte ville, han behövde då inte använda så mycket våld, även om det han gjorde mot henne orsakade hennes smärta och kraftig blödning och irreversibla skador (som lett till avföringsinkontinens). Vid andra våldtäkten (ja, hon stannade hos honom, eftersom hon var så jädra underkuvad under honom) gjorde hon massivt motstånd för att slippa genomgå det där hemska igen, varav han utsatte henne för mycket våld och hade vid det tillfället kunnat döda henne. Han kvävde henne bland annat, vilket gjorde henne medvetslös under delar av förloppet. Som sagt: han hade lika gärna kunnat kväva henne till döds.

Jag tror vi alla får försöka inse att märker ett offer att förövaren är likgiltig inför offret och hur offret har det, så gör det att offret blir mycket rädd att bli skadad av förövaren, i synnerhet om förövaren har mer våldskapital än vad offret har. Och läser man FUP (målsägandes version) så är det ju tydligt att hon är rädd att skadas. och därav gör allt Vi*king säger till henne att göra. Han stryper henne även flera gånger (enligt hennes version) vilket givetvis måste orsaka
enorm rädsla för egen hälsa och liv.

Nej, din vän fick ingen frysreaktion eftersom det inte existerar några sådana som fysiologiskt gör någon oförmögen att göra motstånd.

Givetvis kan det vara förnuftigt och förståeligt att i vissa situationer inte göra motstånd mot övervåld. Din vän hade uppenbarligen goda skäl att frukta denna förövare. Hon kände honom väl.

Det går inte att överföra på att målsäganden här direkt måste uppge allt motstånd mot den tilltalades närmanden utan att ha någon anledning till att misstänka att han skulle ha tvinga sig på henne med våld. Inget talar för att det uppgivande av motstånd som är sista utvägen vid en gravt hotfull eller våldsam situation skulle slå till automatiskt utan att det finns skäl till att misstänka våld och utan att något förekommit. Det är äpplen och päron.

Det föregivna strypsexet, om det förekommit, sker långt in i samlaget och kan inte påverkat målsäganden initialt, långt innan det inträffade. Det är grundläggande kausalitet. Det beskrivs inte heller av målsäganden som tvingande och avsett att hindra hennes rörelsefrihet.
Citera
2024-01-31, 23:40
Medlem
Citat:
Och då blev du inbjuden till flickans säng och ni sov tillsammans där och du hade inga som helst sexuella känslor för henne som var en attraktiv kvinna men bara en vän? Om jag säger att om jag haft en kvinnlig vän så hade jag undvikit om det var möjligt att sova i samma säng, just för att inte riskera att vänskapen övergår i annat, for jag mig skyldig till viktorianskt pryderi då?

Näh, du får väl avgöra själv!

Men om du är sugen på sex kan du ju förslagsvis följa förslaget i Monty Pythons Meaning of Life:

Citat:
Humphrey:
So, just listen. Now, did I or did I not... do... vaginal... juices?

Class:
(Mumble)

Humphrey:
Name two ways of getting them flowing, Watson.

Watson:
R - rubbing the clitoris, sir?

Humphrey:
What's wrong with a kiss, boy? Hmm? Why not start her off with a nice kiss? You don't have to go leaping straight for the clitoris like a bull at a gate. Give her a kiss, boy.

Wymer:
Suck the nipple, sir?

Humphrey:
Good. Good. Well done, Wymer.

Duckworth:
Stroking the thighs, sir.

Humphrey:
Yes. Yes, I suppose so. Hmm?

Another:
Bite the neck.

Humphrey:
Yes. Good. Nibbling the earlobe, uhh, kneading the buttocks, and so on and so forth. So, we have all these possibilities before we stampede towards the clitoris, Watson.

Watson:
Yes, sir. Sorry, sir.
Citera
2024-01-31, 23:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Har precis lusläst dom 4 förhören ytterligare 1 gång (är väl 5e eller 6e gången), då en annan inläggare menar att BO berättat/bekräftat i förhör att hon varit aktiv under övergreppet/sexakten. Finns inga som helst spår av att hon berättat att hon varit aktiv (om jag nu inte är helt "blind" vill säga)

Det hon bl a säger i det 3:e förhöret (10/11) där hon ska upprepa samma berättelse igen efter att utredarna haft ett par intervjuer med Viking är följande:
Tror du Viking förstod att du inte ville? Jag tror att han fattade att jag inte var på det till 100%, då jag puttade bort honom och sa nej, men när jag gav upp kanske han tänkte att "nu vill hon"
Gjorde han något för att försäkra dig om att du ville? Nej
Sa du något under tiden? Jag sa nej

Är det denna del i förhör 3 som du menar är att BO ändrar sig, ger sitt samtycke och blir jättesugen på att ha sex med Viking i 2 timmar? Eller har du hittat något annat i förhören där hon tydligt visar att hon ändrar sig och är aktiv under sexakten/övergreppet?

Det blir verkligen en märklig diskussion. Ja, eftersom sexet varar så lång stund och de byter ställningar och plats och hon utför sexuella handlingar på honom som oralsexet och ridandet, så är hon ju de facto aktiv och agerande. Vad begär du? Att hon skall hoppa upp och ned och klättra på väggarna av entusiasm? Det är sällan så sexuell aktivitet ser ut.
Citera
2024-02-01, 06:36
Medlem
Citat:
Det blir verkligen en märklig diskussion. Ja, eftersom sexet varar så lång stund och de byter ställningar och plats och hon utför sexuella handlingar på honom som oralsexet och ridandet, så är hon ju de facto aktiv och agerande. Vad begär du? Att hon skall hoppa upp och ned och klättra på väggarna av entusiasm? Det är sällan så sexuell aktivitet ser ut.

Nja inte märklig, däremot meningslös eftersom du endera sitter och hittar på saker alternativt inte läst vad hon säger i detta konkreta fall. Du har i flera inlägg påstått att hon enligt egen utsago varit aktiv i övergreppet (Det stämmer inte överhuvudtaget, när man läser FUP/dom) och dessutom förkastar du det forskning kommer fram till är mycket vanliga reaktioner (paralyseras/stänger av) vid övergrepp, utan att komma med studier/rön som omkullkastar den forskningen. Vi får släppa det som sagt, fortsatt diskussion känns meningslös.

Däremot har du haft en hel del andra intressanta inlägg gällande samtyckeslagstiftningen. Men jag skulle bli mycket förvånad om hovrätten i detta konkreta fall river upp domen. Ha en bra 1 feb.
Citera
2024-02-01, 06:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Nja inte märklig, däremot meningslös eftersom du endera sitter och hittar på saker alternativt inte läst vad hon säger i detta konkreta fall. Du har i flera inlägg påstått att hon enligt egen utsago varit aktiv i övergreppet (Det stämmer inte överhuvudtaget, när man läser FUP/dom)

Att suga av och rida är väl att betrakta som något aktivt?

Citat:
och dessutom förkastar du det forskning kommer fram till är mycket vanliga reaktioner (paralyseras/stänger av) vid övergrepp, utan att komma med studier/rön som omkullkastar den forskningen.

En fråga på det här ämnet: Foreställer ni er att en man reagerar likadant vid ett övergrepp?
Citera
2024-02-01, 07:06
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Trams. De skriver inte i klarspråk i konversationen. Det vet du.
Jo, det gör de.

Citat:
Nej, det gör den inte. Då ser man tydligt att domen är fullständigt rättsvidrig.
Därom äro vi oense. Eftersom du baserar din slutsats på godtyckligt utvalda delar av utredningen och inte helheten så är jag dessutom trygg i min bedömning.

Citat:
För att det inte stöder den tesen
Menar du, på fullaste allvar, att det faktum att BO inleder en rättsprocess inte är en indikator på att brott har begåtts? Hennes bevittnade sinnesstämning efter övergreppet? Hennes precis före övergreppet dokumenterade ointresse att ha sex med GM? Hennes uppenbara intresse för två helt andra killar? Som allt logiskt överensstämmer sinsemellan och med BO:s vittnesmål om övergreppet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in