Citat:
Ursprungligen postat av
Vannlilje
Det er selvsagt ikke et greit utrykk. Utvidet selvmord maskerer at det er snakk om overlagt drap på andre mennesker, ofte familiemedlemmer.
Jeg er 100% enig, hva en person gjør med sitt eget liv, det får være opp til vedkommende, men her er det snakk om regelrette kaldblodige henrettelser av tre mennesker og en hund. Det at han var faren deres er ikke relevant slik sett. Foreldre eier ikke barna sine, de er forpliktet til å være omsorgspersoner for sine barn mens de fortsatt ikke kan klare seg selv, men barna har sine selvstendige liv å leve og skal ikke leve noe utvidet liv av foreldrene. Selv om mange overivrige foreldre kanskje tror det, der de styrer barnas liv ned til minste detalj. Noe vel også denne faren gjorde, selv om noen bekjente har kalt det at han stilte opp for dem. Jeg kaller det å være kontrollerende og styrende. Still opp for unga om de ber om det, men ellers må de få leve og styre over sine liv som de selv ønsker og fritt få velge sin egen vei.
Så at morderen begår selvmord i ettertid, har ikke noe begrepsmessig med slike mord å gjøre. "Utvidet selvmord", my a... Det er snakk om kyniske og kalde henrettelser av intetanende. Jeg har ikke noe imot at folk tar livet av seg selv, for sitt eget liv bør alle styre over, også om de velger sin egen utgang. Men ingen har rett til å styre over andres liv, eller gjøre dem fortred på annen måte og i hvertfall ikke frata dem livet.