Citat:
Ursprungligen postat av
Timeout
Nej tyvärr inte. Det förblir ett mysterium.
Detta står i en artikel om att utredningen är nedlagd.
Trippelmordet i Nes nedlagt: – Kunde ändå inte förklara eller försvara detta fruktansvärda dåd
En omfattande utredning har inte framkommit några omständigheter som tyder på den åtalades motiv.
Varför morden inträffade kommer aldrig att besvaras. Med nedläggningen är brottmålet formellt avslutat.
Trots en omfattande utredning har polisen inte kunnat hitta någon information som skulle tyda på den misstänktes motiv. Vad anser du om det?
– Det är förstås sorgligt för många. Det finns förmodligen många anhöriga till offren som sitter kvar med många frågor. Tyvärr får man inte alltid svar i många allvarliga brottmål.
https://www.nrk.no/stor-oslo/trippel...agt-1.17204362
Mycket tragiskt, speciellt för de anhöriga, släkt och vänner som finns kvar, och kanske har många frågor som de förmodligen aldrig kommer att få svar på. Det är inte säkert att något motiv hade framkommit även om mannen överlevt. Han skulle kanske inte ha berättat det. Men då borde väl utredningen inte ha lagts ned i alla fall. Frågan är om polisen verkligen vände på alla stenar på samma sätt som torde ha skett om mannen överlevt. Det man kan hoppas på är att polisen gjorde en sådan grundlig undersökning som de kunde utifrån förutsättningarna.
Jag bara spekulerar, men om gm var trött på livet, alternativt hade gjort något (ekonomiskt eller annat) som han ville fly från, så kan jag tycka att det är märkligt att han även "tog med sig" döttrar och barnbarn med sig i döden.
Om han tyckte att han "borde" ta med sig familjen för att de inte skulle bli "ensam kvar", för att vara "barmhärtig" så att säga, varför väntade han då inte på att sambon/frun/döttrarnas mor/barnbarnets mormor kom hem, utan "skonade" henne?
Däremot, om till exempel sambon/frun ville skiljas, och gm inte kunde ta det och ville hämnas på sin sambo/fru och ta ifrån henne det käraste hon hade för att hämnas, då fanns det motiv från hans sida för att döda alla (inklusive hunden). Till och med huset, då hon inte ens skulle få ha sitt hem kvar. Den ultimata hämnden?
Det finns säkert andra förklaringar, men det sista framstår som mest troligt för mig (utifrån det lilla jag vet).