2024-01-31, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Jeg orket ikke lete selv, men for å være mer eksakt så fortalte jeg om en mann, som da barna var voksne og forøvrig hadde skaffet ham flere barnebarn, oppdaget at han ikke var biologisk far. Han reagerte da med å slå hånden av barna og barnebarna, samt gå til rettssak mot mor, med krav om å få tilbake alle pengene han hadde brukt på familien oppigjennom alle år, samt begjære skilsmisse. Det jeg ikke skrev i det innlegget var at mannen fikk rede på at han var steril, og hadde vært det siden han hadde kusma som ung tenåring, konen hadde altså ordnet dem barn "på egen hånd".

Som om B*ente liksom skulle stått i med en annen mann enn S*teinar og fått barn med denne i to runder, og fortsatt forholdet til S*teinar i 30 år etterpå,

Dere må slutte med disse eventyrfortellingene som både er usannsynlige og grovt krenkende, særlig for B*ente.

Menn kan drepe når de blir forlatt, og/eller at fruen har funnet en annen (toppen på ondskap er å henrette hele familien, men lar fruen leve i evig sorg), og det er ofte et økonomisk motiv,.

I S*teinars tilfelle: frugan eide boligen, selv hadde han «bare» en million kr i skattbar formue. Ikke mye å etablere seg på nytt for; godt oppe i sekstiårene som han var og pensjonist. Dog skulle han jobbe syv dager i uka på OSL, men ikke mye å betjene et millionlån med, over kanskje 20 år. Da ville han først vært gjeldfri som 85 åring.

Det fristet kanskje heller ikke å flytte inn i en leid leilighet.

Motivet er emosjonelt (B gjorde det slutt) og økonomisk (ikke penger til å etablere seg på nytt som pensjonist)
Senast redigerad av Vannlilje 2024-01-31 kl. 23:23.
Citera
2024-01-31, 23:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Idag kom domen mot mamman i Vallentuna som dödade sin 13-åriga dotter och som även försökte döda sin 10-åriga son efter en utdragen vårdnadstvist.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jlR9wn/mamma-i-vallentuna-doms-for-mord-pa-dotter-och-mordforsok-pa-son

Exakt!

Från artikkelen: «Grannen som hjälpte pojken är fotbollstränare. Han beskriver mamman som godhjärtad. Att hon alltid var med på fotbollsavslutningar och cuper och tog väl hand om sina barn. Han berättar i förhör att han har svårt att förstå att mamman gjort detta mot sina barn.

Påminner om detta fallet från 2007: «Venner og kollegaer beskriver henne som «En mor som satte barna over alt»

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/gV08A/doedsbrannen-i-byaasen-moren-kjempet-om-barna-i-retten

Samlivsbrudd og konflikt. Pappaen berättar:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/82Bnd/jeg-tenker-at-jeg-kunne-ha-reddet-dem
Citera
2024-01-31, 23:31
Medlem
Godt innlegg, Vannilje
Citera
2024-01-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vannlilje
Som om B*ente liksom skulle stått i med en annen mann enn S*teinar og fått barn med denne i to runder, og fortsatt forholdet til S*teinar i 30 år etterpå,

Dere må slutte med disse eventyrfortellingene som både er usannsynlige og grovt krenkende, særlig for B*ente.

Menn kan drepe når de blir forlatt, og/eller at fruen har funnet en annen (toppen på ondskap er å henrette hele familien, men lar fruen leve i evig sorg), og det er ofte et økonomisk motiv,.

I S*teinars tilfelle: frugan eide boligen, selv hadde han «bare» en million kr i skattbar formue. Ikke mye å etablere seg på nytt for; godt oppe i sekstiårene som han var og pensjonist. Dog skulle han jobbe syv dager i uka på OSL, men ikke mye å betjene et millionlån med, over kanskje 20 år. Da ville han først vært gjeldfri som 85 åring.

Det fristet kanskje heller ikke å flytte inn i en leid leilighet.

Motivet er emosjonelt (B gjorde det slutt) og økonomisk (ikke penger til å etablere seg på nytt som pensjonist)

Kanskje du har rett her. Motivene for å begå selvmord kan være som du beskriver. Han orket ikke mer.

Men, det må være noe psykisk og eller fysisk uhelse her, som drev han fra ett enkelt selvmord til et såkalt utvidet selvmord, der han tok med seg døtrene og barnebarnet inn i døden.

En fryktelig fryktelig hendelse. Uforståelig.
Citera
2024-01-31, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kanskje du har rett her. Motivene for å begå selvmord kan være som du beskriver. Han orket ikke mer.

Men, det må være noe psykisk og eller fysisk uhelse her, som drev han fra ett enkelt selvmord til et såkalt utvidet selvmord, der han tok med seg døtrene og barnebarnet inn i døden.

En fryktelig fryktelig hendelse. Uforståelig.

Ja, tror du har rett i det. Psykisk uhelse, tipper jeg. Sannsynligvis kommet som følge av eventuelt samlivsbrudd og økonomiske vansker.

Bruker personlig aldri begrepet utvidet selvmord, da det handler om drap og selvdrap.
Merker også at pressen har mer eller mindre sluttet å bruke begrepet, etter å ha fått kritikk for å bruke det
Citera
2024-02-01, 00:06
Medlem
Det har redan framkommit av en bekants bekant i tråden att B hade varit otrogen.
Citera
2024-02-01, 00:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 5eifoseh9
Det har redan framkommit av en bekants bekant i tråden att B hade varit otrogen.

Det er et rykte!
Citera
2024-02-01, 00:24
Medlem
Citat:
Ja, tror du har rett i det. Psykisk uhelse, tipper jeg. Sannsynligvis kommet som følge av eventuelt samlivsbrudd og økonomiske vansker.

Bruker personlig aldri begrepet utvidet selvmord, da det handler om drap og selvdrap.
Merker også at pressen har mer eller mindre sluttet å bruke begrepet, etter å ha fått kritikk for å bruke det

Kan hende det. Jeg har ikke fått det med meg.

Synes uttrykket utvidet selvmord er et greit begrep.

Det er selvmordet som utløser drapene. Uten selvmordet, heller ingen drap.
Citera
2024-02-01, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan hende det. Jeg har ikke fått det med meg.

Synes uttrykket utvidet selvmord er et greit begrep.

Det er selvmordet som utløser drapene. Uten selvmordet, heller ingen drap.

Det er selvsagt ikke et greit utrykk. Utvidet selvmord maskerer at det er snakk om overlagt drap på andre mennesker, ofte familiemedlemmer.
I denne tråden er det sågar snakk om drap på et 10 måneder gammelt barn.

Det er mange som dreper andre, uten å begå selvmord.
Faktisk de aller fleste, så her tror jeg du tar feil.

Les gjerne mer om ofrene:
https://www.vg.no/spesial/2016/partnerdrapene/
Citera
2024-02-01, 00:55
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Det er selvsagt ikke et greit utrykk. Utvidet selvmord maskerer at det er snakk om overlagt drap på andre mennesker, ofte familiemedlemmer.

Det kan vara självmordet som är det primära.
Gärningsmannen vill inte leva mer.
Andra steget blir till att ta andra med sej i döden. Orsaken till steg två är väl inte känt i detta fall. Det kan man se vid t.ex skolskjutningar och andra massmord att gärningsmannen har mått dåligt en tid och planerar sin egen död och går även över till steg två. Skjuter därefter sej själv eller låter polisen göra det.
Citera
2024-02-01, 01:03
Medlem
Nottelitens avatar
Nu är all viktig information om de två tjejerna offentlig, så det spelar ingen roll att jag lägger upp den här :
https://i.imgur.com/fFfSpll.jpg
Citera
2024-02-01, 01:40
Medlem
Citat:

De aller aller fleste som begår selvmord, dreper kun seg selv.

Hadde ikke mannen vært suicidal er det vel utenkelig at han ville ha drept døtrene og barnebarnet på dette grusomme viset.

Hadde mannen tatt sine suicidale tanker på alvor, hadde han oppsøkt fastlege og bedt om helsehjelp. Kan hende at han allikevel ville ha begått selvdrap. Før eller senere. Men mest sannsynlig ville han ikke ha tatt med seg tre uskyldige personer i døden.

Døtrene og barnebarnet er rene ofre, de kunne ikke ha gjort noe for å forhindre tragedien.

Det er altså den suicidale mannen som kunne ha forhindret dette. Ved å oppsøke helsehjelp. Ved å åpne seg opp og snakke om følelsene sine.

Det er vel det eneste lignende lærdom vi kan trekke ut av denne forferdelig hendelsen. At suicidale mennesker utgjør en fare. Noen ganger en fare ikke bare for seg selv, men også for sine nærmeste.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in