Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-25, 22:25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag tror inte att något du skrivit har varit i genuin välmening. Och det har inte heller tillfört något till diskussionen. Det enda jag kan se är inlägg med syftet att förstöra.

Jag tycker jag tillför diskussionen. Jag bidrar till att skapa friktion för den som postar pseudovetenskapliga och konspirationsteoretiska påståenden. Det inte ingenting.

Jag är övertygad om att vi alla faktiskt tjänar på sanningen snarare än lögner och tok. Jag ser det som en tjänst att avslöja någons bullshit, för jag vet att vi alla kan ramla ner i ologiska bullshit-kaninhål utan att fatta det. Det är inte en fråga om att vara dum eller smart, eller utbildad eller outbildad, alla kan trilla dit. Så jag skulle nog säga att även när jag säger elaka saker till Totius så gör jag det ytterst av en välvilja, för jag vill att hen ska inse problemen med sitt tänkande och liksom rycka upp sig.
Citera
2024-01-25, 22:42
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Fast det gör hon inte? Hon säger bland annat att vi vet att den pågående uppvärmningen beror på CO2 och inte förändrad solaktivitet därför att troposfären värms upp, medan troposfären kyls.
Hon säger, ordagrant, med början efter cirka 2:10:

Citat:
Other hypotheticlal causes of global warming, such as an increase in the energy from the sun…

Hon avfärdar alltså det varierande energiinflödet från solen som en hypotetisk orsak till temperaturvariationer. Men den är bevisad.

Dessutom är hennes video tendentiös i det att hon rakt igenom argumenterar som om koldioxidhalten är den enda orsaken till den globala uppvärmningen.

Liksom Hossenfelder är jag fysiker, och jag kan tycka att Hossenfelder, som väl ändå har viss bakgrund inom astrofysik, borde känna till att det faktiskt finns flera andra faktorer. Visst, de flesta andra faktorer har betydligt mindre, och betydligt mer långsamverkande inverkan, men ska man nu vara pedagogisk så måste man ändå nämna dem. Gör man det inte så lämnar man dörren vidöppen för tvivlare med mer eller mindre seriösa motargument.
Citera
2024-01-25, 22:43
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast det gör hon inte? Hon säger bland annat att vi vet att den pågående uppvärmningen beror på CO2 och inte förändrad solaktivitet därför att troposfären värms upp, medan troposfären kyls.
Ökad mängd vattenånga i stratosfären kan också orsaka kylning.

Citat:
[...] Så jag skulle nog säga att även när jag säger elaka saker till Totius så gör jag det ytterst av en välvilja, för jag vill att hen ska inse problemen med sitt tänkande och liksom rycka upp sig.
Och vilka är då problemen? Försök att vara konkret för en gångs skull.
Citera
2024-01-25, 22:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Hon säger, ordagrant, med början efter cirka 2:10:

Hon avfärdar alltså det varierande energiinflödet från solen som en hypotetisk orsak till temperaturvariationer. Men den är bevisad.

Dessutom är hennes video tendentiös i det att hon rakt igenom argumenterar som om koldioxidhalten är den enda orsaken till den globala uppvärmningen.

Liksom Hossenfelder är jag fysiker, och jag kan tycka att Hossenfelder, som väl ändå har viss bakgrund inom astrofysik, borde känna till att det faktiskt finns flera andra faktorer. Visst, de flesta andra faktorer har betydligt mindre, och betydligt mer långsamverkande inverkan, men ska man nu vara pedagogisk så måste man ändå nämna dem. Gör man det inte så lämnar man dörren vidöppen för tvivlare med mer eller mindre seriösa motargument.

Fast nu pratar hon specifikt om den pågående uppvärmningen, och avseende den är solvariationer avfärdat som orsak. Det verkar som en minst sagt drastisk tolkning att hon skulle:

Citat:
avfärdar alltså det varierande energiinflödet från solen som en hypotetisk orsak till temperaturvariationer. Men den är bevisad.

Och det är klart att hon känner till att det finns fler faktorer. Men vi vet att CO2 är den största och viktigaste faktorn, och den där videon redogör på ett enkelt och bra vis det grundläggande om hur vi kan veta det.
Citera
2024-01-25, 22:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast nu pratar hon specifikt om den pågående uppvärmningen, och avseende den är solvariationer avfärdat som orsak. Det verkar som en minst sagt drastisk tolkning att hon skulle:

Och det är klart att hon känner till att det finns fler faktorer. Men vi vet att CO2 är den största och viktigaste faktorn, och den där videon redogör på ett enkelt och bra vis det grundläggande om hur vi kan veta det.
Det är en psykologisk gåta hur du kan tro att en 5-minuters video skulle kunna bevisa att det är CO2 som orsakar all uppvärmning. Hon nämner inte ens solinstrålning och albedo.
Citera
2024-01-25, 23:20
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det bör nämnas att auktoritetsargument är en typ av argumentationsfel:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentationsfel#Auktoritetstro_Argumentum_ad_ver ecundiam_(argument_till_v%C3%B6rdnad)

Du har bara missförstått vad som sagts. Att det var en publicerad artikel som i detta fall var auktoriteten. Argumenten finns i den även om de inte går att förstå. "Your inability to grasp science is not a valid argument against it".

Det är en giltig induktiv epistemologi.

Citat:

Den här lilla betraktelsen av begreppen "klimatskeptiker", "klimatförnekare" och "klimatalarmist" kan för övrigt vara intressant för tråden:
Vad är en klimatskeptiker?
https://www.klimatvett.fi/post/vad-%C3%A4r-en-klimatskeptiker

Följande är närmast tvärtemot din auktoritetstro:
En klimatskeptiker värjer sig mot de religiösa övertonerna och kräver fakta. Det visar sig då att dessa fakta är mycket skakiga och osäkra. I många fall kan man inte dra några slutsatser alls utan man hänvisar till konsensus och modellkörningar. Dessa är ju inget annat än kvalificerade gissningar men hanteras som sanningar av bl.a. våra myndigheter.
Du behöver inte vara överens om hur ordet bör användas. Ingen skada skedd eftersom du inte använder det. Vi som använder det vet vad det betyder och vad det beskriver. Du kan ju heller inte motivera varför du invänder mot användningen. När du fått frågan avfärdar du den bara som trams. Som alla andra frågor där du ombeds att motivera något.
Citera
2024-01-25, 23:21
Medlem
Citat:
Solens varierande aktivitet har alltså inverkan på jordens temperatur

Ja, det man med stor säkerhet kan säga är att perioder med mycket låg solaktivitet leder till nedkylning.

Man ser dessa perioder som dippar i kol-14-serien: https://www.researchgate.net/figure/Radiocarbon-calibration-curve-0-2000-yr-BP-from-IntCal09-Reimer-et-al-2009_fig1_260197557

Som synes har det varit många dippar fram till slutet av 1800-talet. Det har kylt ned jorden. När det var som värst på 1600-talet kunde det gå år mellan solfläckarna. Sedan dess har det synts drygt 70 solfläckar per månad i snitt, och ännu fler de senaste hundra åren.

Citat:
men intressant nog så bör solens aktivitet ha haft en negativ inverkan på jordens temperatur sedan solens aktivitetstopp runt 1960.

Nja, 1965 - 2005 har över 100 solfläckar i medel per månad (dvs långt över snittet), och ingår i det långa grand solar maximum från 1925 - 2005 ungefär. Perioden 1925 - 1965 har 103 fläckar i medel, vilket även 1965 - 2005 har.

Det är den senaste cykeln (med maximum 2014) som varit svagare (50 fläckar i medel). Den nuvarande ser ut att bli ungefär lika svag.

Det är inte variationer i solstrålningen [W/m²] som är grunden till ökande eller minskande temperatur. Utan hypotesen är att solens UV-strålning och magnetiska aktivitet påverkar atmosfären på olika sätt, vilket förändrar vädret och klimatet.
Senast redigerad av suppose 2024-01-25 kl. 23:43.
Citera
2024-01-25, 23:36
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
[...] Du kan ju heller inte motivera varför du invänder mot användningen. När du fått frågan avfärdar du den bara som trams. Som alla andra frågor där du ombeds att motivera något.
Jag har motiverat allt du frågat efter. Att kalla lögner, trams, personangrepp och så vidare för vad de är är också en motivering. Att du fortsätter att upprepa dumheter ändrar inte på detta.
Citera
2024-01-26, 05:31
Medlem
Korrelation mellan solaktivitet och orkanfrekvens:
https://youtu.be/Cn0pSud8aig?si=pEFzR0ZmqGGBUHVH

Intressant! Man undrar ju dock, är det den onda fossilindustrin som fejkar sån här statistik?
Citera
2024-01-26, 08:23
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag har motiverat allt du frågat efter. Att kalla lögner, trams, personangrepp och så vidare för vad de är är också en motivering. Att du fortsätter att upprepa dumheter ändrar inte på detta.
Ja, du tycker det. Det vet vi att du åtminstone hävdar. Det är det inte mycket att göra åt. Du är dock inte i position att berätta för andra att dina inlägg innehåller vad de inte innehåller eller vad de inte innehåller, som de innehåller. Vi läser istället dina inlägg, snarare än vad du säger dig tycka om dem.
Citera
2024-01-27, 03:53
Medlem
Citat:
topp på 1950-talet. Därefter har dock antalet fläckar sjunkit stadigt medan jordens medeltemperatur fortsatt att öka. En möjlig tolkning är, att en rätt stor del av temperaturökningen fram till 1950 kom från det ökande antalet solfläckar, medan deras inverkan därefter sjunkit successivt. OBS: Det skulle i så fall innebära, att temperaturökningen pga den ökande koldioxidhalten sker snabbare än de flesta räknat med]

Nja, haven har så pass hög värmekapacitet att påverkan från solen inte främst ger en direkt ändring i temperatur, utan en ändring i derivatan.

Havens tröghet brukar det skrämmas med när man diskuterar effekterna av CO2. Ungefär: "effekterna av dagens nivå av CO2 kommer inte synas förrän om 40 år!". Men samma tröghet gäller ju oavsett källan till uppvärmningen.

Sen är det nog inte ett enkelt proportionellt samband mellan solfläckar och värme. Det finns nog mycket jobb kvar för att förstå alla processer och att kvantifiera solens påverkan.

Men att det finns en tydlig korrelation har visats. Tex sammanfattat här:
https://x.com/nshaviv/status/1182704967242661891?s=20

Sen är det här med sol och kosmisk strålning bara en av processerna. Annat man tittar på är UV.

Finns mycket kvar att forska på. Men att effekten finns där, och är stor, är tydligt, tycker jag.

Senaste upptäckten är kanske den som Dendummasillen postade om här ovan:
https://x.com/Andy_May_Writer/status/1750252842412044356?s=20

Stormar är en av processerna som flyttar värme från tropikerna ut till resten av planeten, vilket är vad vi sen mäter som en förändring av den globala temperaturen.
Senast redigerad av suppose 2024-01-27 kl. 03:56.
Citera
2024-01-27, 08:58
Medlem
CapsLock99s avatar
Januari

En av de kallaste månaderna på Antarktis någonsin uppmätt.
Köldrekord i Indien
Japan har snörekord
Turkiet har snörekord
USA slår 80-talet köldrekord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här