Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-24, 19:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Var drar du gränsen?
En naturlig gräns utgörs givetvis av tillgängliga alternativ till dagens energiförsörjning.
Citera
2024-01-24, 19:45
Medlem
Citat:
Var drar du gränsen? Finns det någon punkt där du skulle säga att det är dags att sluta vänta och göra något? Tänk då också på att både vårt ekonomiska system och klimatsystemet har en inbyggd tröghet. Det finns inte en knapp vi kan trycka på och så slutar klimatförändringen omedelbart.

Själv ser jag vårt fullskaleexperiment med att förändra jordens klimatsystem som betydligt farligare.

Jag drar inte gränsen vid drygt 1 grads uppvärmning över 150 år. Det låter i mina öron inte som en rimlig gräns att ha när man diskuterar huruvida vi måste göra oss av med fossila bränslen.
Citera
2024-01-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag utgick som sagt från ditt eget inlägg 11:51.
Vilket är väldigt förvirrande eftersom det inte var det inlägget du svarade på utan ett som handlade om något helt annat.
Citat:
Sådär resonerade säkert dina motsvarigheter för 100 år sedan också. Det har onekligen hänt mycket inom vetenskapen på 100 år. Vetenskapen kommer säkert att utvecklas i framtiden också.
Säkert, och din poäng är?
Citera
2024-01-24, 20:24
Medlem
Citat:
En naturlig gräns utgörs givetvis av tillgängliga alternativ till dagens energiförsörjning.
Dessa alternativ uppkommer inte magiskt utan beror på hur mycket man satsar på dem. Det finns heller inget magiskt i hur mycket energi ett samhälle måste göra av med. Skillnaderna är drastiska även bland rika länder. Du är alldeles för begränsad i din föreställning om lösningar.
Citera
2024-01-24, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag drar inte gränsen vid drygt 1 grads uppvärmning över 150 år. Det låter i mina öron inte som en rimlig gräns att ha när man diskuterar huruvida vi måste göra oss av med fossila bränslen.
Jag frågade inte var du inte drog gränsen utan var du drog den. 1,5 grader är f.ö. det orealistiskt optimistiska målet, givet trögheten i både energi- och klimatsystemet lär vi knappast kunna undvika att passera två grader.
Citera
2024-01-24, 20:34
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Jag utgick som sagt från ditt eget inlägg 11:51.

Sådär resonerade säkert dina motsvarigheter för 100 år sedan också. Det har onekligen hänt mycket inom vetenskapen på 100 år. Vetenskapen kommer säkert att utvecklas i framtiden också.

Vem är handlingsförlamad? Det har gjorts och görs massor för att minska utsläpp och så vidare. Du verkar leva i en bubbla – läs t.ex. Ny Teknik så får du massor av exempel.

Du fortsätter att som vanligt fabulera och ljuga om mig. Har du inga bättre argument än trams och lögner?

Alltså ffs. Jag slår vad att du gör det med flit att du anpassar anklagelserna du slänger ut till precis de synder du själv gör dig skyldig till i samma inlägg. Det är alltid en sån här ironi i det du skriver.

Liksom: "det görs massor", "läs t.ex. Ny Teknik" följt av en anklagelse om att motparten befinner sig i en "bubbla"(!!!).

Nivåerna av mänskligt orsakade utsläpp av växthusgaser har aldrig varit högre än de är nu eftersom de bara ökar år efter år eftersom mänskligheten kör på som vanligt med att bara expandera och konsumera. Vissa (som de flesta) pekar på det självklara som att vi måste dra ner utsläppen, andra (som du) förnekar, och ytterligare andra (Du igen? Har du konverterat till teknikoptimist?) ber till Teknikguden som kanske dyker in i elfte timmen och räddar oss från undergång om vi bara ber tillräckligt hårt, och om inte annat ger bönen sköna känslor av hopp medan vi faller.
Citera
2024-01-24, 20:37
Medlem
Citat:
Jag frågade inte var du inte drog gränsen utan var du drog den. 1,5 grader är f.ö. det orealistiskt optimistiska målet, givet trögheten i både energi- och klimatsystemet lär vi knappast kunna undvika att passera två grader.

Förutsatt att det ens är koldioxid som driver uppvärmningen, såklart.

Hade det inte varit bra om vi hade lite mer temperaturdata att luta oss emot? Hur mycket gick medeltemperaturen upp (eller ned) mellan 1700-1850? 1550-1700? 1400-1550? 1250-1400? 1000-1250?

Är drygt 1 grad uppvärmning på 150 år någonting att oroa sig över?

Det är frågor jag gärna skulle ha svar på, innan jag påstod att vi måste göra oss av med fossila bränslen.

Men du skiter i såna frågor, eller?
Citera
2024-01-24, 20:44
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Det är ganska så säkert. Inte lönt att du försöker så tvivel om den saken.
Citera
2024-01-24, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är ganska så säkert. Inte lönt att du försöker så tvivel om den saken.

Om en ståndpunkt inte klarar av att det ställs frågor om den utan att det räknas som att "så tvivel", så är det kanske inte en särskilt stabil ståndpunkt att ha.

Bara en tanke.
Citera
2024-01-24, 20:57
Medlem
Citat:
Vilket det enligt att tillgänglig vetenskap är.
Citat:
Hade det inte varit bra om vi hade lite mer temperaturdata att luta oss emot? Hur mycket gick medeltemperaturen upp (eller ned) mellan 1700-1850? 1550-1700? 1400-1550? 1250-1400? 1000-1250?
Mer data är alltid bra.
Citat:
Är drygt 1 grad uppvärmning på 150 år någonting att oroa sig över?
Enligt tillgänglig vetenskap, ja, eftersom uppvärmningen kommer fortsätta.
Citat:
Det är frågor jag gärna skulle ha svar på, innan jag påstod att vi måste göra oss av med fossila bränslen.

Men du skiter i såna frågor, eller?
Har du försökt få svar på dem? Läst i alla fall sammanfattningen av IPCC:s rapporter etc?
Citera
2024-01-24, 21:14
Medlem
Citat:
Vilket det enligt att tillgänglig vetenskap är.

Mer data är alltid bra.

Enligt tillgänglig vetenskap, ja, eftersom uppvärmningen kommer fortsätta.

Har du försökt få svar på dem? Läst i alla fall sammanfattningen av IPCC:s rapporter etc?

Tillgänglig vetenskap som sträcker sig 150 år tillbaka? I frågor som ska svara på huruvida det är normalt med en viss temperaturökning över 150 år, så sträcker sig vår vetenskap 150 år tillbaka. Det förstår du väl själv att man kan ifrågasätta hur pass legitimt det är.

Kan du referera mig dit IPCC visar temperaturen mellan åren jag undrade om?
Citera
2024-01-24, 21:26
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Om en ståndpunkt inte klarar av att det ställs frågor om den utan att det räknas som att "så tvivel", så är det kanske inte en särskilt stabil ståndpunkt att ha.

Bara en tanke.

Varifrån har du fått att det vetenskapliga underlaget för detta inte klarar att det ställs frågor?

Det är mycket hög säkerhet att växthusgaser och främst CO2 driver uppvärmningen. Det är alltså väldigt oförnuftigt att ställa sig tvivlande då, såvida man inte har synnerligen goda skäl. Att i en diskussion om klimatförändringar säga "Förutsatt att det ens är koldioxid som driver uppvärmningen, såklart.", är ungefär som att i en diskussion om rymdresor säga "Ja, förutsatt att jorden är rund, så klart." Ganska puckat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in