2024-01-22, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men du anser likafullt att jag har fel och ändå får jag förmoda att det är något ont att som jag lägga det här ansvaret på offer för andras våld även om jag uttrycker det bättre och du hade kritiserat dessa användare som är otrevliga även om de uttryckt sig mindre aggressivt.

Vår syn på saken är oförenlig och vi har olika syn på vad det är att göra ont mot andra. Jag tycker det har ett värde att tydliggöra detta. Iofs vill jag tillägga att även om det inte är våldtäkt kan man känna sympati med målsäganden för att hon känner sig tvingad och rikta kritik mot den tilltalade för att han ser till sina egna behov och inte är tillräckligt lyhörd inför andra människor och respekterar deras vilja genom att göra vad han kan för att tillförsäkra sig om att de mår bra. Samtidigt måste man inse att sexualitet för både kvinnor och män har djupt egoistiska syften där man är sig själv närmast och att det måste vara så samtidigt som det innebär närhet och gemenskap. Killen har rätt att vara egoistisk och se till sin egen njutning.

Jag kan väl få tycka att du har fel i den här bedömningen utan att jag tycker att du är en ond och dålig människa. Jag uppfattar det som att du mest är frustrerad på den nya samtyckeslagen. Sen sitter ju du heller och vräker ur dig invektiv mot MÄ, kvinnor i allmänhet och andra inläggare.

Det är väl heller inte ovanligt att det kommer in nyreggade användare i olika trådar i denna del av forumet, med uppenbar insyn i olika fall, som blir förskräckt av tonen och utstött av gamla garvade FB:are som verkar vigt sitt liv till att hata, vara rättshaverister som spammar sönder trådar o s v. Det är väl lite synd om det är så.
Citera
2024-01-22, 18:11
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det är väl heller inte ovanligt att det kommer in nyreggade användare i olika trådar i denna del av forumet, med uppenbar insyn i olika fall, som blir förskräckt av tonen och utstött av gamla garvade FB:are som verkar vigt sitt liv till att hata, vara rättshaverister som spammar sönder trådar o s v. Det är väl lite synd om det är så.

Tycker du att det bidrar till god stämning att göra vaga, passivaggressiva anklagelser mot andra?
Citera
2024-01-22, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Hon har oavsett vad inte blivit våldtagen eller heller utsatt för sexuellt övergrepp förutom i den moderna hittepå-tolkningen av begreppet. Hon har inte utsatts för våld, tvång eller hot eller heller varit medvetslös, berusad eller sovande. Hon har alltså haft alla möjligheter att låta bli att ha sex och vidhålla sitt eventuella initiala nej, men hon har valt att delta frivilligt. Det hon möjligen gjort är att inte samtycka.

Är det definitionen av våldtäkt? Varför skall vi ha förståelse för att hennes oförmåga att säga nej leder till att samhället och skattebetalarna till stora kostnader måste hantera hennes sexliv?

Även tidigare (innan "samtyckeslagen" kom) så hade detta (målsägandes version) definierats som våldtäkt. Då det sedan år 1864 är olagligt att "ta en kvinna med tvång", lagen blev könsneutral först år 1984.

Målsägandes version:

"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte.
Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben.
Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben
.
Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.

Vi*king höll i hennes axlar och tryckte ner henne. Han höll fast henne hårt i
hennes armar och höfter. Han penetrerade henne med sina fingrar och sin
penis.
Hon gjorde inget som kan ha uppfattats som att hon ville göra detta.
Han bad henne om olika positioner. Han bad också henne att utföra oralsex på
honom. Han sa “sug av mig” samtidigt som han tryckte ner hennes huvud mot
sin penis. Hon gjorde vad han sa eftersom hon inte visste vad som skulle hända
annars. Hon vågade inte föreställa sig vad som skulle hända annars. Hon
upplevde att det han gjorde var grovt och att han höll fast henne hårt. Hon
gjorde som han sa och hoppades att det inte skulle bli värre
"

Målsägande har tydligt sagt ifrån. Och blir tagen med tvång. Så, enligt målsägandes version räknas det hon utsatts för som våldtäkt, även år 1864.

Ser man däremot till Vi*kings version så låter det ju som ett helt frivilligt samlagsmaraton på hela 2 timmar...

Tingsrätten ser dock målsägandes version som mest trovärdig och det finns bevis/stödbevisning som styrker delar av hennes version.

1. Hon ville inte ha sex med Vi*king, klart och tydligt finns det formulerat i text innan han kom till henne.
2. Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version att blåmärkena på henens höfter kommit till av grepp från händer vid ett bord.
3. Vittnesmål från henens vänner som vittnar om en traumatiserad målsägande.

4. (som inte togs med vid Tingsrätten). Fortsatt traumatiserad målsägande vid samtal med kurator.

Vi får se vad det blir i Hovrättsförhandlingen.
Citera
2024-01-22, 18:33
Medlem
Rebiselles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungligahestar
Vad bra! För jag ville inte minimera någon annans trauma. Jag var rädd att det var så du uppfattade det.

Det var exakt min poäng också. Att det är svårt att föreställa sig hur någon agerar i en situation, speciellt om en själv inte har varit med om det. Det var inte tanken att säga att alla reagerar så.

Men när jag läser tråden ifrågasätter inte människorna bara MÄs berättelse, utan alla våldtäktsoffer som har agerat på samma sätt. Det var poängen med mitt inlägg, att ge en insikt i hur det kan kännas i en extremt maktlös position.

Okok bra så 😊

Edit. Sorry om du tog det som att ifrågasätta. Men detta offer som tråden gäller om, visste att V var en fuckboy, hade druckit etc och ÄNDÅ bjöd hon in honom. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Det är att utsätta sig för en situation som hade kunnat förhindras.
Senast redigerad av Rebiselle 2024-01-22 kl. 18:48.
Citera
2024-01-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Missade jag delen där han dödshotatade henne under natten? Det var ju ändå hon som bjöd in honom för att sova hos henne, så hon borde ju inte varit rädd för honom tidigare.

Det är så de flesta har tolkat det; ett hån mot riktiga offer.

Sedan år 1864 är det olagligt att "ta en kvinna med tvång". Lagen blev könsneutral först år 1984.

Och ser man till målsägandes version, så tar faktiskt Vi*king målsägande "med tvång". Så även år 1864 hade detta definierats som våldtäkt. Men ytterst oklart om han blivit dömd då. Troligtvis inte.

Här ser du tvånget:

Målsägandes version:

"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte.
Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben
. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.

Vi*king höll i hennes axlar och tryckte ner henne. Han höll fast henne hårt i
hennes armar och höfter.
Han penetrerade henne med sina fingrar och sin
penis.
Hon gjorde inget som kan ha uppfattats som att hon ville göra detta.
Han bad henne om olika positioner. Han bad också henne att utföra oralsex på
honom. Han sa “sug av mig” samtidigt som han tryckte ner hennes huvud mot
sin penis.
Hon gjorde vad han sa eftersom hon inte visste vad som skulle hända
annars. Hon vågade inte föreställa sig vad som skulle hända annars. Hon
upplevde att det han gjorde var grovt och att han höll fast henne hårt. Hon
gjorde som han sa och hoppades att det inte skulle bli värre"

Citera
2024-01-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Om det han säger stämmer, hade hon kanske ett linne under nattlinnet, hon hade ju också trosor.

Enligt målsägande så hade hon på sig nattlinne och trosor. Ett blått nattlinne, som enligt ett av vittnena är långt och målsägande brukar ha det på sig. Det var allt hon hade på sig.

Och han kallar först nattlinnet för nattlinne. För att i nästa fråga säga tröja. Låter som ha pratar om en helt annan sexakt han har haft. Kanske med en kvinna som samtyckte till sex.
Citera
2024-01-22, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Nej, muntligt samtycke är INTE nödvändigt. Det går självklart att kommunicera samtycke på mängder av vis, allt annat hade varit verklighetsfrämmande (vilket även lagstiftaren uttalat).

Det borde väl betyda att du anser att de allra flesta människorna i lagens mening blivit våldtagna?

Enligt henne, den uppgiften går inte att styrka.

Det är sant, jag ber om ursäkt för det. Det krävs inte explicit ett muntligt ja, det är sant. Det kan också ske samtycke med väldigt tydliga signaler eller andra ord än specifikt ”ja”. Men i detta fallet har det varit ett muntligt nej. Inte bara har hon uttryckt nej utan lämnat många kommentarer som tyder att hon inte vill ha sex. Som att han får sova på golvet, ska ligga ovanpå täcket och ha kläderna på.

Angående min tidigare kommentar om att det definitivt är våldtäkt menar jag detta. Att har det gått till som MÄ säger, vilket domen har ansett troligt, så är det en våldtäkt enligt samtyckeslagen. Eftersom hon sa nej, men även uttryckte det på andra sätt med sitt kroppsspråk. Det fanns inget som var tydliga signaler eller uttryckt samtycke.
Citera
2024-01-22, 18:49
Medlem
Citat:
Förstår du inte hur urbota korkad du låter när du skriver såhär? Ska du ljuga kan du väl åtminstone ljuga bra?

Hon hade gott om tid, hon skrev och pratade med sin kompis i 46 minuter och hon höll på 3 min med att skicka typ 20 vägbeskrivningar till honom för i helvete! Det tar inte ens minut att slänga på sig ett par mjukisbyxor och en hoodie

Hon hade all tid i världen, din lilla lögnhals. PUNKT.

Nu är det dock du som ljuger. Hon hade snarare ca. 10 minuter på sig att byta om, samtidigt som hon konverserar med sin vän och samtidigt som hon ger Vi*king vägbeskrivning. Vilket du vetat om du läst FUP.

Mä: Hjälp typ och gå och lägga sig nej. Så jag har det liksom det jag skulle
sovit i. Ska jag byta om? Jag har ångest Ångest.

AGH
Fuckboy
Mä: Aa
Zu: Gud
Asså
Nä stackarn fr
Mä: Så han är här om tio minuter. Och det är typ jag har aldrig snackat med
honom. Det är jättestelt. oh yes
GIRL
ASÅ

Han kommer inte få fitta girl

Ingen fara på taket ändå. Lika icke-sexigt med långt blått välanvänt nattlinne (hon brukade ofta ha det på sig enligt ett av vittnena) som med hoodie och mjukisbyxor. Och någon fitta skulle han inte få. Men det tog han sig ändå, mot hennes vilja....
Citera
2024-01-22, 18:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon var i chock och rädd. Fast. Så nej, hon såg det inte så då. Läs FUP och dom så ser du.

Ja, hon fattade att han skulle ligga med henne oavsett om hon ville eller inte. Läs följande ur domen:

"Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville. Det kändes som att hon inte
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt."

Hon anses våldtagen för att hon kände att det var meningslöst att göra motstånd.

Hon försökte inte ens kliva ur sängen trots att hon kunde, det kändes meningslöst?

Så lite skada som möjligt är att låta sig knullas, bli öm i fittan, få blåmärken och må psykiskt dåligt när alternativet var att lämna sängen och eventuellt lägenheten och påkalla hjälp via till exempel rop eller mobiltelefon.

Hon valde att ha sex med den här killen och inget bevis finns för att han hotade henne.

Våldtäkt?
Citera
2024-01-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon anses våldtagen för att hon kände att det var meningslöst att göra motstånd.

Hon försökte inte ens kliva ur sängen trots att hon kunde, det kändes meningslöst?

Så lite skada som möjligt är att låta sig knullas, bli öm i fittan, få blåmärken och må psykiskt dåligt när alternativet var att lämna sängen och eventuellt lägenheten och påkalla hjälp via till exempel rop eller mobiltelefon.

Hon valde att ha sex med den här killen och inget bevis finns för att han hotade henne.

Våldtäkt?

Skulle du själv fortsätta försöka få till sex om en kvinna säger "nej", puttar bort dig, klämmer ihop sina ben? Inse att Vi*king gjorde ett jädra övertramp här (om målsägandes version stämmer) och att han faktiskt då har våldtagit målsägande, han håller fast henne sedan, han tvingar sig på henne. Trots hennes "nej" etc. Han skulle ha avbrutit när han hörde henne säga nej och när hon puttade bort honom.

Enligt lagen från 1864 så behövs inte hot, men det behövs att förövaren tvingar sig på offret, vilket Vi*king har gjort, enligt målsägandes version.

Japp. Så lite skada som möjligt. Vilket ger en hint om att han har ett jädra fysiskt övertag. Och det faktum att han inte hörsammar hennes "nej"/hennes bortputtande etc. gör ju att man fattar att hon är rädd att han ska till det fysiska våld som behövs för att få som han vill = mer skador på målsägande.

För det är alltid en chansning... I vissa lägen kan ju att kämpa mot ge bra resultat. Att förövaren avbryter. I andra fall kan det bli en svår kamp där offret skadas rejält.
Citera
2024-01-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Okok bra så 😊

Edit. Sorry om du tog det som att ifrågasätta. Men detta offer som tråden gäller om, visste att V var en fuckboy, hade druckit etc och ÄNDÅ bjöd hon in honom. Det tycker jag är anmärkningsvärt. Det är att utsätta sig för en situation som hade kunnat förhindras.

Ingen fara. Finns ju ett vanligt uttryck som lyder: Det är lätt att vara efterklok.

Med facit i hand tror jag inte att hon hade bjudit in honom.

Sedan kan jag även tillägga att jag själv har haft många kurskamrater sovandes på min soffa, jag har även själv däckat på en hel del soffor i mina dagar. I dessa situationer har jag inte råkat ut för något, som tur är. Det är inget ovanligt i min värld att varesig bli erbjuden eller erbjuda en sovplats till en klasskamrat som inte kan ta sig hem.

Det är väldigt tråkigt att detta skedde. För jag önskar att vi inte ska behöva vara rädda för att vara solidariska mot våra kurskompisar.
Citera
2024-01-22, 19:04
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
[Aha, Howlongisnow, det borde vara det här du menar? Här kommer svaret]

En tolkning jag kan se är väl att han använder "nattlinne" och "tröja" synonymt (ett nattlinne kan ju i vissa utföranden med fog beskrivas vara som en lång t-shirt) och att detta enligt honom åkte av nånstans i vevan runt oralsexet men att han rör ihop det lite, eller att hon bara drog upp det först innan oralsexet och sen tog av det helt under oralsexet. En följdfråga hade varit på sin plats, håller med. Men det är ingenting som känns särskilt kontroversiellt för målet, han vidgår ju liksom att han tagit av henne trosorna, så då spelar det väl mindre roll vem som tar av henne på överkroppen? Han har ju redan själv tagit på sig den "grövre" avklädningen. Hade han velat ljuga vore det väl rimligare att säga att hon tog av båda plaggen eller åtminstone att hon tog av trosorna?

Ett annat alternativ kan vara att han, när han berättar om trosorna, kommer på att han bör berätta om nattlinnet också eftersom han är av uppfattningen att hon tog av det, (vilket då enligt honom skulle visa på samtycke från hennes sida) och i sin iver strular upp kronologin.

Nåt åt det hållet, tänker jag.

Japp, tack, det var detta jag tänkte på.
Jag finner din analys rimlig vid första anblick som tänkbar förklaring till dessa utsagor.
Som en annan skribent skrev i nedan citerade inlägg så finns också en annan möjlighet, nämligen att han faktiskt försa sig om vem som tog av MÄ nattlinnet.

Jag tänker att om han hade svårt att minnas hur avklädandet gick till (och det är väl rimligt om man har sex för första gången med en person i mörkret kl 02 efter att ha druckit 3 shots och 4-6 glas vin) så borde han kanske hellre ha uppgett i förhör att han inte riktigt mindes.

En person med gott självförtroende, vilket V tycks ha, skulle också kunnat berätta om denna minnesbild på det sätt han själv trodde var mest sannolik även om han inte var 100% säker, men då borde han lämnat samma version genom alla tre förhören.

Istället lämnade han tre detaljerade redogörelser som inte är helt samstämmiga.
I mina ögon väcker det frågor om andra detaljer i hans berättelse.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungligahestar
Han säger även ” hon tog av sig sitt nattlinne. Sen tog jag av hennes kläder och trosor.” Hon tog av sig sitt nattlinne, enligt honom då, sedan tog han av hennes KLÄDER och trosor. Vi vet att hon endast bar nattlinne och trosor. Vilka kläder är det han pratar om?

Jag tror att han försade sig vid detta tillfället. Han hade bestämt sig för att säga att hon tog av sig nattlinnet men råkade säga att han tog av henne kläderna.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-22 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in