2024-01-22, 19:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungligahestar
Det är sant, jag ber om ursäkt för det. Det krävs inte explicit ett muntligt ja, det är sant. Det kan också ske samtycke med väldigt tydliga signaler eller andra ord än specifikt ”ja”. Men i detta fallet har det varit ett muntligt nej. Inte bara har hon uttryckt nej utan lämnat många kommentarer som tyder att hon inte vill ha sex. Som att han får sova på golvet, ska ligga ovanpå täcket och ha kläderna på.

Också fel. Lagstiftaren har uttryckligen sagt att man kan visa samtycke "mindre aktivt och subtilt".

Citat:
Angående min tidigare kommentar om att det definitivt är våldtäkt menar jag detta. Att har det gått till som MÄ säger, vilket domen har ansett troligt, så är det en våldtäkt enligt samtyckeslagen. Eftersom hon sa nej, men även uttryckte det på andra sätt med sitt kroppsspråk. Det fanns inget som var tydliga signaler eller uttryckt samtycke.

Lek med tanken att MÄ istället sagt till polisen "han tjatade så jag tänkte jaja vi kan väl ha sex då", men övriga omständigheter kring sexet var identiska med hennes nuvarande berättelse. Är det fortfarande våldtäkt då?
Citera
2024-01-22, 19:09
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
MÄ undanhöll en sexposition som typiskt sett inte är förenlig med våldtäkt under TVÅ förhör, trots att hon uppmanades vara så detaljerad som möjligt.

Nu ska jag också vara lite besvärlig. När du påstår att ridpositionen inte är en sexposition som typiskt sett är förenlig med våldtäkt, vad har du för belägg för detta?
Finns det någon källa till detta påstående?
Eller är något som du kommit fram till själv?
Citera
2024-01-22, 19:15
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Lek med tanken att MÄ istället sagt till polisen "han tjatade så jag tänkte jaja vi kan väl ha sex då", men övriga omständigheter kring sexet var identiska med hennes nuvarande berättelse. Är det fortfarande våldtäkt då?

Frivilligt tjatsex faller inte inom ramen för våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning. Det är inte straffbart.
Vid tjatsex har den ena parten gett uttryckligt samtycke till den andra efter övertalning.

Ingen av parterna i detta mål har dock påstått att det skulle vara fråga om tjatsex.
Citera
2024-01-22, 19:27
Medlem
Citat:
Också fel. Lagstiftaren har uttryckligen sagt att man kan visa samtycke "mindre aktivt och subtilt".

Tjatsex är tyvärr inte olagligt idag. Så får du ett muntligt nej och tjatar till dig ett ja så är det inte våldtäkt enligt lagens mening nej. Så länge inte personen säger ja av rädsla för något hot.

Är en person passiv ska du kontrollera samtycke. Absolut, jag använder förstärkta ord som ”väldigt” men det ska inte finnas tvivel om samtycke finns. Jag blir bara lite rädd över några människors syn på vad som krävs för att det ska räknas som nej. Vi bör istället fokusera på vad vi anser är samtycke. För några i forumet verkar vara rädda för att bli anmälda för våldtäkt och ett bra sätt att undvika detta är att vara väldigt säker på att det finns samtycke.

Sedan bör väl ansvaret att tolka lagen och trovärdigheten ligga på de som kan sånt här och inte allmänheten ute på nätet. Med tanke på hur få som faktiskt blir dömda för våldtäkt litar jag på domstolens beslut. Jag inser att jag själv hoppar på denna trend med att leka advokat vilket jag inte borde ha gjort utan bara låtit tiden ha sin gång och att detta forum ska dö ut.
Citera
2024-01-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nu ska jag också vara lite besvärlig. När du påstår att ridpositionen inte är en sexposition som typiskt sett är förenlig med våldtäkt, vad har du för belägg för detta?

Jösses.

Det är ju allmänt känt att det absolut vanligaste rånscenariot vid väpnat rån är när rånoffret är beväpnat och rånaren är obeväpnad…
Citera
2024-01-22, 19:50
Medlem
Citat:
Frågan är om målet tas upp i hovrätten.
Jag blir inte klok på hur de dubbla överklagandena kommer att handläggas. Hoppas att någon som är kunnig i processrätt kan svara på detta 🙏. Har läst upp och ner i rättegångsbalken och blir inte klokare på vad som gäller.
Här är bägge överklagandena:
https://gofile.io/d/XzzekL

1) V:s överklagande är skickat per mejl och ej undertecknat. Det åberopar ingen bevisning. Han menar att hans advokat inte skött hans försvar, vilket i juridisk mening låter som att hon då skulle ha brutit mot god advokatsed. Det låter som att han hävdar rättegångsfel. Om hovrätten köper det så ska den i så fall återförvisa målet till tingsrätten och det ska tas om. Jag vet för lite om processrätt för att bedöma om detta kan bli aktuellt.

2) V skriver att han inte har förtroende för sin advokat. Är detta att tolka som en giltig begäran att hon ska skiljas från uppdraget? Är hon i så fall behörig att företräda honom?

3) Dagen efter skickar advokaten en överklagan som ser formellt korrekt ut. Den yrkar på frikännande och undanröjande av skadestånd. Ingen ny bevisning åberopas.

Nästa hållpunkt är den 24 januari då åklagarens frist för anslutningsöverklagande löper ut.

1. Det han anför är en överklagan till Hovrätten - och alltså inte en överklagan om grovt rättegångsfel. Att en försvarsadvokat "gör ett dåligt jobb" är inte tillräckligt för att anses som ett rättegångsfel.

2. Ansöka om att få byta advokat har alla rätt att göra. Domstolen avgör därefter om det finns "särskilda skäl" för att få byta advokat. Fram tills det beslutet är taget så är det den förordnande advokaten som är fortsatt försvarare för vederbörande.
Citera
2024-01-22, 20:01
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nu är det dock du som ljuger. Hon hade snarare ca. 10 minuter på sig att byta om, samtidigt som hon konverserar med sin vän och samtidigt som hon ger Vi*king vägbeskrivning. Vilket du vetat om du läst FUP.

Mä: Hjälp typ och gå och lägga sig nej. Så jag har det liksom det jag skulle
sovit i. Ska jag byta om? Jag har ångest Ångest.

AGH
Fuckboy
Mä: Aa
Zu: Gud
Asså
Nä stackarn fr
Mä: Så han är här om tio minuter. Och det är typ jag har aldrig snackat med
honom. Det är jättestelt. oh yes
GIRL
ASÅ

Han kommer inte få fitta girl

Ingen fara på taket ändå. Lika icke-sexigt med långt blått välanvänt nattlinne (hon brukade ofta ha det på sig enligt ett av vittnena) som med hoodie och mjukisbyxor. Och någon fitta skulle han inte få. Men det tog han sig ändå, mot hennes vilja....

Lögn. Hon tar först upp nattlinnefrågan låååångt tidigare i konversationen. Och även OM din vidriga lögn var sann så är 10 minuter FORTFARANDE all tid i världen för att sätta på sig ett mjukisbyxor

Du har verkligen ingen skam i kroppen...
Citera
2024-01-22, 20:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Skulle du själv fortsätta försöka få till sex om en kvinna säger "nej", puttar bort dig, klämmer ihop sina ben? Inse att Vi*king gjorde ett jädra övertramp här (om målsägandes version stämmer) och att han faktiskt då har våldtagit målsägande, han håller fast henne sedan, han tvingar sig på henne. Trots hennes "nej" etc. Han skulle ha avbrutit när han hörde henne säga nej och när hon puttade bort honom.

Enligt lagen från 1864 så behövs inte hot, men det behövs att förövaren tvingar sig på offret, vilket Vi*king har gjort, enligt målsägandes version.

Japp. Så lite skada som möjligt. Vilket ger en hint om att han har ett jädra fysiskt övertag. Och det faktum att han inte hörsammar hennes "nej"/hennes bortputtande etc. gör ju att man fattar att hon är rädd att han ska till det fysiska våld som behövs för att få som han vill = mer skador på målsägande.

För det är alltid en chansning... I vissa lägen kan ju att kämpa mot ge bra resultat. Att förövaren avbryter. I andra fall kan det bli en svår kamp där offret skadas rejält.

Vad jag skulle ha gjort är inte relevant, det centrala är vad V och BO gjorde och inte gjorde och vad som är styrkt och ställt utom rimligt tvivel.

Det är ord mot ord.

Hennes berättelse om vad hon kände och trodde utan reell anledning bör rimligen inte anses utgöra bevis för att det inte fanns ett samtycke.

Hon försökte inte lämna sängen trots att hon kunde.
Citera
2024-01-22, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungligahestar
Ingen fara. Finns ju ett vanligt uttryck som lyder: Det är lätt att vara efterklok.

Med facit i hand tror jag inte att hon hade bjudit in honom.

Sedan kan jag även tillägga att jag själv har haft många kurskamrater sovandes på min soffa, jag har även själv däckat på en hel del soffor i mina dagar. I dessa situationer har jag inte råkat ut för något, som tur är. Det är inget ovanligt i min värld att varesig bli erbjuden eller erbjuda en sovplats till en klasskamrat som inte kan ta sig hem.

Det är väldigt tråkigt att detta skedde. För jag önskar att vi inte ska behöva vara rädda för att vara solidariska mot våra kurskompisar.
skapade du ett konto bara för att skriva i denna tråden?

Att bara lägga över allt ansvar på alla andra så fungerar inte livet. Tyvärr kan man inte skylla på alla andra utan att se sig själv i det hela. Man har ett ansvar att faktiskt visa tydligt att man inte vill, C säger ju själv att V troligen inte förstod att hon inte ville, eller att när hon gav efter så trodde han nog att hon ville, eller hur hon utryckte det.. Om hon nu inte var tydlig nog, skickade dubbla signaler, och faktiskt inte gjorde han MEDVETEN så han förstod om att han gjorde något fel, då finner jag faktiskt att det är ett ansvar man har själv. Hon var nykter och var inte i en utsatt situation, kunde höja rösten, skrika, göra ngt judoslag, låsa in sig på toaletten etc. Att hon skickat vågad bild till V är ju för att få hans uppmärksamhet. För hon gillar det, som många andra tjejer gillar att få komplimanger och uppmärksamhet. Att hon har flörtat med honom är uppenbart. Och att kalla han fuckboy med.....men snälla.... vilket jäkla språk dessa tjejer har. WT språk.
Citera
2024-01-22, 20:11
Medlem
Citat:
Även tidigare (innan "samtyckeslagen" kom) så hade detta (målsägandes version) definierats som våldtäkt. Då det sedan år 1864 är olagligt att "ta en kvinna med tvång", lagen blev könsneutral först år 1984.

Målsägandes version:

"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte.
Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben.
Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben
.
Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville.
Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.

Vi*king höll i hennes axlar och tryckte ner henne. Han höll fast henne hårt i
hennes armar och höfter. Han penetrerade henne med sina fingrar och sin
penis.
Hon gjorde inget som kan ha uppfattats som att hon ville göra detta.
Han bad henne om olika positioner. Han bad också henne att utföra oralsex på
honom. Han sa “sug av mig” samtidigt som han tryckte ner hennes huvud mot
sin penis. Hon gjorde vad han sa eftersom hon inte visste vad som skulle hända
annars. Hon vågade inte föreställa sig vad som skulle hända annars. Hon
upplevde att det han gjorde var grovt och att han höll fast henne hårt. Hon
gjorde som han sa och hoppades att det inte skulle bli värre
"

Målsägande har tydligt sagt ifrån. Och blir tagen med tvång. Så, enligt målsägandes version räknas det hon utsatts för som våldtäkt, även år 1864.

Ser man däremot till Vi*kings version så låter det ju som ett helt frivilligt samlagsmaraton på hela 2 timmar...

Tingsrätten ser dock målsägandes version som mest trovärdig och det finns bevis/stödbevisning som styrker delar av hennes version.

1. Hon ville inte ha sex med Vi*king, klart och tydligt finns det formulerat i text innan han kom till henne.
2. Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version att blåmärkena på henens höfter kommit till av grepp från händer vid ett bord.
3. Vittnesmål från henens vänner som vittnar om en traumatiserad målsägande.

4. (som inte togs med vid Tingsrätten). Fortsatt traumatiserad målsägande vid samtal med kurator.

Vi får se vad det blir i Hovrättsförhandlingen.

Har inte läst igenom hela tråden men enligt min uppfattning är det en klar våldtäkt.

Bara för att man bjudit in någon för att sova över innebär det inte att man har gett samtycke till samlag.

Ett nej är ett nej och om en person försöker dra sig undan får den andra parten läsa av detta och tolka detta som ett nej.

Som jag har uppfattat situationen har inte parterna ens diskuterat frågan om samlag innan hon blev utsatt och även om det kanske funnits en attraktion under kvällen innebär det inte att man kan fullfölja ett samlag om andra parten har sagt nej eller visat det på annat sätt.
Citera
2024-01-22, 20:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jag vet inte om någon fört statstik på det, jag kan inte finna någon iaf.

Men det är ganska självförklarande med tanke på att cowgirl är en kontrollposition för den ridande. Betvivlar du seriöst att den är mindre vanlig i våldtäktssammanhang? Det här är första målet jag sett där det förekommer iaf.
Citera
2024-01-22, 20:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Frivilligt tjatsex faller inte inom ramen för våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning. Det är inte straffbart.
Vid tjatsex har den ena parten gett uttryckligt samtycke till den andra efter övertalning.

Ingen av parterna i detta mål har dock påstått att det skulle vara fråga om tjatsex.

Förstår du vad ett hypotetisk resonemang är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in