2024-01-14, 17:08
Medlem
halvtomts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast man måste ju bevisa att man haft samtycke, vilket betyder att om du inte har filmbevis och en kvinna anklagar dig för våldtäkt så är du körd.

Det är intrycket jag får av detta fallet.
Yup. Sex är i princip olagligt för män. Samtyckeslagen och domen mot Jean-Claude Arnault var då mannens frihet och rättssäkerhet avskaffades
Citera
2024-01-14, 17:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IdiotSavant
Enligt nuvarande lagstiftning går gränsen vid samtycke.

”Tjatsex” är inte våldtäkt enligt nuvarande lagstiftning .

Personen i ditt exempel gör sig inte skyldig till våldtäkt, så länge han inte hotat till sig ett ja.

”Tjatsex” är på sin höjd precis vad det här är, även om man bara tror på hennes version. Han använde inget som helst våld eller hot, hon särade direkt efter att ha sagt nej en gång (enligt henne).
Citera
2024-01-14, 17:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Fast man måste ju bevisa att man haft samtycke, vilket betyder att om du inte har filmbevis och en kvinna anklagar dig för våldtäkt så är du körd.

Det är intrycket jag får av detta fallet.

Problemet är väl egentligen inte grundprincipen, jag är liksom öppen för att man ska kunna döma någon på någons vittnesmål om det faktiskt handlar om en "alltigenom trovärdig berättelse". Problemet ligger ju i det här fallet snarare vid att tingsrätten bedömt henne som trovärdig i strid med ett stort antal svårförklarliga omständigheter. Hade det varit en eller två omständigheter så kanske man kan säga 'låt gå'. Men när det är så här många är det ju helt galet, då flyger rättssäkerheten ut genom fönstret.
Citera
2024-01-14, 17:31
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

Men snälla, att tingsrätten refererar till ett prejudikat betyder inte att man faktiskt följt det...tror du att det räcker med att skriva "NJA" i domen för att allt ska vara kosher?

Gäsp.
Jag har läst bägge de prejudicerande domarna som refereras och anser att tingsrätten följt dem.
Om de hade följt NJA 2019 s. 668 som domarbloggen refererar i sitt utmärkta blogginlägg så hade de kanske landat i oaktsam våldtäkt istället för våldtäkt. Men nu ansåg rätten att uppsåt var styrkt.
https://lagen.nu/dom/nja/2019s668

Handen på hjärtat: har du själv läst prejudikaten eftersom du uttalar sig så tvärsäkert?
Det tror inte jag.
Du har nämligen konsekvent duckat alla tidigare frågor om dina källor.

Allt det andra har vi redan tröskat igenom minst en gång i tråden.
Jag nöjer mig med att konstatera att omständigheterna som du drar upp för att misstänkliggöra målsägande saknar juridisk relevans.
Rinse and repeat.

PS. skulle inte du sluta svara på mina inlägg? Kunde du inte låta bli?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-14 kl. 17:54.
Citera
2024-01-14, 17:34
Medlem
Citat:
Problemet är väl egentligen inte grundprincipen, jag är liksom öppen för att man ska kunna döma någon på någons vittnesmål om det faktiskt handlar om en "alltigenom trovärdig berättelse". Problemet ligger ju i det här fallet snarare vid att tingsrätten bedömt henne som trovärdig i strid med ett stort antal svårförklarliga omständigheter. Hade det varit en eller två omständigheter så kanske man kan säga 'låt gå'. Men när det är så här många är det ju helt galet, då flyger rättssäkerheten ut genom fönstret.

Vi kanske har olika föreställningar om hur ett våldtäktsoffer beter sig men i min bok är det på intet sätt konstigt att någon stannar kvar hos gärningsmannen efter att ha blivit våldtagen. Det händer ständigt i misshandelsfall, att kvinnor som blivit slagna stannar kvar hos mannen som slog henne snarare än att omedelbart fly hals över huvud.

Det övriga som du påstår är svårförklarliga omständigheter är inte ”svårförklarliga omständigheter”. Det är t.ex. full troligt att hon lät sin kompis sova över utan att för den sakens skull ha någon tanke på att samtycka till sex med honom. Minst lika troligt som motsatsen skulle jag säga eftersom det vanligaste är att man trots allt inte ligger med sina vänner. Är det något konkret i berättelsen som du tycker är direkt verklighetsfrämmande?
Citera
2024-01-14, 17:37
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Gäsp.
Jag har läst bägge de prejudicerande domarna som refereras och anser att tingsrätten följd dem.
Allt det andra har vi redan tröskat igenom minst en gång i tråden.
Jag nöjer mig med att konstatera att omständigheterna som du drar upp för att misstänkliggöra målsägande saknar juridisk relevans.
Rinse and repeat.

Ditt och tingsrättens omdöme sviktar dock något med tanke på att ni uppenbarligen anser att man kan vara "alltigenom trovärdig" trots att det finns 10+ svårförklarliga omständigheter...
Citera
2024-01-14, 17:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
De flesta våldtäktsdomar baseras på det: en berättelse från målsäganden och bevisning om hur hon har mått efter våldtäkten.

NJA 2009 s. 447:

En alltigenom trovärdig utsaga från målsäganden kan i förening med vad som i övrigt har framkommit i målet - t.ex. om målsägandens beteende efter händelsen - vara tillräcklig för en fällande dom.

Citat:
Dina fantasier om vad som är en ”sexuell invit” och inte är inte relevanta i sammanhanget eftersom det måste finnas samtycke till sexuellt umgänge, oavsett hur många sexuella inviter som skickats ut innan akten. Det är så lagen ser ut, rätt eller fel.

Med andra ord: alla punkter du listar ovan kan vara sanna utan att det utesluter att en våldtäkt ägt rum.

Huvudet på spiken.
Skönt att träffa på en juridisk realist i tråden.

Citat:
Det kan man och det händer väldigt ofta. Räkna med samma utgång i hovrätten.

Statistiken säger att det vanligaste är att hovrätten fastställer tingsrättens dom.
Kan du utveckla varför du tror att hovrätten skulle göra det om denna dom överklagas?

Själv vågar jag inte gissa utan konstaterar att det finns en alternativ gärningsbeskrivning som matchar oaktsam våldtäkt och ett möjligt utfall är att hovrätten ändrar rubricering. Det låter som att du inte tror det är så sannolikt.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-14 kl. 18:01.
Citera
2024-01-14, 17:51
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Vi kanske har olika föreställningar om hur ett våldtäktsoffer beter sig men i min bok är det på intet sätt konstigt att någon stannar kvar hos gärningsmannen efter att ha blivit våldtagen.

Varför är det alltid allt-eller-inget med dig? Varför kan ingenting vara "ganska" konstigt? Utgå från dig själv och fråga dig om du skulle göra likadant. Då har du iaf en indikation. Och när man samlat på sig ett antal indikationer så har man ett bedömningsunderlag.

Citat:
Det händer ständigt i misshandelsfall, att kvinnor som blivit slagna stannar kvar hos mannen som slog henne snarare än att omedelbart fly hals över huvud.

Lite skillnad på fall där de har ett förhållande med mannen, tycker du inte?

Citat:
Det övriga som du påstår är svårförklarliga omständigheter är inte ”svårförklarliga omständigheter”. Det är t.ex. full troligt att hon lät sin kompis sova över utan att för den sakens skull ha någon tanke på att samtycka till sex med honom. Minst lika troligt som motsatsen skulle jag säga eftersom det vanligaste är att man trots allt inte ligger med sina vänner. Är det något konkret i berättelsen som du tycker är direkt verklighetsfrämmande?

Kom igen nu. En kvinna öppnar först upp sig om sitt dåliga förhållande, har kontinuerlig mess-kontakt, bjuder in honom mitt i natten att sova över efter en fest fastän hon inte ville och tyckte att det vore "skumt" om han tackade ja, går direkt med på att dela säng och klär sig i nattlinne, gör t o m enligt henne själv i princip inget motstånd under ett 2 h långt samlag som inte ger några skador, rider t o m sin förövare (men undanhåller detta för polisen i flera förhör), går på toa efter händelsen och går sen glatt och lägger sig för att sova bredvid honom hela natten, när morgonen kommer kör hon iväg honom utan rädsla och problem.

Låter det verkligen som något hämtat ur verkligheten? Är det "alltigenom trovärdigt"? Du tror hon inte hon tummat ens litegrann på sanningen?
Citera
2024-01-14, 17:57
Medlem
Citat:
Vi kanske har olika föreställningar om hur ett våldtäktsoffer beter sig men i min bok är det på intet sätt konstigt att någon stannar kvar hos gärningsmannen efter att ha blivit våldtagen. Det händer ständigt i misshandelsfall, att kvinnor som blivit slagna stannar kvar hos mannen som slog henne snarare än att omedelbart fly hals över huvud.

Fast nu jämför ju du med någon som är djupt nere i en normaliseringsprocess. Så är det ju inte på något vis här. Det där är en riktigt ohederlig jämförelse och ”din bok” handlar nog om någonting helt annat än beteendevetenskap.

Det är, däremot, anmärkningsvärt, att hon lägger sig i sängen och sover med sin påstådda våldtäktsman när hon med största sannolikhet har hjälp rakt utanför dörren i form av andra boende i korridoren.

Citat:

Det är, givetvis, mycket svårförklarliga omständigheter.
Om du har studerat i vuxen ålder så hade du vetat att det liggs till höger och vänster i dessa miljöer.
Dessutom var de väl inte ”vänner” utan iallafall han hade ju uppfattat att där fanns ett annat intresse. Särskilt efter samtalen om pojkvännen.

Jag har både varit den som erbjudit sovplats och blivit erbjuden sovplats på snarlika vis många gånger och det har alltid varit sex som varit underförstått, och även vad det resulterat i.
Tråkigt för dig att du inte fått uppleva det och därför har en så felaktig uppfattning…
Citera
2024-01-14, 18:04
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ditt och tingsrättens omdöme sviktar dock något med tanke på att ni uppenbarligen anser att man kan vara "alltigenom trovärdig" trots att det finns 10+ svårförklarliga omständigheter...

Ja det är ju din åsikt och den har du naturligtvis rätt till.
IdiotSavant, TomatKungen med flera tycks inte hålla med dig.
Jag tror inte vi kommer så mycket längre på den punkten.

På tal om omständigheter: utveckla gärna om du tycker att tingsrätten borde tagit upp frågan om den tilltalades alkoholkonsumtion den aktuella kvällen, tidigare alkoholvanor och sexuella beteende.
Ja/nej och i så fall varför/varför inte?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-14 kl. 18:09.
Citera
2024-01-14, 18:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Men utveckla gärna om du tycker att tingsrätten borde tagit upp frågan om den tilltalades alkoholkonsumtion denna aktuella kvällen,

Det togs väl upp?

Citat:
tidigare alkoholvanor och sexuella beteende.

Gärna för mig. Ju mer jag vet desto bättre.
Citera
2024-01-14, 18:17
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Det togs väl upp?

Nu vet vi förstås inte vad som sagts i polisförhören eftersom FUPen är sekretessbelagd.

Jag har läst domen flera gånger och hittar bara att den tilltalades alkoholpåverkan omnämns i vaga termer:
- Han berättade själv att hans berusning var 3-4 på en 10-gradig skala.
- Han ska ha sagt att han var för full för att få utlösning.

I många rättegångar tas det upp hur mycket folk druckit, typ X burkar starköl 7.2%, började dricka klockan XX.
Blev lite förvånad att det inte finns mer detaljer i detta fall.

Citat:
Gärna för mig. Ju mer jag vet desto bättre.

Bra. Då är vi överens på den punkten. Jag saknade nämligen den frågan i domen.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-14 kl. 18:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in