Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Definiera "på fyllan".
Mellan tummen och pekfingret, hur stor är risken och hur stor får risken vara enligt dig?
Och när vi passerat det nålsögat: Om vi tar bort det muntliga, hur föreställer du dig då att man ska visa samtycke då för en ny partner? Är det ens möjligt enligt dig?
Så tingsrättens dom är alltså fel?
Läs FUP hur mycket han druckit och att han själv anser att han har en 3-4 gradig fylla. Då är man bra på lyset. Han kan ju inte ens komma efter två timmars juckande. Vilket starkt tyder på att han är för full.
Spelar ingen roll hur stor risken är. För de som drabbas av oaktsam våldtäkt/våldtäkt och för den som döms för det, är det bara så jädra onödigt och något de tyvärr får bära med sig för resten av sina liv. Så knulla inte på fyllan med nya partners. Bättre att vara nykter och lyhörd. Än full och ouppmärksam. När man ligger med en ny partner för första gången. Finns ju även fler risker med att ligga på fyllan: slarv med p-medel är en också. Eller att ligget ångras dagen efter.
Fylla och bad hör inte ihop (oavsett hur stor/liten risken för drunkning än må vara)
Fylla och sex med ny partner hör heller inte ihop (hur stor/liten än risken för våldtäkt/oaktsam våldtäkt än må vara).
Varför ska det muntliga samtycket med en ny partner på fyllan och villan tas bort? Muntligt samtycke är ju det klaraste och renaste samtycket man kan få och är ens uppmärksamhetsförmåga kraftigt grumlat av fylla och kåtslag, så är det muntliga samtycket A och O. Man kan inte läsa av den andra på samma sätt nämligen... Som om man vore nykter.
Tingsrättens dom är rätt i sak: det är våldtäkt.
Men jag anser inte att man verkligen kan utläsa att Vi*king fattade att det rörde sig om en våldtäkt. Jag kan iaf. inte utläsa att man ställt det bortom allt rimligt tvivel att Vi*king har haft uppsåt att våldta målsägande.
Men att målsägande
inte vill, är tydligt. Och att Vi*king är grovt oaktsam kring att målsägande inte vill, ser jag som tydligt. Han är full. Dagen efter när han är nykter och målsägande inte vill, så är han dock snabb på att fatta vinken. Sammantaget ser jag detta som en
oaktsam våldtäkt. Men Hovrätten kanske har en helt annan uppfattning.