2024-01-20, 00:30
Medlem
KonungensRiddares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Han skall ses och behandlas som oskyldig till dess att han är dömd. Och dömd blir han först när en dom emot honom vinner laga kraft.

Helt fel. Han är dömd som skyldig i tingsrätten. Han kan bli friad, eller dömd, i hovrätten efter överklagan.

Betydelsen av "laga kraft" innebär att domen kan verkställas och inte längre överklagas. Men dömd är han.
Citera
2024-01-20, 00:31
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Viking är inte dömd för våldtäkt. Det är väldigt viktigt att notera att alla som påstår det ljuger.

Tingsrätten har fällt en dom, men den domen är överklagad, och Viking har ännu inte dömts i målet.

Märk väl att Viking är försatt på fri fot, det hade han inte varit om han var dömd till fängelse. Då hade han suttit inspärrad. Men det gör han inte. Han är fri och tingsrättsdomen är överklagad.

Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Mer korrekt är att säga att han är dömd men domen har inte vunnit laga kraft. Han är inte frikänd.
Han kunde varit häktad i väntan på verkställighet men nu är han satt på fri fot därför att det inte finns några skäl för häktning, enligt tingsrätten.
Det säger ingenting om hans utsikter att få domen ändrad. Bara att han inte bedöma kunna påverka utredningen.
Man ska inte sitta häktad om det inte finns skäl.

Citat:
Nej, det är inte mer korrekt att säga så. Domen är överklagad och kommer aldrig att vinna laga kraft. Viking är varken dömd eller frikänd, han är misstänkt. Så ta du och lägg ner ditt lögnaktiga trams nu!

Hovrätten kommer att avkunna en dom efter deras huvudförhandling, därefter får vi veta om Viking blir dömd eller frikänd. Men fram till dess är han misstänkt och skall betraktas och behandlas som oskyldig, och inget annat.

Du beter dig som en stöddig viktigpetter som fått för många öl innanför västen. Just nu är V. tilltalad och har dömts för brott. Det finns hur många rättsfall som helst där en person som överklagat en fällande dom beskrivs exakt i de termerna. Han är satt på fri fot men har just nu ett möjligt fängelsestraff hängande över sig fram tills dess han eventuellt blir frikänd. Om det kommer att ske vet varken du eller jag utan det bestämmer hovrätten över i nästa steg.
Det motsäger inte att han ska betraktas som oskyldig så länge målet inte är avgjort i hovrätten. (Om inte målet återförvisas till tingsrätten, se nedan.)
Man kan vara oskyldigt dömd.

Citat:
Men tingsrätten insåg antagligen att Viking kommer att få skadestånd för varenda dag han har suttit i häkte när han blir frikänd i hovrätten, och de tyckte nog att han inte förtjänade några pengar. Så trots att de dömde honom så satte de honom på fri fot, eftersom de visste att domen var helt åt skogen.

Skojar du med mig? Anledningen till att han är på fri fot är att tingsrätten hävde häktningen trots att ett drygt treårigt fängelsestraff dömts ut, vilket Svempa86 tog upp tidigare i tråden. Detta är underligt men förklaringen bör vars att åklagaren missade att åberopa en godtagbar häktningsgrund.

Tingsrätten sitter inte och gissar om hur hovrätten kommer att ställa sig till vid ett eventuellt överklagade. Förutom att de inte har lagstöd för en sådan gissningslek så vet de ju inte ens om domen kommer att överklagas när de meddelar domen.

Jag är egentligen mer intresserad av att förstå hur det dubbla överklagandet kommer att hanteras:

Vilken rättsverkan har V.s egenhändiga överklagande (som ej är undertecknat), när advokaten skickade ett nytt överklagande dagen därpå? Vilket gäller?

Är advokaten fortfarande behörig att företräda honom när han meddelat att han saknar förtroende? Eller saknar han i praktiken ombud just nu? Advokaten är inte utbytt enligt dagboksbladet.

V har inte åberopat någon bevisning i sitt eget överklagande utan verkar hävda något slags rättegångsfel. Kan det innebära att hovrätten istället återförvisar målet till tingsrätten (förutsatt att hans överklagande har rättsverkan)?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-20 kl. 00:34.
Citera
2024-01-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ja, har man läst FUP vet man att hon ljuger i förhör. Det framgår i klartext i FUP. Den som har läst mina inlägg vet det också. Men du har tydligen fortfarande varken läst FUP, mina inlägg, eller förstått vad jag skriver. Du blundar för fakta och låtsas att det som framställs i tråden som du inte gillar, bara är på låtsas eller något som någon annan inbillar sig. Men det är du som inbillar dig en massa saker.

Hur var det nu med dina markörer, kan du svara om dem!?

Jag har beskrivit i ett antal inlägg varför jag uppfattar en hel del narcissistiska och även manipulativa/beräknande drag i det jag läser i dom och FUP
- han hade kunnat ta spårvagnen hem, men väljer att messa BO. Inget fel på att vara fyllekåt såklart, men ett klart beräknande beteende. Han vet också på vilka premisser han får komma dit, han ska få sova på golvet, vilket står i mess. Men det struntar han i när han väl kommit dit.
- i förhör beskriver han ett antal rätt ovidkommande detaljer och dessutom skyller ifrån sig varför han inte kan komma trots 1-2 timmars juckande ”hon var för våt”, ”hon rörde sig inte tillräckligt mycket”. Det här med att skylla ifrån sig är en annan markör och han tror nog att han är lite smartare än utredarna och att han ska komma undan med det. Här har du också den grandiosa självbilden. Det här är en kille som är van att prata för sig och har förmodligen ofta kommit undan med det
- i förhören blir han dock vag när han konfronteras med de stora blåmärken som uppstått under akten. Det är uppenbart att han varit rätt full och inte riktigt haft koll, därav menar jag att hans överdrivna detaljbeskrivning i det mesta förutom det med blåmärken avslöjar honom. Han tog alltså i rätt rejält där när han tryckte ner hennes höfter mot bordet. Enligt BO skrek hon till ordentligt under den delen av händelsen
- messet han skickar dagen efteråt menar jag också är tydligt beräknande och manipulativt

Jag tror att Viking verkligen tror att han inte begått ett övergrepp, detta med empati/självinsikt brukar inte vara ovanståendes paradgren om vi säger så. Jag tror också att killen har problem med att respektera gränser och med alkohol. På morgonen när han försöker tvinga sig på henne igen säger hon ju ifrån och det respekterar han då. Det menar jag bekräftar att han inte riktigt hade koll där på natten 5-6 timmar tidigare.
Nåväl, vi kommer förmodligen inte att kunna övertyga varandra. Vi får vänta och se helt enkelt, det lär väl ta 4-5 månader innan hovrättens dom kommer.
Citera
2024-01-20, 00:35
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pissmaster
Det beslut som tingsrätten har tagit, står fast fram till att högre instans meddelar ändring eller ej. Således är han alltså dömd. Det spelar ingen roll hur mycket du påstår att han inte är det. Domen finns här i tråden för alla att läsa. Vi som har läst den ser att Viking blev dömd till tre år och tre månaders fängelse. Hur kan du påstå att han inte är dömd?

Eftersom ingen ny bevisning har skickats in av Viking så kommer de titta på videoförhör med målsägande och det kommer räcka till 100% för fällande dom. Sedan huruvida det är rätt eller inte, finns det bara två personer som vet.

Snacka om att du är faktaresistent och bara sitter och killgissar en massa.

Den dom som tingsrätten avkunnat vinner laga kraft om den inte överklagas. Men den har överklagats och därför kommer den inte att vinna laga kraft. Istället kommer hovrätten avkunna en dom, och den kommer sannolikt att vinna laga kraft, tids nog. Innan den domen kommer, skall Viking betraktas som oskyldig. Och det är också därför som Viking är försatt på fri fot.

Citat:
Eftersom ingen ny bevisning har skickats in av Viking

jösses vad du är korkad och okunnig. Du tror verkligen att du kan något om processföring, eller hur? Dunning-Kruger vinner nya framgångar kan jag konstatera

Viking har meddelat att han vill byta försvarare. Det får han säkert hjälp med, och när han har en ny försvarare ska du se att denne, om så behövs, kommer att inkomma med ny bevisning. Men helt säkert kommer hans nya försvarare att begära kompletterande förhör, särskilt med MÄ.
Citera
2024-01-20, 00:41
Medlem
flashmaners avatar
En intressant notis. Uppenbarligen har tingsrätten använt ett verktyg för att maska dokument i ärendet, bla för att maska bort MÄ's namn. Grejen är bara att det är tydligt att ett visst inte helt ovanligt ord också är maskat i FUP, och sammanhanget på flera ställen i texten gör att det är uppenbart vilket ord som är maskat, och detta ord "råkar" sammanfalla med ett inte helt ovanligt svenskt tjejnamn. Klantigt som fan av domstolen, faktiskt.

Den som läst FUP ordentligt har förstått vad tjejen heter.
Citera
2024-01-20, 00:44
Medlem
Citat:
En intressant notis. Uppenbarligen har tingsrätten använt ett verktyg för att maska dokument i ärendet, bla för att maska bort MÄ's namn. Grejen är bara att det är tydligt att ett visst inte helt ovanligt ord också är maskat i FUP, och sammanhanget på flera ställen i texten gör att det är uppenbart vilket ord som är maskat, och detta ord "råkar" sammanfalla med ett inte helt ovanligt svenskt tjejnamn. Klantigt som fan av domstolen, faktiskt.

Den som läst FUP ordentligt har förstått vad tjejen heter.

Riktigt klantigt, och man såg det direkt när man läste fupen.
Ändå är det flera skribenter här som fortfarande inte lyckats lista ut vem hon är.
Det säger en del om dem…
Citera
2024-01-20, 00:51
Medlem
Citat:
Just read and weep, bitch

Du är ju ett makalöst mongo…
Har fredagsgroggarna börjat göra sitt eller?

Du har ylat om att tilltalad minsann ÄR våldtäktman bara för att han är dömd i tingsrätten, som om domstolar bestämmer över verkligheten.
Men då är han alltså INTE längre våldtäktsman om han frias i nästa instans, enligt dig?
Verkligheten förändras isåfall?
Citera
2024-01-20, 00:52
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Jag har beskrivit i ett antal inlägg varför jag uppfattar en hel del narcissistiska och även manipulativa/beräknande drag i det jag läser i dom och FUP
- han hade kunnat ta spårvagnen hem, men väljer att messa BO. Inget fel på att vara fyllekåt såklart, men ett klart beräknande beteende. Han vet också på vilka premisser han får komma dit, han ska få sova på golvet, vilket står i mess. Men det struntar han i när han väl kommit dit.
- i förhör beskriver han ett antal rätt ovidkommande detaljer och dessutom skyller ifrån sig varför han inte kan komma trots 1-2 timmars juckande ”hon var för våt”, ”hon rörde sig inte tillräckligt mycket”. Det här med att skylla ifrån sig är en annan markör och han tror nog att han är lite smartare än utredarna och att han ska komma undan med det. Här har du också den grandiosa självbilden. Det här är en kille som är van att prata för sig och har förmodligen ofta kommit undan med det
- i förhören blir han dock vag när han konfronteras med de stora blåmärken som uppstått under akten. Det är uppenbart att han varit rätt full och inte riktigt haft koll, därav menar jag att hans överdrivna detaljbeskrivning i det mesta förutom det med blåmärken avslöjar honom. Han tog alltså i rätt rejält där när han tryckte ner hennes höfter mot bordet. Enligt BO skrek hon till ordentligt under den delen av händelsen
- messet han skickar dagen efteråt menar jag också är tydligt beräknande och manipulativt

Jag tror att Viking verkligen tror att han inte begått ett övergrepp, detta med empati/självinsikt brukar inte vara ovanståendes paradgren om vi säger så. Jag tror också att killen har problem med att respektera gränser och med alkohol. På morgonen när han försöker tvinga sig på henne igen säger hon ju ifrån och det respekterar han då. Det menar jag bekräftar att han inte riktigt hade koll där på natten 5-6 timmar tidigare.
Nåväl, vi kommer förmodligen inte att kunna övertyga varandra. Vi får vänta och se helt enkelt, det lär väl ta 4-5 månader innan hovrättens dom kommer.

Nu frågade ju jag vilka markörerna var. Men det kunde du visst inte svara på. Istället kommer du dragande med en massa förutfattade meningar och extremt vinklade åsikter och påståenden.

Hon sa han kunde få sova på golvet. Men när han kommer dit har hon inte ens tagit fram varken madrass eller filt, och frågar om han vill sova på sängen.

Du påstår att han "struntar" i att sova på golvet. Där blir det tydligt att du inte alls är någon beteendevetare. För en beteendevetare skulle aldrig hitta på en massa saker om personen som analyseras på det vis som du gör. Det är inte alls så att han "struntar" i att sova på golvet. Han har ingen möjlighet att sova på golvet, för hon har inte plockat fram någon madrass och hon gör inte det heller. Det är hon som inte ger honom något annat alternativ än att sova i sängen. Och det är också vad han säger, hon hade inte förberett någon madrass och sa att hon skulle behöva gå ner i källaren och hämta en om han skulle sova på madrass, istället frågar hon om han vill sova på sängen. Det är då rätt uppenbart för såväl honom som för alla oss andra, att hon vill att han skall sova i sängen. Hade hon absolut velat ha honom på golvet, hade hon hämtat madrassen innan han kom, eller allra senast i samband med att han kom och hon ändå var tvungen att gå ner för att öppna porten åt honom och då kunde han dessutom hjälpa till att bära upp madrassen.

Du påstår avslutningsvis att "han försöker tvinga sig på henne igen" på morgonen. Men inte ens hon beskriver det på det viset. Men det gör du. Återigen. Ingen beteendevetare påstår sådana direkt lögnaktiga saker om någon den analyserar. Du är ett troll, som håller på så.

I själva verket finns överhuvudtaget inga inslag av tvång i något av detta. Ingenting.
Citera
2024-01-20, 00:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, oskuldspresumtionen gäller inte när du har blivit dömd i första instans. Då är du att anse som skyldig tills motsatsen är bevisad. Eftersom en opartisk rätt har funnit honom skyldig till detta brott så är han att anse som skydlig tills motsatsen är bevisad.

Saxat från wikipedia-länken jag länkade:

"Oskuldspresumtion eller oskyldighetspresumtion avser den grundläggande straffprocessuella rättsprincip som ger den som är misstänkt för ett brott rättigheten att betraktas som oskyldig tills motsatsen har bevisats. Principen anses så viktig att många demokratier har den explicit uttalad i sina lagar eller grundlagar."

Han har blivit DÖMD för våldtäkt. Alltså är det bevisat att han är skyldig till brottet. Att han sedan överklagat gör inte att han är oskyldig.

Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare
Helt fel. Han är dömd som skyldig i tingsrätten. Han kan bli friad, eller dömd, i hovrätten efter överklagan.

Betydelsen av "laga kraft" innebär att domen kan verkställas och inte längre överklagas. Men dömd är han.

Han är dömd och tingsrätten dömde honom skyldig. Men domen måste också vinna laga kraft, vilket den gör först när ingen överklagan kommit in eller att rättsinstanser sagt sitt.

Det allra viktigaste att förstå är att rättegången i hovrätten börjar om från noll i skuldfrågan. Att man lutar sig mot fakta från tingsrätten i hovrätten och HD motverkar i viss mån detta och att man gör det göra av sparskäl och effektivitetsskäl. Men principiellt är rättegången i högre instans en helt fristående bedömning.
Citera
2024-01-20, 01:00
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrsos2
Du är ju ett makalöst mongo…
Har fredagsgroggarna börjat göra sitt eller?

Du har ylat om att tilltalad minsann ÄR våldtäktman bara för att han är dömd i tingsrätten, som om domstolar bestämmer över verkligheten.
Men då är han alltså INTE längre våldtäktsman om han frias i nästa instans, enligt dig?
Verkligheten förändras isåfall?

Helt rätt. Friar HR honom är han att betraktas som oskyldig och kommer få bra betalt för den tiden som han suttit frihetsberövad. Hans största problem är rättsintyget tillsammans med hans egna berättelse samt snapchat-meddelandet han skickade dagen efter.

Men eftersom domen är otroligt välskriven, välgrundad och dessutom korrekt på samtliga punkter så kommer han med all sannolikhet dömmas i HR också. Eventuellt att han får några månader mindre men han kommer fortfarande behöva sitta.
Citera
2024-01-20, 01:00
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KonungensRiddare

Så om hovrätten friar honom så skall han in i fängelse i tre år och tre månader då, eftersom han är dömd till det?

Nej, just det.

Han är inte dömd. Tingsrätten har avkunnat en dom. Men han är inte dömd. Dömd blir han när domen vinner laga kraft.

Hade han varit dömd med ett straff på tre år och tre månaders fängelse så hade han inte blivit försatt på fri fot, då hade han blivit satt i fängelse.

Han är på fri fot, eftersom han inte är dömd.
Citera
2024-01-20, 01:03
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Han är dömd och tingsrätten dömde honom skyldig. Men domen måste också vinna laga kraft, vilket den gör först när ingen överklagan kommit in eller att rättsinstanser sagt sitt.

Det allra viktigaste att förstå är att rättegången i hovrätten börjar om från noll i skuldfrågan. Att man lutar sig mot fakta från tingsrätten i hovrätten och HD motverkar i viss mån detta och att man gör det göra av sparskäl och effektivitetsskäl. Men principiellt är rättegången i högre instans en helt fristående bedömning.

En laga kraft vunnen dom innebär inget annat än att alla möjligheter till överklagande redan har utvunnits och att påföljd skall verkställas. Domen står fast så länge han inte blir frikänd i högre instans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in