2024-01-20, 08:18
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Målsägande har ånger-känslor över at ha erbjudit Vi*king att sova på hennes golv. Hon är fortfarande kär i sitt dåvarande ex, men märker av att två killar visar intresse för henne. Hon tycker saker går för fort och vill inte ha Vi*king hos sig. Men kan inte backa pga. artighet. Även tydligt i FUP.

och säg mig en sak: om nu målsägande skulle vara intresserad av Vi*king. Hade det då inte varit mer logiskt att hon gick på den där festen som han bjöd in henne till? Fundera du lite på det.

V. uppger själv i förhör att det är han som är intresserad av MÄ och han tror att hon är intresserad eftersom hon tittat tillbaka när han tittade på henne och att hon har skämtat med honom. På direkt fråga om han upplever att hon varit flörtig så svarar han ”inte direkt”. Han bekräftar alltså att han inte vet om hon var intresserad.

Vad gäller selfien som MÄ skickat, och som V. påstår var olämplig (vilket då ska förstås som sexuellt utmanande), så bekräftas detta inte av hans tjejkompis som han själv hade bett att polisen skulle förhöra.

Det har inte pratats särskilt mycket om att V. själv nyligen hade avslutat en relation, och han tog initiativ att meddela detta till MÄ.
Det betyder att han hade en flickvän samtidigt som han limmade på MÄ tidigare under terminen.

V. har också medgett att det var han som ville att MÄ skulle följa med på festen i fadergruppen och det var han som drev kontakten med henne under kvällen samt att han, från Burger King på Järntorget, meddelade MÄ att han missat sista bussen hem.

Var och en får dra sina egna slutsatser av detta.
Jag har i vart fall min bild klar av en kille som har svårt att tolka signaler från tjejer och som inte är så lyhörd för om hans intresse är besvarat eller inte.

Jag tycker också lite synd om killen när jag läser hans egenhändiga överklagande.
Han skriver att den 27 december blev han släppt på fri fot utan telefon och utan pengar, och hans familj var bortrest. Advokaten hjälpte honom inte heller (det framgår inte heller om han sökte henne.)
Alldeles ensam och övergiven mitt på Skånegatan i centrala Göteborg.
Nog hade han fått låna telefon på häktet för att ringa föräldrarna eller en kompis?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-20 kl. 08:20.
Citera
2024-01-20, 08:20
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Här uppstår frågan om den kvinnliga advokaten inte borde avstått uppdraget pga jäv..? Och varför prövade inte tingsrätten jävsfrågan? Det torde varit välkänt att ombudet drivit dessa frågor.

Att advokaten har erfarenhet av våld i nära relationer är knappast grund för jäv. Förklara gärna vilken rättslig grund för eventuellt jäv du avser.

Däremot verkar V. ha överklagat det första häktningsbeslutet själv, enligt dagboksbladet.
Nästa gång var det advokaten som gick in och påkallade häktningsförhandling.
Så han verkar ha kört parallellt med advokaten.

Om det beror på att advokaten inte hade tid att ta sig an målet så är det naturligvis ett problem.
Det var i så fall synd att han inte påtalade detta för domstolen innan rättegången.

Citat:
Du verkar ha problem med läsförståelsen. Jag är en traditionell och förnuftig svensk man. Jag ondgjorde mig inte bara över hur de båda honorna uttryckte sig utan även vad de uttryckte och MÄ:s moral och agerande.
En traditionell och förnuftig svensk man kallar inte kvinnor för ”honor”.
Citera
2024-01-20, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
V. uppger själv i förhör att det är han som är intresserad av MÄ och han tror att hon är intresserad eftersom hon tittat tillbaka när han tittade på henne och att hon har skämtat med honom. På direkt fråga om han upplever att hon varit flörtig så svarar han ”inte direkt”. Han bekräftar alltså att han inte vet om hon var intresserad.

Vad gäller selfien som MÄ skickat, och som V. påstår var olämplig (vilket då ska förstås som sexuellt utmanande), så bekräftas detta inte av hans tjejkompis som han själv hade bett att polisen skulle förhöra.

Det har inte pratats särskilt mycket om att V. själv nyligen hade avslutat en relation, och han tog initiativ att meddela detta till MÄ.
Det betyder att han hade en flickvän samtidigt som han limmade på MÄ.

V. har också medgett att det var han som ville att MÄ skulle följa med på festen i fadergruppen och det var han som drev kontakten med henne under kvällen samt att han, från Burger King på Järntorget, meddelade MÄ att han missat sista bussen hem.

Var och en får dra sina egna slutsatser av detta. Jag har i vart fall min bild klar av en kille som har svårt att tolka signaler från tjejer och som inte är så lyhörd för om hans intresse är besvarat eller inte.

Jag tycker också lite synd om killen när jag läser hans egenhändiga överklagande.
Han skriver att den 27 december blev han släppt på fri fot utan telefon och utan pengar, och hans familj var bortrest. Advokaten hjälpte honom inte heller (det framgår inte heller om han sökte henne.)
Alldeles ensam och övergiven mitt på Skånegatan i centrala Göteborg.
Nog hade han fått låna telefon på häktet för att ringa föräldrarna eller en kompis?

Japp, det är uppenbart att Vi*king ville ha målsägande. Vare sig hon ville eller inte.
Och uppenbart att målsägande inte ville ha Vi*king (blått nattlinne till trots) men var artig och bjöd in honom att sova på hennes golv när han missat bussen hem.

Förmodligen är det att han flirtade med henne samtidigt som han hade flickvän som får målsägande att kalla honom för "fuckboy". Obs! Min egen spekulation.

Jag tror att Vi*king förväntade sig mer engagemang av sin advokat. Något man ser i filmer osv. Men som inte sker i verkligheten.

Och ja: Vi*king tycks ha svårt att tolka signaler. Vilket givetvis blir ännu mer utslaget vid fylla.
Citera
2024-01-20, 08:36
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Finns en här i tråden som påstår att hans fru står på Vi*kings sida och att hans fru jobbar på Kvinnohus. Om detta är sant eller inte vet jag inte. Men om det är sant, så kan väl Vi*king ha en advokat som är specialutbildad på "våld i nära relationer", utan att advokaten är jävig.
Nej, det finns ingen relevans mellan de båda...

Angående ditt inlägg till de som är tveksamma till domen, varav jag är en, så är det inte oss du ska läxa upp i sociala signaler och 'moderna relationer' utan de båda denna tråd handlar om. Det är ju dom som gjort bort sig och förstört sina liv, iaf den enes... Jag har levt ett bra liv med flera relationer och ännu inte någonsin varit i rätten för något.

OT:
Jag tycker t ex inte att det är en kvinnas fel om hon blir våldtagen när hon är lättklädd men jag tycker heller inte att kvinnor ska springa runt utmanande halvnakna just pga de signaler de då sänder ut. Som jag skrivit tidigare finns det gamla hederliga regler just för att undvika att hamna i problem och det känns som att många unga inte blivit informerade om dessa. Det verkar snarare som Tik-Tok och SnapChat undervisar våra unga i vett & etikett, moral, relationer osv och där är det verkligen inte bara 'anything goes' utan 'take it to the extreme' som gäller. Klä dig som ett luder, bete dig som en gangster, tatuera dig, sup, knarka, begå brott, body count är bara ett tal osv.

Att Sverige dessutom är feministdiktaturen nr 1 är tragiskt och något som lagstiftarna snarast måste åtgärda. Det här med samtycke fungerade utmärkt innan mångkulturen och feminismen drabbade oss. Nu är det i princip rysk roulette att ha sex med någon då hon dagen efter kan få ångest och anmäla dig för våldtäkt. Eller att köpa en tjänst av en hora i ett land där prostitution är lagligt och kunna bli dömd för det i Sverige där det är ett brott. Det är som att köra 300km/h i fri fart-zon på autobahn i Tyskland och kunna bli åtalad för grovt trafikbrott i Sverige...
Senast redigerad av vanart 2024-01-20 kl. 08:51.
Citera
2024-01-20, 08:38
Medlem
Citat:
Målsägande har ånger-känslor över at ha erbjudit Vi*king att sova på hennes golv. Hon är fortfarande kär i sitt dåvarande ex, men märker av att två killar visar intresse för henne. Hon tycker saker går för fort och vill inte ha Vi*king hos sig. Men kan inte backa pga. artighet. Även tydligt i FUP.

och säg mig en sak: om nu målsägande skulle vara intresserad av Vi*king. Hade det då inte varit mer logiskt att hon gick på den där festen som han bjöd in henne till? Fundera du lite på det.
Hon var ju på dejt med en annan kille ist för ngn fest. Och inte ngn kille som var hennes ex. Hade kanske svårt å bestämma sig för vilken kille.... uppenbart var hon medveten om att båda var intresserade av henne med tanke på smsen hon skickade till sin kompis. Ja du säger hon fortfarande var kär i sitt ex. Därför ångrar hon sig och påstår det är våldtäkt.
Citera
2024-01-20, 08:45
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen relevans mellan de båda...

Angående ditt inlägg till de som är tveksamma till domen, varav jag är en, så är det inte oss du ska läxa upp i sociala signaler och 'moderna relationer' utan de båda denna tråd handlar om. Det är ju dom som gjort bort sig och förstört sina liv, iaf den enes... Jag har levt ett bra liv med flera relationer och ännu inte någonsin varit i rätten för något.

OT:
Jag tycker t ex inte att det är en kvinnas fel om hon blir våldtagen när hon är lättklädd men jag tycker heller inte att kvinnor ska springa runt utmanande halvnakna just pga de signaler hon då sänder ut. Som jag skrivit tidigare finns det gamla hederliga regler just för att undvika att hamna i problem och det känns som att många unga inte blivit informerade om dessa. Det verkar snarare som Tik-Tok och SnapChat undervisar våra unga i vett & etikett, moral, relationer osv och där är det verkligen inte bara 'anything goes' utan 'take it to the extreme' som gäller. Klä dig som ett luder, bete dig som en gangster, tatuera dig, sup, knarka, begå brott, body count är bara ett tal osv.

Att Sverige dessutom är feministdiktaturen nr 1 är tragiskt och något som lagstiftarna snarast måste åtgärda. Det här med samtycke fungerade utmärkt innan mångkulturen och feminismen drabbade oss. Nu är det i princip rysk roulette att ha sex med någon då hon dagen efter kan få ångest och anmäla dig för våldtäkt. Eller att köpa en tjänst av en hora i ett land där prostitution är lagligt och kunna bli dömd för det i Sverige där det är ett brott. Det är som att köra 300km/h i fri fart-zon på autobahn i Tyskland och kunna bli åtalad för grovt trafikbrott i Sverige...

Om någons fru jobbar på Kvinnohus och tror på Vi*king. Så kan givetvis även Vi*kings advokat som är specialutbildad vad gäller "våld i nära relation" också stå på Vi*kings sida. Advokaten har ju även träffat Vi*king och hört hans historia etc. Och vill givetvis se till sin klients rättigheter. Så ännu troligare att advokaten står på hans sida. Om hon nu inte märkte något skevt hos honom...

Lättklädd? Vi vet fortfarande inte hur målsägandes nattlinne var beskaffat, mer än att det var blått. Att ha nattkläder på sig när man ska sova i sin egen säng hemma, anser iaf. jag inte är någon "sexuell invit". Men du kanske tycker att din fru ska fatta vinken att du vill ha sex, när du för natten går klädd i pyjamas?

Nope. Våldtäkter har alltid funnits. Och i alla kulturer. Finns alltid personer med viss empatistörning som inte fattar att de inte har samtycke/inte bryr sig. Så. Lagen om oaktsam våldtäkt behövs. Lagen om våldtäkt behövs. För att folk som har viss empatistörning ska veta vad som gäller och låta bli att våldta. Eller åtminstone kunna bli anmälda om de ändå går över gränsen.
Precis som lagen kring mord/dråp etc. behövs.
Citera
2024-01-20, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Hon var ju på dejt med en annan kille ist för ngn fest. Och inte ngn kille som var hennes ex. Hade kanske svårt å bestämma sig för vilken kille.... uppenbart var hon medveten om att båda var intresserade av henne med tanke på smsen hon skickade till sin kompis. Ja du säger hon fortfarande var kär i sitt ex. Därför ångrar hon sig och påstår det är våldtäkt.

Hon var på en kompisdejt med en annan kille, ja.
Och hon var kär i sitt dåvarande ex.
Och hon ville inte ha Vi*king hos sig.
Det var de två killarna (vi*king och den som kallas för "kingen") som var intresserade av MÄ, inte hon av dem.
Uppenbart om man läser FUP och dom.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-20 kl. 08:48.
Citera
2024-01-20, 08:49
Medlem
Citat:
Har målsägande kallat V "fuckboy" haha det hade jag missat

Japp. Förmodligen pga. att han flirtade med henen medans han fortfarande hade flickvän. Vilket är ett svinaktigt beteende mot flickvännen han hade.
Citera
2024-01-20, 08:50
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Att advokaten har erfarenhet av våld i nära relationer är knappast grund för jäv. Förklara gärna vilken rättslig grund för eventuellt jäv du avser.

Däremot verkar V. ha överklagat det första häktningsbeslutet själv, enligt dagboksbladet.
Nästa gång var det advokaten som gick in och påkallade häktningsförhandling.
Så han verkar ha kört parallellt med advokaten.

Om det beror på att advokaten inte hade tid att ta sig an målet så är det naturligvis ett problem.
Det var i så fall synd att han inte påtalade detta för domstolen innan rättegången.

En traditionell och förnuftig svensk man kallar inte kvinnor för ”honor”.
När det gäller jävsfrågan känns det som ombudet tagit sig an ett fall som strider mot tidigare lojaliteter. Med tanke på hur exceptionellt hård domen blev i detta tveksamma fall undrar man. Det var därför jag undrade vad araben som kidnappade, torterade och våldtog inte bara en utan två kvinnor fick för påföljd. Han fick ju dessutom 840 000kr i skadestånd av förståndshandikappad JK...

Jag har inte kallat några kvinnor "honor". Kvinnor för sig och uttrycker sig som sådana och inte som invandrade gängmedlemmar från förorten.
Citera
2024-01-20, 08:50
Medlem
Citat:
Hon var på en kompisdejt med en annan kille, ja.
Och hon var kär i sitt dåvarande ex.
Och hon ville inte ha Vi*king hos sig.
Det var de två killarna (vi*king och den som kallas för "kingen") som var intresserade av MÄ, inte hon av dem.
Uppenbart om man läser FUP och dom.
Kompisdejt som kompisknull
Citera
2024-01-20, 08:53
Medlem
Citat:
Kompisdejt som kompisknull

Ingen aning. De åkte bil ihop. Och vad spelar det för roll vad målsägande gjort?

Det som är relevant är om våldtäkt förekommit eller inte förekommit.

Om du ligger med sexiga och snygga Majvor för att du är kåt på henne. Så ger ju inte det Berta rätten att få ligga med dig. Säger du nej och försöker putta bort Berta, ska hon givetvis låta dig vara. Även om du legat med Majvor. Jag trodde detta var självklarheter, men tydligen inte för dig.
Citera
2024-01-20, 08:54
Medlem
Citat:
Japp. Förmodligen pga. att han flirtade med henen medans han fortfarande hade flickvän. Vilket är ett svinaktigt beteende mot flickvännen han hade.

Men snälla detta är ungdomar i 20 års åldern.

Tycker inte ordet fuckboy klingar m att han har flickvän, utan att han är knullmaterial i hennes ögon. Vem använder ens sådana uttryck om någon. Säger väl ganska mkt om hennes personlighet både det å rizza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in