För kännedom avkunnar Högsta Domstolen beslut om ev. prövningstillstånd i Tove-fallet imorgon (tisdag). Som andra tidigare varit inne på så avkunnas även dom i "Forsa-målet" (mordet på Jeanette) imorgon. Detta målet har i princip samma rättsliga frågor som man försökt få prövningstillstånd i Tove-målet. Med andra ord är denna domen/beslutet väldigt avgörande för Tove-fallet.
Här skulle jag säga att det finns två alternativ:
1. HD fastslår Hovrättens dom om Synnerligen grov misshandel i Forsa-målet och kommer med ett prejudikat om orsakssamband och kausalitet som ruskar om Tove-fallet, vilket gör att man i nästa andetag beviljar prövningstillstånd enligt 54 kap. §10 Rättegångsbalken: "
Prövningstillstånd får meddelas om: det finns synnerliga skäl till sådan prövning, såsom att det finns grund för resning eller att domvilla förekommit eller att målets utgång i hovrätten uppenbarligen beror på grovt förbiseende eller grovt misstag. Om prövningstillstånd fordras i två eller flera likartade mål och Högsta domstolen meddelar prövningstillstånd i ett av dem, får prövningstillstånd meddelas även i övriga mål".
2. HD river upp Hovrättens dom och dömer till Mord i Forsa-målet, eller i vart fall avlämnar ett prejudikat om orsakssamband och kausalitet som är så tydligt att det inte finns någonting mer att hämta i denna frågan, och därefter lämnar beslut om "ej prövningstillstånd" i Tove-fallet.
...För mig är det dock tämligen självklart att det kommer att bli alternativ 2. Bara att HD valt att avkunna dom i Forsa-målet och samma dag lämna beslut om ev. prövningstillstånd i Tove-fallet - är en stark indikation på att man
inte kommer bevilja prövningstillstånd. För jag tror annars att man hade skjutit upp Forsa-domen, för att sedan bevilja prövningstillstånd i Tove-fallet, för att sedan längre fram avkunna dom i bägge fallen samtidigt.
(Min åsikt om målsägandesidans överklagan till HD kan ni läsa mer om här:
(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02) )
/Så jag skulle säga att detta är sista dagen vi aktivt kan spekulera om Tove-målet, för imorgon är det bokslut! :-)