Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Nej, nej, nej. Förtal i lagens mening är varken möjligt ur objektiv eller subjektiv synvinkel...
1. Först och främst skall det handla om en "utpekad person" - och hovrättsdomaren namngav aldrig M.H i denna intervjun (sedan räcker det ju med att vederbörande går att identifiera, så den är ju lite tveksam då).
Att du skulle nå denna nivå av tramsighet, det hade jag aldrig trott. Inte heller namngav Ebba Busch sin motparts ombud Johann Binninge, ändå ansågs det vara grovt förtal. Är du så här okunnig, eller låtsas du bara vara så okunnig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
2. Sedan så skall man ju ha utmålat någon annan som brottslig eller klandervärd - och brottslig har man inte utmålat henne som eftersom man friat henne för mordet. Men däremot kan man väl säga att hon utmålats som klandervärd (vilket i och för sig är en tolkningsfråga eftersom att man faktiskt har rätt att ljuga om man misstänks för brott).
Det är just det som är det högst anmärkningsvärda, en hovrättsdomare som just har friat en misstänkt, står därefter och förtalar henne i TV genom att påstå att hon ljuger. Att han klandrar henne är helt uppbenbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
3. Därefter skall man se till om uppgiften som lämnats varit sann, eller att man haft skälig grund för den - och i vart fall har ju skälig grund funnits att tro att hon ljugit, eftersom det finns bevisning/omständigheter (hälsoappen, lägenhetens mindre storlek, att M.H och J.J inte ens pratat om vad som hände och hur Tove dog osv.) som pekar på detta...och bara det faktum att man grundat en dom på detta visar ju att man haft skälig grund att tro att hon ljugit.
Huruvida uppgiften är sann eller inte är egalt för huruvida det är förtal eller inte. Att du inte känner till detta, eller låtsas inte känna till detta, är verkligen illa i relation till hur höga hästar du sätter dig själv på när det kommer till juridik. Återigen som exempel, det Ebba Bush sa om Johanna Binninge var helt sant.
Det finns ingen dom som "grundar sig på detta" som Maja påstås ha ljugit om. Tvärtom faktiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
4. Sista frågeställningen är om det varit försvarligt att lämna dessa uppgifter - och där är det ju ett rungande "ja". För detta handlar ju om ett av Sveriges mest uppmärksammade mordfall i modern tid. Allmänintresset är oerhört stort och rätten har ett behov av att kunna förklara hur dom tänkt och varför dom dömt som dom har gjort (och där är ju M.H berättelse och ev. lögn väldigt central). Slutligen så är det ju också försvarligt att utifrån sin roll som domare förklara sina domskäl, det ingår ju till viss del i en domares jobb.
Nej, det finns inget som helst försvar för att en hovrättsdomaren efter att ha avkunnat en dom går ut och helt utan någon som helst grund påstår att en av de misstänka ljuger. Domstolen har avkunnat en dom, däri finns deras bedömning. Det finns inget som helst försvar för att en domare därefter går i TV och förtalar en misstänkt som de har friat. Domaren har ingen som helst skyldighet att uttala sig om den saken på det viset han gjorde. De förklarade hur dom tänkt och varför de dömt som de gjort under presskonferensen, inget fel med det och däri fanns såvitt jag kan minnas heller inga inslag av förtal. Återigen, domaren har ingen anledning och än mindre någon skyldighet att förtala en friad misstänkt med sina egna åsikter efter allt detta.
Domarens tro att Maja ljög låg inte till grund för domen och var inte en del av domskälen. Det är något du har hittat på nu.
Det är anmärkningsvärt att du, om du nu är så juridiskt kunnig som du påstår, inte ser skälen till att ifrågasätta domarens beteende och att det kan utgöra förtal. Som jag skrev i mitt inlägg, det kan diskuteras. Men jag noterar att du inte förstår, eller låtsas inte förstå, att så är fallet. Eftersom jag blev mäkta förvånad över just det uttalandet, så har jag tagit upp det i några olika sammanhang, och alla juridiskt kunniga jag talat med om den saken håller med om att det skulle kunna vara förtal, just av den anledningen att han pekar ut henne som klandervärd i TV, trots att han redan avkunnat en dom och hållit en presskonferens, och därefter går ut i en enskild intervju och säger som han gör. Det var fler som reagerade på det när de blev uppmärksammade på saken, kan jag säga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Men framförallt så faller förtalsbrottet på att domaren har gjort detta uttalandet i en enskild intervju i SVT (som dessutom ligger uppe offentligt än idag) och där bär ju SVT:s ansvariga utgivare det straffrättsliga ansvaret.
Huruvida det faller under tryckfrihetsförordningen är ingen självklarhet och förtal kan det vara även om så skulle vara fallet. Man får inte säga vad man vill heller i TV.