Citat:
Här kommer ett länge svar. "När hon erkänner stryptag så är hon trovärdig" - Hovrätten har ju grundat sin dom på att J.J:s berättelse om att hon själv tagit strypgrepp om Toves hals stämmer in på både dödsorsaken och dödssättet, vilket väger tungt bevismässigt. Vidare har J.J berättat att hon fällt Tove till golvet i badrummet och sedan satt sig på henne. Detta stöds av Toves sårskada i bakhuvudet och grannens uppgifter om att han hört ljud från J.J:s badrum, vilket också väger tungt. Nu minns jag inte exakt i detalj, men mycket av det J.J berättar om det efterföljande tidsförloppet stämmer också in med telefonanalyserna som gjorts.
Jag reflekterar alltså kring hur HovR resonerar.
Det är ju samma person som står i media och uttalar sig som gjort bedömningar ihop med de andra.
Nu erkände J stryptag vilket givetvis underlättade markant, men om hon nekat likt M påstod han att J kunde ha gått fri likaväl.
Men det återkommer jag till sist.
Citat:
Jag vet inte vad du vill betona utifrån Js berättelse.
Man kan i och med detta säga att J.J berättelse ger svar på de väsentliga frågorna VAR? NÄR? HUR?
Det är just det här som jag finner intressant relaterat till medgärningsmannaskap och domarens uttalande. För att;
"Var" och "när" har framkommit utan Johannas förtjänst.
Via Toves DNA, grannens iakttagelser och digital bevisning. Ända från Nöjet och framöver.
Jag lägger till att Alternativ gärningsperson är utesluten.
Redan i deras fejkversion och det bekräftades även via A*bins samtal till Tove att det är just Maja och Johanna som är på väg dit.
Vad det beträffar "hur" har det framkommit via rättsmedicin att hon blivit strypt, bragd om livet av annan person.
Om man nu bortser från CS cirkus.
Sen är det då detta med trovärdighet:
Citat:
Jag hade redan betonat att en utsaga från en medåtalad inte står på egna ben så det behöver inte tas om igen.
"När hon beskriver M.H roll så är hon inte trovärdig" - När det gäller detta så är praxis väldigt tydlig med att man skall ta en medtilltalads utpekande med särskilt stor försiktighet eftersom denna har både "taktiska" och "hämndlystna" skäl att peka ut den andre.
Men det finns faktiskt gärningspersoner där det har påverkat i viss riktning och jag nämnde nyss Möller - att det här fallet inte behöver vara färdigdiskuterat som du nämnde.
Vem vet vad J har tänkt sig framgent?
Möller sitter fortfarande och tjatar om sin oskuld i brist på bevisning och likaså advokater - om det så är att skriva resningsansökan till HD eller en annan strålkastarglad advokat som medverkat i dokumentärer.
Men det är mest mycket oväsen för lite ull.
Citat:
Det jag reagerat på är vad domen baseras på relaterat till hennes trovärdighet.
Detta hade då krävt att J.J utpekande/uppgifter stöds på ett väsentligt sätt av övrig utredning, vilket det inte gör.
De gör en analys på psykologisk och medicinsk bas som är rätt godtycklig:
Citat:
Att det hör samma ses via vad Niklas Rundberg kompletterade med i AB, förutom att hon är medåtalad:
Johanna Janssons beskrivning är relativt kortfattad när det gäller vad som hände efter att hon fällt Tove Tönnies till golvet. Det kan såklart ha sin förklaring i att det kan ha
varit en tumultartad situation och en chockartad upplevelse för Johanna Jansson.
Detta går dock dåligt ihop med att hon mycket snabbt efter att Tove Tönnies avlidit synes ha agerat rationellt och högst beräknande genom att hon direkt tänkte på att göra sig av med Tove Tönnies mobiltelefon och att flytta på Tove Tönnies cykel.
varit en tumultartad situation och en chockartad upplevelse för Johanna Jansson.
Detta går dock dåligt ihop med att hon mycket snabbt efter att Tove Tönnies avlidit synes ha agerat rationellt och högst beräknande genom att hon direkt tänkte på att göra sig av med Tove Tönnies mobiltelefon och att flytta på Tove Tönnies cykel.
"Uppgifterna från 20-åringen har inte varit tillräckligt bra för att man ska kunna använda dom för att döma nån annan för mord.
Dom är icke tillräckligt detaljerade, dom är för kortfattade och oprecisa."
Att beskrivningen från J är kortfattad är inte värst märkligt - att det upplevs som ett töcken eller diffust beror på adrenalinpåslag och emotioner. Vilket kan ge ett tunnelseende men för den skull behöver inte hela omgivningen försvinna, dock detaljer.
Det är väl känt att raseri i stark affekt kan ge den här bilden, exempelvis vid dråp och impulsivitet. Vilket de borde ha ett hum om.
Efteråt kommer ett passivt tillstånd, det kan beskrivas som att luften gick ur, hamnade i chock etc. En slags återhämtningsfas.
När adrenalinet väl lagt sig inträder ett slags praktiskt tillstånd, men mer på autopilot. Mer mekaniskt och irrationellt.
Hur som haver.
En mindre normal person börjar planera att komma undan rättvisan.
Hon är högst troligt störd så hon kan definitivt agera mycket snabbt åt andra hållet.
Känslorna är isf ytliga/flacka. Snabb till affekt, lika snabbt kan det avta och har troligen defekt empati. Hon och Maja ska komma undan, likt de gjort vid tidigare.
Hon har isf en kortare återhämtningsfas och hon är doern personifierad redan i grunden.
Det de tar upp behöver således inte alls stå i ett motsatsförhållande och säger eg inte ett dugg om hennes trovärdighet relaterat till Majas medverkan. Det är svagheten jag nämnde ang motivering.
Citat:
Fritt spekulerat är väl allt möjligt - men Maja har aldrig vikit från Johannas sida rent kriminellt.
För här finns ju 100 andra möjliga scenarior; M.H kan ju ha gått undan för att inte bli inblandad/lägga sig i, hon kan ha blivit rädd eller chockad, det kan ha varit J.J som sagt åt henne att gå därifrån eller det kan rent av ha varit så att M.H anslutit till platsen och försökt avstyra mordet, men kommit för sent.
HovR skriver bland annat att "det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen."
Maja var mkt aktiv, involverad och aggressiv mot Tove knappt timmen innan mord, likaväl som Johanna.
Därför ifrågasätter jag varför hon tilläts ljuga fritt när hon dementerade att ha pratat med vakten. Varför inte en helhetsbild om deras gemensamma aktiviteter framkom, även historiskt, men det åligger ÅK att både konfrontera och kalla vittnen.
Kort efter så hamnar de i lgh.
Detta övergår i att det enbart konstaterades att Johanna ljög rent tidsmässigt och 30-40 minuter försvann.
Noll konfrontation - domare kan också ställa klargörande frågor.
Samtidigt så efterlyses rekonstruktion.
Det vore väl idé att isf undra vart runt 40 minuter tog vägen, i domen ser det ut som ett kvantskutt rent tidsmässigt.
Varje del är i ett kontinuum och inte ett fristående fenomen även om det givetvis är högst relevant vad som hände i badrummet.
När domaren sen hade eftersnack i media agerar han som en enmansorkester och kan väl knappast gå domslut (på andra villkor) i förväg och han skickar inte värst bra signaler till kriminella som också hamnar i slutna rum utan insyn.
Vad han likaväl sa, om man vänder på steken, var att Maja gick fri i brist på bevis - för om Johanna nekat likt henne hade hon också gått fri.
Fast jag undrar som sagt kring medgärningsmannaskap och vart det föll ur ramen.
Senast redigerad av develi 2024-01-15 kl. 23:50.
Senast redigerad av develi 2024-01-15 kl. 23:50.