Citat:
Ursprungligen postat av
olleph
Då snippanfallet blev frikänt i Hovrätten, lär ju detta bli det ganska uppenbart eller hur? Så jag ser likheter, båda dömda i tingsrätten, friade i Hovrätten (vilket detta sannolikt blir). Dock tycker jag ju att snippanfallet är under all kritik att han blev friad, och det är bra att det tas upp i HD
Hovrätten kommer att få ta om snippamålet igen efter att HD lärt dem vad snippa betyder.
Så vi får se om de kan göra jobbet rätt denna gång.
Jag är inte säker på att målet som tråden gäller kommer leda till frikännande om det överklagas.
Det är ju inte själva de sexuella handlingarna som är omtvistade utan bara frågan om VL insåg, borde ha insett eller har varit grovt oaktsam om ifall målsägande deltog frivilligt.
Det finns tre möjliga utfall som jag ser det:
1) friande dom, ifall HovR inte anser det styrkt att målsäganden deltog ofrivilligt.
2) HovR ändrar till oaktsam våldtäkt, ifall de avvisar uppsåtet men tycker att han varit grovt oaktsam kring om det var frivilligt. Då blir straffet troligen kring 6-12 mån (max 4 år men det är osannolikt.)
3) HovR fastställer uppsåt och våldtäktsdomen kvarstår. Risken är då att straffet höjs eftersom det ligger nära miniminivån idag.
Jag vågar faktiskt inte gissa var det skulle landa. Men det är inte riskfritt för GM att överklaga.