2024-01-12, 19:45
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia
Att låta ngn sova i ens säng innebär inget samtycke.

Att suga av en kille bara för att han vill det, är samtycke.
Att rida en kille bara för att han vill det, är samtycke.
Citera
2024-01-12, 19:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Så fungerar inte svensk domstolsprocess.
Vi har som sagt fri bevisprövning i svenska rättegångar och det domstolen tar ställning till är två berättelser.

Om du inte gillar att det funkar så är det helt okej men det är i så fall en politisk fråga.
Den lilla erfarenhet jag har av svenska domstolar är att de gör exakt som jag beskrivit: finns inget som styrker en utsaga om brott så döms man inte heller. Det räcker dock med oerhört lite bevisning, t.ex några blåmärken, så åker man i buren i 2-5 år.
Citera
2024-01-12, 19:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Då snippanfallet blev frikänt i Hovrätten, lär ju detta bli det ganska uppenbart eller hur? Så jag ser likheter, båda dömda i tingsrätten, friade i Hovrätten (vilket detta sannolikt blir). Dock tycker jag ju att snippanfallet är under all kritik att han blev friad, och det är bra att det tas upp i HD

Snippafallet tas inte upp i HD. Det återförvisades till hovrätten. Hovrätten begick ett grovt rättegångsfel, och därför får de nu göra om rättegången. Gör om, gör rätt.

I detta fallet får vi hoppas att det blir en korrekt dom i hovrätten, och att det stannar vid det.
Citera
2024-01-12, 19:50
Medlem
Jag studerar på Chalmers, (förvisso på IT), men jag har inte hört någonting om detta. Om jag får gissa så har detta hanterats med ganska strikt sekretess på Chalmers eftersom det är så känsligt. Och jag förutsätter att han redan är avstängd från skolan.

Är det någon som vet vilken sektion BO/GM studerade vid?
Citera
2024-01-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misteromex
Jag studerar på Chalmers, (förvisso på IT), men jag har inte hört någonting om detta. Om jag får gissa så har detta hanterats med ganska strikt sekretess på Chalmers eftersom det är så känsligt. Och jag förutsätter att han redan är avstängd från skolan.

Är det någon som vet vilken sektion BO/GM studerade vid?
Varför vill du veta det? BO ska inte hängas ut!
Citera
2024-01-12, 19:59
Moderator
OYs avatar
En påminnelse om forumets regel 1.12.

/Mod
Citera
2024-01-12, 20:00
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Då snippanfallet blev frikänt i Hovrätten, lär ju detta bli det ganska uppenbart eller hur? Så jag ser likheter, båda dömda i tingsrätten, friade i Hovrätten (vilket detta sannolikt blir). Dock tycker jag ju att snippanfallet är under all kritik att han blev friad, och det är bra att det tas upp i HD

Hovrätten kommer att få ta om snippamålet igen efter att HD lärt dem vad snippa betyder.
Så vi får se om de kan göra jobbet rätt denna gång.

Jag är inte säker på att målet som tråden gäller kommer leda till frikännande om det överklagas.
Det är ju inte själva de sexuella handlingarna som är omtvistade utan bara frågan om VL insåg, borde ha insett eller har varit grovt oaktsam om ifall målsägande deltog frivilligt.

Det finns tre möjliga utfall som jag ser det:

1) friande dom, ifall HovR inte anser det styrkt att målsäganden deltog ofrivilligt.

2) HovR ändrar till oaktsam våldtäkt, ifall de avvisar uppsåtet men tycker att han varit grovt oaktsam kring om det var frivilligt. Då blir straffet troligen kring 6-12 mån (max 4 år men det är osannolikt.)

3) HovR fastställer uppsåt och våldtäktsdomen kvarstår. Risken är då att straffet höjs eftersom det ligger nära miniminivån idag.

Jag vågar faktiskt inte gissa var det skulle landa. Men det är inte riskfritt för GM att överklaga.
Citera
2024-01-12, 20:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det där säger väl inget om huruvida hon hade på sig det tidigare? Jag tolkar det som att nattlinnet var på redan innan, men går inte att veta säkert.

Tänkte först svara Grelin och skriva att det var bra att han pekade ut det där (att det felaktigt sägs att hon öppnat dörren i nattlinnet) - viktigt att vi får detaljerna rätt. Men sen ser jag att han alltså verkar ha fel i den kritiken, då domen, vad jag ser inte säger något om det.

Men: beroende på vad som menas med "Hon gick ner för att möta V*king" så skulle jag ändå gissa att hon bytte till nattlinne senare. Är väl knappast en jätteviktig detalj, dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Det är tragiskt att se hur vissa är så desperata och partiska i att föra fram sin feministiska agenda att man nu försöker påstå att nattlinnen skulle vara helt osexiga plagg som inte har något erotiskt alls över sig. Vissa har uppenbarligen ingen skam i kroppen och är beredda att ljuga hur mycket som helst.

Amen. Ändå underhållande att se hur du återkommande haft lekstuga med vissa i tråden. Vissa fattar dock ännu inte din poäng om att de som är skeptiska till domen inte nödvändigtvis tror på MGM, men betonar att det inte finns några bevis eller skäl för att hennes berättelse skulle vara mer sannolik än hans, och att man i det fallet inte kan döma för våldtäkt. (Hoppas jag sammanfattade det ok.)

Det här meningsutbytet visar synnerligen väl denna centrala punkt. Borde highlightas i tråden då det på ett skrämmande sätt visar hur oerhört primitivt och djupt omoraliskt vissa argumenterar om detta:

Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vad har den dömde som talar för att hans historia är sann och korrekt? Ser du något sådant i domen? Vittnen som talar till hans fördel? Inga? Nej just det. Teknisk bevisning? Ingen? Nej, just det. Han har bara sin lilla berättelse och i den ljuger han om målsägandes blåmärken och hur dessa har kommit till. Så vad ljuger han mer om? Hela händelseförloppet förmodligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Här har vi kruxet i historien sammanfattat i några meningar. Efterblivna feminister som är ideologiskt besatta som du förstår inte hur en rättsstat fungerar. Det är inte upp till den anklagade att bevisa sin oskuld bortom alla rimliga tvivel i en rättsstat, utan tvärtom, det är upp till åklagaren att bevisa den anklagades skuld bortom alla rimliga tvivel. Att denna princip existerar i samtliga rättsstater på hela jordklotet är av väldigt goda skäl. Det du förespråkar är omvänd bevisbörda och barbari, något som bara bananrepubliker sysslar med (och Sverige när det kommer till våldtäktsmål).

Mycket obehagligt att se hur många hjärndöda människor det finns i det här landet som förespråkar ett avskaffande av rättsstaten och grundläggande rättsprinciper, och hur det alltid motiveras med känsloargument. Dessa galningar drar sig inte en sekund för att förstöra en människas liv så länge det gynnar deras ideologiska principer.
Citera
2024-01-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apparentlyso
Du resonerar som en våldtäktsman. Du saknar empati och är extremt enkelspårig. Håll dig gärna borta från kvinnor tack (ja eller människor överlag).
Hon sa NEJ. Kan fan inte bli mer enkelt och tydligt än så.

En normalt funtad människa fattar att nej betyder nej. En normalt funtad människa kan även tyda kroppsspråk, och fattar när närmanden är oönskade. En normalt funtad människa fattar också att människor reagerar olika i situationer, vilket inte behöver betyda att något sätt är mer rätt eller fel.

Några grejer som både du och gm tydligen saknar. Ja, eller helt enkelt inte bryr er 🤷🏻‍♀️
Är du dum på riktigt?

"Hon sa nej"

Nej, hon säger att hon sa nej. Vi ifrågasätter inte värdet av ett nej. Vi ifrågasätter den totala avsaknaden av rättssäkerhet och vekheten att inte försvara sig.
Citera
2024-01-12, 20:16
Avslutad
Skrev tidigare att man nog ändå får lite skumma vibbar av V*king. Det får man dock av tjejen också, som när man läser:

Citat:
Hon skrev med sin kompis Zuzanna om att Viking skulle komma och sova hos henne. Hon tyckte det var skumt att både V*king och den som hon och Zuzanna kallar “Kingen” hörde av sig så fort hon gjort slut med sin pojkvän. Hon trodde de var hennes vänner men det kändes som om de ville ha mer. Hon kände sig lite förrådd.

Förrådd, alltså? Och det bara för att en snubbe hon tydligen snapar med varje dag (enligt henne) och skickar bilder till (enligt henne) visar romantiskt intresse för henne efter att hon gjort slut med killen? Det finns knappast något "skumt" eller "förrädiskt" med det, och det ger underliga vibbar att hon försöker ge sken av det. En normal tjej känner sig inte "förrådd" av en manlig vän om det visar sig att denne vill bli intim med henne, även om hon själv eventuellt inte har det intresset. De hade inte känt varandra sen barnsben, så att en kille visar intresse för sex är något varje normalt funtad tjej räknar med.

Inte en central punkt, men ändå värt att notera.
Citera
2024-01-12, 20:41
Medlem
MrsUniversums avatar
Domen står absolut inte i proportion till händelsen. Hårresande med 3 år och 3 mån.
Urholkar den allmänna respekten för domstolar, lagar, rättvisa och demokratin.
Svenskt rättsväsende är osäkert och otryggt. Mördare släpps fria efter några år och kan begå brott efter brott. Denna kille var ostraffad. Finns ingen rim och reson. Erbjuden att sova över…
Citera
2024-01-12, 20:49
Medlem
MrsUniversums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Varför vill du veta det? BO ska inte hängas ut!

JO ! HON BORDE HÄNGAS UT, PRECIS som han har hängts ut! Hur dum och OANSVARIG får man vara som hon är?! Erbjuda en man att sova över, möta upp honom, ha nattlinne, inte protestera mer än vagt, HON har FÖRSTÖRT hans liv.!

Han har gjort fel också naturligtvis men STRAFFET står inte i proportin till händelsen!!!!!
och att hon får 250.000;- är ofattbart. Hon ska INTE ha en enda krona!
Senast redigerad av MrsUniversum 2024-01-12 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in