2024-01-12, 18:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Gäsp. Ännu ett brandtal där du nu skåpar ut inte bara sexualbrottslagstiftningen inklusive förarbeten utan HDs juridiska kompetens överlag och praktiskt taget hela den svenska processrätten med sin fria bevisprövning.

Det står dig naturligtvis fritt att förorda ett helt annat rättssystem, men snälla, kan vi lägga ner den diskussionen här och ta den i politikavdelningen?

Varsågod att få sista ordet i denna fråga om det är viktigt för dig.
Citera
2024-01-12, 18:15
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Så det hänger på mig och vilka liknelser jag gör att det är en våldtäkt?
Du är inte ett vanligt mongo du utan ett riktigt jävla klappmongo.
Liknelsen handlade inte om brottet i sig, utan i vad du kallade att "ge upp". Att inte brottas med en knivman får anses vara att "ge upp" och då får man skylla sig själv enligt din retorik.

Ja, att inte fortsätta brottas med någon som tar fram en kniv kan liknas vid att ge upp.

Du påstår alltså fortfarande att tjejen i detta fallet brottades med en man som tog fram en kniv, och då gav hon upp?

Ja, som sagt, du är ett jävla mongo, det är ett som är säkert.
Citera
2024-01-12, 18:24
Medlem
HBOLLs avatar
Dömd i rätten och sökbar på nätet för all framtid, bra att tjejen anmälde. Samtyckeslagen har ändrats
vilket visar sig tydligt i detta fall.
Citera
2024-01-12, 18:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Den totala avsaknaden av märken efter 3 eller 4 strypgrepp talar tydligt emot **** trovärdighet så sluta nu svamla. Hon påstår något som inte kan styrkas.

Sluta anklaga folk för att svamla när du inte kan bemöta kritik i sak.
Du har ett sjukt otrevligt sätt med dina personangrepp som du sprider omkring dig.
Bemöt gärna inlägg men gör det civiliserat för helvete. Och ge fan i att outa brottsoffer som är sekretessmarkerade.

Jag upprepar att du drar för långtgående slutsatser.

Det är sant att det finns inga tekniska bevis som talar för stryptag och inte heller några som talar mot.

Men stryptag ger i många fall inga synliga märken.
Du får googla detta och utbilda dig istället för att uttala dig så tvärsäkert om saker du inte har koll på.

Således talar avsaknaden av märken på halsen vare sig för eller mot stryptag.
Den frågan måste bedömas på andra uppgifter.

Eftersom GM lämnar uppgifter om hur blåmärkena uppkommit som till viss del talar mot Rättsmedicins bedömning, och i vart fall inte kan förklara trovärdigt hur de uppkommit, så sänker det hans trovärdighet kring andra former av våld som han påståtts använda.

Det framgår inte av domen om tingsrätten har bedömt strypgreppen som styrkta eller inte.
De har valt att öka på straffet med 3 mån på grund av viss användning av våld.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-12 kl. 18:36.
Citera
2024-01-12, 18:42
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Gäsp. Ännu ett brandtal där du nu skåpar ut inte bara sexualbrottslagstiftningen inklusive förarbeten utan HDs juridiska kompetens överlag och praktiskt taget hela den svenska processrätten med sin fria bevisprövning.

Det står dig naturligtvis fritt att förorda ett helt annat rättssystem, men snälla, kan vi lägga ner den diskussionen här och ta den i politikavdelningen?

Varsågod att få sista ordet i denna fråga om det är viktigt för dig.

Det är tydligt att du anser, som många andra med dig, att våldtäkt är fel och förkastligt? Varför är våldtäkt fel? Därför att det är en form av övergrepp som grundar sig i en oförmåga att respektera gränser och skiljda viljor. Övergreppet grundar sig alltså i att gärningspersonen är självberättigad och saknar empati.

Alla övergrepp, små som stora, har detta gemensamt. Så även oförmågan att tolerera avvikande åsikter vilket leder till frustration och vid låg tolerans för frustration även aggression. Om det är moraliskt rätt att respektera andra torde det vara principiellt så, se exempelvis Kohlbergs modell gällande hur moral utvecklas i samband med att någon åldras.

Om det är moraliskt rätt, principiellt, att respektera andra och att inte kränka deras gränser så är det också så att det är skenheligt att aggressivt motsätta sig andras rätt att bilda sig och uttrycka en åsikt. Tänk på det.
Citera
2024-01-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBOLL
Dömd i rätten och sökbar på nätet för all framtid, bra att tjejen anmälde. Samtyckeslagen har ändrats
vilket visar sig tydligt i detta fall.

Ja och vem vågar bli inbjuden av C att sova över i framtiden....

Domen kommer ändras i Hovrätten. Så domen har inte vunnit laga kraft på något sätt. Och Tingsrätten är ju kända för att komma med knasiga domar. Se bara snippafallet. Det är tydligen helt okej för snuksgubbar att pilla sina fingrar i små flickors snippor. De går fria.
Senast redigerad av olleph 2024-01-12 kl. 19:00.
Citera
2024-01-12, 19:12
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Ja och vem vågar bli inbjuden av C att sova över i framtiden....

Domen kommer ändras i Hovrätten. Så domen har inte vunnit laga kraft på något sätt. Och Tingsrätten är ju kända för att komma med knasiga domar. Se bara snippafallet. Det är tydligen helt okej för snuksgubbar att pilla sina fingrar i små flickors snippor. De går fria.

Det var hovrätten som gjorde bort sig i snippafallet och friade, medan tingsrätten fällde. HD har nu bestämt att hovrätten ska ta om rättegången.

Hörni gott folk, kan ni kolla upp saker innan ni killgissar.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2024-01-12 kl. 19:29.
Citera
2024-01-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman

Har du lässvårigheter? Inlägget jag svarade på, där ansåg personen att ett NEJ inte var tillräckligt 🤦🏻‍♀️ och dessutom att hon får skylla sig själv som låter en man sova i samma säng, för det innebär tydligen samtycke 🤦🏻‍♀️.

Så ditt svar har ju inget sammanhang här överhuvudtaget.
(även om tjatsex där tjejen förväntas (eller själv väljer för husfriden eller nåt..) ställa upp för killens skull är ganska osmakligt. Oförståeligt hur man kan vilja ligga med någon som egentligen inte vill 🤢. Våldtäkt nej, men obehaglig människa.)

Dessutom var det här inte ett par och gick inte ens till så som ditt exempel så din jämförelse suger oavsett.
Senast redigerad av Apparentlyso 2024-01-12 kl. 19:27.
Citera
2024-01-12, 19:27
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatlingGunnar
Det är tydligt att du anser, som många andra med dig, att våldtäkt är fel och förkastligt? Varför är våldtäkt fel? Därför att det är en form av övergrepp som grundar sig i en oförmåga att respektera gränser och skiljda viljor. Övergreppet grundar sig alltså i att gärningspersonen är självberättigad och saknar empati.

Alla övergrepp, små som stora, har detta gemensamt. Så även oförmågan att tolerera avvikande åsikter vilket leder till frustration och vid låg tolerans för frustration även aggression. Om det är moraliskt rätt att respektera andra torde det vara principiellt så, se exempelvis Kohlbergs modell gällande hur moral utvecklas i samband med att någon åldras.

Om det är moraliskt rätt, principiellt, att respektera andra och att inte kränka deras gränser så är det också så att det är skenheligt att aggressivt motsätta sig andras rätt att bilda sig och uttrycka en åsikt. Tänk på det.

Nu blir det lite OT från min sida men ibland behövs metadiskussioner.

Du skriver kloka ord och jag håller med dig i princip. Snyggt med referens till filosofi.
Det blir så mycket bättre diskussion om alla visar normal respekt och hyfs.

Rätten till självförsvar är också en princip som de flesta anser är moraliskt rätt, liksom rätten att ingripa till andras försvar.
Jag har stort tålamod men inte oändligt.

Jag bemöter andra efter hur de behandlar mig och andra.
- Du som skickar DM med hotelser (du vet vem du är) ignorerar jag helt.
- Den som kallar mig eller andra för invektiv såsom ”nazist” eller ”dumjävel” kommer att få otrevliga svar.
- Den som slarvar med fakta eller killgissar kommer jag att rätta (och accepterar givetvis att andra rättar mig om jag har missat.)
- Skulle jag vara otrevlig mot någon som är trevlig mot mig så ber jag om ursäkt. Det är dålig stil såklart.

Vore fint om vi alla kunde hålla en bättre till ton härinne.
Citera
2024-01-12, 19:30
Medlem
MrsUniversums avatar
- Båda förtjänar klander.
- Hon förtjänar inte något skadestånd. Kvinnan BJÖD hem mannen att sova över och gjorde senare knapphändigt motstånd.
- Problematiskt för mannen är strypgreppet. Han ska dömas för det som MISSHANDEL.
- Mannen förtjänar straff men inte 3 år och 3 månader och 250.000 :- i skadestånd. För jävligt!
- Hon ska inte ha en krona.
- Kvinnan ska klandras för hon har delvis förstört hans liv genom sitt naiva och felsignalerande sätt.
- Att självmant ERBJUDA en man mitt i natten att sova över…och sedan låta honom lägga sig i sängen osv, låta sig knullas utan att markant protestera…? Hur dum får man vara ?
- Kvinnan har agerat enormt oansvarigt, VÄRRE än mannen. Men som sagt, mycket problematiskt med strypgreppet.
- Mannen lär nog överklaga domen i dagarna. Från 27 december och tre veckor framåt har han på sig. - Lycka till med en mildare dom, men straff ska han naturligtvis ha, men inte så långt.
-
Senast redigerad av MrsUniversum 2024-01-12 kl. 19:34.
Citera
2024-01-12, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsUniversum
- Båda förtjänar klander.
- Hon förtjänar inte något skadestånd. Kvinnan BJÖD hem mannen att sova över och gjorde senare knapphändigt motstånd.
- Problematiskt för mannen är strypgreppet. Han ska dömas för det som MISSHANDEL.
- Mannen förtjänar straff men inte 3 år och 3 månader och 250.000 :- i skadestånd. För jävligt!
- Hon ska inte ha en krona.
- Kvinnan ska klandras för hon har delvis förstört hans liv genom sitt naiva och felsignalerande sätt.
- Att självmant ERBJUDA en man mitt i natten att sova över…och sedan låta honom lägga sig i sängen osv, låta sig knullas utan att markant protestera…? Hur dum får man vara ?
- Kvinnan har agerat enormt oansvarigt, VÄRRE än mannen. Men som sagt, mycket problematiskt med strypgreppet.
- Mannen lär nog överklaga domen i dagarna. Från 27 december och tre veckor framåt har han på sig. - Lycka till med en mildare dom, men straff ska han naturligtvis ha, men inte så långt.
-
Att låta ngn sova i ens säng innebär inget samtycke.
Citera
2024-01-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det var hovrätten som gjorde bort sig i snippafallet och friade, medan tingsrätten fällde. HD har nu bestämt att hovrätten ska ta om rättegången.

Hörni gott folk, kan ni kolla upp saker innan ni killgissar.
Då snippanfallet blev frikänt i Hovrätten, lär ju detta bli det ganska uppenbart eller hur? Så jag ser likheter, båda dömda i tingsrätten, friade i Hovrätten (vilket detta sannolikt blir). Dock tycker jag ju att snippanfallet är under all kritik att han blev friad, och det är bra att det tas upp i HD
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in