2024-12-11, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Ett nej är ett nej, inte ett kanske. Hon har visat att hon inte vill ha sex, både innan, under samt efter. Således har hon blivit våldtagen.

Förutom att det inte finns minsta lilla bevis för att hon blivit våldtagen det som finns är en anklagelse och hörsägen inga vittnen inga skador ingen teknisk bevisning
Citera
2024-12-11, 16:43
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ett nej är ett nej, inte ett kanske. Hon har visat att hon inte vill ha sex, både innan, under samt efter. Således har hon blivit våldtagen.

För det första är det vad hon säger. Ingen förutom de 2 vet om det gick till så eller inte.

Skulle vilja fråga dig hur du ser på följande scenario. Låt säga att part A säger nej jag har ingen lust på part Bs närmande. Part B slutar. Efter 5 minuter gör part B nya närmanden på samma sätt och den här gången säger part B ingenting och gör inget annat motstånd heller utan de har sex.

Skulle detta vara våldtäkt enligt dig?
Citera
2024-12-11, 16:58
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, de har onekligen anammat en jädrigt dålig kvinnosyn. Bara den här diskussionen kring nattlinnet... Hur många sidor höll inte den diskussionen på? Målsägande förväntades kanske öppna dörren i burka och ha sin mamma som förkläde, när den dömde kom för övernattning.

Nattlinne när man ska sova och har varit generös och erbjudit en klasskamrat som missat bussen hem, går ju inte för sig... Nej, då får burkan åka fram. Och mamma tillkallas. Även hon iklädd burka, såklart.

Och någon våldtäkt "kan det ju inte vara", för att det ska ses som våldtäkt, behövs det ju enligt sharialagarna minst 4 manliga vittnen till själva våldtäkten. Eller ett erkännande från förövaren själv.

Ja, vissa i tråden blir nog glada om sharialagar och burka börjar gälla även här.

Jag lyssnade tidigare i dag på den gamla Zappa-låten "Bobby Brown" och började tänka på det här fallet. Av någon anledning.

"Hey there, people, I'm Bobby Brown
They say I'm the cutest boy in town
My car is fast, my teeth is shiney
I tell all the girls they can kiss my heinie

Here I am at a famous school
I'm dressin' sharp and I'm actin' cool

I got a cheerleader here wants to help with my paper
I'll let her do all the work and maybe later I'll rape her

Oh God, I am the American dream
I do not think I'm too extreme
And I'm a handsome son of a bitch
I'm gonna get a good job and be real rich
(Get a good, get a good, get a good, get a good)
"

Hjälpsam klasskamrat blir våldtagen... Av någon som kallas för "fuckboy" och som av en påstådd bekant här i tråden är "dryg och arrogant", så som Bobby Brown, som eventuellt tänker våldta en stark "cheerleader" (man behöver vara stark i den idrotten) när hon hjälpt honom med hans skolarbete. Zappa skrev om fenomenet på sitt sätt.

För att fräscha upp ditt minne så är det MÄ som har diskussionen med sin kompis om ifall hon ska byta om från nattlinne eller inte. Det är alltså MÄ som funderar kring lämpligheten i att ha nattlinne eller inte. Man undrar ju lite varför?

Eller så minns du inte dåligt utan försöker vilseleda och ljuga kring saker som vanligt.

Tolkar du det som att MÄ låg på rygg med Viking över sig när Viking lyckas få av både sig själv sina kläder och hennes nattlinne fastän MÄ inte ville det?
Citera
2024-12-11, 17:23
Medlem
Citat:

Precis som ett nej är ett nej, så är ett ja ett ja.
Han bad henne suga och hon sög.
Han bad henne rida, och hon red.
Hon ville bli knullad av den maskulina fuckboyen, både före, under och efter, och knullad blev hon, precis som hon ville.
Sedan fick hon ågren efteråt.
Det är inte hans fel.
Således har ingen våldtäkt skett.

Hade hon inte velat bli knullad av honom hade hon kunnat slänga ut honom genom fönstret med huvudet före, hur enkelt som helst. Men det gjorde hon inte. För hon ville.
Citera
2024-12-11, 17:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
Det är uppenbart att folk som skriver här känner både den tilltalade (GM) och målsäganden (BO), och är upprörda över allt möjligt.

En reflektion är att unga vuxna idag är väldigt dåliga på att skriva på begriplig svenska – det är tamigfan syftningsfel hela tiden. Skribenter hänvisar till målsäganden när de menar den tilltalade. Man fattar inte skillnaden mellan *för* och *mot*. Man använder ord som har en helt annan betydelse. Jag antar att det är enklare med Fourieranalys eller vad ni nu sysslar med till vardags.

Till saken hör att jag för länge sedan gjorde nästan exakt det som den tilltalade gjort. Efter Metoo-skriverierna fick jag grym ångest över vad jag gjort. Jag valde att inte kontakta den person som utsatts, efter lång övervägning, framför allt för att konsekvenserna för henne, med tanke på hennes jobb, skulle vara allvarliga. Det räckte med den skit jag redan utsatte henne för. Hade den händelsen inträffat idag hade jag varit i GMs situation och på väg till Skogome. Med det sagt är jag sympatiskt inställd till båda parter, och kan förstå att båda parter ångrar att det hände och är hårda mot sig själva.

**Nåväl**, jag har läst förundersökningen (som låg i tråden i november), och för mig är det solklart att tingsrätten dömer GM för våldtäkt. De tror helt på BO:s berättelse och tycker att GM ljuger som en häst travar.

Det finns några knepiga våldtäktsdomar från de senaste åren, men den här känns klockren. Varför då?

1. **Målsägandens trovärdighet**
En tjej – även om hon är en av autistikerna på F-sektionen – kommer INTE att tycka att det är en bra idé att göra slut med sin kille, småflörta via Snapchat med en random snubbe, för att sedan ha sex med den nye killen när han några timmar senare, småfull, dyker upp hos henne för att han "missat bussen". Om hon mot förmodan tycker det är en bra idé kommer hon inte att ha på sig ett nattlinne och trosor, tycka att han ska sova på golvet och sedan gå med på att han får ligga i sängen, för att efter det leka gömma pinnen. **Så fungerar inte tjejer.**
Hade hon velat det här hade hon istället hoppat in i duschen, tänt ljus (som tjejer alltid lyckas trolla fram), dukat fram te eller lite vin, sminkat sig och tagit på sig något smickrande. Hon hade varit övertydlig på det sätt som tjejer ofta behöver vara för att killar ska förstå när det är dags för sex. Killar kan tycka att det är rimligt att prata lite vänskapligt under en föreläsningspaus och sedan ha sex några timmar senare, men tjejer funkar generellt sett inte så.

2. **Målsägandens historia**
Den rimmar väldigt väl med hur många upplever trauman. Hennes berättelse hänger ihop. Hon väntar inte ett år, utan kontaktar polisen direkt, genomgår läkarundersökning direkt och pratar med sina vänner om vad som hänt.

3. **Den tilltalades historia**
Den är problematisk på många nivåer. GM hade otaliga tillfällen att inte hamna där han hamnade. Det hade räckt med att skriva en annan Snap dagen efter, något i stil med: "Det var inte vad jag planerade, men väldigt mysigt för mig också. Middag ikväll?"
Istället gjorde han exakt motsatsen. Vidare så pratar han med polisen utan advokat och försökte ljuga ihop en trovärdig historia. Klockren Dunning-Kruger. Att sedan hävda att han druckit 4–6 glas vin och 3 shots (sidenote: vad har hänt med Chalmers, har det blivit en syjunta?), att han inte var full alls, men samtidigt jättefull – så full att han inte får utlösning – gör det hela ännu mer absurt. Det framstår som Schrödingers ofulla/fulla Chalmersstudent.

4. **Detaljrikedomen**
Här är den verkliga akilleshälen. Vi ska alltså acceptera att han inte var full, samtidigt så full att han inte kommer, och samtidigt lämnar en extremt klar och koncis beskrivning av vad som hände: hur de gjorde det, var, med vilka fingrar, vad hon sa, vad han sa, och så vidare. Det är för mycket. Jag är ledsen, det hänger inte ihop. Det är en jättefin beskrivning – perfekt för en sexnovell – men helt utan trovärdighet med tanke på fyllan och det är säkert det som Tingsrätten tagit fasta på.

---

**Sammanfattning**
Målsägandens historia är fragmenterad, vilket är rimligt vid trauma, medan den tilltalades är överdrivet detaljerad och känns uppdiktad. Hans detaljerade återgivning framstår som ett försök att verka trovärdig, men alkoholpåverkan och de motstridiga elementen underminerar den trovärdigheten.

EDIT. Jag har mycket enklare att sätta mig in i killens verklighet än tjejens och jag tycker att det är viktigt att hans kompisar försöker att hjälpa honom att hantera det. Tjejen är ingen ond människa som vill sätta dit honom, och han gjorde en alkoholinducerad miss som fick hemska konsekvenser för båda. Deal with it. Om inte Viking är en psykopat har han haft ett vidrigt år och tänkt flera gånger om dagen på det som hänt. Ta straffet, boka in terapeut-hjälp för att hantera det och gå vidare i livet.

Du utgår från en föreställning du har om verkligheten och om kvinnor som är idealiserad och lagom småmysig.

Om kvinnor vill ha sex tänder de ljus och öppnar vin först och är helt inställda på sex och de vet om killen är rätt och vill ha honom helt och hållet. Inga tveksamheter. Ärligt spel. Inga dunkla drifter. Kvinnor har stenkoll på vad de vill och inte vill sexuellt. För att kvinnan felaktigt skall anmäla våldtäkt krävs att hon tillhör den lilla skara som till skillnad från 99% av kvinnor inte är rationell, god och altruistisk. De onda och galna.

Dessa dina föreställningar är felaktiga och leder till att du utgår från vad som skall bevisas och ser ett påstående om att våldtäkt förekommit - trots fullkomlig brist på våld och tvång - som i princip bevis för att den har det.

Ta sig samman och gå vidare? Det är tydligen lätt att när det gäller andra se ett hårt fängelsestraff med inlåsning och utpekande för ett extremt stigmatiserande våldsbrott som någon slags tillrättavisande och pedagogisk insats. Eller som lagstiftaren som ser den här unge mannen som ett nödvändigt offer i myndigheternas sexualuppfostran och en bricka i spelet att förbättra svenska folkets sexualmoral.
Citera
2024-12-11, 18:04
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
För det första är det vad hon säger. Ingen förutom de 2 vet om det gick till så eller inte.

Skulle vilja fråga dig hur du ser på följande scenario. Låt säga att part A säger nej jag har ingen lust på part Bs närmande. Part B slutar. Efter 5 minuter gör part B nya närmanden på samma sätt och den här gången säger part B ingenting och gör inget annat motstånd heller utan de har sex.

Skulle detta vara våldtäkt enligt dig?
Om det inte framkommer uppenbart samtycke (frånvaro av motstånd är inte samtycke) så ja, då är det en självklar våldtäkt.
Citera
2024-12-11, 18:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om det inte framkommer uppenbart samtycke (frånvaro av motstånd är inte samtycke) så ja, då är det en självklar våldtäkt.

Hur definierar du uppenbart samtycke?
Citera
2024-12-11, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Precis som ett nej är ett nej, så är ett ja ett ja.
Han bad henne suga och hon sög.
Han bad henne rida, och hon red.
Hon ville bli knullad av den maskulina fuckboyen, både före, under och efter, och knullad blev hon, precis som hon ville.
Sedan fick hon ågren efteråt.
Det är inte hans fel.
Således har ingen våldtäkt skett.

Hade hon inte velat bli knullad av honom hade hon kunnat slänga ut honom genom fönstret med huvudet före, hur enkelt som helst. Men det gjorde hon inte. För hon ville.

Kunde inte sagt det bättre själv
Citera
2024-12-11, 19:38
Citat:

Det finns inget i relevant lagstiftning som heter "uppenbart" samtycke". Allt du skriver är bara trams och desinformation.

Eftersom inget hot, våld eller att MÄ befunnit sig i någon utsatt situation samt har deltagit aktivt i sexakten finns det inget bevis på att den tilltalades handlande inneburit oaktsamhet till den grad att han ska dömas.
Citera
2024-12-11, 20:49
Medlem
Smugumins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns inget i relevant lagstiftning som heter "uppenbart" samtycke". Allt du skriver är bara trams och desinformation.

Eftersom inget hot, våld eller att MÄ befunnit sig i någon utsatt situation samt har deltagit aktivt i sexakten finns det inget bevis på att den tilltalades handlande inneburit oaktsamhet till den grad att han ska dömas.
Klart som fan det är en utsatt situation för en tjej att vara ensam i en lägenhet med en full, fysiskt starkare man. Finns blåmärken på BO vilket helt klart kan indikera våld.
Citera
2024-12-11, 20:58
Medlem
Citat:
Klart som fan det är en utsatt situation för en tjej att vara ensam i en lägenhet med en full, fysiskt starkare man. Finns blåmärken på BO vilket helt klart kan indikera våld.

Varför ljuger du om att mannen var fysiskt starkare?
Citera
2024-12-11, 20:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Enligt rättsmedicin kunde blånaderna lika gärna ha uppstått vid samtyckande sex.
Finns heller inget som jag uppfattat som säger att MÄ hölls fast så att "den enligt henne påstådda våldtäkten" skulle kunna äga rum. D.v.s. inget våld för att kunna genomföra "den enligt henne påstådda våldtäkten".

Att man tar tag i varandra och kan hålla ganska så hårt i en sexakt är nog inget nytt och revolutionerande. Undrar också fortfarande hur det gick till där vid bordet. Är det helt klarlagt att det bara var att hon låg på rygg på bordet eller kan det varit så att hon även stod böjd över bordet och det skedde sex bakifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in