Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-12, 15:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Det som stör mig är att de som kritiserar domen hela tiden hittar på saker.

Hon öppnade t.ex. INTE dörren i nattlinnet. (hon satt på sängen i nattlinne när han kom ut från toaletten)

Det är ifs om något en starkare invit. Så du säger att efter att hon blivit övertalad att sova i samma säng så går han på toa och när han kommer in i sovrummet så sitter hon alltså på sängen i nattlinne? Det är liksom nästan en klyscha i filmens värld så vanligt är det. Låter det som någon som inte är åtminstone någorlunda öppen för sex?
Citera
2024-01-12, 15:38
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Ponera följande situation där mannen frågar sin flickvän:

-Ska vi knulla?
-Nej inte ikväll.
-Men du ser så läcker ut
-OK då vi knullar väl

De har sex så som det brukar vara. Har mannen i detta fall oaktsamt våldtagit kvinnan?

Inte oaktsamt, enlig tingsrättsdomen, utan våldtagit.

Men det är bara en våldtäkt om hon ångrar sig dagen efter. Om hon inte ångrar sig dagen efter, då är det inte en våldtäkt.
Citera
2024-01-12, 15:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja precis. Många i tråden är fixerade vid de sexuella handlingarna och väljer att tolka dem som bevis på frivilligt deltagande (vilket de inte är.)
Men det är inte detta som är kärnfrågan i målet.
Som du skriver så är berättelserna i stort sett samstämmiga om de sexuella handlingarna som genomförts.
Domstolen behöver därför inte pröva om dessa handlingar har ägt rum.

Kärnfrågan är om GM insåg, borde ha insett eller i vart fall var grovt oaktsam i frågan om målsägande deltog frivilligt.
Där har domstolen ställt berättelserna mot varandra och funnit att målsägandes berättelse är mer trovärdig med stöd av teknisk bevisning och andra vittnesmål.
Domstolen har följt rättegångsbalken och de kriterier som HD har satt upp om hur en berättelse ska bedömas.

Om domen överklagas skulle jag tro att HovR tar ställning till om GMs agerande ligger under eller över gränsen mellan grov oaktsamhet och uppsåt.
HD har redan dömt i minst ett prejudikat som handlar om just om den frågan.

Läs gärna domarbloggens utmärkta förklaring:
https://www.domarbloggen.se/vad-menas-egentligen-med-oaktsam-valdtakt/

Vi får helt enkelt ge oss till tåls till den 17 januari och se om domen överklagas.

Vadå, ja precis? Den tilltalade nekar ju några strypgrepp och menar att hela samlaget var frivilligt och föregicks av frivilligt hångel.

Att målsäganden deltog så länge i sexet efter det som hon menade var en ofrivillig inledning talar starkt för att också inledningen var frivilligt liksom då resten av samlaget. Det är en rimlig bevisvärdering och inga juridiska principer säger att sådana faktorer som att målsägandens beteende är typiskt för ett frivilligt samlag skulle vara egala vid bevisvärdering.

Sedan är ju kritiker inklusive mig främst kritiska allmänt mot domstolarnas sätt att resonera och omdefiniera verkligheten till hemmasnickrad juridisk verklighet och speciellt att omdefiniera bortom rimligt tvivel till tvivel vi anser rimligt att ha om man skall kunna fälla då man önskar det medan man fortfarande låtsas att det är riktigt bortom rimligt tvivel man tar ställning till. Men det önskar du inte diskutera så du skall slippa.
Citera
2024-01-12, 15:49
Medlem
Eustaches avatar
Killen behöver en ny advokat. Lär bli friad i hovrätten om han får en duglig sådan.
Citera
2024-01-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Strypgrepp är egentligen mycket allvarligare än vad vi behandlar dem som i Sverige.
Här är en intressant och skrämmande rapport om sambandet mellan icke-dödligt strypvåld och senare mord i nära relation.
Strypgrepp utan samtycke borde anges som en försvårande omständighet i lagen.

Non-fatal strangulation is an important risk factor for homicide of women
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2573025/

Tack för länken till studien! Mycket obehagligt. Ja, detta borde verkligen undersökas utförligare. Inte bara i trådens fall utan även i andra fall där strypgrepp förekommit.
Citera
2024-01-12, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Det är ifs om något en starkare invit. Så du säger att efter att hon blivit övertalad att sova i samma säng så går han på toa och när han kommer in i sovrummet så sitter hon alltså på sängen i nattlinne? Det är liksom nästan en klyscha i filmens värld så vanligt är det. Låter det som någon som inte är åtminstone någorlunda öppen för sex?

När han kommit in till henne gick han på toa, när han kom ut hade hon nattlinne på.

Från domen, s. 7
Enligt henne

Citat:
Hon gick ner för att möta Viking. Hon tänkte att han kunde sova på madrass
eller filt på golvet. Hon erbjöd honom att sova på golvet eftersom hon inte ville
ha honom nära. De var inte så bekväma med varandra att hon skulle erbjuda
honom sängen. När han kom dit frågade hon honom om han ville ha filt eller
madrass att sova på. Han ville inte ha madrass eller filt utan ville ligga på
sängen. Hon sa okej, att han kunde ligga på sängen med kläder på, han på ena
sidan och hon på andra. Han la sig under täcket men han hade mycket kläder
på så hon tänkte att det var lugnt. Hon hade nattlinne på sig.

Detta är enda gången nattlinne nämns.

Citat:
De låg i sängen
kanske 20-30 minuter och pratade om tentan, festen, allmänt om skolan. Sen
när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte. Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville. Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp. Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
Han lyckades vända henne igen och hånglade med henne. Han tog av henne
hennes kläder och sen drog han av sig sina kläder. Hon tog inte av Viking
några av hans kläder.
Viking höll i hennes axlar och tryckte ner henne. Han höll fast henne hårt i
hennes armar och höfter. Han penetrerade henne med sina fingrar och sin
penis. Hon gjorde inget som kan ha uppfattats som att hon ville göra detta.

Han bad henne om olika positioner. Han bad också henne att utföra oralsex på
honom. Han sa “sug av mig” samtidigt som han tryckte ner hennes huvud mot
sin penis. Hon gjorde vad han sa eftersom hon inte visste vad som skulle hända
annars. Hon vågade inte föreställa sig vad som skulle hända annars. Hon
upplevde att det han gjorde var grovt och att han höll fast henne hårt. Hon
gjorde som han sa och hoppades att det inte skulle bli värre. Hon gjorde som
han sa men inte med aktiv vilja utan det var mer att han gjorde saker med
henne. Han penetrerade henne vaginalt bakifrån mot sängen. Hon satt på
honom en gång när han bad henne om det. Han höll fast henne i hennes höfter
och penetrerade henne. Hon satt mest still. Hon minns inte var hon hade sina
armar då men hon tror att hon höll dem mot Viking för att hålla balansen. I
sina första förhör sa hon att han bett henne om olika positioner men berättade
kanske inte specifikt att hon hade suttit på honom vid något tillfälle. De var i
sängen kanske närmre en timme. Hon upplevde att hon inte kunde ta sig
därifrån.

Enligt honom

Citat:
När han kom till målsäganden gick han först in på toaletten. När han kom ut
därifrån satt målsäganden i sin säng. Hon hade nämnt en madrass men när han
kom fanns ingen madrass. Målsäganden frågade om hon skulle hämta en
madrass eller om han skulle sova hos henne. När hon sa så tänkte han att hon
var intresserad. Han tolkade det som att han var jobbig om han ville ha en
madrass. Målsäganden sa ingenting om att sova på en filt.

Jag klistrar inte in hans version eftersom ham förstås inte kommer säga "Ja hon puttade bort mig men jag körde på ändå." Men han kan förstås ha rätt i sitt vittnesmål, jag säger inte att han hittar på.
Citera
2024-01-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Fast rätt säkert på att det var en dildo i det fallet jag tänker på för det fallet du tar upp med fingret känner jag inte igen så det vetefan om jag läst om.

Nej, det fallet som åsyftas gäller en kvinna som stoppade upp ett finger analt på sin sovande pojkvän. Hon är med all rätta dömd för våldtäkten:

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ung-kvinna-doms-for-valdtakt-pa-sin-pojkvan/

Straffet skärptes även av Hovrätten.

Finns kanske även något annat fall där en kvinna våldtagit en man med dildo och blivit dömd. Inget jag har hört talas om iaf. Men inte osannolikt.

Citat:
Ja hon sa ju att hon skulle ta fram madrass/filt men gjorde aldrig så eftersom hon var sugen på lite mys. Hon vill att han skall bestämma över sovandet.

Varför gör du dina egna tolkningar? Den dömde trodde att hon tyckte det var besvärligt att ta fram madrass. Målsägande säger att han ville sova i sängen. Ingen av dem säger att hon "ville mysa lite". Så, lägg ner din egen tolkning.

Citat:
99% män som fälls så vill du ljuga för dig själv och låtsas så kan du göra det men det är ju någon form av hjärnskada. Samtyckeslagen är antidemokratiskt och rättsvidrig och det sa lagrådet med så den är till 100% politiskt motiverad.

Nope. Det är endast cirka 5% av alla våldtäktsanmälningar som går till fällande dom. Så du har helt fel i dina "99%".

Citat:
Jo hon gör massa mikrosamtyckande precis hela tiden. Hon kunde bara sagt nej. Vad fan har incest med något att göra din jävla galning? Vi pratar om 2 heterosexuella och kåta 19 åringar.

Nope. Hon har inte gjort något samtycke alls. Hon har rentav visat och sagt att hon misstycker. Med din inställning till vad samtycke till sex är, så du får nog börja rannsaka dig själv lite och inse att du haft en jävla tur som inte åkt dit för våldtäkt, med den syn du har på samtycke (när inget samtycke finns).

Citat:
så nu tror vi inte på målsägande? Hon ljuger om tiden? Ni är ju fan ett skämt.

Du läser mina inlägg som fan läser bibeln...

Vad jag skrev är att vi inte kan vara säkra på hennes tidsuppfattning. Det kan säkert kännas som "flera timmar" när man blir våldtagen. Även fast det bara går några minuter.
Citera
2024-01-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Jag har problem med att t.ex "strypsex" anses normbrytande, eller våld i samband med sex. Jag vet inget om detta själv men det är uppenbart från trådar i FB och nyhetsartiklar att det förekommer och är ganska vanligt. En vanlig pryd människa som jag (och du?) kan inte sätta oss in i hur sådant sex fungerar. Det finns även förnedringssex. Fast människor hatar att bli förnedrade?

Du talar som sex som om det vore att äta en banan. Det går att kontrollera bananätning. Men jag talar om sex som det viktigaste och mest okontrollerbara som finns i hela världen. Otroligt naivt att tro att ett helt samhälle enbart ska ha "gott sex". Bara en gammal tant kan tro det.

Är det inte skillnad på strypsex då och att hålla ens händer runt halsen men inte ta tag i så motparten inte får luft? Jag tror nog det är relativt vanlig att hålla runt halsen men inte att strypa. Väldigt vanligt faktiskt. Tänker att det är milsvids skillnad. Hade det varit att han hade strypt henne så hon inte fått luft bör det ha tillfört henne synliga skador. ex blåmärken vid halsen

Nu hävdar ju dock han att han inte tagit sina händer runt hennes hals, och det finns inget som tyder på att han gjort det heller, så det är ord mot ord.
Citera
2024-01-12, 16:15
Medlem
Citat:

Målsägande och Vi*king flörtade hela dagen på snap, målsägande bjuder opåkallat hem Viking, Öppnar dörren icke-påkladd, bjuder Viking till sängen. Sen hånglade hon med honom och red och sög i timmar så igen. Varför spelar minut 3 all roll för dig men minut 45 eller minut 120 spelar ingen roll alls? Innan, undertiden och efter spelar ingen roll för dig utan likt en komplett galen aspie så fokuserar du istället på något som kan ha varit 20 sekunder. Du måste själv på något plan förstå att det inte är ett friskt beteende, du vill plocka bort kontext och det gör man aldrig när det gäller komplicerade saker.

Varför gör du egen tolkningar för? Ingen av de två har påstått att de "flirtade på snap" hela dagen. Målsägande var ju tom. enligt ett av vittnena på en dejt samma dag. Men skriver en del på snap till varandra, det hade de gjort. Och den dömde skickade lite bilder från festen som även målsägande var bjuden till. Det är inte alls samma sak som "flirt". Lägg ner dina egna märkliga tolkningar som inte styrks av någon av de två involverade.

Vi*king sa att han missat sita bussen hem. Hon erbjöd honom att sova hos henne (men hoppades att han skulle sova hos någon annan och blev förvånad när han sa ja). Hon ångrade erbjudandet, vilket det finns bevis på att hon ångrade.

Resten du skriver är endast Vi*kings version. Målsägande har en helt annan version. Hans version är bara hans, den styrks inte på något sätt. Hennes version styrks av Rättsmedicinalverket och fyra vittnen och meddelanden osv.
Citera
2024-01-12, 16:16
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olleph
Nu hävdar ju dock han att han inte tagit sina händer runt hennes hals, och det finns inget som tyder på att han gjort det heller, så det är ord mot ord.
Det är ju inte "ord mot ord". Utan bevis i form av blåmärken eller rodnad från just det lätt-bevisade brottet, man får direkt en rodnad på hals eller ansikte om det förkommer våld, så finns inte just det brottet och det är alltså påhittat.
Citera
2024-01-12, 16:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
När han kommit in till henne gick han på toa, när han kom ut hade hon nattlinne på.

Från domen, s. 7
Enligt henne

Hon gick ner för att möta Viking. Hon tänkte att han kunde sova på madrass
eller filt på golvet. Hon erbjöd honom att sova på golvet eftersom hon inte ville
ha honom nära. De var inte så bekväma med varandra att hon skulle erbjuda
honom sängen. När han kom dit frågade hon honom om han ville ha filt eller
madrass att sova på. Han ville inte ha madrass eller filt utan ville ligga på
sängen. Hon sa okej, att han kunde ligga på sängen med kläder på, han på ena
sidan och hon på andra. Han la sig under täcket men han hade mycket kläder
på så hon tänkte att det var lugnt. Hon hade nattlinne på sig.

Det där säger väl inget om huruvida hon hade på sig det tidigare? Jag tolkar det som att nattlinnet var på redan innan, men går inte att veta säkert.
Citera
2024-01-12, 16:24
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det som stör mig är att de som kritiserar domen hela tiden hittar på saker.

Det för övrigt inte samma sak att göra ett misstag som att hitta på något. Varför utgår du från det värsta?

Citat:
Och förutom att hon knep ihop benen hade hon knuffat bort honom när han försökte kyssa henne, sagt att hon inte ville, och hon hade föst bort hans hand en gång. Det var efter det hon "gav upp" eftersom hon ansåg hon visat redan att hon inte ville, att han ändå trängde sig på och inte brydde sig, och hon inte ville riskera något. (enligt henne)

Vänta lite nu. Du ska rätta till saker som folk "hittat på" och det gör du genom att berätta HENNES historia? Eftersom vi inte vet vem av de bådas berättelse som stämmer borde du väl bara påpeka att det inte går att veta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in