2024-01-17, 00:47
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Då har du en väldigt skev syn på sex, om du tolkar en uppenbar våldtäkts-version som "inte våldtäkt".

Det är du som har en väldigt skev syn, som inte kan se allting som talar emot våldtäkt i hennes version. Särskilt mot bakgrund av allting som framförts i tråden om saken.
Citera
2024-01-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Det är du som har en väldigt skev syn, som inte kan se allting som talar emot våldtäkt i hennes version. Särskilt mot bakgrund av allting som framförts i tråden om saken.

TomatKungen ser det så klart. Han och den andra stollen i tråden har dock en politisk agenda som går före allt annat.
Citera
2024-01-17, 00:57
Medlem
Citat:

Hon har inte blivit utsatt för en överfallsvåldtäkt. Utan blivit våldtagen av en person hon känner. Och allt hon berättar i sin version är vad som kännetecknar just en sådan typ av våldtäkt: där offer och förövare känner varandra. Det blir i regel mer svårbegripligt för offret att ta in. Och därmed också ett "konstigare" sätt som offret beter sig på.

>Du kan inte förvänta dig att målsägandes version ska låta som en våldtäkts-version från ett offer som blivit våldtagen av en okänd förövare i en park.
Citera
2024-01-17, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
TomatKungen ser det så klart. Han och den andra stollen i tråden har dock en politisk agenda som går före allt annat.

Jag visste inte att jag hade en politisk agenda. Berätta gärna för mig vad för politisk agenda jag har, för nu blev jag rejält nyfiken!

Topic: har du ens läst domen?
Citera
2024-01-17, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varian
Jag trodde att GM hade skrivit till BO och frågat om han kunde sova över, men det var alltså hon som erbjöd honom att sova över?

Från domen:
"Den 25 oktober 2023 hade de haft tenta. Faddergruppen hade fest men hon var
inte med. Vi*king hade skrivit och skickat lite bilder från festen. Hon
skulle gå och lägga sig. Vi*king skrev att han missat sista bussen
hem. Hon skrev att är det nödfall så fick han sova på hennes golv.

Hon tyckte det var lite skumt att han tackade ja till att sova hos henne. Hon
visste att han ofta hade sovit över hos någon kompis efter fester så hon tänkte
att han hade många andra alternativ. Hon trodde därför inte att han skulle tacka
ja till hennes erbjudande om sovplats. Hon tyckte inte hon kunde göra så
mycket åt det eftersom hon ju hade erbjudit honom sovplats hos henne.
Eftersom hon hade erbjudit honom sovplats ville hon stå fast vid det. Han var
ju inte heller någon total främling så hon tänkte att han väl kunde sova en natt
på hennes golv."

Citat:
När hon sa nej, använde GM våld för att få sin vilja igenom? För i övrigt låter det ju som att hon till slut "gick med på" att ha sex.

Låter som att hon blev övertalad att det var en våldtäkt...

Från domen:
"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte. Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville. Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp.
Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"

Citat:
Eftersom FUP inte finns ute så får vi nog vänta med en mer klar bedömning, men att vara tvärsäker på att GM är skyldig eller oskyldig ska man nog vara försiktig med om man inte har mer info än vad som har presenterats. Vi får se om GM överklagar domen senast på onsdag.

Domen finns att läsa. Och för mig är det en tydlig våldtäkt alt. oaktsam våldtäkt.
Citera
2024-01-17, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, det är givetvis fysisk intimitet att ligga och tala känslor klädd för natten med någon. Det är en typisk situation som gör att två människor kan inleda en längre eller kortare relation. Det är irrelevant vad du eller jag hade gjort. Jag hade förmodligen avstått en sexuell relation med henne även om hon ville ha en och eftersom jag inte hoppats på en sådan hade jag hittat någon annanstans att sova, för allas skull. Visst.

Men alla män resonerar inte så och objektivt kan det mycket väl vara ett bra tillfälle att stöta på en tjej. Det är inget brott och jag kan inte säga heller att jag är helt säker på att min moraluppfattning är bättre än deras eller ens helt säkert att jag följt den. Det ingår i den biologiska mansrollen att slå sina rivaler ur brädet och en man kan generellt inte gå och vänta på att kvinnor väljer en själv efter att ha prövat alla möjligheter med någon annan och ge dem alla chanser att ordna sitt förhållande. Du verkar återigen ha konstiga parametrar om du tror att en kvinna som just gjort slut med någon aldrig vill ha någon ny direkt. Det finns alls möjliga människor i världen. Många kvinnor gillar män som tar för sig och tar iniativ som att försöka få sova över och som visar intresse så fort rivalen är borta. Andra resonerar och känner annorlunda.

Om du nu är uppriktig så kanske det är dina erfarenheter av andras olycka du beskriver i ett annat inlägg som gjort ditt perspektiv så konstigt och din uppfattning om hur kvinnor kan bete sig och vad de förväntar sig i sexuellt laddade situationer märklig? Det var verkligen ruskiga saker du sett andra råka ut för. Jag kan bara säga att jag är ledsen för dessas skull och för din som delvis fått bära dem.

Men det innebär inte att det är sunt att döma en ung kille för våldtäkt utan att det finns ordentliga bevis på det som visar utom rimligt tvivel att han är skyldig.

Nu låg ju iof. Vi*king fullt påklädd ovanför täcket. Och att de pratade med varandra är mer av karaktären "psykisk intimitet". Inte fysisk.

Det framgår ju tydligt att målsägande inte var intresserad av Vi*king. Hon har haft konversation kring det med en vän innan han skulle komma. Hon har skrivit till Viking att han "i nödfall kan få sova på golvet" hemma hos henne. Sammantaget fanns det inget intresse för Vi*king hos målsägande. Förmodligen ansåg hon honom inte vara fysiskt attraktiv. Men ändå trevlig att prata med. Uppenbarligen var hon fortfarande kär i sitt dåvarande ex (nuvarande pojkvän igen). Allt detta sammantaget talar starkt för våldtäkt. kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur, vill de inte ha sex med en man så kommer de inte ha det. Om de inte tvingas till det... Våldtas alltså.

Tack för dina fina kommentarer kring det jag skrev om i ett annat inlägg. Fint med ditt deltagande. Och jo, det är jädrigt ruskiga saker de varit utsatta för, några av alla jag känner. Kring min vän som blev våldtagen och mördad, finns det en tråd i Kriminalhistoria här på FB. Jag har varit inne och läst, men aldrig skrivit i den. Samtliga händelserna hände för över 20 år sedan. Och som jag skrev i det tidigare inlägget: då var jag verkligen känslomässigt engagerad och sekundärtraumatiserad av mina vänners/bekantas historier. Framförallt av min vän som blev mördad, min polare som tog sitt liv (till följd av sviterna av våldtäkten hon utsattes för), min nära vän som fortfarande har PTSD och fysiska men efter våldtäkten som hennes dåvarande pojkvän utsatte henne för samt givetvis även min manliga polare som blev utsatt av en nära anhörig till sig, när polaren var en minderårig grabb... Men givetvis även mina bekantas/mindre nära vänners historier...

Men du vet hur livet är... Man bearbetar sina känslor kring saker. Sorgen blir stillsammare. Man går vidare mer och mer. Men det rent intellektuella engagemanget börjar istället växa... man läser på som satan om våldtäkter/mord etc. Vetgirig kring ämnet. Ett sätt att bearbeta givetvis. Och så här över 20 år senare så är det främst det intellektuella engagemanget som är intakt. Känslorna är bearbetade (för min del, inte för mina vänners och bekantas del som utsattes). Och numera när jag läser domar/FUP om sådana här ärenden, så är det rent intellektuellt. Verkade offret traumatiserat? Vad säger den påstådde förövaren? Jag kollar efter detaljer på ett systematiskt sätt. Lägger pussel.

I det aktuella fallet finns det bevisning utifrån vad som är beslutat enligt lag att det ska finnas för bevisning. Men om domen överklagas så tänker jag att det likaväl kan bli ändrat till "oaktsam våldtäkt" som kvarstanna som våldtäkts-dom. För när jag läser domen så ser iaf. inte jag att det är ställt utom allt rimligt tvivel att Vi*king fattar att målsägande inte vill. Och då rör det sig ju om en "oaktsam våldtäkt". För han skulle givetvis ha försäkrat sig om den saken, att han hade samtycke. Man får ju tänka in att han är rätt full vid tillfället också... Vilket han själv inte riktigt vill medge... Men uppmärksamheten blir ju sänkt av fylla. Därav bör man aldrig någonsin ha sex på fyllan med någon man knappt känner, i synnerhet inte om det är första gången man har sex... Risken är stor att man gör ett övertramp. Och om man ändå ska ha sex, så får man nog fråga och lyssna in svaret och respektera svaret.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-17 kl. 02:11.
Citera
2024-01-17, 01:56
Medlem
Citat:
Kan du inte räkna, det finns minst fem fall som jag känner till. Det finns helt säkert fler "kända" fall.
Det är bara du som lever i förnekelse!

Du svarade inte på varför du tror att jag skulle veta varför galna kvinnor beter sig galet!

Visst, det finns "galna" människor.

Men vad har dessa "galna" människor med det här fallet att göra?
Blir Vi*king mindre skyldig till våldtäkt, bara för att det finns "fem kända fall" som du känner till, av "galna" falska tillvitare?

Du får väl se till detta fallet ändå. Och vad gäller detta fallet så ser jag ingenting som tyder på att målsägande skulle vara "galen".
Citera
2024-01-17, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonKilluminati
Du om någon som gör bort dig din luffare, det är du som medvetet sitter och fultolkar juridiken ur din feministiska jävla lins och hänvisar sedan till detta som fakta, om hovrätten vet vad den gör bör den fria GM eftersom det inte går att med säkerhet utesluta ett alternativt tillvägagångssätt.

Nope. Jag tolkar domen utifrån: domen. I domen står svart på vitt vilka beviskrav som finns i våldtäktsmål. Och det framgår även i domen att dessa beviskrav är uppfyllda. Och läser man hela domen, så ser man att Tingsrätten har rätt i den punkten. Så. jag tolkar domen utifrån domen. Inte utifrån någon "feministisk jävla lins".

Hur tolkar man ens en dom utifrån en "feministisk jävla lins"?

Jag tolkar i så fall lagen mer ur en "biologisk-konservativ-jävla-lins". Där jag ser att målsägande inte är intresserad av Vi*king och förmodligen inte är det minsta attraherad av honom. Finns vittnesmål kring det och hennes mess till honom talar sitt tydliga språk: han kan få sova på hennes golv, i nödfall. Och sedan får han ligga fullt påklädd ovanpå hennes täcke. Hon vill inte ha honom. och kvinnor är sexuellt selektiva av sin natur... Vill en kvinna inte ligga med en man, så kommer hon inte göra det. Om han inte tvingar henne/våldtar henne.
Citera
2024-01-17, 06:29
Medlem
Citat:
Om jag tjatar på dig att få låna din bil och du säger "nej" 8 gånger. Men till slut suckar och säger "ok då, men bara för den här gången då!". Så har jag tjatat mig till din bil. Inte stulit den. = Inte olagligt

Och jag tjatar på dig att få låna din bil och du säger "nej" 8 gånger. Och du säger inget annat sedan men orkar inte fortsätta säga "nej", utan tycker att jag borde respektera dig. Och jag rycker bilnycklarna ur dina händer, tar bilen och kör iväg, så har jag stulit din bil. = Olagligt.

Vi*king har inte tjatat sig till sex. Han har tagit sig friheter med målsägandes kropp, som säger nej och försöker avbryta det hela. Men han skiter i det (drar bilnycklarna ur hennes händer)...

Hon kunde ha ställt sig upp ur sängen och bett honom gå.
Säger inte att det han gjorde var rätt, jag säger inte att hon inte kände sig utnyttjad, problemet här är att människor beter sig på vissa sätt, därför man inte bjuder in fulla män till sin säng när man är kvinna, det är en sexuell invit.
SPECIELLT om man är rädd att säga ifrån ordentligt.

Hon gick med på det, hon var delaktig i det, väldigt väldigt delaktig.. Han tog sig friheter, hon vägra göra något åt det och gick med på det. Ser man mycket true crime är det väldigt mycket våldtäkter och dom kvinnorna kämpar som satan att ta sig ut, vissa har även lyckats.
Hon gav samtyckte genom att gå med på det, hennes beteenden efter visar också väldigt oseriöst.
Känslan man har efter en våldtäkt är hemsk, det är inget man ringer och berättar för ALLA, även sitt EX..

Kanske det var sex hon inte ville från början, eller sex hon inte var sugen på, men hon gick med på det.. Inge hot, låg kvar i sängen, bjöd hem honom, lät honom ligga i sängen.. För mig både båda parter ha lika mycket ansvar när det är just sådana här situationer.

Att du jämför det med vissa överfallsvåldtäker för mig visar på att du inte verkar förstå skillnaden på en VÅLDtäkt och ett "gått med på" ligg. Respektlös mot våldtäkts offer, så fruktansvärt respektlöst.
Citera
2024-01-17, 06:38
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
"Får nog"? Hur stor andel av landets studenter tror du agerat på så vis?

Ingen aning, tror knappast att det finns data på detta.
Jag har hört och läst såna berättelser från unga människor, följt med i media och erfarit detta från studenter i min närhet.
Så jag påstår att det inte är ett onormalt beteende och den som påstår motsatsen får i så fall ta fram fakta som stöder det.
Och oavsett, det har ingen som helst juridisk betydelse i detta fall.

Känner du själv några studenter eller unga människor?

Citat:
Var har du läst intyget? Varför skulle inte det nämnts i domen när blåmärkena nämns?
Det refereras visst i domen. Rodnader på slidväggen. Du får läsa den igen om du inte tror mig.
Citera
2024-01-17, 06:54
Medlem
Citat:
Från domen:
"Den 25 oktober 2023 hade de haft tenta. Faddergruppen hade fest men hon var
inte med. Vi*king hade skrivit och skickat lite bilder från festen. Hon
skulle gå och lägga sig. Vi*king skrev att han missat sista bussen
hem. Hon skrev att är det nödfall så fick han sova på hennes golv.

Hon tyckte det var lite skumt att han tackade ja till att sova hos henne. Hon
visste att han ofta hade sovit över hos någon kompis efter fester så hon tänkte
att han hade många andra alternativ. Hon trodde därför inte att han skulle tacka
ja till hennes erbjudande om sovplats. Hon tyckte inte hon kunde göra så
mycket åt det eftersom hon ju hade erbjudit honom sovplats hos henne.
Eftersom hon hade erbjudit honom sovplats ville hon stå fast vid det. Han var
ju inte heller någon total främling så hon tänkte att han väl kunde sova en natt
på hennes golv."

Från domen:
"Sen när hon skulle släcka kom han närmre. Han la sin mage mot hennes rygg och
tog på hennes bröst. Hon klämde ihop sina ben. Hon ville att han skulle förstå
men han fortsatte. Han försökte vända henne mot honom och hångla med
henne. Hon puttade bort honom, vände sig bort och sa nej. Han fortsatte. Han
försökte få in sin hand mellan hennes ben. Hon höll emot. Han fick in handen
mellan hennes ben. Hon försökte få bort hans händer. Hon höll ihop benen och
försökte få honom att förstå att hon inte ville. Det kändes som att hon inte
kunde göra något eller gå eftersom de var i hennes hem. Hon fattade vad som
skulle hända och gav upp.
Eftersom han fortsatte efter att hon puttat iväg
honom och sagt nej kändes det meningslöst att fortsätta göra motstånd. Hon
kände sig väldigt hjälplös, det kändes som att hon inte kunde undvika det. Hon
tänkte att hon ville gå igenom det med så lite skada som möjligt.
"

Domen finns att läsa. Och för mig är det en tydlig våldtäkt alt. oaktsam våldtäkt.

Får man fråga hur det är tydligt när det bara är ord mot ord?
Någon av dom ljuger, var du där och vet vad som hände?

Att erbjuda sovplats och sen spela dum "Jag trodde inte han skulle säga ja" är något jag inte kan komma över...
Kanske hon visste att polisen skulle se det SMSet att hon bjudit hem honom och bortförklarade det med att han hade andra vänner och inte trodde han skulle acceptera..

Kvinnor ser risker väldigt mycket mer än män eftersom vi är mer utsatta och att saker händer ofta. Det var det hela MeToo rörelsen var om...
Även SMSet efter som han skicka, frågade om det var något HON ville hålla tyst om, låter lite som hon bett honom hålla tyst om det efter det skedde.

Hon var hemma från festen för hon mådde dåligt över hennes ex, ofc hon mår dåligt efter sexet med, lite sex gör inte en på bättre humör när man mår dåligt. Man kan även verka må dåligt när man är rädd, något man kan vara när man falskt anklagar någon då man är rädd att någon genomskådar det.

Hon hade ett blåmärke, rätt vanligt efter sex om man legat på bord och flyttat runt sig eller om det vart vilt.. Slidan ser ut desamma om det var friviligt eller inte..
Så finns absolut inga bevis, bara ord mot ord.. Plus att hennes historia är väldigt skum, hennes beteende efter är skumt.

Eftersom jag inte vet vems historia som är rätt får man kolla på den bevisning som finns och ta vara på det båda säger hände, t.ex det med att dom hade sex på bordet, båda låg i sängen med mera..
Så för mig är det ingen tydlighet att det var våldtäkt. Så berätta gärna vad som gör det tydligt.
Citera
2024-01-17, 07:51
Medlem
Knut-Annes avatar
I dag är väl sista dag för överklagan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in