Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
På vilket vis menar du att folk får blåmärken
på höfterna av våldtäkt?

Det är väl inte det vanliga på något vis. Så att du tror att jag menade att blåmärkena på
höfterna styrker hennes version om våldtäkt, blir väldigt märklig.
Jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga vad jag syftat på hela tiden. Dvs.: att hennes version av hur hon fick blåmärkena (dvs. vid samlag/våldtäkt vid bordet) styrks av Rättsmedicinalverket.
Medans hans flummiga version där han främst tror att blåmärkena kommit till på judon
inte styrks av Rättsmedicinalverket.
Då en yttre instans: Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version kring hur blåmärkena har uppkommit (av att någon hållit ett grepp om målsägandes höfter vid ett bord), så talar det enligt min mening om att hon är trovärdigare i sin version som
helhet och inte bara vad gäller blåmärkenas uppkomst.
Blir det tydligare för dig nu?
Blåmärket styrker inte våldtäkt enligt Rättsmedicinalverket ändå använder du det som ett bevis för att våldtäkt skulle ha begåtts. Blåmärket är helt irrelevant i frågan om han gjort sig skyldig till våldtäkt eller inte.
Att du tycker hon verkar trovärdigare är bara din uppfattning, en helt godtycklig sådan, och som dessutom för oss tillbaks på ruta ett: att tingsrätten har dömt en man till ett långt fängelsestraff enbart baserat på vad kvinnan sagt.
Allt du har är en godtycklig bedömning från din sida där du gissar vilken historia som är mest trovärdig och sann(sanningen vet du inte eftersom att det saknas bevis som kan peka åt något håll). Då uppstår ju genast en situation av omvänd bevisbörda där den anklagade måste bevisa att han är mer trovärdig och att hans version är den sanna för att kunna frias.
Du har fortfarande inte greppat att i en rättsstat så ska inte en anklagad behöver bevisa någonting. Det är upp till åklagaren att visa att den anklagade är skyldig bortom alla rimliga tvivel. Det har inte åklagaren gjort i det här fallet, utan det finns många möjliga händelseförlopp som inte är bortom rimligt tvivel.
Har mannen gjort det han blivit anklagad för? Jag vet inte, du vet inte, rätten vet inte... Ingen vet med någon större säkerhet, utan här har vi ett resultatet av en rättsosäker lag som kan döma folk till långa fängelsestraff utan något egentligt krav på bevisbörda.