2024-01-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HoChiWin
Det är väl lika sannolikt att blåmärkena uppstod under sexet, som att de skulle kunna ha uppstått när hon tränade judo. Eller menar du att han skulle ha inspekterat hennes kropp under sexet, eller innan och efter sexet så att han hade med säkerhet kunnat veta när de uppstod?

Dessutom var han väl full, det kan ju faktiskt råka bli lite hårdare tag då.

Om man tar i så pass hårt så att det blir blåmärken på en annans höfter, så är man förmodligen medveten om att man trycker för hårt. Oavsett om man druckit alkohol eller inte.
Citera
2024-01-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Tack. Blåmärket styrker alltså inte hennes version om att han har begått något brott och våldtäkt - något du försöker göra sken utav i varenda inlägg.

På vilket vis menar du att folk får blåmärken på höfterna av våldtäkt? Det är väl inte det vanliga på något vis. Så att du tror att jag menade att blåmärkena på höfterna styrker hennes version om våldtäkt, blir väldigt märklig.

Jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga vad jag syftat på hela tiden. Dvs.: att hennes version av hur hon fick blåmärkena (dvs. vid samlag/våldtäkt vid bordet) styrks av Rättsmedicinalverket.
Medans hans flummiga version där han främst tror att blåmärkena kommit till på judon inte styrks av Rättsmedicinalverket.

Då en yttre instans: Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version kring hur blåmärkena har uppkommit (av att någon hållit ett grepp om målsägandes höfter vid ett bord), så talar det enligt min mening om att hon är trovärdigare i sin version som helhet och inte bara vad gäller blåmärkenas uppkomst.

Blir det tydligare för dig nu?
Citera
2024-01-09, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är i princip omöjligt att styrka att hur blåmärkena uppkommit, "hållit målsäganden mot ett bord" , inte en bil då, utan det måste varit specifikt ett bord? Inte en stol då? Inte ett golv då?

De kan sin sak på Rättsmedicinalverket.
Citera
2024-01-09, 19:47
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandakerr
Skojar du? Straffet är på tok för litet. Våldtäkt är enligt mig det enda brottet som inte går att rättfärdiga. Hon har bara varit vänlig mot honom och han tar sig friheten att begå ett övergrepp. Till och med en hund förstår vad nej betyder, så vad nej betyder bör denna vidriga chalmerister också förstå.

Det ligger i undre delen av straffskalan som är 3-6 år för våldtäkt av ”normalgraden”.
Kan ändå tycka att straffet är rimligt.
Finns varken förmildrande eller försvårande omständigheter.
Citera
2024-01-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är i princip omöjligt att styrka att hur blåmärkena uppkommit, "hållit målsäganden mot ett bord" , inte en bil då, utan det måste varit specifikt ett bord? Inte en stol då? Inte ett golv då?

Du påstår sedan att han förringar vilket ska påverka hans trovärdighet, jaha vad ska han istället göra?
Erkänna våldtäkt för att öka förtroendet Du är helt efterbliven.

Ja, han borde rimligtvis känna till att han hållit så pass hårt i målsägandes höfter, så att blåmärken kan ha uppstått av detta. Ändå säger han att det troligaste är att hon fått dessa på judon. Han skarvar med sanningen hur blåmärkena har uppstått. Medans målsägandes version av hur de har uppkommit styrks av Rättsmedicinalverket.

Vad mer har den dömde skarvat om vad gäller sanningen? Våldtäkt kanske?
Citera
2024-01-09, 19:50
Medlem
Vad heter våldtäktsmannen?
Citera
2024-01-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeroday
Jag har inte sagt att hon ljugit, jag kan ju inte veta det, men det kan ingen annan utan 2 personer veta. Alla bevis som lagts fram är inget annat än validering för confirmations biasen. tex att rättsmedicinalverket säger att det är sannolikt att blåmärkena uppstått på det sätt hon sagt säger inget om det skedde med samtycke eller inte och det bevisar inte att det var så hon fick blåmärkena. Allt som pressar mot kroppen på punkterna hon fått blåmärken är en sannolik uppkomst. Enkelt fall för åklagaren medan rättssäkerheten retirerar.

Är det inte märkligt att hon bjuder in sin tidigare pojkväns kompis att dela säng med henne, för att sedan återgå till expojkvännen och det förhållandet. Something is very fishy here...

Den dömde skarvar med sanningen kring hur hennes blåmärken har uppkommit. Han säger att det troligast har uppkommit på judon. Givetvis vet han med sig att han hållit hårt i hennes höfter, så pass hårt att blåmärken kan ha uppkommit. Detta hade han kunnat säga, men sagt att det var frivilligt. Istället försöker han skylla ifrån sig på hennes judo. Det sänker hans trovärdighet överlag. Vad mer skarvar han om? Att samlaget var frivilligt från målsägandes sida, kanske, det kanske han också skarvarar med sanningen kring?

Målsägandes version gällande att blåmärkena uppkom vid bordet, styrks av Rättsmedicinalverket. Dvs.: målsägande talar sanning i en sådan pass viktig detalj. Så vad talar hon mer sanning kring? Våldtäkt talar hon förmodligen sanning kring.

Den dömde och hennes dåvarande ex känner inte varandra. Så det har du fått om bakfoten. Hennes dåvarande ex verkar inte ens veta vem den dömde är.
Citera
2024-01-09, 19:56
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag var tillsammans med en kvinna som vid flera tillfällen tjatade och hotade till sig sex. Borde jag ha anmält?
Klart som fan att du borde anmält!

Men du, precis som många andra män och kvinnor är rädda för att inte bli trodda. Men ja, du skulle ringt polisen direkt, finns rape-kit för män.

Även om det saknas tekniska bevis betyder det inte att våldtäkten inte ägde rum. Även om du blev hård betyder det inte att du ville vilket en sakkunnig rättsläkare hade kunnat styrka både i rättsintyget och i rätten.

Citat:
Rimligt att hon får skaka galler i 3,5 år för det?
Nej. 3,5 år, knappt det (man kommer ut efter två tredjedelar) är inte rimligt. Hon ska sitta livstid så att hon aldrig kan utsätta en annan människa för det hon utsatt dig för. Jag beklagar verkligen att din förövare går fri.

Citat:
En gång var hon förbannad på mig också och slog mig på armen. Borde jag anmält?

Svar:Ja. Du borde anmält. (Men det är så lätt för mig och alla andra att säga då det inte är min tid och energi som kommer gå åt i processen.)

Citat:
Kan jag anmäla idag? Det är nog nästan tio år sedan.
Har det gått 10 år sedan är brottet tyvärr redan preskriberat.

Jag önskar dig allt gott och beklagar det du varit med om.
Citera
2024-01-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Du öppnar ju för att ingen människa någonsin skall kunna vara ensam med en annan människa för då kan man bli utsatt för vad som helst och bara få höra "Var är bevisen?"

Rätten har ju bedömt de två när ord stått mot ord och tydligen kom de fram till att han våldtagit henne.

Så är det.
Välkommen till hur det borde vara.

Ord ska inte räcka för att bomma bort någon i 3 år.
Hade hon gjort motstånd som en normal kvinna istället för att rida honom så hade hon eventuellt haft skador som kunde styrkt att det var motvilligt.
Citera
2024-01-09, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
På vilket vis menar du att folk får blåmärken på höfterna av våldtäkt? Det är väl inte det vanliga på något vis. Så att du tror att jag menade att blåmärkena på höfterna styrker hennes version om våldtäkt, blir väldigt märklig.

Jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga vad jag syftat på hela tiden. Dvs.: att hennes version av hur hon fick blåmärkena (dvs. vid samlag/våldtäkt vid bordet) styrks av Rättsmedicinalverket.
Medans hans flummiga version där han främst tror att blåmärkena kommit till på judon inte styrks av Rättsmedicinalverket.

Då en yttre instans: Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version kring hur blåmärkena har uppkommit (av att någon hållit ett grepp om målsägandes höfter vid ett bord), så talar det enligt min mening om att hon är trovärdigare i sin version som helhet och inte bara vad gäller blåmärkenas uppkomst.

Blir det tydligare för dig nu?

Blåmärket styrker inte våldtäkt enligt Rättsmedicinalverket ändå använder du det som ett bevis för att våldtäkt skulle ha begåtts. Blåmärket är helt irrelevant i frågan om han gjort sig skyldig till våldtäkt eller inte.

Att du tycker hon verkar trovärdigare är bara din uppfattning, en helt godtycklig sådan, och som dessutom för oss tillbaks på ruta ett: att tingsrätten har dömt en man till ett långt fängelsestraff enbart baserat på vad kvinnan sagt.

Allt du har är en godtycklig bedömning från din sida där du gissar vilken historia som är mest trovärdig och sann(sanningen vet du inte eftersom att det saknas bevis som kan peka åt något håll). Då uppstår ju genast en situation av omvänd bevisbörda där den anklagade måste bevisa att han är mer trovärdig och att hans version är den sanna för att kunna frias.

Du har fortfarande inte greppat att i en rättsstat så ska inte en anklagad behöver bevisa någonting. Det är upp till åklagaren att visa att den anklagade är skyldig bortom alla rimliga tvivel. Det har inte åklagaren gjort i det här fallet, utan det finns många möjliga händelseförlopp som inte är bortom rimligt tvivel.

Har mannen gjort det han blivit anklagad för? Jag vet inte, du vet inte, rätten vet inte... Ingen vet med någon större säkerhet, utan här har vi ett resultatet av en rättsosäker lag som kan döma folk till långa fängelsestraff utan något egentligt krav på bevisbörda.
Citera
2024-01-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poopybutthole
Herregud. Måste överklagas och grabben måste frias.

Håller med. Med en bättre advokat denna gången. Killen är oskyldig
Citera
2024-01-09, 20:12
Medlem
Citat:
Blåmärket styrker inte våldtäkt enligt Rättsmedicinalverket ändå använder du det som ett bevis för att våldtäkt skulle ha begåtts. Blåmärket är helt irrelevant i frågan om han gjort sig skyldig till våldtäkt eller inte.

Och som sagt: jag har aldrig påstått att Rättsmedicinalverket styrker våldtäkt. Utan vad jag upprepade gånger har skrivit är att Rättsmedicinalverket styrker målsägandes version om hur hon fick blåmärkena, dvs. genom att han höll i hennes höfter vid bordet när samlag/våldtäkt pågick. Och eftersom greppet måste varit hårt, så borde V. veta om hur de uppkommit, ändå skarvar han med sanningen och säger att de troligast uppkommit vid judon.

Så, vad mer skarvarar han om i sin version? Att han påstår att det troligast att hon fått blåmärkena på judon. Det sänker hans trovärdighet, i sin helhet, enligt mig.

Och Rättsmedicinalverket styrker hennes version om grepp om höfterna vid bordet. Vilket höjer henens trovärdighet, i sin helhet. Enligt mig.

Citat:
Att du tycker hon verkar trovärdigare är bara din uppfattning, en helt godtycklig sådan, och som dessutom för oss tillbaks på ruta ett: att tingsrätten har dömt en man till ett långt fängelsestraff enbart baserat på vad kvinnan sagt.

Allt du har är en godtycklig bedömning från din sida där du gissar vilken historia som är mest trovärdig och sann(sanningen vet du inte eftersom att det saknas bevis som kan peka åt något håll). Då uppstår ju genast en situation av omvänd bevisbörda där den anklagade måste bevisa att han är mer trovärdig och att hans version är den sanna för att kunna frias.

Du har fortfarande inte greppat att i en rättsstat så ska inte en anklagad behöver bevisa någonting. Det är upp till åklagaren att visa att den anklagade är skyldig bortom alla rimliga tvivel. Det har inte åklagaren gjort i det här fallet, utan det finns många möjliga händelseförlopp som inte är bortom rimligt tvivel.

Har mannen gjort det han blivit anklagad för? Jag vet inte, du vet inte, rätten vet inte... Ingen vet med någon större säkerhet, utan här har vi ett resultatet av en rättsosäker lag som kan döma folk till långa fängelsestraff utan något egentligt krav på bevisbörda.

Nu är lagen sådan att han faktiskt ska kunna bevisa samtycke. Och vara trovärdig i sin berättelse.
Åklagaren har en del bevis mot honom. Blunda inte för dem.
Senast redigerad av TomatKungen 2024-01-09 kl. 20:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in