2024-01-09, 16:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Det är också en irrelevant fråga därför att misshandel har heller lite någon upplysningsplikt för brottsoffret.
Om ett brottsoffer säger ifrån noll, 1 eller 1000 gånger är inte relevant för gärningsmannens straffansvar. Det är inte tillåtet att slå barn och inte heller att ha sex utan samtycke.

Det är märkligt hur så många gärna ställer sig på gärningsmännens sida när det gäller våld mot kvinnor och barn. Genast kommer en massa ursäkter för vuxna mäns svinaktiga beteende. Kvinnan hade nattlinne. Kvinnan erbjöd sovplats. Kvinnan sa inte nej tillräckligt mycket. Kvinnan tränade kampsport och borde ha oskadliggjort mannen. Kvinnan sprang inte genast därifrån. (… så därför ska gärningsmannen slippa ansvar.)
Det är som om vuxna myndiga män inte skulle vara förmögna att ta eget ansvar. Jävla daltande med dessa man-babies.

Jag var tillsammans med en kvinna som vid flera tillfällen tjatade och hotade till sig sex. Borde jag ha anmält? Jag sa alltså nej men tvingades till sex. Rimligt att hon får skaka galler i 3,5 år för det? En gång var hon förbannad på mig också och slog mig på armen. Borde jag anmält? Upprepade våldtäkter och misshandel alltså. Kanske räcker inte 3,5 år på långa vägar. Kan jag anmäla idag? Det är nog nästan tio år sedan. Finns så klart inga vittnen på våldtäkterna jag utsattes för men för misshandeln finns det. Vilka skadestånd kan jag åberopa? Kvinnor får 100.000 för varje våldtäkt eller hur är det?

Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Absolut straffbart men 3 år? Jämfört med andra brott som ger 3 år? En misshandel skal vara ganska jävla brutal för att ge 3 år fängelse. 1 år fängelse låter som ett lagom straff den kränkning han har utsatt kvinnan för.

Är det en regelrätt våldtäkt är +3 år inte alls fel. Men som någon åklagare sa som betraktade våldtäkt inom äktenskapet så är det mer att betrakta som parkerings eller fortkörningsböter. Har man haft sex hundratals gånger så är man väl inte helt främmande för att ha sex igen. Jag delar hans uppfattning. Beror helt på omständigheterna.
Citera
2024-01-09, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Inga men det ändrar inte det faktum att ett nej ska respekteras.

Det ska det till 100% göras, har man kommunicerat det tydligt.
Men i vissa fall finns det tendenser där man uppfattar att ett "nej" inte har framförts.
Citera
2024-01-09, 16:50
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det du för fram är ideologiskt standardgods som används regelmässigt i sådana här diskussioner. I vilken mån och om det alls förekommit tvång eller våld här är oklart. Parterna har olika uppfattning om det. Men inte heller i målsägandens uppfattning handlar det om att mannen tvingar henne till sex med något direkt tvingande våld som inte går att försöka undkomma.

Du upprepar dig utan att komma med någon som helst källa för kritiken. Jag väljer därför att upprepa att din kritik framstår som ideologiskt motiverad och osaklig.

Angående förekomst av tvång eller våld:
1) våld av arten hårdhänta grepp som orsakar blåmärken är klarlagt då parterna lämnat samstämmig berättelse med stöd av läkarutlåtande. Har du ens läst domen innan du uttalar dig?
2) tvånget dvs var sexet frivilligt är ju kärnfrågan i målet. Tingsrätten anser att detta är styrkt. Du håller uppenbarligen inte med. Var det något mer?

Ditt påhittade begrepp ”direkt tvingande våld som inte går att försöka undkomma” har inget stöd i lagen men det vet du säkert redan.
Det finns nämligen inget brottsrekvisit som lägger ansvar på brottsoffret att försöka undkomma eventuellt våld.
Citera
2024-01-09, 17:04
Medlem
Citat:
2) tvånget dvs var sexet frivilligt är ju kärnfrågan i målet. Tingsrätten anser att detta är styrkt. Du håller uppenbarligen inte med. Var det något mer?

På vilka grunder baserar du att det var tvång och våldtäkt? Är det inte märkligt hur du, och andra i tråden, konsekvent vägrar berätta vad ni har för bevisning i fallet för att våldtäkt skulle vara styrkt?

Det här blåmärket återkommer ni till gång på gång trots att Rättsmedicinalverket själva säger att blåmärket inte är ett bevis för att den anklagade gjort sig skyldig till brott och våldtäkt.
Citera
2024-01-09, 17:22
Medlem
Knut-Annes avatar
Var domen enhällig?
Citera
2024-01-09, 17:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du lyfter frågorna på ett bra sätt tycker jag.
De är kanske inte så relevanta för den rättsliga bedömningen i detta fall, eftersom själva målet handlade om gärningsmannen hade förvissat sig om att han hade samtycke för sex.

Men de är intressanta utifrån perspektivet hur en person som har ofrivilligt sex kan förväntas bete sig, och varför.
Det postades en del länkar tidigare om vanliga reaktioner på ett påbörjat våldtäktsförsök, tex att offren ofta väljer att vara passiva.

Det finns många exempel på att brottsoffer väljer att samarbeta med gärningsmannen under pågående brott (tänk Stockholmssyndromet.)
Det kan verka som den mest rationella handlingen i en traumatisk situation, att samarbeta med förhoppningen om att förkorta lidandet.

Vi människor tänker ofta inte så långsiktigt i pressade lägen. Är det rimligt att en person som utsätts för våldtäktsförsök i sömnen genast ska flyga upp klarvaken och skrika högljutt, slå tillbaka angreppet eller springa ut i nattlinnet?
Har du funderat på hur du själv skulle reagera om du blev angripen i sömnen?

Manipulativa och självsäkra personer har ofta en enastående förmåga att ta kontrollen över sina offer. Många personer som aldrig tror att de kan bli utsatta för bedrägerier, trillar dit ändå och frågar sig sedan hur de kunde vara så dumma och samarbeta.

Riskbedömningen i ett trängt läge kanske inte heller är 100% rationell. De flesta av oss har inte tränat på att springa ut i trapphuset mitt i natten endast iförd nattlinne. Vad skulle hänt om flyktförsöket misslyckats? Kanske besitter gärningsmannen ett stort våldskapital?

Tack för ditt svar och tonen på ditt svar. Jag kan ändå tycka att frågorna har viss relevans eller åtminstone borde ha det. Du förstår antagligen redan att jag ser ganska mycket problematik i den nya lagstiftningen och jag tror faktiskt att den är till stor "nackdel" för killar/män.
Om vi nu kan se bort lite från det aktuella fallet så tror jag nog att de flesta håller med om att det oftast är upp till killen/mannen att ta initiativ till sexuella handlingar och i och med det åligger det killen/mannen att veta att man har tillåtelse till det man företar sig. Att vid speciellt nya bekantskaper kunna känna av och uppfatta signaler är nog inte alltid så lätt. Att veta att steget från att smeka ryggen till att låta handen glida ner o smeka rumpan är OK t.ex. är ju mer eller mindre en chansning om man inte frågar rakt ut. Och jag tror faktiskt också att de allra flesta inser/håller med om att man inte ska behöva fråga om precis allt.
Jag håller med om att om man tydligt får ett nej så får man hålla sig till det. Men låt säga t.ex. att paret hånglar, båda är aktiva och deltar högst frivilligt, mannens hand glider ner och kramar om rumpan, hon säger "nej du" och tar bort hans hand. Hånglandet fortsätter dock och efter en stund är handen där igen och den här gången varken säger eller gör kvinnan något. Hur tolkar man en sån situation? Vad betyder det? Är det Ok nu eller borde mannen förstå att det fortfarande är ett nej? Låter i mina öron som en situation som nog händer väldigt ofta.
Tyvärr är väl ofta alkohol inblandat. Vi vet alla vad alkohol gör med oss, vad det gör med våra sinnen.
Syn, hörsel, förmågan att uppfatta och avläsa saker/känslor/uttryck/miner, allt blir sämre. Men jag förstår det som att sådant tas det ingen hänsyn till alls.

Jag har förståelse att man håller sig passiv om man är rädd för sitt liv eller att bli allvarligt fysisk skadad. Om det finns en kniv inblandad, ett annat vapen av ngt slag, om den personen man befinner sig i situationen med tidigare har varit fysisk mot en eller om man blir hotad t.ex. Men om inget av ovanstående föreligger så har jag betydligt svårare att förstå en sådan reaktion.
Jag tror faktiskt att min egen reflex skulle bli att instinktivt fäkta bort det man kände mot sin kropp. Kommer ihåg en gång då jag låg på en strand och solade, halvsovande, kände något på min fot och sparkade reflexmässigt till med foten. Det visade sig vara en orm och hade jag varit helvaken och sett vad det var hade jag nog agerat annorlunda. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv och hypotetiskt men jag har ytterst svårt att tänka mig själv låta mig bli våldtagen av en man bara för att det verkar vara det som kan tänkas gå fortast och förkorta lidandet. Dessutom känns det ju som att om man tänker dessa tankar har man ju ett tänkande i situationen och kanske borde kunna komma på en bättre lösning.

Jag kanske inte svarat på allt och svängde iväg lite. Men mina frågor gällde egentligen inte bara detta specifika fall. Fast jag tycker att de är relevanta även i detta fall.
Citera
2024-01-09, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det räcker.
Vem i helvete sover i samma säng som en kollega utan intim relation.

Bara en svenssonhora.
Fan vilken rasist du var. Ugh.

Hade dom dömt alla såhär hårt skulle det inte vara lika vanligt. Våldtäkt är ett grovt brott och bör dömas därefter.

Ett nej är ett nej. Dom som fortsätter får skylla sig själva. Normala män hamnar inte i sådana situationer.
Senast redigerad av N0.N4M3 2024-01-09 kl. 17:46.
Citera
2024-01-09, 17:51
Medlem
Citat:
Håller med om att ”hot” är att ta i. Problemet för gärningsmannen är att meddelandet inte stödjer hans berättelse om att sexet skulle varit helt frivilligt och han har i vart fall inte berättat om någon ånger från hans sida. Däremot är det samstämmigt med BOs och vännernas berättelser. Hon var ju helt öppen med händelsen mot sina kompisar och berättade för sitt ex redan samma dag. De uppger att hon haft tillfälliga relationer med andra. Vare sig BO eller vännerna vittnar om någon ånger, vilket är fullt rimligt eftersom man per definition inte kan ångra något som man tvingats till.
Detta motsäger gärningsmannens antydningar om att motparten skulle ha uttryckt någon form av ånger.

Sett i den kontexten är meddelandet graverande för gärningsmannen.

Detta fall är egentligen är väldigt solklar tillämpning av samtyckeslagen.
Båda parter är överens om att sex har ägt rum på det sätt som beskrivs. Händelseförloppet har stöd av läkarutlåtandet.
BO påstår att sexet var ofrivilligt och att hon tydligt markerat detta i ord och handling. Vännernas vittnesmål ger också stöd för ofrivillighet.
Samtidigt säger gärningsmannen inte att han uttryckligen försäkrat sig om samtycke utan att han trodde att det fanns intresse.

Det är precis detta samtyckeslagen gäller. Det räcker inte med att tro utan man måste förvissa sig om samtycke. Det är därför åklagaren tog med oaktsamhet som alternativ i sin gärningsbeskrivning. Det finns ett annat brott, ”oaktsam våldtäkt” som också skulle kunnat ha varit aktuellt.

Han sa att hon inte ville ha sex på morgonen, vilket åtminstone jag hade tolkat som att hon kanske ångrade det. Och han visste ju om hennes pojkvän/ex.

Det sistnämnda håller jag med om. Även om man skulle gå helt på hennes historia så faller detta på sin höjd under den nya tramslagen ”oaktsam våldtäkt”. Detta är ett spott i ansiktet på riktiga våldtäktsoffer, vars våldtäktsmän har fått lägre straff än V1king.

Det är faktiskt också ett omyndigförklarande av alla svenska kvinnor. Hon red och sög av honom, för att sedan lägga sig och sova med honom, helt frivilligt utan något som helst våld eller hot om våld.
Citera
2024-01-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Ett råd till er killar: Om ni vill sova över hos en tjej, och ni planerar att ha sex med henne om hon släpper in er, tala då om för henne att ni planerar att ha sex med henne. Om hon säger ja och släpper in er, väl medveten om att ni tänker ha sex med henne, får ni ändå uppföra er rimligt städat mot henne. Jag läste någonstans om en tjej vars kille hade förslagit att de skulle ha strypsex. Hon sa nej, men han tog stryptag så att det svartnade för henne ändå. Hon sa till tidningen att hon ångrade att hon inte hade polisanmält honom. Jag håller med, det borde hon ha gjort.

Nåja, men om ni ber att få sova över hos en tjej och gör klart för henne att ni vill ha sex med henne, och hon släpper in er och ni uppför er rimligt respektfullt mot henne, så har hon ingen anledning att anmäla er när ni har haft sex med henne. Någon måtta får det vara.

Nej, men om hon säger att ni får lov att sova över om ni vill, men ni får inte ha sex med henne, då får ni antingen sova över hos henne och behärska er eller hitta någon annanstans att sova.

Någon måtta får det vara!

Ett till råd till killar: Ta aldrig några som helst dejtingtips från kvinnor. Det är inte så här det funkar i verkliga livet, precis som att man i verkligheten inte frågar varandra ”vill du idka samlag?”, för att sedan signera med BankID.
Citera
2024-01-09, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Tror du svartskallar som begår riktiga våldtäkter på regelbunden basis bryr sig om något sånt här tramsigt?
Ja, för Vikings familj är stenrik, här finns stålar att hämta...det här kommer att bli spännande att följa...och Viking kommer att gå med Mark och Jonas blöja framöver...lattjo eller hur?
Citera
2024-01-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Ja, för Vikings familj är stenrik, här finns stålar att hämta...det här kommer att bli spännande att följa...och Viking kommer att gå med Mark och Jonas blöja framöver...lattjo eller hur?

Är de stenrika på riktigt? Hur vet du det?
Citera
2024-01-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Ett till råd till killar: Ta aldrig några som helst dejtingtips från kvinnor. Det är inte så här det funkar i verkliga livet, precis som att man i verkligheten inte frågar varandra ”vill du idka samlag?”, för att sedan signera med BankID.

Haha precis, "hej jag planerar att ha sex med dig ikväll"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in