Citat:
Ursprungligen postat av
DonKilluminati
Dessa känsloargument är typiskt vänster, du låter lite som Löfven under 2020-2021 när varje sakpolitisk fråga skulle härledas till diskussion han hade haft med det underbetalda vårdbiträdet Ulla-Britta i Staffanstorp. Vi kan vara idealister här och drömma om ett samhälle där varje våldtäktsman döms till strängast möjliga straff, vilket han ska göra! SMSet bevisar ingenting förutom
Hahaha hur fan ska en kvinna kunna våldta en man? Det där köper jag inte för fem öre såvida mannen inte var drogad, lemlästad eller allmänt funktionsnedsatt.
Jag är pappa till två döttrar, så samtyckeslagen gagnar naturligtvis mina barns trygghet. Men jag inser samtidigt också hur icke rättssäker den är. Du svävar iväg från diskussionen och börjar prata om någon våldtäktsman som du minsann känner, återigen, bevisbördan ligger på åklagaren.
Här är ettl litet utdrag från en publikation från Lunds Universitet på Masternivå gällande just bevisvärdering vid våldtäkt.
"För att ett åtal för våldtäkt ska bifallas krävs det att domstolen finner den brottsliga gärningen styrkt. Det åvilar åklagaren att styrka åtalet. Det ska vara ''ställt utom rimligt tvivel'' att den åtalade begått gärningen. Ett annat uttryckssätt är att det praktiskt sett ska framstå som uteslutet att den åtalade är oskyldig. Det beviskrav som råder för att åtal ska bifallas är alltså strängt."
Läser man det här stycket, så ser man här att åklagaren misslyckats med att utesluta att den tilltalade i det här fallet är oskyldig.
Två kvinnor har nyligen blivit dömda för våldtäkt på män. Den ena våldtog en bekant i en bil när han var full och avdäckad. Övergreppet filmades (tack och lov) så att hon kunde dömas för våldtäkten. Bra teknisk bevisning med andra ord. Solklart fall av våldtäkt. Som inte ens ni här i tråden kan ifrågasätta. Teknisk bevisning i form av filmbevis är givetvis det allra säkraste och bästa.
Den andra kvinnan våldtog sin sovande pojkvän. Hon kunde dömas pga. stödbevisning i from av vittnen som fanns där direkt efter händelsen.
Kvinnan jag vet om som inte blivit dömd eller ens anmäld, hotade mannen att göra honom svårt fysiskt illa om han inte tillfredsställde henne. Givetvis är det våldtäkt. Och ja: det är mycket trovärdigt utifrån allt annat som hon ställt till med. Och varför skulle han ljuga om det? Vansinne att tro att offer för våldtäkt alltid ljuger.
Men visst. Vanligast är det ju att män är våldtäktsförövare. Och våldtar kvinnor eller andra män eller barn. Varje år anmäler cirka 300-400 män att de blivit våldtagna. Förmodligen då av andra män.
Ändå ses detta med våldtäkt som något män gör mot enbart kvinnor. Men så är alltså inte fallet. Även kvinnor våldtar män (vilket är sällsynt, men existerar) och även män våldtar män. I synnerhet nu, när det räknas som våldtäkt om en man kör upp en pinne i röven på en annan man mot dennes vilja. Visst: det rör sig om förnedring, men är också våldtäkt. och våldtäkt handlar till viss del om att få förnedra offret, i många fall.
Topic: våldtäkt sker sällan där det finns vittnen precis vid händelsen. Men finns det vittnesmål i samband med händelsen som kan stärka offrets version av händelseförloppet samt även kan vittna om att offret tedde sig traumatiserad, så räknas det givetvis in som stödbevisning. I detta fallet finns detta. Det finns även skador på målsägande och hennes version att hon har fått dessa vid bordet av att den dömde höll henens höfter hårt styrks av Rättsmedicinalverket. Så. Det finns bevis. Tillräckliga för att pröva det i en rättegång. Och rätten såg sammantaget på helheten som att det också gick att döma den dömde.