2024-01-09, 18:06
Medlem
Det är farligt att fråga henne om hon verkligen vill. Då kanske hon ångrar sig. 🤣Bara se till att hon stönar och är kåt så blir allt bra!
Citera
2024-01-09, 18:11
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
Tidigare kallades det "fight or flight", dvs vid fara/angrepp så antingen slogs man eller flydde. Nu är det tillagt ett tredje beteende, att man bara låter det ske. När du inte har möjlighet att slåss eller kan fly så kommer du låta det ske för det ger störst chans till överlevnad. Organismen människa vill leva och tror hjärnan att kamp inte kommer lyckas (GM är klart större/starkare eller liknande) flykt är omöjlig så ger personen med sig. Det är inget konstigt utan en helt normal reaktion, man ger sig och hoppas på det bästa.

Låtsastuffingar vill dock inte förstå detta. De vill tro att de kommer välja kamp oavsett men alldeles försent kommer de inse att de är precis som alla andra, de vill leva. Så när de inser att de inte har en chans och inte kan fly kommer de också ge sig till gärningsmannen.

100%
Väl klarlagt i psykologin.
Modern forskning har visat att kroppens svar på trauma är mycket mer komplext och styrs av reaktioner och vanemässiga beteenden som vi lärt in tidigare. Den kognitiva förmågan blir nedsatt vid trauma med hot.

Här är en utförlig förklaring till mekanismerna som styr hur brottsoffer kan svara på ett angrepp.

Understanding the Neurobiology of Trauma and Implications for Interviewing Victims

https://evawintl.org/wp-content/uploads/2016-11_TB_Neurobiology1.pdf
Citera
2024-01-09, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThenSwenskeArgus
Följ tråden, din dumma horunge

Då vet hon att han kan betala skadeståndet och vi har ett motiv. Detta tog inte tingsrätten upp i domen.
Citera
2024-01-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Då vet hon att han kan betala skadeståndet och vi har ett motiv. Detta tog inte tingsrätten upp i domen.
Tog heller inte Vikings kvinnliga babbeadvokat upp som motiv så kanske ej viktigt?
Citera
2024-01-09, 18:15
Medlem
Citat:
Han sa att hon inte ville ha sex på morgonen, vilket åtminstone jag hade tolkat som att hon kanske ångrade det. Och han visste ju om hennes pojkvän/ex.

Det sistnämnda håller jag med om. Även om man skulle gå helt på hennes historia så faller detta på sin höjd under den nya tramslagen ”oaktsam våldtäkt”. Detta är ett spott i ansiktet på riktiga våldtäktsoffer, vars våldtäktsmän har fått lägre straff än V1king.

Det är faktiskt också ett omyndigförklarande av alla svenska kvinnor. Hon red och sög av honom, för att sedan lägga sig och sova med honom, helt frivilligt utan något som helst våld eller hot om våld.
Ja exakt. När han somnat kunde hon ju klätt på sig och sprungit ut ur rummet med mobilen och ringt polisen t ex.
Citera
2024-01-09, 18:22
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Tack för ditt svar och tonen på ditt svar. Jag kan ändå tycka att frågorna har viss relevans eller åtminstone borde ha det. Du förstår antagligen redan att jag ser ganska mycket problematik i den nya lagstiftningen och jag tror faktiskt att den är till stor "nackdel" för killar/män.
Om vi nu kan se bort lite från det aktuella fallet så tror jag nog att de flesta håller med om att det oftast är upp till killen/mannen att ta initiativ till sexuella handlingar och i och med det åligger det killen/mannen att veta att man har tillåtelse till det man företar sig. Att vid speciellt nya bekantskaper kunna känna av och uppfatta signaler är nog inte alltid så lätt. Att veta att steget från att smeka ryggen till att låta handen glida ner o smeka rumpan är OK t.ex. är ju mer eller mindre en chansning om man inte frågar rakt ut. Och jag tror faktiskt också att de allra flesta inser/håller med om att man inte ska behöva fråga om precis allt.
Jag håller med om att om man tydligt får ett nej så får man hålla sig till det. Men låt säga t.ex. att paret hånglar, båda är aktiva och deltar högst frivilligt, mannens hand glider ner och kramar om rumpan, hon säger "nej du" och tar bort hans hand. Hånglandet fortsätter dock och efter en stund är handen där igen och den här gången varken säger eller gör kvinnan något. Hur tolkar man en sån situation? Vad betyder det? Är det Ok nu eller borde mannen förstå att det fortfarande är ett nej? Låter i mina öron som en situation som nog händer väldigt ofta.
Tyvärr är väl ofta alkohol inblandat. Vi vet alla vad alkohol gör med oss, vad det gör med våra sinnen.
Syn, hörsel, förmågan att uppfatta och avläsa saker/känslor/uttryck/miner, allt blir sämre. Men jag förstår det som att sådant tas det ingen hänsyn till alls.

Jag har förståelse att man håller sig passiv om man är rädd för sitt liv eller att bli allvarligt fysisk skadad. Om det finns en kniv inblandad, ett annat vapen av ngt slag, om den personen man befinner sig i situationen med tidigare har varit fysisk mot en eller om man blir hotad t.ex. Men om inget av ovanstående föreligger så har jag betydligt svårare att förstå en sådan reaktion.
Jag tror faktiskt att min egen reflex skulle bli att instinktivt fäkta bort det man kände mot sin kropp. Kommer ihåg en gång då jag låg på en strand och solade, halvsovande, kände något på min fot och sparkade reflexmässigt till med foten. Det visade sig vara en orm och hade jag varit helvaken och sett vad det var hade jag nog agerat annorlunda. Jag kan naturligtvis bara tala för mig själv och hypotetiskt men jag har ytterst svårt att tänka mig själv låta mig bli våldtagen av en man bara för att det verkar vara det som kan tänkas gå fortast och förkorta lidandet. Dessutom känns det ju som att om man tänker dessa tankar har man ju ett tänkande i situationen och kanske borde kunna komma på en bättre lösning.

Jag kanske inte svarat på allt och svängde iväg lite. Men mina frågor gällde egentligen inte bara detta specifika fall. Fast jag tycker att de är relevanta även i detta fall.

Det är bra att reflektera över sitt eget beteende i olika situationer. Nu är ju detta inte en tråd om politik utan om brott så jag lämnar generella frågor om samtyckeslagen därhän.

Psykologisk forskning har visat att människors svar på trauma kan se väldigt olika ut beroende på vilka inlärda beteenden och tidigare erfarenheter vi har med oss.
Därför går det inte att säkert förutsäga hur någon kommer att reagera vid ett angrepp.

Det man kan säga generellt är att trauma sätter ner den kognitiva förmågan - man tappar förmågan att tänka rationellt och agerar på reflex.

Här är en utförlig rapport om olika typer av svar på sexuella övergrepp och varför brottsoffer inte väljer att fly när de har möjligheten. En vanlig respons är s.k. dissociation - att man blir mentalt frånvarande, går in i en bubbla och kroppen går på autopilot.
Jag påstår inte att det är vad som skett i det aktuella fallet utan bara att det är ett vanligt beteendemönster som kan förklara hur man ”står ut” med ett långdraget övergrepp.

https://evawintl.org/wp-content/uploads/2016-11_TB_Neurobiology1.pdf
Citera
2024-01-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Absolut straffbart men 3 år? Jämfört med andra brott som ger 3 år? En misshandel skal vara ganska jävla brutal för att ge 3 år fängelse. 1 år fängelse låter som ett lagom straff den kränkning han har utsatt kvinnan för.
Tänkte på samma sak. Om man grovt misshandlar nån, överfaller nån oprovocerat på stan. Slår av näsan och käkbenet att framtänderna ryker. Sparkar på huvudet och magen så att ordentliga blåmärken och blödningar uppstår. Personen tvingas ligga ett par dagar, kanske en vecka, på sjukhus. Då kanske man kan få tre års fängelse.

Tycker att straffet var ganska hårt. Rimligare borde vara villkorlig dom och böter kanske. Högst ett halvår i fängelse. Nu får han sitta minst två år givet frigivning efter 2/3 av straffet.
Citera
2024-01-09, 18:49
Medlem
Citat:
Kurderna är bland de hårigaste folkgrupperna vi har i Sverige, om de bryr sig inte ett skit om våldtäktsmän, i synnerhet inte då de själva är våldtäktsmän. Inte för att det har med tråden att göra dock.

Tror inte det. Stigma mot våldtäkt är stort bland Kurderna. Fanns ett videoklipp som gick viralt för inte så länge sen där de gav sig på en pedofil i biskopsgården. Tyckte nästan synd om killen. Man kan säga vad som helst om dem men de gör oss i alla fall en tjänst. Hoppas viking träffar många kurder där inne.
Senast redigerad av Joaki129j 2024-01-09 kl. 18:58.
Citera
2024-01-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Oändligt?

Om någon slår ditt barn och du säger sluta men han fortsätter, slutar du säga till efter 14 gånger? Efter 32?

Vad som händer i en persons hjärna kan vi aldrig veta. Därför ska vi inte ha tankelagar.

Så om någon misshandlar dig så ska du säga till att sluta hela tiden, annars förstår de inte att det är fel? Eller om du misshandlar någon så måste de säga nej för du fattar inte att det är fel?
Senast redigerad av Newsmilf 2024-01-09 kl. 19:06.
Citera
2024-01-09, 19:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Var är bevisen att hon gjort det?

Du öppnar ju för att ingen människa någonsin skall kunna vara ensam med en annan människa för då kan man bli utsatt för vad som helst och bara få höra "Var är bevisen?"

Rätten har ju bedömt de två när ord stått mot ord och tydligen kom de fram till att han våldtagit henne.
Citera
2024-01-09, 19:20
Medlem
Herregud. Måste överklagas och grabben måste frias.
Citera
2024-01-09, 19:27
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Tänkte på samma sak. Om man grovt misshandlar nån, överfaller nån oprovocerat på stan. Slår av näsan och käkbenet att framtänderna ryker. Sparkar på huvudet och magen så att ordentliga blåmärken och blödningar uppstår. Personen tvingas ligga ett par dagar, kanske en vecka, på sjukhus. Då kanske man kan få tre års fängelse.

Tycker att straffet var ganska hårt. Rimligare borde vara villkorlig dom och böter kanske. Högst ett halvår i fängelse. Nu får han sitta minst två år givet frigivning efter 2/3 av straffet.

Skojar du? Straffet är på tok för litet. Våldtäkt är enligt mig det enda brottet som inte går att rättfärdiga. Hon har bara varit vänlig mot honom och han tar sig friheten att begå ett övergrepp. Till och med en hund förstår vad nej betyder, så vad nej betyder bör denna vidriga chalmerister också förstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in