2024-01-03, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auba
Du har fel i båda dina påståenden.
Amortering är inget sparande & jorden är platt!
Är det ett sparande fram tills man köpen bostaden och pyntar in sparkapitalet, men just efter den dagen då är det inte längre ett sparande?

Om man har ett företag så är det möjligt att revisorn skulle protestera, men inte en privatekonomisk rådgivare.

Om det sedan är ett bra sparande att amortera är en annan sak.

Gällande hur god eller dålig affär man gjort om man sålt rätt, hyrt och nu köper rätt. Så får man inte glömma att hyreskostnaden i en hyresrätt oftast är betydligt högre än för motsvarande bostadsrätt.

Så det gäller att ha placerat pengarna rätt under hyrestiden.

Och hur funkar det numera med reavinstskatten?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-03 kl. 13:44.
Citera
2024-01-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Amortering är ett sparande och inte en kostnad. Hur kan det ens vara en diskussion om det? Att påstå att amortering är en kostnad är som att säga att jorden är platt.

I teorin och praktiken kan man väl se det som ett sparande men inte utan undantag. Säg att du köper en BRF för 1,2M med 1M i lån och sedan amorterar hela lånet.

När du sen ska sälja är får du bara 500K fastän du har amorterat 1M. Totalt förlust 700K och --500K från ditt "sparande".

Finns säkerligen liknande exempel från hårt drabbade områden under 90-talskrisen om jag får gissa.
Senast redigerad av LTO 2024-01-03 kl. 13:54.
Citera
2024-01-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
I teorin och praktiken kan man väl se det som ett sparande men inte utan undantag. Säg att du köper en BRF för 5M med 4M i lån och sedan amorterar hela lånet.

När du sen ska sälja är får du bara 2M fastän du har amorterar 4M. Totalt förlust 3M och -2M från ditt "sparande".
Du kan spara i aktier som minskar i värde. Eller spara hos en bank som kursar och inte har insättningsgaranti.

Du kan spara i guld och får se att värdet sjunker.

Vad vill du att det ska heta?

Och vilken del av det man sparade till innan man köpte och värdet kraschade, var sparande? Och vad var det andra? Riskabel investering?

Man måste se skillnad på hur ett företag deklarerar och hur och vad en privatperson gör med sina skattade pengar.

Om jag sparar en krona i månaden och efter ett år köper en lott som inte ger vinst, ska jag då placera om på min tavla över min ekonomi?
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-03 kl. 14:00.
Citera
2024-01-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Vilka svampar har du nu rökt på? Jag har inte utlovat något, dock hoppades jag på höjning i November. Och som jag tidigare skrivit så blir där nog inga fler höjningar. Tänk lite för fan. Ska ju själv köpa på mig lite fler BR som sagt, nu när priserna är tillbaka på 2015 års nivå så är jag ute och spanar. Gå ned till den gemensamma tvättstugan och tvätta av dig, sen kan du ta ett gympass i källaren 🤣.

(FB) Bostadsmarknaden i Sverige just nu!

Nog snarare du som rökt då du inte har en susning om vad du skrev för någon månad sen
Citera
2024-01-03, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Du kan spara i aktier som minskar i värde. Eller spara hos en bank som kursar och inte har insättningsgaranti.

Du kan spara i guld och får se att värdet sjunker.

Vad vill du att det ska heta?

Och vilken del av det man sparade till innan man köpte och värdet kraschade, var sparande? Och vad var det andra? Riskabel investering?

Man måste se skillnad på hur ett företag deklarerar och hur och vad en privatperson gör med sina skattade pengar.

Om jag sparar en krona i månaden och efter ett år köper en lott som inte ger vinst, ska jag då placera om på min tavla över min ekonomi?

Jo man kan väl se det så. Skillnaden är väl att man aldrig hör att det amortering skulle innebära en risk, då det inte varit det på 30 år. Alla som köper aktier eller guld vet att kurserna fort kan ändras.
Citera
2024-01-03, 14:05
Medlem
Citat:
Jo man kan väl se det så. Skillnaden är väl att man aldrig hör att det amortering skulle innebära en risk, då det inte varit det på 30 år. Alla som köper aktier eller guld vet att kurserna fort kan ändras.
Man ser det väl så att du amorterar på en skuld till en bostad som inte längre är värd lånet du betalar av på.

Och gällande att bostäder ökat i pris historiskt. Det är inte helt ovanligt att människor måste paniksälja. Ålderdom och separation kan vara anledningar.

Ibland är det bra att var högt belånad (hög ålder), ibland är det bra att vara lågt belånad (risk för separation).

Jag har failat på det första, men jag ska nog klara mig ändå. Men det är så jävla dumt. Alla ni femtio plus, låna upp! (kanske inte just i dag, haha).
Senast redigerad av Pillerarm 2024-01-03 kl. 14:09.
Citera
2024-01-03, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Hur är det ett mått på bostadspriser menar du. En enklare tolkning är för högt satta listpriser nu jämfört med förra året. In på husmask och titta avslut för hus villor stockholms län. Nov 2023 var en botten. Och kommer föralltid vara.

Nov->dec i år kommer va kraftig uppgång och historiskt. I regel går priser alltid ner i dec.

Sen blir det vårrally nästa år.

Gissar 60 000kr per kvm igen redan slutet av 2025.

Bostadspriserna föll då 1,5 % i december....
Citera
2024-01-03, 14:36
Medlem
Citat:
I teorin och praktiken kan man väl se det som ett sparande men inte utan undantag. Säg att du köper en BRF för 1,2M med 1M i lån och sedan amorterar hela lånet.

När du sen ska sälja är får du bara 500K fastän du har amorterat 1M. Totalt förlust 700K och --500K från ditt "sparande".

Finns säkerligen liknande exempel från hårt drabbade områden under 90-talskrisen om jag får gissa.

Om bostadspriserna går ner mer än amorteringen så är det noll sparande.
Citera
2024-01-03, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Om bostadspriserna går ner mer än amorteringen så är det noll sparande.
Men så är det även om du köpt aktier eller guld. Det innebär väl inte att det blir annat än sparande.

Du har sparat medn sparandet gick inte så bra just då. Kallar du det plötsligt något annat? Typ investering?

Vad du kallar det som privatperson spelar ingen som helst roll. Men som företag måste man kalla saker lite efter massor regler, och betala skatt därefter med mera.

Kalla det vad fan du vill, men jag anser att kolumnen för sparande är toppen. Ibland går det upp, ibland går det ner.
Citera
2024-01-03, 15:05
Medlem
DVikings avatar
Amortering - avbetalning/minskning av skuld

Sparande - medel avsatta för framtida konsumtion

Investering - köpa något som ska ge avkastning

Spekulation - köpa något som ska bli värt mer i framtiden

Att betala av en skuld blir aldrig något sparande.
Citera
2024-01-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Nu tänker du som en företagare.

Som en privatperson är amortering ett sparande.

Kan du annars förklara bär ett sparande (till bostaden) blir till en avbetalning/minskning av skuld?

Hela tiden sätter man in sitt sparande, om man köpt eller inte spelar ingen roll för privatpersonen.
Citera
2024-01-03, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Måste vara jobbigt för dig när folk sparar i aktier eller investerar i fonder, syntax error 😢
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in