2023-12-01, 14:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Skulle vilja dra gränsen betydlig lägre, 5-6K/m2 ungefär. Min förra förening höjde 15+8 % inom 1,5 år och skulle tro att de höjer minst 5 % till nästa år.
Skuld: 8K/m2.

Nja, men kollektivt ansvarig är man.
Ja, det är ju lite hur riskbenägen man är. Men höjningar beror inte bara på räntor utan en massa annat också. Det finns ju föreningar som är skuldfria som ändå måste höja mycket nu pga eftersatt underhåll. Det finns också föreningar som har mellan 5 och 10k i skuld per m2 som inte har höjt på åratal, som inte höjer nu heller.

Ja, så klart så länge föreningen inte har konkat är man ju kollektivt ansvarig för räntebetalningarna och amorteringar. Men jag tänkte mer i ett läge vid en konkurs. Du riskerar inte att sitta med föreningslånen livet ut, utan de försvinner vid konkursen. Lägenheten blir man ju av med, alternativt blir kvar som hyresgäst eller startar upp en ny BR.
Citera
2023-12-01, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det är ju lite hur riskbenägen man är. Men höjningar beror inte bara på räntor utan en massa annat också. Det finns ju föreningar som är skuldfria som ändå måste höja mycket nu pga eftersatt underhåll. Det finns också föreningar som har mellan 5 och 10k i skuld per m2 som inte har höjt på åratal, som inte höjer nu heller.

Ja, så klart så länge föreningen inte har konkat är man ju kollektivt ansvarig för räntebetalningarna och amorteringar. Men jag tänkte mer i ett läge vid en konkurs. Du riskerar inte att sitta med föreningslånen livet ut, utan de försvinner vid konkursen. Lägenheten blir man ju av med, alternativt blir kvar som hyresgäst eller startar upp en ny BR.

Våran förening höjer främst eftersom driftskkostnader gått upp. Hade det bara handlat om räntor hade vi kunnat minska amorteringen men allt blir dyrare just nu. Sophämtning, Skötsel av grönytor, fjärrvärme, etc.
Citera
2023-12-01, 14:24
Medlem
Citat:
Fel. Visst blir jag av med min BR, men jag ansvarar inte för föreningens lån om BR går i konkurs. Jämför med en villa som du måste sälja till underpris på exekutiv auktion, där kronkalle kan jaga dig ända in i graven...

Tror du inte att banken och senare kronkalle kommer att jaga dej när du har ett bolån men ingen bostad? Bolånet blir omedelbart ett ”topplån” med betydligt högre ränta. Troligtvis har du betalat mer för bostaden än vad föreningen har i lån.
Citera
2023-12-01, 14:27
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Samma politiker som lägger in byggkrav som är helt galna och driver upp priserna ska alltså se till att det blir låga priser? Hur då? Stora skattehöjningar för att täcka skillnaden? Hur effektiva blir företag som är gödda av skattepengar?

Idag ska alla bostäder uppfylla extrema miljökrav, bullerkrav, handikappsanpassning osv osv. Och sen ska byggarna ha höga löner. Men det ska fan vara billigt!! Man ska ha en Tesla men betala för en Dacia.

Enligt scb ökade byggkostnaderna per kvm mellan 1990-2021 med 338%.

Under samma period har kpi ökat med runt 70%

Det går att bygga ett radhus eller normalstor trea för runt 2m sek. Sen tillkommer markkostnaden och anslutningar men dessa har inget med produktionskostnaden för själva bostaden att göra.

Vill man få ner byggkostnaden kan man göra något med momsen, t.ex. lägga 6% moms på hyrorna så blir momsen om 25% på byggnaden avdragsgill för fastighetsägaren. Eller ta bort/sänka moms på färdigställda bostäder.

Finns dock inget intresse från någon att bygga varken mycket eller billigt då det skulle få de nuvarande bostäderna att falla i pris.
Citera
2023-12-01, 14:27
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Tror du inte att banken och senare kronkalle kommer att jaga dej när du har ett bolån men ingen bostad? Bolånet blir omedelbart ett ”topplån” med betydligt högre ränta. Troligtvis har du betalat mer för bostaden än vad föreningen har i lån.
Men det framgår väl rätt tydligt att vi diskuterar föreningens lån? Har man egna lån dessutom är det så klart en helt annan sak. Men grejen är ju att finansieringen är splittad på ett ur risksynpunkt fördelaktigt sätt i en BR jämfört med tex en villa.
Citera
2023-12-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Så är det nog ingen som tolkar det som men uppfriskande med en sänkning jämfört med hur spådomarna i tråden har gått på sistone.

Vi får se om någon annan bank hakar på. Konkurrensen bankerna emellan har ju knappast varit hård på sistone

Instämmer. Bra med lägre ränteavgifter, men tråkigt för alla som inte köpt.

En dum fråga, varför är dom högst blankade bolagen jm och sbb på svenska börsen? Jag menar, vi måste ha mer bostäder dom bolagen borde gå som tåget snart.
Senast redigerad av Matipa 2023-12-01 kl. 14:54.
Citera
2023-12-01, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Oj inflationen i eurozonen i November sjönk till 2,4% från 2,9%. Förväntningarna var 2.7%. Dvs ännu en månad med betydligt större nedgång än beräknat.

Kärninflationen ner -0,6% så MER än kpi. Förstår att ECB är ute och pratar räntesänkningar nu. I den här takten är det snart deflation i europa.

Skulle inte förvåna mig om vi ser ett par fler räntesänkningar än de tre ECB flaggade för häromdagen.

Jobbigt för alla domedagsprofeter i tråden nu
Inte speciellt jobbigt, då går mina räntekostnader ned. Dock tillhör ju inte Sverige Eurozonen, jmf Sverige vs deflationslandet Danmark. Personligen tror och hoppas jag bostäder fortsätter sjunka i värde, bra med sjunkande priser på konsumtionsvaror i förhållande till köpkraft. Visar på en stark ekonomi, nu är vi dock i recession tyvärr
Citera
2023-12-01, 14:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Våran förening höjer främst eftersom driftskkostnader gått upp. Hade det bara handlat om räntor hade vi kunnat minska amorteringen men allt blir dyrare just nu. Sophämtning, Skötsel av grönytor, fjärrvärme, etc.
Exakt det är det jag menar. Man kan inte bara stirra sig blind på föreningens lån. I alla fall inte om de ligger inom rimliga nivåer. En annan mycket viktigt sak är ju om föreningen äger tomten huset står på, om man har fonderingar för underhåll årligen och sköter underhållet enligt en teknisk plan.
Citera
2023-12-01, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Återigen:
Varför valde de att bo smått i innerstan istället för stort i förorten? För att de gillade smått eller för att de inte hade råd med större? Diskussionen handlade alltså om vad människor faktiskt föredrar. Jag tror inte ens du inbillar dig att folk väljer att bo trångt om de har möjlighet att bo enligt sin comfort zone och ändå ha god eknomi.

Om man ska titta på index så ligger rikets snitt på 2016 års nivå (327) och kurvan skriker inte direkt "KÖP KÖP KÖP":
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/

Sist men inte minst en fråga:
1. Vad säger att räntan toppat?
2. Vad säger att räntan kommer sjunka?
3. Kan någon av er två definiera normalräntan
?

Det är i princip arbetslösheten som styr räntenivån. Man ökar räntan till arbetslöshets-siffrorna når en viss nivå. Sen sänker man räntan.
Citera
2023-12-01, 14:35
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Att BRF går i konkurs är extremt ovanligt. Vi får se om det händer mer nu men jag misstänker att det inte blir så. Det är nog vissa som får chockhöja avgifterna och värdet på lägenheterna sjunker men rena konkurser tror jag inte vi kommer se så många av.

De allra flesta brf som går i konkurs gör det pga någon extraordinär händelse. Sen kan vi också räkna bort alla de brf som konkar utan att ens ha haft någon fastighet, alltså sådana som bildats för ombildningar som aldrig blev av.
Citera
2023-12-01, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Inte speciellt jobbigt, då går mina räntekostnader ned. Dock tillhör ju inte Sverige Eurozonen, jmf Sverige vs deflationslandet Danmark. Personligen tror och hoppas jag bostäder fortsätter sjunka i värde, bra med sjunkande priser på konsumtionsvaror i förhållande till köpkraft. Visar på en stark ekonomi, nu är vi dock i recession tyvärr

Sveriges inflation faller i liknande fart. Bara att vi ligger lite senare i kurvan.
Citera
2023-12-01, 14:45
Medlem
Citat:
Allt under 10 kkr per kvadratmeter i skuld tycker jag inte är så farligt. Börjar det dra iväg över det bör man nog dra öronen åt sig. En fördel med föreningsskulder är ju att man inte är personligt ansvarig för dem.

En nackdel är att du inte kan få ränteavdrag för lånen du har på föreningen. Räntebetalningen för lånen som föreningen har betalar du indirekt via avgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in