2024-01-03, 12:06
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ett större projekt drar säkerligen ner timlönen men just nu finns inte de stora projekten heller och då är de beredda att sänka timpriset även till privatpersoner bara för att ha gubbarna i jobb. Att säga upp personal är ofta jävligt dyrt och om det nu inte är personer som man vill bli av med för att de är klåpare då det är en helt annan sak. Att kunna behålla personal, erfarenhet och kunskap är det mest värdefulla många företag har så där vill man helst om det går inte ändra för mycket. Givetvis olika med olika typer av företag.

Lite kul att du nämner just mitt fönsterbyte då jag även tog in offert runt 2020 på samma jobb och slutsumman blev faktiskt lite lägre nu 2023.

Som företagare sen 15 år i branschen vi pratar om så håller jag inte med förutom att det är dyrt med hög personalomsättning.

Om ditt fönsterbyte var billigare nu än 2020, förutsatt samma utförandebolag och produkter så kan jag bara gratulera dig.
Vet vad jag pratar om gällande prishöjningarna så det är inget jag orkar argumentera om på fb jag konstaterar bara fakta. Sen att enstaka företag är dum-desperata och säljer +- jobb, ja vad ska jag säga. Det är som att pissa på sig i bästa fall. Att sälja ett jobb för att hålla sin arbetskraft igång är en annan sak men genereras ingen vinst till företaget som du antyder så håller inte det konceptet länge.
Säg att du vet att Q1 blir knepigt men att du har fullt upp resten av året, visst låt det gå back det kvartalet självklart. Men nu är det jävligt svårt att se när det ska vända så det vore rätt desperat i mina ögon att göra så. Bättre då att anpassa verksamheten efter nya förutsättningar.
Citera
2024-01-03, 12:18
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Som företagare sen 15 år i branschen vi pratar om så håller jag inte med förutom att det är dyrt med hög personalomsättning.

Om ditt fönsterbyte var billigare nu än 2020, förutsatt samma utförandebolag och produkter så kan jag bara gratulera dig.
Vet vad jag pratar om gällande prishöjningarna så det är inget jag orkar argumentera om på fb jag konstaterar bara fakta. Sen att enstaka företag är dum-desperata och säljer +- jobb, ja vad ska jag säga. Det är som att pissa på sig i bästa fall. Att sälja ett jobb för att hålla sin arbetskraft igång är en annan sak men genereras ingen vinst till företaget som du antyder så håller inte det konceptet länge.
Säg att du vet att Q1 blir knepigt men att du har fullt upp resten av året, visst låt det gå back det kvartalet självklart. Men nu är det jävligt svårt att se när det ska vända så det vore rätt desperat i mina ögon att göra så. Bättre då att anpassa verksamheten efter nya förutsättningar.

Säger inte att man som företagare ska hå back på ett jobb men det går att sälja sig lite billigare än normalt för att hålla personalen i arbete.

Det var inte samma företag som jag frågade på pris och jag tror säkert jag hade kunnat få ner arbetskostnaden rejält med lite prut och samtal men nu i efterhand är jag glad att jag väntade då det blev en utbyggnad gjord som då förändrade fönsterbytet.
Citera
2024-01-03, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad det hela handlar om är att aldrig aldrig aldrig dras med i galna budgivningar, eller i masspsykoser som skedde exempelvis under pandemin, då exakt alla skulle ha ett landställe samtidigt och tänkte att pandemins galenskaper och hemmajobbande skulle pågå förevigt.

Själv har jag alltid varit försiktig när det gäller belåning. Det kan vara bra att låna till rätt objekt, men nu när räntorna stiger så vill man inte sitta i en BRF med norr om 20 k/m2 i belåning.

Tror faktiskt att många personer i ombildade bostadsrätter faktiskt har blivit rejält blåsta och fått avgifter som är högre än hyran de hade innan ombildningen.

Intresset för att ombilda till BR lär minska, eftersom det är alldeles uppenbart ofta ett luftslott som lämnas över till BRF med alldeles för hög belåning och stora kommande renoveringsbehov.
Du träffar huvudet på spiken. Det är till stora delar FOMO. Det vi bevittnar är ett klassiskt fall av FOMO där de låter sina känslor ta över i stället för att ha en stabil ekonomisk plan. Sedan kommer ångern och den känslomässiga stressen. De börjar ifrågasätta deras impulsiva handlingar och inser att de påverkades av flocken snarare än att göra due diligence. Och fyrverkerierna startar när de inser att deras beslut drevs av FOMO, istället för planen.

De som köpte under pandemin börjar inse att deras bostäder är gravt övervärderade. Korrigeringen var oundviklig. Marknaden tenderar att korrigera ut dessa saker. FOMO-drivna beslut är inget undantag.
Citera
2024-01-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Mästerinvesterare Niklas86 15:e nov;

Du lovade 25-50 punkters höjning från Riksbanken och vidare höjningar 2024 och du förutspådde en räntepuckel i slutet av 2024 eller början av 2025. Sen skulle räntorna enligt dig ligga nära 5% 2025 och framåt.

Efter denna episkt felaktiga prognos satt su som en fågelholk när RB inte höjde i november (vilket sansade debattörer i tråden förutspådde). Då kom ett utlägg om att du skulle ”överge seketas”. Sen dess har kronan stärkts flera procent mot de stora valutorna.

Trovärdigheten för att du har den blekaste om olika investeringar är obefintlig.
Vilka svampar har du nu rökt på? Jag har inte utlovat något, dock hoppades jag på höjning i November. Och som jag tidigare skrivit så blir där nog inga fler höjningar. Tänk lite för fan. Ska ju själv köpa på mig lite fler BR som sagt, nu när priserna är tillbaka på 2015 års nivå så är jag ute och spanar. Gå ned till den gemensamma tvättstugan och tvätta av dig, sen kan du ta ett gympass i källaren 🤣.
Citera
2024-01-03, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
På en äldre villa så är det dyra renoveringar att ta i beaktning så 5000kr/månad är lite lågt räknat. Men jag tänkte en stor renovering ca vartannat år.
Generellt (om man inte är arbetslös eller bor i mammas källare) är det så väl att man vill hålla en vis standard på sitt boende. Byta kök och renovera badrum lite då och då så närmare 10k i månaden är väl inte orimligt att räkna med
Citera
2024-01-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
När jag tittar på snittpriser i min kommun i Stockholm så är vi på 2021 priser just nu.
Ditt jävla spån, ingen med en intelligens över 85 räknar sina tillgångar nominellt.
Din lägenhet i Farsta har tappat runt 20-30% mannen. Inte konstigt Pisa resultaten är åt helvete… Se din sunkiga lägenhet för vad det är istället, d v s konsumtion eller investering. För där vill du ändå inte bo mer än tills du hittar nåt bättre. ”Köpt för att bo” 🤣
Citera
2024-01-03, 13:11
Medlem
Citat:
Amortering är ett sparande och inte en kostnad. Hur kan det ens vara en diskussion om det? Att påstå att amortering är en kostnad är som att säga att jorden är platt.

Det är en utgift. Du har heller inga garantier för att du får tillbaka dom pengarna. Här har du ett exempel:

Du köper en bostad för 2.3 miljoner med 2 miljoner i lån, 300 000 av dina pengar har du betalat som insats vid köpet (ca 15%). Du amorterar 40 000 per år I 2.5 år (2% amortering enligt amorteringskravet), totalt 100 000 kr. Efter 2.5 år säljer du din bostad med 500 tusen i förlust, slutpriset är 1.8 miljoner (ca 15% nedgång), dåligt läge men du måste flytta. Efter flytten har du:

Sålt för: 1.8 miljoner
Realiserad förlust: 500 000
Lån vid försäljning: 2 miljoner - 100 000 = 1.9 miljoner
Förlustavdrag 50%: 250 000

Kvar efter försäljning:
1.8 miljoner - 1.9 miljoner + 250 000 = 150 000

Innan köpet hade du 300 tusen som du använde som insats, efter 5 år när du sålt bostaden har du 150 000 kvar. Det är en 50% förlust.

Hävstång fungerar på både uppgång och nedgång.
Senast redigerad av Matipa 2024-01-03 kl. 13:18.
Citera
2024-01-03, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/O8Mp4l/rekorduselt-ar-pa-den-svenska-bostadsmarknaden

Kan inte sluta skratta:

Men, som vanligt, så är "experterna" säkra på att det snart blir bättre!

Nu är i och för sig inte aftonbladet kända för sina språkkunskaper, men skillnaden mellan singularis och pluralis trodde jag ändå de hade koll på. Det är nämligen bara EN "expert" de pratat med, den högst "opartiska" vice VDn för Svensk Fastighetsförmedling.

VDn har kommit fram till att

Som vanligt känns det mer som det är journalistens ångest som ska botas än att fakta ska fram på bordet.

Experterna kommer ha rätt. Snart är relativt, kanske om ett år, 5 år eller 10 år? Det återstår att se
Citera
2024-01-03, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Alla berörda parter spår en arbetslöshet som kommer toppa runt 8,5% 2024. Betydligt lägre än vad den var 2021 senast.

Menar du att alla berörda ”greppar efter halmstrån” och att olofzzon har egna mer trovärdiga prognoser?

Varför får jag känslan av att du kände dig träffad? (Retorisk fråga.)

Ingen vet såklart hur framtiden ser ut, varken experterna, du eller jag. Den som sitter på den sortens förhandsinformation, har nog mer stimulerande saker att fylla sina dagar med, än att sitta och trolla på FB. Säger bara att man inte ska vara naiv, inget annat.
Citera
2024-01-03, 13:23
Medlem
Citat:
Amortering är ett sparande och inte en kostnad. Hur kan det ens vara en diskussion om det? Att påstå att amortering är en kostnad är som att säga att jorden är platt.

Du har fel i båda dina påståenden.
Amortering är inget sparande & jorden är platt!
Citera
2024-01-03, 13:30
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Generellt (om man inte är arbetslös eller bor i mammas källare) är det så väl att man vill hålla en vis standard på sitt boende. Byta kök och renovera badrum lite då och då så närmare 10k i månaden är väl inte orimligt att räkna med

Jag skrev att jag låg i underkant. Korrekt med 10k per månad utöver enklare underhåll. Jag tror att många husköpare inte till fullo tar med detta i sin kalkyl. Handlar trots allt om att bevara värdet på fastigheten.
Citera
2024-01-03, 13:34
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ditt jävla spån, ingen med en intelligens över 85 räknar sina tillgångar nominellt.
Din lägenhet i Farsta har tappat runt 20-30% mannen. Inte konstigt Pisa resultaten är åt helvete… Se din sunkiga lägenhet för vad det är istället, d v s konsumtion eller investering. För där vill du ändå inte bo mer än tills du hittar nåt bättre. ”Köpt för att bo” 🤣

Haha du har för höga tankar om folk. De flesta räknar nominellt och vet inte heller skillnaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in