2024-01-17, 09:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Varken Spanien eller Italien har tappat befolkning de senaste 15 åren.
Sveriges befolkningsökning består nästan uteslutande av importerade asylanter = skattefinansierade flyktingläger. De köper inte villor och lägenheter i mångmiljonklassen.
Så du din pajas får väl hoppas på att Ahmed och Leila köper ditt överprissatta radhus i Enskede om 10 år.
Ditt jävla geni. Du tror inte assylanter bidrar till att Italien och Spanien som "gränsar" Afrika och är första anhalt för migranter över medelhavet inte tappat befolkning? Vidare är arbetskraftsinvandring är en betydande del av vår import av migranter som ofta väldigt lägligt ignorerar av okunniga idioter. Och då pratar vi inte om folk som plockar tomater på de italienska gårdarna.
Citera
2024-01-17, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Ditt jävla geni. Du tror inte assylanter bidrar till att Italien och Spanien som "gränsar" Afrika och är första anhalt för migranter över medelhavet inte tappat befolkning? Vidare är arbetskraftsinvandring är en betydande del av vår import av migranter som ofta väldigt lägligt ignorerar av okunniga idioter. Och då pratar vi inte om folk som plockar tomater på de italienska gårdarna.
Nej inte på samma sätt och i samma utsträckning som i Sverige.
Har inte ork att sitta här och tvingas presentera statistik och grafer.
Det räcker med att konstatera att Sveriges demografi inte befordrar några fler boprisrallyn
Klart slut
Citera
2024-01-17, 10:01
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Nej inte på samma sätt och i samma utsträckning som i Sverige.
Har inte ork att sitta här och tvingas presentera statistik och grafer.
Det räcker med att konstatera att Sveriges demografi inte befordrar några fler boprisrallyn
Klart slut
Nej, det blir nog inga prisrallyn i Sverige på ett tag med tanke på vilken enorm bubbla vi haft på byggmaterial, mark m.m. men att sitta och jämföra Sverige med Italien och Japan är fan genomkorkat.
Citera
2024-01-17, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nej, det blir nog inga prisrallyn i Sverige på ett tag med tanke på vilken enorm bubbla vi haft på byggmaterial, mark m.m. men att sitta och jämföra Sverige med Italien och Japan är fan genomkorkat.

Hej kära vänner!

Jag håller på köpa min andra bostad efter att jag haft en paus från bomarknaden då bodde jag utomlands. Nu jobbar jag nämligen på Scania och ingen expert på bostadsmarknaden!

Vad tror ni kära Flashbackare? Ska man köpa detta eller:

https://www.nordr.com/se/bostadsportal/hitta-din-bostad/haga-palett/till-salu/bostadsvaljaren/kvarter-2/6-1303#anmal-intresse

Tack alla i förväg!
Cheers!
Citera
2024-01-17, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regeta
Hej kära vänner!

Jag håller på köpa min andra bostad efter att jag haft en paus från bomarknaden då bodde jag utomlands. Nu jobbar jag nämligen på Scania och ingen expert på bostadsmarknaden!

https://www.nordr.com/se/bostadsportal/hitta-din-bostad/haga-palett/till-salu/bostadsvaljaren/kvarter-2/6-1303#anmal-intresse

Tack alla i förväg!
Cheers!
Noterar att den säljs som en trea men då ena rummet är 6kvm så är det en 2:a. Och mini balkong. 4kvm är för litet. Balkongen ligger i SV med skärm, så begränsat med sol kanske

Jag hade nog köpt på successionsmarknaden istället, och skambudat dolda bud med kort betänketid. Annars kan det nog vara rätt okej köpläge nu när räntan toppat.
Senast redigerad av Niklas86 2024-01-17 kl. 14:42.
Citera
2024-01-17, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Noterar att den säljs som en trea men då ena rummet är 6kvm så är det en 2:a. Och mini balkong. 4kvm är för litet. Balkongen ligger i SV med skärm, så begränsat med sol kanske

Jag hade nog köpt på successionsmarknaden istället, och skambudat dolda bud med kort betänketid. Annars kan det nog vara rätt okej köpläge nu när räntan toppat.

Det är bara att anmäla dem till FMI.
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/marknadsforing/

Citat:
"Med ett rum avses ett utrymme som har en golvyta på minst sju kvadratmeter och som har direkt dagsljus. Som rum räknas inte kök, kokvrå eller hygienutrymme. Som rum räknas inte heller matrum i anslutning till kokvrå om matrummet tillsammans med kokvrån anges som kök. Utrymmen som är mindre än sju kvadratmeter redovisas inte som rum."

Att försöka kringå det genom att kalla det arbetsrum fungerar inte så bra när de ändå listar lägenheter som 3 rok.
Citera
2024-01-17, 15:18
Avslutad
Skulle tro att det är åtskilliga som sitter m rörlig ränta nu, som egentligen vill sälja. Om de t ex tecknar sig för en 2 åring nu på säg 3.95%, säljer om ett halvår och den rörliga ligger på 4.20%då, så blir det väl åtminstonde lite ränteskillnaden de får betala för detta. Det å så väldig många som vill sälja nu o därför ligger på rörligt tippar jag. Rent mentalt så är det väl lätt både för man tänkt sälja snart samt att man lyssnar på bankernas mantra att flera räntesänkningar kommer 2024 f o m mars-maj typ som många sitter still i båten å tuggar rörligt 4.5-5% nu.
Citera
2024-01-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Skulle tro att det är åtskilliga som sitter m rörlig ränta nu, som egentligen vill sälja. Om de t ex tecknar sig för en 2 åring nu på säg 3.95%, säljer om ett halvår och den rörliga ligger på 4.20%då, så blir det väl åtminstonde lite ränteskillnaden de får betala för detta. Det å så väldig många som vill sälja nu o därför ligger på rörligt tippar jag. Rent mentalt så är det väl lätt både för man tänkt sälja snart samt att man lyssnar på bankernas mantra att flera räntesänkningar kommer 2024 f o m mars-maj typ som många sitter still i båten å tuggar rörligt 4.5-5% nu.

Ränteskillnadsersättning beräknas i allmänhet utifrån räntan på bostadsobligationer motsvarande den ränta som är för återstoden av lånet som ska lösas + 1%.

Du kan läsa mer här.

https://www.konsumenternas.se/lan--betalningar/lan/bolan/ranteskillnadsersattning/

… och ja - det finns såklart ingen som binder sina bolån som vill sälja.
Det är det nog aldrig någon som gjort någonsin.
Citera
2024-01-17, 18:34
Medlem
Spread: (säljpris/listpris) - 1 talar sitt tydliga språk. Budfesten är igång igen, och svensken är återigen beredd att betala bra för attraktiva objekt. Alla har fattat att räntan kommer chockdyka inom närmaste tiden, och agerar rationellt utifrån det. Precis som det ska vara på en sund marknad.
Citera
2024-01-17, 19:38
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Räntan har varit stigande i ganska exakt två år.
De långa räntorna, bundna alltså, började stiga för 25-26 månader sen. Det är alltså under den perioden man ska titta då mycket få har bundit om sina lån under denna tidsperiod.
Med andra ord - väldigt många har fått smaka på den rörliga räntan förhållandevis länge, och dessutom har de flesta aldrig bundit sina lån från början öht utan legat på rörligt (3 mån). Det är ju det Sverige är lite känt för och som också gör oss känsliga.
Ser helt annorlunda ut i stora delar av Europa.

Det här med att det ska bindas om en massa lån "nästa kvartal" som skulle orsaka en ond bråd död på bostadsmarknaden enligt källorna här inne är passé. Helvete vad det har skrivits om det här, och ack så roligt att precis ingenting har hänt..

Det är inte helt sant. Mååånga Svenssons har dragit ned på nöjen, mat, resor mm för att klara vardagsekonomin. De höga energikostnaderna har ju inte hjälpt till.

Men det är nog inte enormt många som tvingats sälja för att överleva. Om det var det du menade.
Citera
2024-01-17, 19:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regeta
Hej kära vänner!

Tack alla i förväg!
Cheers!
Brukar bli rätt hög föreningsbelåning i de där nya föreningarna. Har sett några skräckexempel i Haga Norra en bit ifrån där du tittar. Fördelen är ju iof att det är nytt. Smartare att försöka hitta något i en mer etablerad, välskött och välkonsoliderad förening.
Citera
2024-01-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Det är inte helt sant. Mååånga Svenssons har dragit ned på nöjen, mat, resor mm för att klara vardagsekonomin. De höga energikostnaderna har ju inte hjälpt till.

Men det är nog inte enormt många som tvingats sälja för att överleva. Om det var det du menade.

Självklart har många ändrat sina vanor. Men det är ju inget konstigt. Räntor går upp och ned och likaså konjunkturen. Då förändras köpmönster. Det är basic fakta..
Det som avses i det jag skrev är just det sista, att sinnesjukt många inlägg här har skrivits om att ”en miljard bolån ska läggas om nästa kvartal och då kollapsar det hela…”
De där inläggen har glesats ut en smula.
Hemskt roligt faktiskt..

Faktum är ju att extremt få har tvingats till någon försäljning. Det är därför utbudet är som det är. Hade folk på riktigt varit tvungna att sälja hade priserna rasat ner och köp hade gjorts. Så är det ju inte. Den absoluta majoriteten av säljare väntar, och har uppenbarligen råd med det. Man har sannolikt inga stora behov av att flytta heller. Min teori sedan länge är ju att bankerna idag kräver en försäljning innan ens ett lånelöfte är att tänka på. Det är ju fakta.
Vilket sannolikt ger att den absoluta majoriteten som ligger till försäljning nu alltså inte är någon som faktiskt måste sälja för sitt liv. Kanske man vill kolla marknaden lite, kanske man har skiljt sig, kanske man har ett halvt behov av en större bostad, etc. men det är inget som har med livet och obetalda räntor att göra.
Några väljer i detta en lägre nivå, för att de kan. Men det är mycket, mycket få som är direkt tvingade till det pga kronkalle.
Finns inget annat som ger denna statiska situation som råder.
Räntorna hade sannolikt behövt komma upp till det dubbla för en kollaps. Folk handlar på hyfsat vanligt, trots allt. Förändrat köpmönster, men väldigt få som äter gröt till middag. Det är dit man måste, till gröten, innan man tvingar sig själv till en försäljning pga höga räntor.
Senast redigerad av M.J.A 2024-01-17 kl. 22:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in