2026-05-28, 16:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja man kan ju spekulera i prisuppgång såklart, men det är inget som är givet bara för att de senaste 10-15 åren sett hyfsat ut.

Sen är ju 3m för en trea priset i någon rutten förort eller småstad, så det är ju inte direkt något som du kan ta 15-20k/mån.

Men du verkar övertygad själv, även ganska korkad och obildad, så jag lämnar dig nu då det inte är värt mödan att utbilda blts i hur man räknar på affärer med avkastning och risk.

Du är ju helt verklighetsfrånvänd.
Du menar alltså på fullaste allvar att människor med bolån är fattiga och dumma och de som bor i hyresrätter är rika och smarta?
Du är inte frisk.
Citera
2026-05-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Cope över vad wallincus?
Din oförmåga att hantera verkligheten såklart.

Du har härinne bevisat en brutal oförmåga att förstå de mest enkla saker och i brist på konkreta argument försöker du förringa min utbildning bara för att du inte har koll på hur saker ligger till.
Bostadsmarknaden är brutalt övervärderad, det är rent faktum och de "bevisen" på motsatsen kommer antingen från en uppsats från en professor som bekräftar övervärderingen och föreslår alternativa mått som inte alls har med bostadsmarknaden att göra eller en författare som tycker att prisuppgången är normal.

Likaså är det bostadsbrist i Sverige, oavsett om du "hittar bostäder på Hemnet" som utöver det är kraftigt övervärderade. All fakta pekar på det.

Du kan sitta härinne och gläfsa hur mycket du vill, oavsett vad du säger så kommer bostadsmarknaden vara övervärderad, det kommer vara bostadsbrist i Sverige och jag kommer ha en masterexamen.
Citera
2026-05-28, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Det gäller dina skriverier. Inte andras.

Du är som ett barn, verkligen.
Besvarar inte frågor kring vad du egentligen gör här när du är totalt ointresserad av att lära dig hur bostadsmarknaden fungerar, ointresserad av att läsa fakta, kolla på videor om hur det fungerar och varför det är katastrof och bara skrika "personangrepp" för att folk ifrågasätter dina åsikter.

Frågan kvarstår, vad gör du här egentligen?
Du vill inte diskutera, du vill skriva av dig om dina åsikter och ignorera fakta från folk som vet bättre än du.

Citat:

Nej, däremot är det med i vad låntagaren måste betala varje månad. Och som reducerar disponibel inkomst för det som är kvar att leva på.

Det är som vanligt att du inte förstår vad du läser. För att du saknar grundläggande kunskaper.
Står klart och tydligt "boendekostnad" i de flesta bankers bolånekakyler. Om du hade brytt dig om att faktiskt kolla upp saker hade du kunnat undvika att göra bort dig.
Det är ju känt sedan innan att kolla fakta innan du uttalar dig är ju bevisligen inget du bryr dig om att göra, därför du har fel så ofta och det är så lätt att motbevisa dig.
Inte för att du låter så triviala saker som "fakta" och "bevis" påverka dina åsikter, sådant biter inte på dig minsann.
Du har dina åsikter och vad som faktiskt är sant får absolut inte komma mellan.

Här är väl ett praktexempel från dig.
Du påstår att ett hus som bevisligen kostar 150 000 kr kostar -210 000 kr (väntar fortfarande på mina pengar som du är skyldig mig, förresten).
Varför ljuger du och påstår att priset är -210 000 kr när det står 150 000 kr? Är du inte läskunnig?

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du är ju helt verklighetsfrånvänd.
Du menar alltså på fullaste allvar att människor med bolån är fattiga och dumma och de som bor i hyresrätter är rika och smarta?
Du är inte frisk.
Han menar kanske bland yngre.
Unga idag behöver betala brutala överpriser för bostäder så de blir fattiga som konsekvens. Finns en vedertagen term för detta; house poor och det är när boendekostnad upptar en betydande del av din disponibla inkomst.
Det är bättre för en ung person att hyra till en lägre kostnad än köpa en bostad för bara ränte och amorteringskostnaden kommer vara överväldigande.
Lägg till potentiell värdeutveckling du kan få på börsen eller andra alternativ istället för att slösa dem på en kontantinsats så är det smartare att hyra (om du kan få ett kontrakt, d.v.s)

För gamlingar gäller detta inte, de kunde köpa en bostad för en påse jordnötter på sin tid för bostäderna var så fruktansvärt billiga före år 2000.
Senast redigerad av Wallincus 2026-05-28 kl. 18:47.
Citera
2026-05-28, 18:53
Medlem
Skulle jag kunna få höra era spådomar om bostadspriserna i Stockholms innerstad de närmaste 0-10 åren? Det känns som att Stockholm blivit uppdelat i två läger.
Populära områden: Bara fortsätter gå upp hela tiden
Impopulära områden: Svårsålt och prisminskningar. I bästa fall stillastående.

Tror ni detta håller i sig i framtiden? Jag tror det men vill gärna höra era teorier.
Citera
2026-05-28, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firrex
Skulle jag kunna få höra era spådomar om bostadspriserna i Stockholms innerstad de närmaste 0-10 åren? Det känns som att Stockholm blivit uppdelat i två läger.

Tror ni detta håller i sig i framtiden? Jag tror det men vill gärna höra era teorier.
Sverige är relativt bra att bo i om du är rik. 
Så så länge det inte införs massa riktade skatter eller att brottsligheten drar iväg borde bättre bostäder klara sig bra. 
Med friare rätt till uthyrning så tippar jag att utbudet (till försäljning) på riktigt bra objekt dessutom kommer att minska.
Tittar man internationellt så tycker jag personligen inte premiumobjekt i Sverige är så dyra.
Det förutsätter dock att man uppskattar vad Stockholm som mindre stad har att erbjuda.
Värre för medelklassen som är beroende av inkomst från lön och troligen kommer få bära det tunga lasset när det kommer till skatter. 
Citera
2026-05-28, 21:54
Avstängd
Citat:

Ekbo har väl postat nån graf om priser vs närhet till centrum. Man kan tycka vad man vill om den saken - men min killgissning är att närhet till arbete betyder mycket för folk. Så är du läkare så är nog de norra tornen ett attraktivt val för dig och din familj.

Är du asfaltsläggare tänker jag att du kan ta din husvagn från Smygehult eller vartifrån du helst du vill resa.
Citera
2026-05-29, 03:02
Medlem
slemhogs avatar
Röd-gröna sörjan ligger före 10% i opinionen och kommer med hög sannolikhet vinna valet. Liberalerna åker nog ut med 2% hoovring och högerblocket kommer inte regera på över 8-12 år utan L. Vänstern flaggar för statlig fastighetskatt och mer inflytande från vänsterpartiet som kräver regeringsplatser.

Hyresregleringen kommer garanterat åtminstone vara kvar minst 5-6 år till men troligtvis över 10 år, glädjande nyheter för hyresgäster, speciellt de som bor med 9000 i hyra för en 4 rummare på Öfvre Östermalm
Senast redigerad av slemhog 2026-05-29 kl. 03:16.
Citera
2026-05-29, 06:41
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Skulle jag kunna få höra era spådomar om bostadspriserna i Stockholms innerstad de närmaste 0-10 åren?
Upp i år och 2027, ner 2028.

Citat:
Det känns som att Stockholm blivit uppdelat i två läger.

Nej. Det var så här folk tänkte under 2020 också: "Det går bara upp, så det kommer fortsätta gå upp."

Det viktiga är att ha en insikt i vad som driver priserna:
  • Tillgången till stora lån,
  • låga räntor,
  • avdrag (skatteavdrag, ROT/RUT),
  • låg på fastighetsskatt, och
  • tron på fortsatt prisutveckling.

Sedan har vi även riskerna:
  • Ekonomiskt känslighet; en ökning i räntekostnader skulle begränsa hushållens köpkraft som leder till varsel som i sin tur begränsar köpkraften ytterligare.
  • Lånen betalas av långsamt, och förr eller senare så kommer en lågkonjunktur eller kris. Vi har t.ex. konsekvenserna av Irankriget som spökar vid horisonten.
  • Om räntan går upp, avdragen avvecklas, eller fastighetsskatten höjs så faller bostadspriserna.

Så ta t.ex. en etta för tre miljoner i Stockholms innerstad. Det här är en ungkarlslägenhet som är för liten för att bjuda hem folk, dvs. en ganska kass lägenhet (även om läget är bra). Lägenheten kommer regelbundet säljas för att den är för liten för ett par, och för att köparen ska gå med vinst så måste han hitta någon som är villig att lägga säg 3.5 miljoner på lägenheten. Detta motsvarar en märkbart högre lön (eller 500,000 extra i kontantinsats). Vilket ofta sker först senare i karriären, när man har eller ska skaffa barn och då räcker inte lägenheten.

Om du jämför med t.ex. indexfonder så finns det alltid en grupp köpare som tillsammans är villiga att köpa upp ditt innehav. Därför kan de lätt gå upp från 3 miljoner till 3.5 miljoner (+16.7%) på strax över ett år. Men vid bostadsköp så måste du hitta en specifik köpare, och det är ju inte miljardärer eller deras ättlingar som är intresserade av små lägenheter, utan det är kreti och pleti.
Senast redigerad av Tidvind 2026-05-29 kl. 06:47.
Citera
2026-05-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ekbo har väl postat nån graf om priser vs närhet till centrum. Man kan tycka vad man vill om den saken - men min killgissning är att närhet till arbete betyder mycket för folk. Så är du läkare så är nog de norra tornen ett attraktivt val för dig och din familj.

Är du asfaltsläggare tänker jag att du kan ta din husvagn från Smygehult eller vartifrån du helst du vill resa.
Det är nog den sk t-banekartan som booli gör åt SBAB.

https://www.sbab.se/images/18.6f06a12f19950661303260b/1760434464150/tunnelbanekartan2025_some_1080x1350%20(1).jpg

Där har man räknat ut kvm-pris intill T-banestationen.

Men det ger väl en ganska hygglig uppfattning som prisnivåer och hur dom faller med ökat antal stationer från centrum.

Folk kan ju arbeta på lite olika ställen. Men priserna här visar på nästan monotont prisfall från centrum. Det är begränsat antal som faktiskt arbetar i centrum.

Eventuellt handlar det om att det är mer status att bo centralt. Det smäller högre att säga att man har en BR i Vasastan än i Huddinge.

En sak jag snappat upp mer anekdotiskt är att det är kvinnan i familjen som vill flytta in i centrum. En lite lustig anekdot var en kvinna som bodde i Bromma, som kände sig tvungen att flytta mer centralt för hennes väninnor orkade inte längre ta sig ut till Bromma (handlade om personer ca 30 år).
Citera
2026-05-29, 13:59
Medlem
C släpper kravet på marknadshyror. Ett erkännande om att den svenska modellen med 40-åriga bostadsköer är ett vinnande koncept!
Citera
2026-05-29, 14:26
Medlem
DVikings avatar
Citat:

En sak jag snappat upp mer anekdotiskt är att det är kvinnan i familjen som vill flytta in i centrum. En lite lustig anekdot var en kvinna som bodde i Bromma, som kände sig tvungen att flytta mer centralt för hennes väninnor orkade inte längre ta sig ut till Bromma (handlade om personer ca 30 år).

Precis så är det. Det räcker dock inte att bo centralt utan helst ska man bo i samma kvarter, i alla fall i rätt stadsdel.

Lite bymentalitet i "storstaden" men så är ju de flesta svenskar bönder i grunden och Stockholm är i stort sett en förvuxen by bebodd av bönder från landet.

Kombineras sen med en ängslig medelklassoro över vad kompisarna ska tycka om att man flyttat till stadsdelen X och inte Y.
Citera
2026-05-29, 19:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Precis så är det. Det räcker dock inte att bo centralt utan helst ska man bo i samma kvarter, i alla fall i rätt stadsdel.

Lite bymentalitet i "storstaden" men så är ju de flesta svenskar bönder i grunden och Stockholm är i stort sett en förvuxen by bebodd av bönder från landet.

Kombineras sen med en ängslig medelklassoro över vad kompisarna ska tycka om att man flyttat till stadsdelen X och inte Y.

Har du nånsin tänkt tanken att det kanske är dig det är fel på? Håller med dig dock om att vi är alla människor/bönder i grunden och att vi gärna vill frottera oss med likasinnade. Men jag misstänker även att de olika stadsdelarna i stockholm kan skilja sig åt vad det gäller eventuellt utbud av saker man kan lägga pengarna på - restauranger och sånt lyxig skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in