2023-12-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hur överförs den motkraft som uppstår när järnkulan, paddleboarden (eller för den del de molekyler som utgör raketavgaserna) stöter på luftmotstånd till din kropp/raketen?

Du håller ju inte längre i objekten, så varför skulle din kropp påverkas av vad som sker efter du kastat iväg dem?

Det är riktigt, att kraft inte överförs från nåt som redan är kastat. Men när jag utför själva rörelsen, då trycker jag ifrån. Båda mot objektets tröghet, och luften(luftmotstånd)

Vad gäller raketer, så trycker expanderande gaser å ena sidan mot baksidan av raketen, å andra luften. Men om omgivningen är vakuum: raketen på ena sidan, på andra ingenting.
Citera
2023-12-29, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andelslott
Vad menar du med ”allt”? Om jag av ren tur gissar rätt på hur mycket du väger, upphör du att existera då?

Tja, allt och allt. Men avståndet till solen är väl ganska grundläggande. Och är alltså nåt man gissat sig fram till.
Citera
2023-12-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Tja, allt och allt. Men avståndet till solen är väl ganska grundläggande. Och är alltså nåt man gissat sig fram till.

Nej det är det inte. Vi har gått igenom det. Du är läskunnig, använd den förmågan. Annars är det väldigt svårt att tro något annat än att du gör dig dum med flit.

Som någon annan påpekade, det mest bisarra med Cui Bono & co.s virriga påståenden är ju att de är så otroligt lätta att vederlägga. Man måste verkligen göra sig dum med avsikt för att tro på dom.
Senast redigerad av Andelslott 2023-12-29 kl. 20:30.
Citera
2023-12-29, 20:43
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Det är riktigt, att kraft inte överförs från nåt som redan är kastat. Men när jag utför själva rörelsen, då trycker jag ifrån. Båda mot objektets tröghet, och luften(luftmotstånd)

Vad gäller raketer, så trycker expanderande gaser å ena sidan mot baksidan av raketen, å andra luften. Men om omgivningen är vakuum: raketen på ena sidan, på andra ingenting.

Hur mycket luft finns det exakt vid raketens utblås? Sker kontakten med atmosfären något senare så återstår det ju fortfarande att förklara hur kraften överförs till raketen, något som är fullt förklarat när det gäller Newtons 3:e rörelselag.

Finns det inget luftmotstånd så drivs raketen framåt med hela den kraft som även du anser trycker mot raketens bakdel, vilket är förklaringen till att raketer faktiskt fungerar bättre i fullständigt vacuum.
Citera
2023-12-29, 21:02
Medlem
Citat:
Hur mycket luft finns det exakt vid raketens utblås?

Beror på höjden. Luften blir tunnare ju högre upp man kommer.

Citat:
Sker kontakten med atmosfären något senare så återstår det ju fortfarande att förklara hur kraften överförs till raketen, något som är fullt förklarat när det gäller Newtons 3:e rörelselag.

Finns det inget luftmotstånd så drivs raketen framåt med hela den kraft som även du anser trycker mot raketens bakdel, vilket är förklaringen till att raketer faktiskt fungerar bättre i fullständigt vacuum.

Gaser expanderar ut från raketens baksida. Finnes luft så blir det motstånd. Detta skapar framdrift. Denna framdrift uteblir om omgivningen är vakuum. Vilket givetvis innebär att det är befängt att hävda att "raketer fungerar faktiskt BÄTTRE i vakuum, för det finns inget motstånd." Nä just det, finns inget, och däri ligger problemet, ju.
Citera
2023-12-29, 21:10
Medlem
Memnoks avatar
Lyssnade på avsnittet om raketdrift nu och det som förvånar mig är att CB-snubbarna inte har gått på chemtrails och flat earth-teorin också med tanke på att de helt okritiskt tar till sig andra konspirationsteorier med väldigt svaga bevis.

Ett exempel är att det enligt CB -gänget borde ha dött många fler i 9/11-attacken eftersom de uppskattade att det jobbade ca 35.000 pers i byggnadena och att fler än 3000 jobbade i våningarna över där planen träffade.

Det finns en mycket enkel förklaring till det. Första planet träffade byggnaden 08:45, då har de flesta new york-borna inte kommit till jobbet än, det vanliga är att man börjar 9-10 så byggnaden var max halvfull. När första tornet träffades började man utrymma båda tornen så de flesta ovanför där planet träffade andra byggnaden var redan på väg ut.

Detta är väldigt logiskt om man söker förklaringar istället för att söka saker som bekräftar vad man redan tror på. Lite ett genomgående tema i podden vad jag förstår.
Citera
2023-12-29, 21:28
Medlem
Memnoks avatar
Citat:

Gaser expanderar ut från raketens baksida. Finnes luft så blir det motstånd. Detta skapar framdrift. Denna framdrift uteblir om omgivningen är vakuum. Vilket givetvis innebär att det är befängt att hävda att "raketer fungerar faktiskt BÄTTRE i vakuum, för det finns inget motstånd." Nä just det, finns inget, och däri ligger problemet, ju.
Vi försöker igen. Raketen utvecklar kraft som pressar mot raketens alla sidor. I mitten av raketen är det en cylinder så att kraften som utvecklas har en motkraft på andra sidan, alltså rör sig inte raketen i sidled. Men kraften pressar också mot toppen av raketen, eftersom det inte finns någon motkraft på andra sidan (där raketen har sitt utblås) rör sig raketen i motsatt riktning från utblåset.

Eftersom det inte finns något motstånd vid utblåset förlorar man ingen kraft på att kämpa mot luftmotståndet och det finns inget luftmotstånd ovanför raketen som hindrar den.

Framdriften skapas inuti raketen när bränslet antänds, vad som sker utanför raketen har inte med saken att göra.

Kollade du på youtube-videon där de testade en raket i vacuum? Det finns en massa sådana som bevisar exakt vad vi säger. Exempelvis https://youtu.be/yRfDwkHPVeg?si=p7bD8_Hgbc3N6Daf
Citera
2023-12-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Lyssnade på avsnittet om raketdrift nu och det som förvånar mig är att CB-snubbarna inte har gått på chemtrails och flat earth-teorin också med tanke på att de helt okritiskt tar till sig andra konspirationsteorier med väldigt svaga bevis.

Jag har också funderat varför just platta-jorden är Cui Bonos uttalade "gräns" för tokigheterna. De säger sig till och med veta att det är en psyop utvecklad av NASA för att förlöjliga andra konspirationer - tala om brist på självinsikt!

Det mest roliga är att Cui Bonos överkucku Simon Shack anser det är bevisat att jorden är rund eftersom man kan se det på fotografier tagna på jordytan - andra metoder verkar de inte känna till. Det är ju bara det att det är väldigt enkelt att räkna ut att det man inte se jordens krökning på ett fotografi från låg höjd, eventuella sådana effekter måste komma från optiken. Ännu ett självmål som är så dumt att man inte kan tro annat än att hela Cui Bono är en psyop för att förlöjliga alla konspirationer...
Citera
2023-12-29, 22:43
Medlem
Citat:

Ok, nu räcker det i alla fall för mig. Det behövdes några sidor innan det stod hekt klart men antingen är du en RCB-snubbe eller också står du på deras sida oavsett vilka argument som läggs fram. Du är definitivt inte neutral och genuint intresserad av sanningen. Du har uppenbart bestämt att det hör med raketdrift minsann är en konspiration.

Vad har du att säga om alla 1000-tals satelliter som kretsar kring jorden och alla raketuppskjutningar som genomförs året runt av många olika nationer? Att skylla på NASA är inte relevant här om du hade tänkt använda en stående RCB-förklaring.
Citera
2023-12-29, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Ok, nu räcker det i alla fall för mig. Det behövdes några sidor innan det stod hekt klart men antingen är du en RCB-snubbe eller också står du på deras sida oavsett vilka argument som läggs fram. Du är definitivt inte neutral och genuint intresserad av sanningen. Du har uppenbart bestämt att det hör med raketdrift minsann är en konspiration.

Vad har du att säga om alla 1000-tals satelliter som kretsar kring jorden och alla raketuppskjutningar som genomförs året runt av många olika nationer? Att skylla på NASA är inte relevant här om du hade tänkt använda en stående RCB-förklaring.

Om du glömt det så tror alltså Fleuch också att alla astronomiska fakta är påhittade och har portionerats ut av en mystisk konspiration sedan 1600-talet. Beviset på detta är att någon vid den tiden gissade att Venus och jorden är lika stora.

Vi har att göra med någon form av vanföreställningar gränsande till förföljelsemani, det lär inte gå att resonera sig fram till nånting.
Citera
2023-12-29, 23:51
Medlem
Citat:
Vi försöker igen. Raketen utvecklar kraft som pressar mot raketens alla sidor. I mitten av raketen är det en cylinder så att kraften som utvecklas har en motkraft på andra sidan, alltså rör sig inte raketen i sidled. Men kraften pressar också mot toppen av raketen, eftersom det inte finns någon motkraft på andra sidan (där raketen har sitt utblås) rör sig raketen i motsatt riktning från utblåset.

Eftersom det inte finns något motstånd vid utblåset förlorar man ingen kraft på att kämpa mot luftmotståndet och det finns inget luftmotstånd ovanför raketen som hindrar den.

Framdriften skapas inuti raketen när bränslet antänds, vad som sker utanför raketen har inte med saken att göra.

Men det behövs nånting som håller emot.

Försök använda ditt sunda förnuft här. Varför, exempelvis, kommer du inte ur fläcken om bilens hjul slirar på en isfläck? Vad är det som saknas?

Citat:
Kollade du på youtube-videon där de testade en raket i vacuum? Det finns en massa sådana som bevisar exakt vad vi säger. Exempelvis https://youtu.be/yRfDwkHPVeg?si=p7bD8_Hgbc3N6Daf

Jomen, har sett den videon. Men här finns ju det klassiska problemet, att lilla vakuumkammaren inte riktigt är samma sak som oändlig rymd. Du ser ju exempelvis att "raketen" rör sig först EFTER att strålen träffat insidan av kammaren...
vilket det säkert finns någon lämplig bortförklaring till. Men problemet med att experimenteten inte kan räknas som realistiska kvarstår.

Tyvärr kommer ingen av oss som skriver i denna tråd någonsin att utröna detta på riktigt. För ingen av oss kommer någonsin att åka ut i det som brukar benämnas "rymden" det är jag helt säker på.
Citera
2023-12-30, 00:05
Medlem
Citat:

Jag upptäckte RCB genom den här tråden, för inte alls så länge sedan. Jag tycker det är mycket intressanta saker de tar upp. Håller med om vissa saker inte andra. Som de flesta av deras lyssnare skulle jag tro.

Citat:

Den enklaste förklaringen angående så kallade satelliter är att de helt enkelt inte finns. Jag tror att detta mad att ljuga och vilseleda är.. kanske inte det enda som de styrande sysslar med. Men en viktig del. Inte särskilt konstigt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in