Citat:
Du tänker helt fel.Nej, är järn och träkulan lika stora lär väl luftmotståndet vara samma. Men järnkulan väger mer, har större tröghet, så det blir mer av reaktion i motsatt riktning när du kastar den.
Luftmotståndet bidrar också(för varför skulle det inte göra det?) till att du rullar baklänges på skateboarden eller kontorsstolen, men den effekten blir nog förhållandevis rätt liten, särskilt för järnkulan.
Skulle du däremot kasta, typ en uppblåsbar paddleboard, på tvären, borde effekten av luftmotståndet bli förhållandevis mycket större, och effekten av föremålets tröghet/massa förhållandevis mindre.
Ok. för att föra över detta till raketer: Ja raketer har soppa i bränsletanken. Alltså massa som är del av raketen, och sedan försvinner när raketen är i drift. Och så långt stämmer väl jämförelsen med skatboardåkaren som kastar en järnkula. Men sen är ju raketmotorn också en förbränningsmotor, så det blir gaser som expanderar, explosivt, Explosionsmotor alltså.
Och så vitt jag kan se: Dessa gaser kan ju liksom inte undgå att utföra arbete på luften, i den mån den finns där(luft alltså), och därmed starkt bidra till raketens framdrift. Nånting som rimligen måste utebli om det ej finns någon luft.
Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.
Luftmotståndet bidrar också(för varför skulle det inte göra det?) till att du rullar baklänges på skateboarden eller kontorsstolen, men den effekten blir nog förhållandevis rätt liten, särskilt för järnkulan.
Skulle du däremot kasta, typ en uppblåsbar paddleboard, på tvären, borde effekten av luftmotståndet bli förhållandevis mycket större, och effekten av föremålets tröghet/massa förhållandevis mindre.
Ok. för att föra över detta till raketer: Ja raketer har soppa i bränsletanken. Alltså massa som är del av raketen, och sedan försvinner när raketen är i drift. Och så långt stämmer väl jämförelsen med skatboardåkaren som kastar en järnkula. Men sen är ju raketmotorn också en förbränningsmotor, så det blir gaser som expanderar, explosivt, Explosionsmotor alltså.
Och så vitt jag kan se: Dessa gaser kan ju liksom inte undgå att utföra arbete på luften, i den mån den finns där(luft alltså), och därmed starkt bidra till raketens framdrift. Nånting som rimligen måste utebli om det ej finns någon luft.
Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.
Jag skall försöka förklara det här enkelt.
Inne i raketen förbränns drivmedel, detta drivmedel ger en kraft som expanderar utåt, hade den reaktionen skett inom till exempel en sfär hade den inte rört sig alls eftersom det finns väggar överallt och det inte sätts mer kraft på någon del av sfären.
I en raket finns det en öppning där kraften kan försvinna, det innebär att den motsatta sidan från öppningen utsätts för kraft utan att det finns någon motkraft på andra sidan och därför rör sig raketen framåt. Detta blir till och med enklare i vacuum eftersom det inte finns något luftmotstånd ovanför raketen och det finns inget luftmotstånd för kraften att försvinna genom öppningen.
En rakets drivmedel har alltså en inneboende kraft som måste ta vägen någonstans, oavsett om den kraften ”pressar” mot något eller inte. På samma sätt har 10 hg svartkrut i en kanon samma kraft oavsett om du har en träkula, järnkula eller pluggar igen kanonen så det exploderar. Kraften är fortfarande samma.