2023-12-28, 21:13
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej, är järn och träkulan lika stora lär väl luftmotståndet vara samma. Men järnkulan väger mer, har större tröghet, så det blir mer av reaktion i motsatt riktning när du kastar den.

Luftmotståndet bidrar också(för varför skulle det inte göra det?) till att du rullar baklänges på skateboarden eller kontorsstolen, men den effekten blir nog förhållandevis rätt liten, särskilt för järnkulan.

Skulle du däremot kasta, typ en uppblåsbar paddleboard, på tvären, borde effekten av luftmotståndet bli förhållandevis mycket större, och effekten av föremålets tröghet/massa förhållandevis mindre.

Ok. för att föra över detta till raketer: Ja raketer har soppa i bränsletanken. Alltså massa som är del av raketen, och sedan försvinner när raketen är i drift. Och så långt stämmer väl jämförelsen med skatboardåkaren som kastar en järnkula. Men sen är ju raketmotorn också en förbränningsmotor, så det blir gaser som expanderar, explosivt, Explosionsmotor alltså.

Och så vitt jag kan se: Dessa gaser kan ju liksom inte undgå att utföra arbete på luften, i den mån den finns där(luft alltså), och därmed starkt bidra till raketens framdrift. Nånting som rimligen måste utebli om det ej finns någon luft.

Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.
Du tänker helt fel.

Jag skall försöka förklara det här enkelt.

Inne i raketen förbränns drivmedel, detta drivmedel ger en kraft som expanderar utåt, hade den reaktionen skett inom till exempel en sfär hade den inte rört sig alls eftersom det finns väggar överallt och det inte sätts mer kraft på någon del av sfären.

I en raket finns det en öppning där kraften kan försvinna, det innebär att den motsatta sidan från öppningen utsätts för kraft utan att det finns någon motkraft på andra sidan och därför rör sig raketen framåt. Detta blir till och med enklare i vacuum eftersom det inte finns något luftmotstånd ovanför raketen och det finns inget luftmotstånd för kraften att försvinna genom öppningen.

En rakets drivmedel har alltså en inneboende kraft som måste ta vägen någonstans, oavsett om den kraften ”pressar” mot något eller inte. På samma sätt har 10 hg svartkrut i en kanon samma kraft oavsett om du har en träkula, järnkula eller pluggar igen kanonen så det exploderar. Kraften är fortfarande samma.
Citera
2023-12-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du tänker helt fel.

Jag skall försöka förklara det här enkelt.

Inne i raketen förbränns drivmedel, detta drivmedel ger en kraft som expanderar utåt, hade den reaktionen skett inom till exempel en sfär hade den inte rört sig alls eftersom det finns väggar överallt och det inte sätts mer kraft på någon del av sfären.

I en raket finns det en öppning där kraften kan försvinna, det innebär att den motsatta sidan från öppningen utsätts för kraft utan att det finns någon motkraft på andra sidan och därför rör sig raketen framåt. Detta blir till och med enklare i vacuum eftersom det inte finns något luftmotstånd ovanför raketen och det finns inget luftmotstånd för kraften att försvinna genom öppningen.

En rakets drivmedel har alltså en inneboende kraft som måste ta vägen någonstans, oavsett om den kraften ”pressar” mot något eller inte. På samma sätt har 10 hg svartkrut i en kanon samma kraft oavsett om du har en träkula, järnkula eller pluggar igen kanonen så det exploderar. Kraften är fortfarande samma.

Om gaserna bara kan expandera utan motstånd i all oändlighet, så blir ju trycket på "motsatta sidan"... ingenting. Väl?
Citera
2023-12-28, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger
Det är faktiskt tvärtom, det fungerar bättre i vakuum tack vare avsaknad av luftmotstånd. Dessutom, har du aldrig tänkt tanken att molekyler som skjuts ut med en enorm hastighet stöter bort luftmolekylerna som kommer i deras väg? Tänk biljardbollar. Hur ofta ser du en stråle från en vattenslang bromsas upp studsa tillbaka av enbart luften?

Varför vill du till varje pris misstro och hitta brister i den väl underbyggda vetenskapen? Om det vore,så som du eventuellt tror skulle raketekvationen så väl som diskussionen kring raketdrift innehålla den delen. Finns ingen som helst anledning till att alla som är involverade inom fysik, teknik eller vad du vill inte förstått eller vill undanhålla det.

Istället för,att ta till dig påståenden i periferin tycker jag att du ska fördjupa dig i den riktiga fysiken.

Alla som nån gång trampat omkring på en cykel känner till luftmotstånd. Det tar emot. Så varför skulle gaser som expanderar i riktning mot luften inte mötas av motstånd?

Och varför, om de expanderande gaserna strömmar ut ur en raket, skulle det inte leda till framdrift av raketen?
Citera
2023-12-28, 23:02
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Om gaserna bara kan expandera utan motstånd i all oändlighet, så blir ju trycket på "motsatta sidan"... ingenting. Väl?
Nej, bränslet utvecklar en kraft, om den kan komma ut på ena sidan så pressar samma kraft på motsatt sida. Skulle det finnas en barriär på motsatt sida hade inte farkosten rört sig alls.

Förlåt, men kommer du inte ihåg något av fysiken på högstadiet?
Citera
2023-12-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Nej, bränslet utvecklar en kraft, om den kan komma ut på ena sidan så pressar samma kraft på motsatt sida. Skulle det finnas en barriär på motsatt sida hade inte farkosten rört sig alls.

Förlåt, men kommer du inte ihåg något av fysiken på högstadiet?

Vi har tyngdlyftaren. Och skivstången. Men utan golvet går det inte. Tyngdlyftaren måste ha ett golv att stå på. Eller "barriär" om du så vill.
Citera
2023-12-28, 23:19
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Vi har tyngdlyftaren. Och skivstången. Men utan golvet går det inte. Tyngdlyftaren måste ha ett golv att stå på. Eller "barriär" om du så vill.
Om tyngdlyftaren hade kastat upp vikten uppåt i vacuum hade han rört sig neråt.

Jag förstår inte hur du kan hålla kvar vid det här, du har fått förklarat för dig hur det funkar, det har länkats till vad som händer i ett praktiskt experiment med en raket i vacuum. Varför håller du fast vid din hemmasnickrade teori?
Citera
2023-12-28, 23:20
Medlem
Citat:
Alla som nån gång trampat omkring på en cykel känner till luftmotstånd. Det tar emot. Så varför skulle gaser som expanderar i riktning mot luften inte mötas av motstånd?

Och varför, om de expanderande gaserna strömmar ut ur en raket, skulle det inte leda till framdrift av raketen?

Ok, du cyklar mot vinden och det hår tungt men den bromsar dig inte helt eller trycker dig i motsatt riktning.

Du tycks helt ha ignorerat tidigare inlägg. Expanderande gaser som lämnar raketen fyller inte längre någon funktion för dess framdrift. Den knuff raketen får framåt sker redan inne i brännkamnaren då gasmolekyler sprids i alla riktningar. Om det vore en sluten kammare skulle jämvikt råda och raketen skulle inte röra sig framåt. Men om bakänden är öppen i bskänden kommer de molekyler som puffat raketen framåt att lämna raketen (utan att något arbete utförs på rymdens vakuum).

Rörelsemängdens (p=mv) bevarande är en nyckel här och det brukar ingå i grundläggande mekanikkurser. Finns 1000-tals böcker som beskriver detta.
Citera
2023-12-29, 11:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Nej, är järn och träkulan lika stora lär väl luftmotståndet vara samma. Men järnkulan väger mer, har större tröghet, så det blir mer av reaktion i motsatt riktning när du kastar den.

Helt enligt Newtons 3:e rörelselag. Med andra ord så är Cui bonopajasarna ute och cyklar.

Citat:
Luftmotståndet bidrar också(för varför skulle det inte göra det?) till att du rullar baklänges på skateboarden eller kontorsstolen, men den effekten blir nog förhållandevis rätt liten, särskilt för järnkulan.

Skulle du däremot kasta, typ en uppblåsbar paddleboard, på tvären, borde effekten av luftmotståndet bli förhållandevis mycket större, och effekten av föremålets tröghet/massa förhållandevis mindre.

Ok. för att föra över detta till raketer: Ja raketer har soppa i bränsletanken. Alltså massa som är del av raketen, och sedan försvinner när raketen är i drift. Och så långt stämmer väl jämförelsen med skatboardåkaren som kastar en järnkula. Men sen är ju raketmotorn också en förbränningsmotor, så det blir gaser som expanderar, explosivt, Explosionsmotor alltså.

Och så vitt jag kan se: Dessa gaser kan ju liksom inte undgå att utföra arbete på luften, i den mån den finns där(luft alltså), och därmed starkt bidra till raketens framdrift. Nånting som rimligen måste utebli om det ej finns någon luft.

Hur överförs den motkraft som uppstår när järnkulan, paddleboarden (eller för den del de molekyler som utgör raketavgaserna) stöter på luftmotstånd till din kropp/raketen?

Du håller ju inte längre i objekten, så varför skulle din kropp påverkas av vad som sker efter du kastat iväg dem?

I Cui bonos version vänder järnkulor och raketavgaser om 180 grader och trycker på kroppar och raketer för att skapa framdrivning, alternativt sker det via magi (oklart vad som menas eftersom det varken finns någon som helst forskning eller data). Behöver jag påpeka att det inte är vad vi ser ske i det Universum vi lever i?

Citat:
Så därför är min slutsats att raketen åtminstone borde fungera mycket sämre i vakuum jämfört med om det finns luft. Så jag tror rymdraketskeptikerna definitivt har poäng ja, det tror jag.

Hur stor är verkningsgraden för "Cui bonometoden", d,vs hur mycket "trycker luften tillbaka" när den möter raketbränslets molekyler?

Kan en raket i Saturn V:s storlek ens röra sig en millimeter genom expansion av den omgivande atmosfären, för att inte tala om sväva på en "påle" bestående av svalnande luft som märkligt nog inte redan sökt sig till områden där det är lägre atmosfärtryck?!

Cui bonogänget sitter på hela bevisbördan när det gäller att visa att deras princip fungerar, men som vanligt så presenterar man inga som helst testresultat utan inriktar sig helt på att tjata om ovidkommande saker likt småbarn och byfånar.

När "Cui bonometoden" inte ger några som helst svar så säger Newtons tredje tydligt att de resulterande krafterna blir lika stora och motsatt riktade oavsett omgivning.

Raketer är dessutom inte explosionsmotorer utan är reaktionsmotorer, och har fått sitt namn från Newtons tredje rörelselag vilken är den princip som får dem att fungera.
Citera
2023-12-29, 12:37
Avslutad
I ett avsnitt föreslår faktiskt Patrix att NASAs raketer är gasfyllda för att kunna lyfta. Det förklarar också varför de lyfter så sakta, inte jättesnabbt som riktiga raketer gör, dvs nyårsraketer.
Citera
2023-12-29, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf
I ett avsnitt föreslår faktiskt Patrix att NASAs raketer är gasfyllda för att kunna lyfta. Det förklarar också varför de lyfter så sakta, inte jättesnabbt som riktiga raketer gör, dvs nyårsraketer.

Och om man sticker hål på raketen så pyser den iväg som en punkterad ballong?
Citera
2023-12-29, 16:38
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anaglyf

Inte konstigt att Saturn V (3 038,5 ton) enligt skäggsnillet måste vara helt gasfylld för att kunna lyfta enbart med hjälp av luftens expansion! 😂

Universalsnillet Patrixxxx har sagt att raketer pressas fram genom atmosfären likt champagnekorkar:

Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
En gasexpansion uppstår då ett ämne övergår från fast/flytande form till gasform och eller när värme tillförs. En raket skapar i första hand den gasexpansion som gör att den pressas framåt i atmosfären genom att luften bakom den värms upp vilket får den att expandera kraftigt.

https://www.flashback.org/sp73718044

Som vanligt saknas helt uppgifter om hur varm luften blir när exempelvis ett jetplan passerar i hög hastighet. Men, vad gör det när "teorin" ändå bryter mot all känd fysik?! 😂

Denna rent idiotiska del av "teorin" har senare tonats ner eftersom jag och andra killjoys undrade varför man inte kan se kastruller flyga omkring i köken när man kokar soppa och varför man inte ser flygplan med ett gäng element hängande bakom sig för framdrivningens skull....
Citera
2023-12-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ja händelsevis hörde jag om det på Youtube. Men så vitt jag kan se finns ingen som förnekar att det faktiskt förhåller sig så. Allt bygger på en ren gissning.

Vad menar du med ”allt”? Om jag av ren tur gissar rätt på hur mycket du väger, upphör du att existera då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in