2023-12-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Du vill att Gud ska vara som du vill, för att du ska tro, det fungerar inte så.

Men om han bara leker kurragömma och skiter i hur jag känner, då är det ju rätt svårt om man skall ha en relation. Nej, nog käbblat om sånt här nonsens. Det finns naturligtvis ingen gud.
Citera
2023-12-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja bryr man sig om sina barn och älskar dom så brukar man svara dom när de ber i desperation och hjälpa dom. Men gud kan såklart vara ond, vilket är troligast om ett sådant väsen skulle finnas. Med tanke på hur skapelsen ser ut. Och då pratar jag inte om sådant som kan tillskrivas människans fria vilja.

Men hursom är att välja att tro på så lösa grunder som ni gör inget alternativ, jag är bara förvånad över hur det kan vara det för någon.

Enligt Bibeln så är du inte Guds barn.
Men jag ser återigen att du byggt en halmgubbe till Gud som du kan attackera som det passar dig.
Så behändigt.
Citera
2023-12-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Menar du verkligen att du är Guds barn eller försöker du driva det som en hypotes för att kunna attackera din "pappa" för svek i nödens stund?

Jag trodde alla människor var guds barn? Men nu skippar vi detta. Ni tror på något som det inte finns några hållbara bevis för, det väljer inte jag att göra.
Citera
2023-12-19, 18:31
Medlem
Citat:
Alltså att allt skall göras utav mig, och inget sker från Guds sida. Jag har flera gånger i mitt liv bett ärligt i förtvivlan utan minsta svar. Skall jag efter det börja tro blint som er andra ändå?
Undrar om sneseglarna som tror på sagor för bronsåldersfolk även tror på jultomten, heffaklumpen
och påskharen.
Citera
2023-12-19, 18:35
Medlem
Citat:
Vilket argument exakt talar du om när du säger "samma argument"?

Att man avgör huruvida någon uppriktigt talar Guds ord genom att se resultatet av deras idéer (om det är vad du menar). Mohammedanen kan argumentera för att resultatet av Islam var gynnsamt för araberna, vilket det på sätt och vis är.
Citera
2023-12-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Undrar om sneseglarna som tror på sagor för bronsåldersfolk även tror på jultomten, heffaklumpen
och påskharen.

Oroväckande med människor som brister så i kritiskt tänkande.
Citera
2023-12-19, 18:39
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...

Och, som jag skrev tidigare, så gäller att ren, verklig consensus som sanningsbelägg endast kan ha relevans om denna samstämmighet uppnåtts var för sig av varje enskild person, utan extern påverkan. Alltså, om alla var för sig kom fram till samma svar, då, och endast då, skulle consensus gentium kunna ha ett möjligt sanningsvärde. Det gäller inte i religionsfrågor eftersom religion är något som indoktrineras sedan unga år. Och bevis på att all gudstro är indoktrinering från barndomen kan man enkelt inse om man betänker att ingen växer upp som kristen i en muslimsk familj, ingen växer upp som jude i en hinduisk familj, ingen växer upp som buddhist i en JV-familj, ingen växer upp som mormon i en buddhistisk familj och ingen växer upp som shintoist i en judisk familj. Vilken gud eller vilka gudar man tror på eller inte tror på beror alltså på uppväxten, även om det naturligtvis finns ett och annat undantag som på egen hand resonerat sig fram till att den tro man växte upp med inte är korrekt och istället har valt någon annan tro. Men dessa personer är alltså enskilda undantag.
...
Här något för Scientolog-ateisten:
https://www.theage.com.au/national/infants-have-natural-belief-in-god-20080725-3l3b.html
Alldeles bibelenligt säger forskningen att gudstro är något naturligt och medfött, medan ateism är något förvärvat som kommer senare. Det handlar fr.a. om tron på en skapare och är kopplat till insikten om kausalitet.
Bibeln röjer att det är dåren som säger i sitt hjärta "det finns ingen Gud".
Citera
2023-12-19, 18:41
Medlem
Citat:
Här något för Scientolog-ateisten:
https://www.theage.com.au/national/infants-have-natural-belief-in-god-20080725-3l3b.html
Alldeles bibelenligt säger forskningen att gudstro är något naturligt och medfött, medan ateism är något förvärvat som kommer senare. Det handlar fr.a. om tron på en skapare och är kopplat till insikten om kausalitet.
Bibeln röjer att det är dåren som säger i sitt hjärta "det finns ingen Gud".

Ja det kommer senare, när man blivit vuxen, och börjat tänka kritiskt.
Citera
2023-12-19, 18:41
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Att man avgör huruvida någon uppriktigt talar Guds ord genom att se resultatet av deras idéer (om det är vad du menar). Mohammedanen kan argumentera för att resultatet av Islam var gynnsamt för araberna, vilket det på sätt och vis är.
Men jag diskuterar inte ens det epistemologiska "hur nås kunskap om det verkliga" utan det ontologiska "vad är det verkliga". Jag diskutera logiska relationer inom sistnämnda område.
Citera
2023-12-19, 18:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag trodde alla människor var guds barn? Men nu skippar vi detta. Ni tror på något som det inte finns några hållbara bevis för, det väljer inte jag att göra.
Då trodde du fel. Du t.ex. är djävulens barn (under Satans och mörkrets välde).
Citera
2023-12-19, 18:44
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Gudstro kan givetvis vara gudstro utan att anhängarna är överens om varje beskrivning av gudomen.
Det är ett riktigt praktexempel på din hubbardhjärna att du försöker förneka detta.

Du är ett perfekt exempel på hur en önskan om att något skulle vara sant gör att man kan förblinda sig själv.

Om olika gudstro används som argument för att Gud skulle finnas så blir det ju fel eftersom inte båda de grupper som klumpades ihop har samma gudstro, vilket alltså automatiskt betyder att högst en av dessa två grupper kan ha en korrekt tro på Gud. Samma gäller att det inte går att klumpa ihop dem som trodde på vättar med dem som trodde på pysslingar och dem som trodde på näcken och dem som trodde på skogsrået.

Det är bara att späda ut argumentet och istället hävda att en grupp av olika tro på något sätt i alla fall skulle påvisa att vidskepligheten har en viss grund i sanning och att det i sin tur skulle tyda på att det finns något övernaturligt, men då kan man ju lika gärna kasta in dem som tror på spöken och dem som tror på snömannen också för att bevisa att "det finns sådant som vi inte kan se", men då har man ändå inte bevisat att detta "som vi inte kan se" faktiskt skulle vara Gud.

Det visar alltså hur svagt argumentet om consensus gentium är för Guds existens.
Citera
2023-12-19, 18:45
Medlem
Citat:
Då trodde du fel. Du t.ex. är djävulens barn (under Satans och mörkrets välde).

Haha du är bara för rolig. Det är så man får nypa sig i armen. Gör aldrig ett iq-test.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in