2023-02-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ingen aning faktiskt, då Gud ofta definieras som att existera utanför universum, samt vara immateriell.
Men det finns ju tydligen folk som har upptäckt Gud, så det borde ju gå att dela med sig av deras metoder.

Jaha? Så det går bra att vräka ur sig att det måste testas vetenskapligt men ingen metod eller beviskrav eller ens bevisets karaktär finns att tillgå.
Är det ett vetenskapligt förhållningssätt?
Citera
2023-02-15, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forsamlingsmedlem
Bibelns Gud finns utanför tid och rum.

Du som är så vetenskaplig borde väl veta vilka instrument som mäter alla gudar och deras påverkan. Kanske finns något laboratorium som håller på med sånt?

Nu vet jag inte ifall du trollar för du mer eller mindre svarar ju på din egen fråga. Vi kan naturligtvis inte "mäta" någon gud som befinner sig utanför tid och rum. Men sådant som påverkar oss här på jorden går utmärkt att mäta. Men hittills inga tecken på någon gud/gudar. Det är nästan så man skulle kunna tro att det inte existerar några gudar alls.
Citera
2023-02-15, 21:39
Medlem
Citat:
Jaha? Så det går bra att vräka ur sig att det måste testas vetenskapligt men ingen metod eller beviskrav eller ens bevisets karaktär finns att tillgå.
Är det ett vetenskapligt förhållningssätt?
När har jag sagt att det ska testas vetenskapligt? Tvärtom, det är jag som frågar de troende vilken metod de använder när de kommer fram till att Gud existerar.
Citera
2023-02-15, 22:45
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Så varför gör han det inte? Är det för att han inte kan eller för att han inte vill?
Det är inte Guds vilja att skydda oss från all ondska, men allt är möjligt för Gud. Livet på jorden innebär att mycket ont fortgår. Vi föds, lever och dör bland den ondskan och beroende på hur vi är och vad vi vill här på jorden döms vi värdiga eller ovärdiga till ett evigt liv.
Citera
2023-02-16, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menlonson
Nu vet jag inte ifall du trollar för du mer eller mindre svarar ju på din egen fråga. Vi kan naturligtvis inte "mäta" någon gud som befinner sig utanför tid och rum. Men sådant som påverkar oss här på jorden går utmärkt att mäta. Men hittills inga tecken på någon gud/gudar. Det är nästan så man skulle kunna tro att det inte existerar några gudar alls.

Hur har vetenskapen sökt efter en Gud?
Vilka tillförlitliga metoder har använts?
Citera
2023-02-16, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
När har jag sagt att det ska testas vetenskapligt? Tvärtom, det är jag som frågar de troende vilken metod de använder när de kommer fram till att Gud existerar.

Underförstått ”vilken vetenskaplig metod”?
Citera
2023-02-16, 08:48
Medlem
Citat:

Det jag menar är att vi har hittat fyra fundamentala krafter i världen vilket är allt som behövs för att skapa förklaringsmodeller för allt som sker. Vi ser inga tecken på eller kan mäta några övriga okända krafter som tyder på någon intelligent gud. Så ifall inte de här fyra fundamentala krafterna (starka och svaga kärnkraften, elektromagnetismen och gravitationen) är ekvivalent med gud så går det inte hitta/mäta något sätt som gud påverkar den här världen på.

Man utgår ju inte ifrån att det finns någon gud och börjar söka efter densamme lika lite som att man utgår ifrån att det finns något flygande spagettimonster och sätter igång att söka efter det.
Citera
2023-02-16, 08:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Återigen, varför måste Gud göra det? Varifrån kommer det kravet?
Jag har aldrig sagt att han måste. Det är du som undviker frågan. Jag frågar varför han inte gör det.
Citat:
Det verkar som om du börjar inse att hela ditt korthus faller ihop utan premissen att Gud måste stoppa ondska hela tiden.
Nej, inte alls. Frågan kvarstår. Jag har inte lagt till några som helst värderingar i frågan. Det är endast för att du försöker slingra dig som du diskuterar min motivation snarare än frågan själv.

Om han inte stoppar ondska, är det för att han inte vill eller för att han inte kan?
Kan han men vill inte?
Vill han men kan han inte?

Hitta gärna den falska dikotomin i det om du kan.
Citera
2023-02-16, 08:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det är inte Guds vilja att skydda oss från all ondska, men allt är möjligt för Gud. Livet på jorden innebär att mycket ont fortgår. Vi föds, lever och dör bland den ondskan och beroende på hur vi är och vad vi vill här på jorden döms vi värdiga eller ovärdiga till ett evigt liv.
Så din åsikt är att han inte vill?
Citera
2023-02-16, 08:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vilka tillförlitliga metoder har du använt?
Citera
2023-02-16, 08:59
Medlem
Popetoterors avatar
Men allvarligt det har gått över 2000 år och under den tiden har det inte uppkommit några som helst bevis på att nån skrift har rätt, vet att många vill tro på nåt för att de vill att det ska finnas nåt efter döden.
Men tyvärr det finns inget efter döden efter all forskning genom att tyda alla skrifter så finns det inga som helst bevis på att nåt är sant.
Personligen så anser jag att Religion är den största faran i världen eftersom det är ett socialkulturellt problem.
Citera
2023-02-16, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Popetoteror
Men tyvärr det finns inget efter döden

Det är också vad bibeln säger:

"De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting.
Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet.
" (Predikaren 9:5,10 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in