2023-12-19, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är dina handlingar som räknas. Att be räcker inte.

Du vet ingenting om detta. Eller berättade gud det för dig personligen?
Senast redigerad av Tandan 2023-12-19 kl. 18:14.
Citera
2023-12-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Att tro på nån religion överhuvudtaget är ju makalöst 2023 när hela världen är i uppror på grund av religioner.

Varför är det makalöst men det är inte makalöst att tro på den urbota förvirrade dogmen "allas lika värde" som dessutom är inskriven i grundlagen?
Citera
2023-12-19, 18:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Din Hubbard-hjärna fuskade bort vad Kelly säger precis före (fet stil av mig).
Han säger: "In its crudest and least sophisticated form, the Common Consent Argument for the Existence of God runs as follows:
(Premise) Everyone believes that God exists.
(Conclusion) God exists.
So stated, the argument is not exactly an overwhelming one, suffering as it does from the twin defects of transparent invalidity and the having of an obviously false claim as its sole premise."

Din Hubbardscientologiska hjärna försöker definiera consensus som nödvändigtvis en total enighet, både i numerär och i varje lära om vem denna gudom är. Inte en enda oenighet får finnas mellan gudstroende om gudomen, inte en enda galen ateist får skräna att Gud inte finns - enligt dig.
Detta gör du i ett patetiskt försök att fuska bort Kellys uppsats.

Exakt.
Han försöker att få det att låta som ett bra argument, men det är bara att sätta läppstift på en gris. Det är fortfarande en gris.

Men det är bra att du visar ditt rätta jag som en sur gammal gubbe och att du inte kan argumentera för vad du själv påstår är ett gott argument, utan behöver försöka ge dig på mig som person i stället för att faktiskt argumentera.

Du verkar bara vara kapabel till att komma med tomma ord eller förolämpningar. Ett riktigt praktexempel på hur en stark religiös tro har negativa effekter på psyket.
Citera
2023-12-19, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Varför är det makalöst men det är inte makalöst att tro på den urbota förvirrade dogmen "allas lika värde"?
Allas lika värde är väl en dålig översättning av dignity??? å nä... Alla är inte lika mycket värda.
Citera
2023-12-19, 18:16
Medlem
Citat:
Allas lika värde är väl en dålig översättning av dignity??? å nä... Alla är inte lika mycket värda.

Dåså. Det är minst lika makalöst att folk tror på det. Skillnaden är att dogmen "allas lika värde" har mycket större makt än vad kyrkan har i svenska samhället.
Citera
2023-12-19, 18:18
Medlem
Citat:
Dåså. Det är minst lika makalöst att folk tror på det. Skillnaden är att dogmen "allas lika värde" har mycket större makt än vad kyrkan har i svenska samhället.
I Sverige ja... Hur tycker du tron hjälper folk i tex mena?
Citera
2023-12-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Varför skulle Guds ord inte bevisa Guds ord? Menar du kanske att Gud kan ljuga? I så fall inför du ett förvänt gudsbegrepp som jag inte tänker ens diskutera.

Jag har inte argumenterat för att vilken som helst textsamling är ofelbar om den själv hävdar sig vara ofelbar.
För att en textsamlings hävdande om sig själv som ofelbar ska vara ofelbart måste textsamlingen vara Guds ord, eftersom endast Gud är ofelbar.
Jag har inte sagt att alla textsamlingar är Guds ord.
En textsamling som vittnar om sig själv som Guds ord är ofelbar om textsamlingen faktiskt är Guds ord.
Att kalla DET cirkelargumentation visar endast att man är d-m i hela h-v-d-t.

Samma argument kan väl en mohammedan framföra. Mohammedanen anser ju att Gud har sagt att han ska få våldta kvinnor hur han vill. Väldigt suspekt och tursamt, alltihop.
Citera
2023-12-19, 18:20
Medlem
Citat:
I Sverige ja... Hur tycker du tron hjälper folk i tex mena?

Ganska bra med tanke på att de har lyckats erövra västvärlden, eller åtminstone är på god väg att göra det. Kolla födelsetalen.
Citera
2023-12-19, 18:21
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
...De abrahamitiska religionerna motsvarar enligt olika undersökningar endast mellan 52 % och 55 % av befolkningen, så det är sannerligen inte sant att antalet som tror på Gud ”greatly exceeds sixty percent”. Snacka om att medvetet använda falsk information ...
Din scientologiska Hubbardhjärna glider till att tala om abrahamitiska religioner som om de vore de enda som innehåller gudstron.
Din scient. H-hjärna försöker också göra consensus gentium en fråga om fördelning gudstro - icke-gudstro idag och inte alls historiskt. Jag har redan påpekat att detta är fusk av din Hubbardhjärna.
Citera
2023-12-19, 18:23
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Exakt.
Han försöker att få det att låta som ett bra argument, men det är bara att sätta läppstift på en gris. Det är fortfarande en gris.

Men det är bra att du visar ditt rätta jag som en sur gammal gubbe och att du inte kan argumentera för vad du själv påstår är ett gott argument, utan behöver försöka ge dig på mig som person i stället för att faktiskt argumentera.

Du verkar bara vara kapabel till att komma med tomma ord eller förolämpningar. Ett riktigt praktexempel på hur en stark religiös tro har negativa effekter på psyket.
Gudstro kan givetvis vara gudstro utan att anhängarna är överens om varje beskrivning av gudomen.
Det är ett riktigt praktexempel på din hubbardhjärna att du försöker förneka detta.
Citera
2023-12-19, 18:24
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Samma argument kan väl en mohammedan framföra. Mohammedanen anser ju att Gud har sagt att han ska få våldta kvinnor hur han vill. Väldigt suspekt och tursamt, alltihop.
Vilket argument exakt talar du om när du säger "samma argument"?
Citera
2023-12-19, 18:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja bryr man sig om sina barn och älskar dom så brukar man svara dom när de ber i desperation och hjälpa dom. Men gud kan såklart vara ond, vilket är troligast om ett sådant väsen skulle finnas. Med tanke på hur skapelsen ser ut. Och då pratar jag inte om sådant som kan tillskrivas människans fria vilja.

Men hursom är att välja att tro på så lösa grunder som ni gör inget alternativ, jag är bara förvånad över hur det kan vara det för någon.
Menar du verkligen att du är Guds barn eller försöker du driva det som en hypotes för att kunna attackera din "pappa" för svek i nödens stund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in