2023-12-17, 16:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillSlut
Yes. Jag menar bara att sannolikheten för ett brott ökar om telefonen bara pinnades (och sedan stängts av av eventuell gärningsman/kvinna?). Om han ringt så är det mindre sträcka/tid då ett brott skulle kunna ha begåtts.

Att han skulle ha tagit livet av sig ser jag som osannolikt under rådande omständigheter. Det är endera en olycka eller ett brott bakom. Ska jag höfta blir det 25%/75%.
Det beror ju på vem/var han ringt och i vilket syfte.
Det kan ju vara en del i ett pågående brott t ex.

Varför är det osannolikt med självmord?
Finns det något som talar för eller mot det alternativet?
Citera
2023-12-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillSlut
Yes. Jag menar bara att sannolikheten för ett brott ökar om telefonen bara pinnades (och sedan stängts av av eventuell gärningsman/kvinna?). Om han ringt så är det mindre sträcka/tid då ett brott skulle kunna ha begåtts.

Att han skulle ha tagit livet av sig ser jag som osannolikt under rådande omständigheter. Det är endera en olycka eller ett brott bakom. Ska jag höfta blir det 25%/75%.

Kan du vara snäll och utveckla hur det kan vara 75% sannolikhet att ett brott har begåtts? När blev någon norr om Umeå senast utsatt för för ett brott i den här omfattningen? Det är extremt ovanligt, inte minst i Skellefteå där jag inte kan minnas att det någonsin hänt?! När det sker något mordförsök och liknande brukar det vara inom kriminella kretsar, inte någon som har ett välordnat liv som Elliot.

I din höftning lämnar du 0% åt suicid, trots att det är runt 1-2* i månaden som avslutar sitt i Skellefteå, avsevärt många fler än som blir utsatt för allvarligt brott med andra ord.

* Beräknat på att 17,9 av 100 000 personer begick suicid i Västerbotten 2022.
https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-varje-lan-i-sverige

Lite mer fakta:
Citat:
Sedan 1990 har antalet självmord i Sverige minskat med ungefär 30 procent. Trenden gäller dock inte för unga (15-24 år) och för yngre kvinnor (25-44 år) där självmorden har ökat med cirka 1 procent per år de senaste 25 åren. Cirka 70 procent av dem som tar sitt liv är män. Mer än 1 000 män och pojkar tar sina liv varje år. Bland 15-24-åringar och bland män 25-44 år är självmord den vanligaste dödsorsaken.

Så igen.. kan du vara snäll och motivera hur suicid är 0% och brott 75%?
Citera
2023-12-17, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det går ju att ta sig ut till vattnet i Jävre hamnen.

Det går ju knappast köra på flera decimeter snö ut till öppet hav, menar du att isen är bruten vid hamnen?

Om det går att köra ner i vattnet från hamnen så bör ju detta kontrolleras med tanke på att telefonen slocknat just i Jävre. Det enklaste svaret på denna gåta är ju att han tagit livet av sig genom att köra ner i vattnet.
Man behöver kanske inte ens skicka ner dykare, det borde nästan gå att köra lite magnetfiske och skicka ner en kamera med bra belysning där man får så tungt napp på magneten att "skräpet" inte följer med upp.

En dikeskörning kan ju nästan säkert uteslutas för då skulle knappast telefonen slocknat.
Citera
2023-12-17, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror
Nej vi har inte daglig kontakt i familjen, mina föräldrar pratar jag med var 14 dag kanske. Ibland mer ofta i vissa fall även glesare. Barnen hör av sig när de vill, det är inte alltid dagligen.

När en anhörig till mig var oanträffbar så hade vi pratat dagen före julafton, jag reagerade över att hen inte ringde på julafton, och försökte ringa men fick inget svar. Dock är det inget konstigt då mobiltäckningen är si och så i min hembygd och jag väntade att hen skulle ringa upp när hen sett missat samtal, nästa dag gick samtal till mobilsvar, och då börjar oron gro. Det hade regnat och var isgata så jag kunde inte ta mig dit, jag provar med att ringa granne som tog sig dit, bilen var hemma men ingen öppnade. Då kontaktar jag polisen som åker ut, och de konstaterar samma sak, bilen är hemma men ingen öppnar. De skulle bryta upp dörren, men då öppnar hen och undrar vad det är för ståhej. Visar sig att hen glömt mobilen ute i bilen och att där hade den laddat ur, hen hade varit lite krasslig med feber och sovit sig genom julafton. Denna händelse hade kunnat passera helt obemärkt om det inte hade varit för att det var julafton och jag tyckte det var knepigt att inte få ens ett sms.

Utifrån min egna situation låter det jättekonstigt, men vi är ju olika.

Låter som att det är en äldre person du beskriver? Jag kan inte komma på en enda person under 50år som skulle klara sig utan sin mobiltelefon i mer än 1h, de flesta skulle inte ens klara sig 10min utan att fundera vart de lagt den. I vilket fall känns det sorgligt att folk har så dålig koll på varandra.
Citera
2023-12-17, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Det går ju knappast köra på flera decimeter snö ut till öppet hav, menar du att isen är bruten vid hamnen?

Om det går att köra ner i vattnet från hamnen så bör ju detta kontrolleras med tanke på att telefonen slocknat just i Jävre. Det enklaste svaret på denna gåta är ju att han tagit livet av sig genom att köra ner i vattnet.
Man behöver kanske inte ens skicka ner dykare, det borde nästan gå att köra lite magnetfiske och skicka ner en kamera med bra belysning där man får så tungt napp på magneten att "skräpet" inte följer med upp.

En dikeskörning kan ju nästan säkert uteslutas för då skulle knappast telefonen slocknat.

Enligt systern har mobilen stängts av manuellt, inte dött av batteritorsk, vatten eller liknande.

Edit: Länk till källan https://imgbb.com/0m3N1PQ
Senast redigerad av Rudan88 2023-12-17 kl. 16:59.
Citera
2023-12-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Enligt systern har mobilen stängts av manuellt, inte dött av batteritorsk, vatten eller liknande.

Tack, för info. Men det utesluter ju inte att han kan ha kört ner i havet direkt efter om nu den möjligheten finns.
Det skulle väl därefter knappast ha tagit många minuter innan hjulspåren var översnöade och osynliga.

Kan ju finnas många andra anledningar till att telefonen stängts av just där men jag tycker ändå man borde börja med att gräva där man står.
Citera
2023-12-17, 17:04
Medlem
Citat:
Tack, för info. Men det utesluter ju inte att han kan ha kört ner i havet direkt efter om nu den möjligheten finns.
Det skulle väl därefter knappast ha tagit många minuter innan hjulspåren var översnöade och osynliga.

Kan ju finnas många andra anledningar till att telefonen stängts av just där men jag tycker ändå man borde börja med att gräva där man står.

Absolut, håller helt med.. men de har ju letat i Jävre i över 2 veckor nu och inte hittat nånting. Jag har inte läst något om dykare eller liknande sökinsatser, men jag antar att det helt enkelt beror på att det inte anses vara en möjlighet, gissningsvis pga tjockleken på isen?
Citera
2023-12-17, 17:06
Medlem
Citat:
Absolut, håller helt med.. men de har ju letat i Jävre i över 2 veckor nu och inte hittat nånting. Jag har inte läst något om dykare eller liknande sökinsatser, men jag antar att det helt enkelt beror på att det inte anses vara en möjlighet, gissningsvis pga tjockleken på isen?

Personen jag citerade påstod att det var möjligt.
Citera
2023-12-17, 17:06
Citat:
Utifrån min egna situation låter det jättekonstigt, men vi är ju olika.

Låter som att det är en äldre person du beskriver? Jag kan inte komma på en enda person under 50år som skulle klara sig utan sin mobiltelefon i mer än 1h, de flesta skulle inte ens klara sig 10min utan att fundera vart de lagt den. I vilket fall känns det sorgligt att folk har så dålig koll på varandra.

Ja vi är olika, bara ett av mina barn är mobilbunden, och det är äldsta.

Poängen är att Elliott kanske är självständig och familjen kanske inte hörs varje dag, man jobbar, man har fritid ork och energi påverkar. Så en dag eller två dagar är inte mycket i min närhet. Medan andra sprätter på och syns överallt och då blir det uppenbart att någon saknas långt tidigare.
Citera
2023-12-17, 17:13
Medlem
Citat:
Personen jag citerade påstod att det var möjligt.

Aha, missade det! Tror hur som helst polisen eller MP hade sökt av vattnet om de fanns en risk att han befann sig där i.

Citat:

Poängen är att Elliott kanske är självständig och familjen kanske inte hörs varje dag, man jobbar, man har fritid ork och energi påverkar. Så en dag eller två dagar är inte mycket i min närhet. Medan andra sprätter på och syns överallt och då blir det uppenbart att någon saknas långt tidigare.

Ja, det kan vara så. Vi får ju ingen information om vilken typ av person Elliot är så det hamnar bara i den enorma högen av obesvarade frågor.
Citera
2023-12-17, 17:28
Medlem
Citat:

Han kanske inte varit i jävre det är bara telefonen.
Citera
2023-12-17, 17:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
I artikeln så såg han i sitt hem den 28 november.
Samma dag så stängde han (någon) av den 21.21.
Varför dröjde det två dagar för anmäla han försvunnen?
Han sågs i sitt hem på tisdagen, vi vet inte vem det var som såg honom, om det var när han åkte till jobbet på morgonen eller kom hem när han slutat eller om det var när han lämnade bostaden för att köra norrut, någon gång på kvällen gissningsvis runt 20.00 för att köra ca en timme till Jävre.

Han hade sagt till sina föräldrar att han skulle plugga hemma på onsdagen och som respekt för att han var upptagen hörde de inte av sig under dagen och de hade ju ändå bestämt att han skulle äta middag hos dem kvällen efter.

Han dyker inte upp på torsdagen och föräldrarna ringer men hans telefon är avstängd och de får antagligen veta först på fredag morgon att han inte var på jobbet och då anmäls han försvunnen.

Att de inte fick veta förrän på fredagen att han inte varit på jobbet måste ha berott på att hans chef inte var på plats förrän på fredag morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in