2023-12-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmoollyy
Han kanske inte varit i jävre det är bara telefonen.

Vart tänker du att Elliot är?
Vart tänker du att bilen är?
Vem tänker du har slagit av mobiltelefonen i Jävre?

Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Han sågs i sitt hem på tisdagen, vi vet inte vem det var som såg honom, om det var när han åkte till jobbet på morgonen eller kom hem när han slutat eller om det var när han lämnade bostaden för att köra norrut, någon gång på kvällen gissningsvis runt 20.00 för att köra ca en timme till Jävre.

Han hade sagt till sina föräldrar att han skulle plugga hemma på onsdagen och som respekt för att han var upptagen hörde de inte av sig under dagen och de hade ju ändå bestämt att han skulle äta middag hos dem kvällen efter.

Han dyker inte upp på torsdagen och föräldrarna ringer men hans telefon är avstängd och de får antagligen veta först på fredag morgon att han inte var på jobbet och då anmäls han försvunnen.

Att de inte fick veta förrän på fredagen att han inte varit på jobbet måste ha berott på att hans chef inte var på plats förrän på fredag morgon.

Bara för tydlighetens skull.. att de inte skulle fått någon information från jobbet förrän på fredagen är ett antagande från din sida? Det finns inga bevis eller källor på det påståendet?
Citera
2023-12-17, 18:13
Medlem
Snälla nån, kan ni sluta använda det felaktiga uttrycket ”pinna mobiltelefonen”.

Det heter ”pinga”.

Jag blir ju åksjuk.
Citera
2023-12-17, 18:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudan88
Bara för tydlighetens skull.. att de inte skulle fått någon information från jobbet förrän på fredagen är ett antagande från din sida? Det finns inga bevis eller källor på det påståendet?
Ja det är ett antagande. Har man följt familjens rop på hjälp att hitta bilen, flera videor på Facebook och nu senast en samling kan jag inte tolka det annorlunda att de hade anmält redan på torsdagskväll om de hade vetat. Varför vänta till dagen efter?
Citera
2023-12-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randigzebra95
Systern har skrivit det i en låst Facebook grupp för tjejer, kan man ladda upp bilder i forumet hade jag kunnat del screenshoten av hennes kommentar, men vet inte hur man laddar upp bilder :/

Hur sjukt är inte det, att dom "bara" delar information i en sluten tjejgrupp?
Citera
2023-12-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja det är ett antagande. Har man följt familjens rop på hjälp att hitta bilen, flera videor på Facebook och nu senast en samling kan jag inte tolka det annorlunda att de hade anmält redan på torsdagskväll om de hade vetat. Varför vänta till dagen efter?

Vart har du fått information om att de skulle anmält på fredagen?

Såhär skriver Norran i sin första artikel:

Citat:
Elliott är försvunnen sedan i tisdags. På torsdag polisanmälde hans föräldrar att han inte synts till och han söks nu av polis, Missing People, och anhöriga.

https://norran.se/nyheter/skelleftea...sdags/lw4kd0yr
Citera
2023-12-17, 19:29
Medlem
Blackmonks avatar
Citat:
Jag vet bara vem pappan är, och ärligt talat hade jag inte förväntat mig någon ytterligare reaktion. Inte för att jag inte tror att han bryr sig, utan för att det är så han är. Jag vet inte vad som skulle kunna få honom att att bli hysterisk, eller varva upp överhuvudtaget. Mamman verkar ju ha lite samma typ av personlighet, om det inte är några lugnande medel inblandade.

Angående systern så tänker du nog på de nålade inläggen, hennes sista inlägg på Instagram är efterlysningen på Elliot.

Jättetråkigt att du har så dålig relation till dina föräldrar. Hoppas att du kan bilda en egen, bättre, familj på egen hand!

Tack så mycket för förklaringen.
Citera
2023-12-17, 19:51
Citat:
Vart har du fått information om att de skulle anmält på fredagen?

Såhär skriver Norran i sin första artikel:

https://www.tv4.se/artikel/75kZNkMWw...-i-snoestormen

I denna artikel står det att han anmäldes försvunnen på fredagen och hade då inte synts till på flera dagar.
Citera
2023-12-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det beror ju på vem/var han ringt och i vilket syfte.
Det kan ju vara en del i ett pågående brott t ex.

Varför är det osannolikt med självmord?
Finns det något som talar för eller mot det alternativet?
Snälla, läs igenom vad jag skrev igen. Långsamt. Jag anser att risken för brott går upp om han INTE ringde ett samtal runt Jävre,
Att en eventuell gärningsman skulle tvinga honom att ringa låter som film/fantasi. Dessutom idiotiskt dumt om gärningsmannen skulle ringa från hans mobil. (Visst många gärningsmän är dumma, men ändå)

Skum dag att välja att ta livet av sig (snöstorm). Kanske just därför säger någon? Nä.

Rent generellt, sluta krångla till det.
Hade det inte varit för ovädret som rådde och man kunnat söka igenom allt ordentligt, låt säga på sommaren, hade jag gett självmord 4%, olycka 6% och brott 90%. Men nu är det ju inte så.

Viktigt. Jag skriver vad jag TROR. INTE vad jag vet. Precis som alla andra. Så ingen behöver hetsa upp sig alltför mycket...
Citera
2023-12-17, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror

I denna artikel står det att han anmäldes försvunnen på fredagen och hade då inte synts till på flera dagar.

Det står också att han färdades norrut i sin bil.. i alla andra medier står det att de inte vet om han färdas i bilen? Jag tror det är SVT och TV4 som är fullständigt värdelösa på sitt jobb och skriver saker som inte stämmer.

"Tisdagen den 28 november sågs 20-årige Elliott senast i Skellefteå efter att ha lämnat jobbet på eftermiddagen. Då färdades han norrut i en mörkgrå Volvo S80 av årsmodell 2005."
Citera
2023-12-17, 20:24
Medlem
Citat:
Kan du vara snäll och utveckla hur det kan vara 75% sannolikhet att ett brott har begåtts? När blev någon norr om Umeå senast utsatt för för ett brott i den här omfattningen? Det är extremt ovanligt, inte minst i Skellefteå där jag inte kan minnas att det någonsin hänt?! När det sker något mordförsök och liknande brukar det vara inom kriminella kretsar, inte någon som har ett välordnat liv som Elliot.

I din höftning lämnar du 0% åt suicid, trots att det är runt 1-2* i månaden som avslutar sitt i Skellefteå, avsevärt många fler än som blir utsatt för allvarligt brott med andra ord.

* Beräknat på att 17,9 av 100 000 personer begick suicid i Västerbotten 2022.
https://ki.se/nasp/sjalvmord-i-varje-lan-i-sverige

Lite mer fakta:

Så igen.. kan du vara snäll och motivera hur suicid är 0% och brott 75%?
Plötsligt så händer det?

Om du stirrar dig blind på statistiken, ja. Men nu spelar ju andra faktorer in, som oväder t ex. Bilen har dessutom inte hittats (det stärker scenariot där ett brott har begåtts och bilen har lämnat landet, var god läs #512). Och hade han åkt iväg för att ta livet av sig tror jag han hade lämnat telefonen hemma, alternativt stängt av den redan i Skellefteå. Vad säger statistiken om dessa saker? Kan du vara snäll och försöka googla dig fram till det?

Ok då, jag ger självmord 1%. Nöjd?
Citera
2023-12-17, 20:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SivansLillebror

Det står samma sak i denna artikel i Dagens.se.

Föräldrarna slog larm på fredagen efter att Elliott inte hade setts på flera dagar.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ot...or/ar-AA1ltMO0
Citera
2023-12-17, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedPillSlut
Plötsligt så händer det?

Om du stirrar dig blind på statistiken, ja. Men nu spelar ju andra faktorer in, som oväder t ex. Bilen har dessutom inte hittats (det stärker scenariot där ett brott har begåtts och bilen har lämnat landet, var god läs #512). Och hade han åkt iväg för att ta livet av sig tror jag han hade lämnat telefonen hemma, alternativt stängt av den redan i Skellefteå. Vad säger statistiken om dessa saker? Kan du vara snäll och försöka googla dig fram till det?

Ok då, jag ger självmord 1%. Nöjd?

Absolut kan det hända, det kan jag omöjligt förneka! Men du pratade om sannolikheten.. sannolikheten brukar grunda sig i statistik.

Det blir svårt att Googla så specifika frågor, som du förstår. 2 fall av suicid/suicidförsök som jag känner till där personerna åkt iväg med bilen för att avsluta/försöka avsluta livet har båda haft telefonerna med sig och stängt av dessa någonstans på resan mellan hemmet och platsen. Så 100% av fallen jag känner till, men hur de står sig i den stora bilden vet jag inte. Att det är oväder är ingenting som hindrar ett suicid/suicidförsök, smärtan är värre än att köra bil i snöstorm.

Att inte bilen är hittad än, det håller jag med om att det är konstigt.. förmodligen står den någonstans synligt där ingen tycker det är konstigt att det står en bil, tex en stor parkering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in