2023-12-07, 22:37
Medlem
Intressant beslut från Solna Tingsrätt, klart bättre underbyggt än det från Norrköpings tingsrätt. Nu återstår att se vad Hovrätten säger (givet att Tesla överklagar, men det är nog att anse som sannolikt).

Skulle jag mig på en försiktig gissning så kommer Norrköpings tingsrätts beslut att upphävas i Göta hovrätt, medan Solna tingsrätts beslut kommer att stå sig i Svea hovrätt.
Citera
2023-12-07, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Grundlagen säger att man inte får sätta in stridsåtgärder som hindrar andra lagar.

Nja, nu är visserligen strejkrätt ganska långt från mitt område men det är inte så jag läser ordalydelsen i 2 kap. 14 § RF.

Citat:
En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal.

Som paragrafen är formulerad medger den en strejkrätt om inte strejkrätten begränsas genom annan lag eller avtal. Exempelvis kan man då tänka sig särskilt känsliga placeringar i offentlig förvaltning.

Det går inte, enligt min mening, att göra den tolkning du gör av ordalydelsen.
Citera
2023-12-07, 23:37
Medlem
"Den svenska modellen"

Ja man spyr åt detta land så man skäms, kollektivavtal är bara ett sätt för att pressa löneutvecklingen helt enkelt, den stödjer den svaga parten på arbetsmarknaden som inte kan förhandla själv utan får sin årliga lönerevision medans dom som levererar på ett jobb och kan prata för sig själva straffas för att alla ska ha lika.
Ok Sverige är sjukt, finns inget annat land i världen där den late får lika mycket i löneökning som den som presterar och skapar värde för bolaget.
Citera
2023-12-07, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arista
"Den svenska modellen"

Ja man spyr åt detta land så man skäms, kollektivavtal är bara ett sätt för att pressa löneutvecklingen helt enkelt, den stödjer den svaga parten på arbetsmarknaden som inte kan förhandla själv utan får sin årliga lönerevision medans dom som levererar på ett jobb och kan prata för sig själva straffas för att alla ska ha lika.
Ok Sverige är sjukt, finns inget annat land i världen där den late får lika mycket i löneökning som den som presterar och skapar värde för bolaget.
Så sjukt är det inte, jag kan hålla med dig om den late osv till viss del, men det kan också vara så att den late är sjuk, vabbar handikappad mm mm dvs många anledningar och då får även den sjuke eller vad det nu var en bra möjlighet till ett drägligt liv här, så är det verkligen inte tex i USA eller i väldigt många länder eller hur! Men detta trams om att den som jobbar hårt och skapar värde åt företaget skulle rendera i några större förmåner från företagsägare är fullständigt nonsens.
Citera
2023-12-08, 01:47
Medlem
kastabollens avatar
Vad skulle hända om oberoende företag började skicka ofantliga mängder lådor med ballast till Tesla? Skulle postnord låta lådorna fylla hela lagret "för att inte ta parti i konflikten"? Skulle arbetarna som deltar i blockaden klämmas ihjäl i lokalerna när lokalerna fylls med lådor de vägrar leverera? Någon borde kunna slå ut hela det svenska postsystemet med lite kreativitet.
Citera
2023-12-08, 05:28
Medlem
Även fackförbunden i Finland går med i sympatistrejken mot Tesla:

Bil- och transportbranschens arbetarförbund AKT går med i de svenska fackförbundens kamp mot Tesla. Hamnarbetare inleder en blockad mot transporten av Teslabilar den 20 december

https://svenska.yle.fi/a/7-10046952
Citera
2023-12-08, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Du får gärna citera vad i det jag skrev som är desinformation. Allt som jag skrev är fakta från LAS eller KA. Där emot självklart så är detta bara en del av KA, men facket håller väldigt tyst om alla delar i KA där de har förhandlat bort grundläggande lagliga rättigheter du skulle haft utan.

De som är (var) anställda på Spotify kommer inte att hanka sig fram med arbetsförmedlingen, Trygghetsstiftelsen etc. Alla kommer se sig om efter ett nytt jobb och fortsätta göra det som de är utbildade för. Detta samtidigt som de har full lön under upp till 5 månader.

Där emot om du tar en någon som inte är utbildad och jobbat på industrigolvet i 25 år. Då blir det skillnad.

Edit:
Tycker facket kan börja med att signa sitt första företag som får ha sin egen pensionslösning. Då kan de komma tillbaka och säga att de verkligen vill förhandla. Inte tvinga på någon något.

Desinformation är att:

- utelämna viktig information kan ses som en form av desinformation eller missledande information.

- Desinformation innefattar medvetet eller oavsiktligt utelämna viktig information som kan förändra eller snedvrida bilden av en given situation eller händelse.

- Genom att utelämna relevant information kan en person eller organisation ge en ensidig eller felaktig bild av en situation.
Det kan vara för att styra opinionsbildning, påverka människors åsikter eller beslut, eller för att främja en viss agenda.

- sprida desinformation, inklusive genom att utelämna relevant information, kan vara skadligt och underminera det allmänna förtroendet för sanningen och trovärdiga källor.

Sedan skriver du följande:

"detta bara en del av KA, men facket håller väldigt tyst om alla delar i KA där de har förhandlat bort grundläggande lagliga rättigheter du skulle haft utan."

Varför skulle facket hålla tyst om dessa delar? Det är ju facket som slåss för detta med sina kollektivavtal, blir ju kontraproduktivt annars. Hur kan facket förhandla bort t ex Trygghetsstiftelsen som jag har rätt till enligt "grundläggande lagliga rättigheter du skulle haft utan".

Vet du ens vad du skriver??

'[I]De som är (var) anställda på Spotify kommer inte att hanka sig fram med arbetsförmedlingen, Trygghetsstiftelsen etc. Alla kommer se sig om efter ett nytt jobb och fortsätta göra det som de är utbildade för. Detta samtidigt som de har full lön under upp till 5 månader. [/i]

Vad vet du om den enskilde arbetaren på Spotify? Wow! Tänk, 5 månader!!!!!
Andra jag känner har vid nedläggningar och utköp fått åtminstone 12. månaders löner.

*Där emot om du tar en någon som inte är utbildad och jobbat på industrigolvet i 25 år. Då blir det skillnad."

Ja, skillnaden är ju om man har ett kollektivavtal, dessa industrigolv är vad Teslasställda jobbar på.

"Edit:
Tycker facket kan börja med att signa sitt första företag som får ha sin egen pensionslösning. Då kan de komma tillbaka och säga att de verkligen vill förhandla. Inte tvinga på någon något"

Vet inte vad du ville ha sagt? Men det rör tydligen facket iaf, typ dom skulle hindra dig från att få pension.
Senast redigerad av ErnstBerg 2023-12-08 kl. 05:47.
Citera
2023-12-08, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, nu är visserligen strejkrätt ganska långt från mitt område men det är inte så jag läser ordalydelsen i 2 kap. 14 § RF.

Som paragrafen är formulerad medger den en strejkrätt om inte strejkrätten begränsas genom annan lag eller avtal. Exempelvis kan man då tänka sig särskilt känsliga placeringar i offentlig förvaltning.

Nej. Man får inte strunta i miljölagen bara för att man är under stridsåtgärder och hävda att man är befriad från lagen av pga att det är en grundlag. Strejkrätt finns inte alls i grundlagen. Det är rätten att införa stridsåtgärder som är tillåtet.
"En förening av arbetstagare samt arbetsgivare och en förening av arbetsgivare har rätt att vidta stridsåtgärder på arbetsmarknaden, om inte annat följer av lag eller avtal."
Dvs allting som följer av lagar är inte tillåtna stridsåtgärder. Lagen är även dispositiv så man kan ha fredsplikt vilket skulle kunna göra sympatiåtgärder till ett brott. Strejk skulle kunna göras till en olaglig stridsåtgärd.
Citera
2023-12-08, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kastabollen
Skulle arbetarna som deltar i blockaden klämmas ihjäl i lokalerna när lokalerna fylls med lådor de vägrar leverera?

Exakt det skulle hända.
Citera
2023-12-08, 07:51
Medlem
Citat:

Sen kan ni inte bara dra en lagparagraf så där, man måste läsa förarbetena och relevanta vägledande fall för att förstå hur den ska tolkas.
Citera
2023-12-08, 08:19
Medlem
Citat:

Rätten till konfliktåtgärder regleras i följande lagar.

Lag (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet (MBL)
Lag (1994:260) om offentlig anställning
Lag (1999:678) om utstationering av arbetstagare

Vad däremot vissa i denna tråd även hänvisar till är att det finns en HD dom där några strejkande har dömt för olaga intrång på sin arbetsplats under en strejk. De försöker använda detta som argument att det är olagligt att strejka enligt postlagen.

https://lagen.nu/dom/nja/1983s662
Citera
2023-12-08, 08:23
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På vilket sätt "lamslås en samhällsfunktion" av att Tesla inte får några lådor med registreringsskyltar?

De får ju inte heller sin vanliga post. Vilket kan vara farligt för mottagaren. Vad händer om ett sjukhus inte kan ta emot post, eller militären?
Senast redigerad av Mullret 2023-12-08 kl. 08:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in