2023-12-03, 13:41
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad stod det egentligen i det första kontraktet?
Stod det att det var en provanställning som övergår i tillsvidareanställning eller stod det att det bara 6mån visstid?
Står på det gamla kontraktet 6 månader visstidsanställning.
Citera
2023-12-03, 13:42
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Och din bror vill ha dig där?

Gå prata med din chef säg att du älskat ditt jobb men vill ha tryggheten med en heltidstjänst. Kan han inte det så säg att du måste lämna då för att osäkerheten gör dig deprimerad.

Eller bajsa på golvet skrik som en gris.
Haha bajsa gör jag nog inte hade varit kul dock men kanske polisen hade kommit 😂
Citera
2023-12-03, 13:43
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inget skumt. Du är nu ”fast anställd”, dvs tillsvidareanställd.

”Kontraktet” skrev du på för sex månader sedan, prövotiden är bara en punkt i det ”kontraktet”, som av alla andra än dig kallas för Anställningsavtal.

Du är nu tillsvidare anställd. Det blir du om du inte blev uppsagd under prövotiden. Om du blir uppsagd utan att ha blivit meddelad 14 dagar innan så har du rätt till skadestånd för LAS-formfel.

Nej. Sluta ljug.

6 månader, annars var det rätt.

(Det går förstås att förkorta provanställningen eller helt skippa den, etc.)

Du kan förstås ringa eller maila vilken jurist som arbetar med arbetsrätt som helst.
Facket är inte alltid de som vill dig väl.

Det här är dock så grundläggande och något alla svenskar lär sig i grundskolan så det kan du ta med vem som helst, facket, gubben i korvmojen, tjejen i kassan på Konsum eller valfri jurist - Du är nu tillsvidareanställd. Hade din chef velat projektanställda dig för sex månader hade han först varit tvungen att säga upp dig innan din prövotid avslutades.

De flesta blir anställda så som du blivit och det är inget konstigt. Det enda konstiga är att du inte verkar läsa på ditt eget anställningsavtal. Det är det som gäller och inget annat.

Ska försöka samla ihop svaret så det blir tydligt för dig:

DU ÄR FAST ANSTÄLLD. (Tillsvidareanställd.)
Detta ser du i ditt anställningsavtal där ni kom överens om prövotiden, dvs din ”provanställning”. Den varar i sex månader och sedan är du anställd utan prövotid.

Hör är ett förtydligande för gällande ditt ”kontrakt”:
DET BEHÖVS INGET NYTT KONTRAKT EFTERSOM DU REDAN HAR SKRIVIT PÅ ETT!

DITT ANSTÄLLNINGSAVTAL GÄLLER!
Det skrev du på för sex månader sedan.
Okej tackar!
Citera
2023-12-03, 13:44
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Vad står det i det kontraktet du har? Står det 6 månaders provanställning går denna automatiskt över i en tillsvidareanställning.
Jo men vad menar han då med fram till mars? Är jag fast anställd till mars? Förstår inte den biten....
Citera
2023-12-03, 13:45
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Står det provanställning i kontraktet så är du just nu tillsvidareanställd vare sig din arbetsgivare vill det eller ej. Grattis.
Tack
Citera
2023-12-03, 13:46
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kollade en annan av dina trådar där du påstår att du använder droger.
Där jag jobbar och samma på många andra ställen så måste man drogtestas innan man får tillsvidareanställning.

Har du gjort en sådan test så kan det vara orsaken att de inte gav dig tillsvidareanställning.
Kanske de ville se om du var fri från droger och de gav dig ytterligare 6 månader.
Okej tack för tipset, anväder dock inga droger just nu
Citera
2023-12-03, 13:47
Medlem
StigEngstroms avatar
Vad snackar ni om i tråden, detta är väl olagligt i högsta grad?
Har du jobbat dina 6 månader som provis och chefen inte sagt något om avslut så blir du automatiskt tillsvidaranställd, alltså fast anställd.
Citera
2023-12-03, 13:48
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plainvanilla
Såhär skall du göra och lyssna noga nu.
Ta erbjudandet och sök jobb parallellt. Räkna inte med att du kommer bli fast efter att ditt kontrakt löper ut.
Får du en fast tjänst någon annan stans så tar du den. Om din chef sedermera inser att han borde satsat på dig så är det hans problem. Du har ingen att vara lojal mot förutom dig själv.
Har ett jobb hos min bror om det skulle strula som snickare. Gick ut som snickare efter gymnasiet och har även jobbat flera år inom branschen. Så ordnar sig är mest förvirrad att min chef sa till mig att mitt kontrakt gäller till mars då känner man sig inte som fast anställd....
Citera
2023-12-03, 13:49
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Har varit med om samma.
Chefen är osäker på dig och vill kunna säga upp dig, därför kör han på en ny prövotid.
Fundera på varför du ses som ett osäkert kort, gör dig samtidigt av med det jobbet för nu är förtroendet förbrukat från båda håll.
Och ja, han får göra så.
Okej så dom får alltså göra så, 6 månader med ny prövotid? Visste jag ej, trodde det automatiskt gick över till, tillsvidare..
Citera
2023-12-03, 13:52
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manny545
Jag kan förvisso inte mycket om hur sånt här funkar men jag trodde att om man får 6 månaders provanställning och sedan blir kvar efter det så blir man automatiskt heltidsanställd?
Trodde vi hade skydd som arbetstagare mot arbetsgivare som inte vill heltidsanställa folk...

Konstigt, och nytt kontrakt behövs givetvis, allt ska finnas på papper annars kan du känna dig blåst på allting med tanke på vilka idioter till chefer det finns, regel 1 är att alltid ha allt skriftligt.
Jag ska kräva kontrakt imorgon genom facket.
Citera
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Jo men vad menar han då med fram till mars? Är jag fast anställd till mars? Förstår inte den biten....
Står det i avtalet att det är en provanställning på 6 månader i ditt avtal så är det vad som gäller. En provanställning följs av en tillsvidareanställning, om din chef vill göra något annat får han avsluta din provanställning och göra ett nytt avtal.

Kan du inte kolla i ditt anställningsavtal och se vad det står ordagrant så kanske vi kan hjälpa dig bättre.
Citera
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Okej så dom får alltså göra så, 6 månader med ny prövotid? Visste jag ej, trodde det automatiskt gick över till, tillsvidare..

Nej det får dom inte men chefen kan ge dig 6 månader till med ett vikariat eller annan typ av särskild visstidsanställning.

Jag gissar att det är detta som din chef kommer göra då detta är enda sätter att komma runt lagen.
Senast redigerad av tram123 2023-12-03 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in