2023-12-03, 21:40
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Du skall nog inte läsa in för mycket i det här, det kan lika gärna vara så att det här företaget har som praxis att ge 10 månader visstid för att ha gott om tid att fixa nytt kontrakt/bestämma sig om de skall fortsätta.

Återigen, prata med din chef om hur han tycker det går och vad de långsiktiga planerna för din anställning är. Du behöver inte överreagera innan du vet var du står.
Jag ska fråga min chef imorgon. Tack för all hjälp!
Citera
2023-12-03, 22:18
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Jag finner det också konstigt att dom inte gav ytterligare sex månader utan enbart 4, det måste tyda på sparken?
Att de inte gav längre beror troligen på att de ser att behovet minskar då. Eller så är det för att man kan behöva ge tillsvidareanställning efter 12 månader.
Citera
2023-12-03, 22:19
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Att de inte gav längre beror troligen på att de ser att behovet minskar då. Eller så är det för att man kan behöva ge tillsvidareanställning efter 12 månader.
Precis för att undvika tillsvidareanställning så ger dom mig 4 månader....
Citera
2023-12-03, 22:35
Medlem
Citat:
Men det står ju att 6 månader enligt lag automatiskt övergår till en tillsvidareanställning? Det är det här jag inte förstår? Han vill inte ens skriva ett nytt kontrakt utan bara förklarade att jag skulle fortsätta jobba och inte tänka så mycket på det. Vill inte leva i ovisshet när jag vet att jag kan få ett nytt jobb med fast anställning imorgon om jag vill. Aldrig varit med om det här tidigare. Min gamla arbetsgivare sade efter 6 månader att jag var fast anställd. Den nya sade fram till mars månad men inget förnyat kontrakt eller under vilka villkor jag är anställd?? Tack för ditt svar dock, uppskattas!

Ja, det övergår automatiskt till en tillsvidareanställning (fast tjänst).

Lugna ner dig och googla nästa gång så hade du löst detta på 30 sekunder.
Citera
2023-12-03, 22:47
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Läs tråden innan du svarar
Citera
2023-12-03, 22:52
Medlem
Citat:
Har samma lust att bara be dom fara åt helvete. Kan få ett nytt jobb hos min bror som driver eget.

Byt jobb då.
Citera
2023-12-03, 23:08
Medlem
TrueCs avatar
Har man annat ska man inte ta sån skit. Hade och har sagt upp mig i samma situation, jag är dock utbildad i ett yrke i grunden som det alltid finns jobb inom. En bra fallskärm om man ledsnar, nu är jag dock över 30 och inte längre lika hetlevrad utan tänker igenom mina val först 😆
Citera
2023-12-03, 23:16
Medlem
TrueCs avatar
Nu blir jag lite nostalgisk så här på ålderns högsommar, som tjänsteman med familj får man liksom tona ned sig och bete sig som en ”vuxen”

Det fanns något frigörande i att kliva in med leriga kängor på heltäckningsmattan och be fanskapet att stoppa upp skallen i fittan på sin mor igen

Så här i perspektiv många år senare kommer insikten att man inte var så felfri som jag själv trodde då, men det spelar ingen roll, att vara en viktig spelare i ett företag och ta tillbaka makten till ”golvet” var en high ingen drog skulle kunna slå
Citera
2023-12-03, 23:17
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
Du har fått "erbjudandet" att vara kvar på arbetsplatsen utan anställningsavtal? Det låter inte så rättvist.
Citera
2023-12-04, 00:13
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Nu blir jag lite nostalgisk så här på ålderns högsommar, som tjänsteman med familj får man liksom tona ned sig och bete sig som en ”vuxen”

Det fanns något frigörande i att kliva in med leriga kängor på heltäckningsmattan och be fanskapet att stoppa upp skallen i fittan på sin mor igen

Så här i perspektiv många år senare kommer insikten att man inte var så felfri som jag själv trodde då, men det spelar ingen roll, att vara en viktig spelare i ett företag och ta tillbaka makten till ”golvet” var en high ingen drog skulle kunna slå
Väl skrivet!
Citera
2023-12-04, 00:14
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz

Jag är vistidsansälld till mars endast fyra månader....
Citera
2023-12-04, 00:31
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Skall du inte ta och lugna dig lite och kolla med chefen hur de långsiktiga planerna för dig ser ut först?
Om arbetsgivaren inte vill förlänga en tidsbegränsad anställning är hen inte skyldig att förklara varför enligt lag. Haha vilka svin ska säga upp mig imorgon ska inte vara deras jävla slav. Har redan talat med min bror. Han förklarade att dom kommer sparka mig i mars. Då jag inte nytt kontrakt har skrivit under kan jag säga upp mig när jag vill. Jävla svin är dom, ångrar mig djupt att jag arbetat för dom men mitt fel att jag skriver under kontrakt utan att läsa villkoren först!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in