2023-12-03, 10:32
Medlem
Duerfs avatar
Du får ta och börja med att läsa vad som står på ditt anställningskontrakt. Där står det om du har haft en provanställning eller något liknande.

Det är ingen idé att vända dig till facket innan du själv har koll på hur din anställning ser ut.
Citera
2023-12-03, 10:37
Medlem
Du har blivit grundlurad. Har du några andra frågor om chefer som inte borde vara chefer? Eller är det tydligt nog redan?
Citera
2023-12-03, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!

Vad står i anställningsavtalet du skrev på? Vad står det för typ av anställning?
Citera
2023-12-03, 10:50
Medlem
Varför vill du ens vara kvar på ett ställe du inte gillar hos en chef du hatar samt att du tror dom lurar dig?

Varför tar du inte dina kunskaper och säljer dom till någon som uppskattar dom samt dig?

Eller är du en lågutbildad simp som inte har andra alternativ?
Citera
2023-12-03, 10:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om du inte gillar chefen och känner dig lurad kanske det är lika bra att lämna oavsett anställning eller ej.
Citera
2023-12-03, 11:09
Medlem
Detta är anledningen för att aldrig ta jobb på en skuttfirma som det verkar vara.. Gå vidare.
Citera
2023-12-03, 11:20
Medlem
Sunimods avatar
Rätt så enkelt att förstå vad som ligger bakom om det är en visstidsanställning på 6 månader där det inget står om att den sedan övergår till en tillsvidareanställd.

1. Kan var så att personen inte utvecklats (lärt sig) till den nivå man förväntat sig
2. Osäkerhet om konjunkturen påverkar om man behöver den kapacitet anställningen medför
3. Annat (inte så vanligt)

Alternativ 1 är man som företag är snäll och förväntar sig att det ska bli bättre.
Alternativ 2 så måste man lägga ut varsel om man tillsvidareanställer och man behöver inte så många anställda.

Vid alternativ 1 är det mer vanligt att man får 3 månader och då ser hur man utvecklas.
Där är det vanligt att man i god tid före tiden löper ut har samtal med den anställde så de vet vad man förväntas.
Vid alternativ 2 är det rätt så vanligt att man istället kör med inhyrd personal.

Men har de lovat att anställningen ska gå över i tillsvidareanställning efter 6 månader tycker jag de gör tokfel.
Citera
2023-12-03, 11:22
Medlem
Citat:
Har samma lust att bara be dom fara åt helvete. Kan få ett nytt jobb hos min bror som driver eget.

Och din bror vill ha dig där?

Gå prata med din chef säg att du älskat ditt jobb men vill ha tryggheten med en heltidstjänst. Kan han inte det så säg att du måste lämna då för att osäkerheten gör dig deprimerad.

Eller bajsa på golvet skrik som en gris.
Citera
2023-12-03, 11:42
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Nope, har inte fått skriva på nått nytt kontrakt bara jobbat vidare..Riktigt skumt...
Inget skumt. Du är nu ”fast anställd”, dvs tillsvidareanställd.

”Kontraktet” skrev du på för sex månader sedan, prövotiden är bara en punkt i det ”kontraktet”, som av alla andra än dig kallas för Anställningsavtal.

Du är nu tillsvidare anställd. Det blir du om du inte blev uppsagd under prövotiden. Om du blir uppsagd utan att ha blivit meddelad 14 dagar innan så har du rätt till skadestånd för LAS-formfel.
Citat:
Ursprungligen postat av SnutteFia03
Det verkar som att det går att förlänga på det där sättet i upp till två år? Var så på ett ställe där en kompis jobbade iaf.
Nej. Sluta ljug.
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Om du arbetar på provanställningen över 5 månader utan att arbetsgivaren meddelar något så ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning efter provanställningen gått ut. Dvs arbetsgivare måste komma en månad innan och meddela att du inte förlängs. Ring facket och prata med dem. Det är sånt här du betalar medlemsavgift för. Vad är annars meningen med att vara med i facket om du inte använder stödet som finns?
6 månader, annars var det rätt.

(Det går förstås att förkorta provanställningen eller helt skippa den, etc.)
Citat:
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....

Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??

Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.

Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?

Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"

Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.

Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
Du kan förstås ringa eller maila vilken jurist som arbetar med arbetsrätt som helst.
Facket är inte alltid de som vill dig väl.

Det här är dock så grundläggande och något alla svenskar lär sig i grundskolan så det kan du ta med vem som helst, facket, gubben i korvmojen, tjejen i kassan på Konsum eller valfri jurist - Du är nu tillsvidareanställd. Hade din chef velat projektanställda dig för sex månader hade han först varit tvungen att säga upp dig innan din prövotid avslutades.

De flesta blir anställda så som du blivit och det är inget konstigt. Det enda konstiga är att du inte verkar läsa på ditt eget anställningsavtal. Det är det som gäller och inget annat.

Ska försöka samla ihop svaret så det blir tydligt för dig:

DU ÄR FAST ANSTÄLLD. (Tillsvidareanställd.)
Detta ser du i ditt anställningsavtal där ni kom överens om prövotiden, dvs din ”provanställning”. Den varar i sex månader och sedan är du anställd utan prövotid.

Hör är ett förtydligande för gällande ditt ”kontrakt”:
DET BEHÖVS INGET NYTT KONTRAKT EFTERSOM DU REDAN HAR SKRIVIT PÅ ETT!

DITT ANSTÄLLNINGSAVTAL GÄLLER!
Det skrev du på för sex månader sedan.
Senast redigerad av Eponumos 2023-12-03 kl. 11:58.
Citera
2023-12-03, 11:55
Medlem
rex144s avatar
Provanställningen är ska skydda både arbetsgivaren och den anställde.
Arbetsgivaren kan därför när som helst säga upp den anställde inom 6 månader men om man fortsätter jobba det företaget efter 6 månader då får man automatiskt en tillsvidareanställning.

Kan det vara så att din arbetsgivare sa upp dig den sista dagen på provanställningen och sedan erbjöd dig en visstidsanställning?

Du borde kontakta facket
Citera
2023-12-03, 11:56
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Har arbetat som vanligt har inte skrivit på nåt nytt kontrakt, inte heller har min chef kommit med ett nytt kontrakt att skriva på. Han är sällan på firman det sista han sa var, jobba bara på tänk inte så mycket. Men mars är ju fan snart man blir orolig. Även om jag kan få ett nytt jobb så är man orolig.
Vad står det i det kontraktet du har? Står det 6 månaders provanställning går denna automatiskt över i en tillsvidareanställning.
Citera
2023-12-03, 12:03
Medlem
Såhär skall du göra och lyssna noga nu.
Ta erbjudandet och sök jobb parallellt. Räkna inte med att du kommer bli fast efter att ditt kontrakt löper ut.
Får du en fast tjänst någon annan stans så tar du den. Om din chef sedermera inser att han borde satsat på dig så är det hans problem. Du har ingen att vara lojal mot förutom dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in