Citat:
Ursprungligen postat av
JajoNej666
Nope, har inte fått skriva på nått nytt kontrakt bara jobbat vidare..Riktigt skumt...
Inget skumt. Du är nu ”fast anställd”, dvs tillsvidareanställd.
”Kontraktet” skrev du på för sex månader sedan, prövotiden är bara en punkt i det ”kontraktet”, som av alla andra än dig kallas för Anställningsavtal.
Du är nu tillsvidare anställd. Det blir du om du inte blev uppsagd under prövotiden. Om du blir uppsagd utan att ha blivit meddelad 14 dagar innan så har du rätt till skadestånd för LAS-formfel.
Citat:
Ursprungligen postat av
SnutteFia03
Det verkar som att det går att förlänga på det där sättet i upp till två år? Var så på ett ställe där en kompis jobbade iaf.
Nej. Sluta ljug.
Citat:
Ursprungligen postat av
Doosing
Om du arbetar på provanställningen över 5 månader utan att arbetsgivaren meddelar något så ska din anställning övergå till en tillsvidareanställning efter provanställningen gått ut. Dvs arbetsgivare måste komma en månad innan och meddela att du inte förlängs. Ring facket och prata med dem. Det är sånt här du betalar medlemsavgift för. Vad är annars meningen med att vara med i facket om du inte använder stödet som finns?
6 månader, annars var det rätt.
(Det går förstås att förkorta provanställningen eller helt skippa den, etc.)
Citat:
Ursprungligen postat av
JajoNej666
Bytte jobb för ca 6 månader sedan eller 7. I måndags gick mitt kontrakt ut och då hade jag jobbat i 6 månader på företaget. Chefen kom fram till mig och förklarade att mitt kontrakt snart går ut men att jag får vara kvar till mars 2024....
Borde jag inte vara automatiskt tillsvidare anställd efter 6 månader eller lurar företaget mig? När jag frågade om ett förnyat kontrakt sade han att ett sådant inte behövs??
Wtf. Har lust kontakta facket men min chef är ett riktigt rövhål med en dålig attityd.
Vad bör jag göra? Är jag fast anställd eller har jag fått ny prövotid i 6 månader? Får man ens göra så enligt lagen?
Min chef förklarade inte ens vad anställningen gäller under dessa nya sex månaderna han sa bara att han har förlängt ytterligare sex månader, men varken nåt om provanställning eller tillsvidare anställning??
Han sade bara "fortsätt jobba"
Är helt förvirrad. Vem kan man ringa istället för facket.
Tacksam för svar, ångrar lite att jag bytte jobb som jag arbetat i flera år före det här nya....Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor. Tack igen!
Du kan förstås ringa eller maila vilken jurist som arbetar med arbetsrätt som helst.
Facket är inte alltid de som vill dig väl.
Det här är dock så grundläggande och något alla svenskar lär sig i grundskolan så det kan du ta med vem som helst, facket, gubben i korvmojen, tjejen i kassan på Konsum eller valfri jurist - Du är nu tillsvidareanställd. Hade din chef velat projektanställda dig för sex månader hade han först varit tvungen att säga upp dig innan din prövotid avslutades.
De flesta blir anställda så som du blivit och det är inget konstigt. Det enda konstiga är att du inte verkar läsa på ditt eget anställningsavtal. Det är det som gäller och inget annat.
Ska försöka samla ihop svaret så det blir tydligt för dig:
DU ÄR FAST ANSTÄLLD. (Tillsvidareanställd.)
Detta ser du i ditt anställningsavtal där ni kom överens om prövotiden, dvs din ”provanställning”. Den varar i sex månader och sedan är du anställd utan prövotid.
Hör är ett förtydligande för gällande ditt ”kontrakt”:
DET BEHÖVS INGET NYTT KONTRAKT EFTERSOM DU REDAN HAR SKRIVIT PÅ ETT!
DITT ANSTÄLLNINGSAVTAL GÄLLER!
Det skrev du på för sex månader sedan.