2023-12-03, 13:58
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Jag fäste uppmärksamhet på detta. Samlar man inte ihop någon pension under provanställning och gör man inte det heller om visstidsanställningen fortsätter? Är det först när man är fast anställd som man samlar ihop till pension?
Ja det är först då du blir fast anställd som det finns lag på att arbgiv måste betalain till pensionsförsäkring åt dig.
Citera
2023-12-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JajoNej666
Står på det gamla kontraktet 6 månader visstidsanställning.

Ja, då var det ju ingen provanställning så du är inte tillsvidare nu utan antingen arbetslös eller så accepterar du det nya kontraktet.
Citera
2023-12-03, 14:02
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Står det i avtalet att det är en provanställning på 6 månader i ditt avtal så är det vad som gäller. En provanställning följs av en tillsvidareanställning, om din chef vill göra något annat får han avsluta din provanställning och göra ett nytt avtal.

Kan du inte kolla i ditt anställningsavtal och se vad det står ordagrant så kanske vi kan hjälpa dig bättre.
Kollade nyss på mitt gamla kontrakt det står följande, tillträdesdag, huvudsakliga uppgifter sedan står det under 3 rutor där en är kryssad i som "visstidsanställning enligt Teknikavtalet.

Och under det står det bolaget och den anställde är överens om att uppsägning av visstidsanställning kan göra i förtid...Vid förtida uppsägning gäller samma uppsägningstid som vid tillsvidareanställning...Det är allt.
Citera
2023-12-03, 14:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Okej så dom får alltså göra så, 6 månader med ny prövotid? Visste jag ej, trodde det automatiskt gick över till, tillsvidare..
Nej om du har ett vanligt, vettigt anställningskontrakt med prövotid så får dom inte hitta på nått trams om vikariat eller förlängd provanställning efter dina sex månader om dom inte sagt något.
Vad står i ditt kontrakt? Det brukar stå väldigt klart och tydligt att prövotid automatiskt går över till tillsvidareanställning efter sex månader.
Citera
2023-12-03, 14:04
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, då var det ju ingen provanställning så du är inte tillsvidare nu utan antingen arbetslös eller så accepterar du det nya kontraktet.
Så har jag nu 6 månaders ny visstidsanställning?
Citera
2023-12-03, 14:05
Medlem
JajoNej666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Nej om du har ett vanligt, vettigt anställningskontrakt med prövotid så får dom inte hitta på nått trams om vikariat eller förlängd provanställning efter dina sex månader om dom inte sagt något.
Vad står i ditt kontrakt? Det brukar stå väldigt klart och tydligt att prövotid automatiskt går över till tillsvidareanställning efter sex månader.
Kollade nyss på mitt gamla kontrakt det står följande, tillträdesdag, huvudsakliga uppgifter sedan står det under 3 rutor där en är kryssad i som "visstidsanställning enligt Teknikavtalet.

Och under det står det bolaget och den anställde är överens om att uppsägning av visstidsanställning kan göra i förtid...Vid förtida uppsägning gäller samma uppsägningstid som vid tillsvidareanställning...Det är allt.
Citera
2023-12-03, 14:05
Medlem
tram123s avatar
Citat:

Då är det inte ens en provanställning du har.
Då gäller det att efter 12 månaders anställning ska du få en tillsvidareanställning.
Citera
2023-12-03, 14:09
Avslutad
I princip så är det fyra saker som kan hända när man är provanställd

1) De säger inget och du fortsätter jobba
2) De säger att du har fått tillsvidareanställning
3) De säger att du har fått visstidsanställning
4) De sparar dig

1 och 2 har samma praktiska verkan. Säger de inget får du tillsvidareanställning. För att du ska få visstid eller sparken krävs en aktiv handling från arbetsköparens sida.

Vidare så är det en viss uppsägningstid, så arbetsköparen måste meddela dig besked minst två veckor (enligt lag, och enligt vissa kollektivavtal en månad) innan provanställningen löper ut. Gör denne inte det så har du fått tillsvidareanställning.

Citat:

Fast här står det ju att du inte hade provanställning. Herregud. Lär dig ha koll på vad du har för anställningsform.
Citera
2023-12-03, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Slappna av, jag gjorde mig bara lite lustig på TS bekostnad.

Du kan ju inte leka giftig för att sedan bara slänga dig på rygg. Herregud, vad fan håller du på med?

Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Har varit med om samma.
Chefen är osäker på dig och vill kunna säga upp dig, därför kör han på en ny prövotid.
Fundera på varför du ses som ett osäkert kort, gör dig samtidigt av med det jobbet för nu är förtroendet förbrukat från båda håll.
Och ja, han får göra så.

Det kan också vara så att företaget och TS efterblivna chef med sina mycket dumma underhuggare inte har någon jävla aning om vad fan de sysslar med och hur mycket jobb det kommer att finnas för företaget framöver. Därför kan de välja att ha TS inne i värmen men ändå på en armlängds avstånd och mycket redo att slänga honom på soptippen.

Behöver inte alls ha att göra med det du surrar om. Förmodligen inte. Så är det ju, ja herregud alltså.
Citera
2023-12-03, 14:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Jag fattar ingenting, är du visstidsanställd? Ja då är du ju körd?
Finns detta ens längre, är inte visstidsanställning olagligt numera.
Citera
2023-12-03, 14:14
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag fattar ingenting, är du visstidsanställd? Ja då är du ju körd?
Finns detta ens längre, är inte visstidsanställning olagligt numera.

Nope helt lagligt i upp till 12 månader.

Såg att TS var snickare, är ju hårda tider för snickare nu säkert därför hans chef inte vill ha honom tillsvidareanställd.
Citera
2023-12-03, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Knulldell
Jag kan göra precis vadfan jag vill!
Är det för jobbigt för din aspiga hjärna eller?

Hahha, nu blev du en tuffing igen! Bestäm dig för fan, jävla galning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in