Citat:
Ursprungligen postat av
Rvrvrp
Jag har ätit dem sedan 6-8 veckor tillbaka.
Upplevde till en början att de var starkare men jag har ändå svårt att tro att de ska vara någon skillnad. Känns ju som att det är hårt kontrollerat.
Hur kan du få 120 mg Attentin per dag??!!
Det motsvarar ju 210 mg Elvanse!
Ok. Jag har sökt lite mer och det verkar som att dom lanserades i Augusti. Då upplevde vi samma sak då är det säkert en period om man gått på Attentin länge.
296mg Elvanse borde det motsvara om dom innehåller 14.6mg per varje 70mg i dexamfetamin elvanse men så går nog inte att jämföra. Hur jag fått 120mg vet jag inte jag har haft sen minst 2017 tror jag jag låg länge på 80 sen ner till 60 upp till 100 sen 20mg extra vid behov beroende på arbete så egenligen kan man säga 100mg vid behovs dvs 25mg var 4 fjärde timme + 20mg vid nattskift.
Väger ca 98kg och är 1.96m lång. Det har väl lite med ens vikt och grejjer att göra också och hur snabbt man blir av med det. Det är väldigt väl inkört i alla fall jag fick väldigt länge hämta medecinen på psykiatrin varannan vecka men ju mer tiden har gått och jag skött mig och aldrig krävt mer så har läkaren ansett att jag kan få beställa hem ett större part för att ha det hemma för det är så jävla tråkigt att åka till psykiatrin så nu lämnar jag aldrig några pisseprov det var 2021 senast och jag beställer mina medeciner var 3-4 månad. Det är exakt så jag önskar ha det och jag är nöjd och jag kommer aldrig begära mer eller mindre det är min perfekta dos.
Jag har aldrig provat något annat än strattera till en början då jag hade aldrig hade tagit en medicin innan jag fick ADHD diagnosen, sedan funkade inte dom eller dom funkade väl men det gick ju inte att sova på dom och jag ville inte ha zopiclone eller dom där andra som nu är receptfria för sömnen då jag är noga med vad jag stoppar i mig som sagt och sedan fick jag prova elvanse men dom hade ingen effekt alls så jag slängde dom i toaletten, tog kort på det och bad om något annat för jag tänker inte prova något som inte fungerar sedan fick jag prova attentin och sen på den vägen är det.
Jag har sagt åt läkaren vad som gäller genom att läsa bruksanvisningen dom är helt dumma i huvudet dom på psykiatrin dom vill erbjuda mig zopiclone för att sova men i bruksanvisningen så står det att man skall äta dom i 7-14 dagar max men dom ger ut dom förevigat till folk och om folk inte reagerar och bara låter läkaren bestämma då blir man väl överkörd.
Huvudmålet är ju att få en perfekt dos för att få mitt liv att fungera normalt och vara så effektivt som möjligt. Känner du dig missnöjd så ta upp det med läkaren, tanken är ju att dom skall göra nytta och inte något annat.
Egentligen så har läkaren även gjort fel mot mig med attentinen då dom skall kontrollera ens värden m.m. och sedan skall dom ta ett uppehåll varje minst 12-månad men det har dom ej gjort men det har jag skött på mitt eget vis. Jag är rädd om mitt psyke och själ man lever bara en gång.
Jag har varit delaktig i min vård så det är väl så jag fick det men du bör ju inte följa John utan hitta det som är bäst för dig och när du har gjort det så kommer du inte fundera mer på det utan då flyter allting på som på räls. Men som sagt, jag är väldigt engagerad och jag kollar upp företagen m.m. och jag kontaktar dom om jag har frågor om läkarens beslut, säger dom emot läkaren då får man ta ett ord med läkaren och fråga vad fan det är frågan om och på den vägen är det. Jag är extremt noga med att läsa vad som står i bruksanvisningen jag till och med frågade Evolan varför dom rekommenderar att använda bl.a c-vitamin + socker dryck vid intag när det bör krävas vatten eller mjölk. Målet är ju att må bra inte att bli dålig.
Dom ville först ge mig saker på Apodos men då inte det gick med 20Mg från dosappoteket då man inte kan få det på appodos så fick jag åka in varannan vecka till en början skall tillägga. Sedan elvansen slängde jag i toaletten för dom gjorde mig jävligt irriterad på psykiatrin då hur fan kan dom ge mig elvanse under mina förutsättningar där jag går upp kl 06.30 börjar jobba kl 07.00 tar jag då elvansen kl 06.30 då jag har medecin karusell som jag använde i början innan jag kom in i min egen rhythm så började elvansen verka kl 09.30 och sedan full effekt i 14h framöver då är kl 23.30 på natten och sen skall man försöka sova på det då blir man bara irriterad och skall jag då upp kl 06.30 igen så blir ju schemat helt åt helvete fel under mina förutsättningar speciellt på skiftarbeten.
Så eftersom attentin verkar på mig i 4-5 timmar då kan jag ta 4-5 gånger per dag beroende på eventuellt övertid på arbetet så då har jag ju 4*25mg blir ju 16. 24-16 = 8h. Det är ju perfekt för mig, arbetar jag extra kan jag ta 5mg eller 15 eller 20mg beroende på hur jag arbetar jag skall inte behöva ringa läkaren för att jag kanske behöver arbeta övertid 1 timma eller 3 timmar.
Såhär bör ju alla resonera för att få en fungerande vardag. Alla funkar olika men läkaren ordinerar som om att alla vore likadana så jag frågade även läkaren hur i helvete hen funderar hur kan den ge mig 70mg elvanse som en kvinna på 60kg och är 1.60m lång som om att våra kroppar var exakt identiska. Dom är dumma i huvudet varenda en av dom som jag har träffat så därför får man läsa på själv men jag har verkligen inte tagit något annat en strattera, elvanse och sedan attentin. Inget annat får dom i mig då kan dom ju stoppa i det själva i sin käft och svälja och säger man det då hugger dom tillbaka direkt som om att det vore konstigt eller uppfattas som ett hot men vad fan vet dom om ADHD? Dom har väl inte ADHD så jag är delaktig i min vård.
Kul att du fråga, jag har aldrig diskuterat mina medeciner med någon jag förstår att människor börjar jämföra direkt och därför har jag valt att inte prata om det högt dels för min egen skull och dels för andra.
Har eran läkare tagit upp hälsosam kost med er och te.x vad ni har för vanor? Har den inte gjort det, så är eran läkare lika dum i huvudet som mina ha varit jag fick byte sjukhus för att läkaren uppfattade mig som aggressiv så den skulle ge mig någon jävla medicin för min aggression det var ergynyl tror jag den hette och det skadar ju missfoster för fan någon jävla syra eller vad det är för någonting. Skadas eventuell foster hos kvinnor hur tror dom min hjärna blir av det? Jag skrek till läkaren att hon var en jävla fitta för hon var ju det då säger hon "Så hade du aldrig sagt ifall om det satt en man här" - Det hade jag visst gjort, det kan hon ge sig fan på att jag hade gjort.
Det blev mycket lättare på det nya sjukhuset där var det en bättre läkare som faktiskt läste journalen och följt min väg dit jag är. varför skall man lämna pissprov varannan vecka om man aldrig nyttjat något annat än sin medicin? Det fick jag gör på första sjukhuset då ifrågasatte jag det osv så dom låter mig väl vara nu helt enkelt det är därför de bara flyter på. Dom skriver ut 16 paket per uttag * 8 så då behöver jag kontakta dom en gång vartannat år. Det är ju perfekt? En kompis till mig är kvar på det gamla sjukhuset som är det som ligger närmast och den kvinnan fick sluta strax efteråt och jag kollade upp henne på nätet men jag har inte hittat henne hon bor i storstan i alla fall fet som ett hus var hon också med en coca-cola flaska på bordet sittandes framför fass. Det kan ju jag med göra men jag kom dit av en anledning fast hon var inte sådan i böran då skötte hon sig då hon kollade b-vitamin brist samt d-vitamin det är ju en del som måste kollas för att veta ifall om man har rätt värden men sen des har det varit skit sedan dagen dom ville erbjuda zopiclone och ergynyl sen dess har dom skadat mitt förtroende för läkare för evigt inom psykiatrin och det är jag ledsen för men dom är som sagt inte duktiga därför är det något man får acceptera.
Zopiclone skall man ge till patienter som har svårt att somna in te.x om dom har ångest eller vad som helst inte som ett jävla ersättningspreparat för att dom inte har gett mig en bra ADHD dos det blir ju som ett ekorrhjul som aldrig någonsin kommer ta slut. Jag är inte emot medicinerna men jag är emot medicinerna i det fall det erbjöds till mig för det är helt åt helvete och har man väl accepterat det så har läst lite om att det finns människor som aldrig kommer ur det och man kan vara "stämplad" det är så jävla korkat ju jag förstår att de är många som sitter i den situationen med dessa läkare. För övrigt är dom flesta läkare inom psykiatrin + 55-60 också, det är ju knappts något bra.
Jag menar, tänk om någonting händer i mitt liv och jag verkligen behöver sova i framtiden och eventuellt få något mot min ångest så har dom förstört de genom att erbjuda de för att dom har gett mig en felaktig dos från början. Ni alla som har ADHD vet ju lika bra som jag att det jag säger är det rätta om man inte är ny då kan man ju anförtro sig till läkaren men passa er för det och var delaktiga i eran vård, en för hög dos är inte bra då måste du visa att du läser på och är delaktig i vården tror jag så har jag gjort.
Så på denna vägen är det. Nu blev ju as långt men ja, du drog upp lite Flashbacks och känslor genom denna resan hit jag är idag och jag minns allting som jag förträngt men det är bra att dela med sig till andra hur de skall gå till. Jag valde att vända mig hit till detta forumet till andra som har ADHD för jag tror mer på er än vad jag tror på läkaren och nog är det så att dom säkert är stakare dexamfetaminen än attentinen. Det var dock ett eget misstag då jag beställde för snabbt så tack att du svara, dom använder isomalt som stärkelse jag tror det kan vara en del av att dom känns starkare och verkar snabbare men det är ju en vanesak antagligen det går ju inte obemärkt förbi för man blev väldigt annorlunda speciellt när man skall ta första för dagen då kände jag det direkt så jag orkar inte byta ut dom så från och med nu får jag köra på detta fabrikat så kommer det inte behöva bli såhär igen.