2023-11-29, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Kan du inte peka ut exakt vad som är flum så är det du som flummar nu.

Trådens fråga handlar om en klassisk filosofisk problemställning som innefattar det svåra begreppet Gud.
För mig kvittar det om tråden ligger i religion eller filosofi.
Det där kanske du kan ta med moderatorn, annars riskerar du att bli anmäld för off topic.

För att kunna förstå topic så krävs det att man förstår vad Gud betyder i sammanhanget.
Har jag rätt eller fel?
Jag har redan pekat ut vad jag tycker är flum. Ditt resonemang i allmänhet. Det är helt okej att det kvittar för dig, vi tycker olika i det bara. Dina resonemang är mer ot än mitt påpekande att dina filosofiska resonemang hör hemma i en annan avdelning av forat.

Ja där är vi överens att definitionen av gud behöver förstås, men din ”definition” tillför inget som går att diskutera, annat än strikt filosofiskt.
Citera
2023-11-29, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Du erkände själv tidigare i tråden att du ser ett samband mellan politiska åsikter och teologiska åsikter. Då sa du att det finns ett samband mellan kristna och "vit-makt-trumpister" (eller dylikt). Det inlägget togs bort. Så du erkänner själv att det finns samband mellan teologi och politik.
Citera var jag erkände det. Det handlar nog snarare om din tolkning än vad jag faktiskt skrivit.
Citera
2023-11-29, 21:58
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag har redan pekat ut vad jag tycker är flum. Ditt resonemang i allmänhet. Det är helt okej att det kvittar för dig, vi tycker olika i det bara. Dina resonemang är mer ot än mitt påpekande att dina filosofiska resonemang hör hemma i en annan avdelning av forat.

Ja där är vi överens att definitionen av gud behöver förstås, men din ”definition” tillför inget som går att diskutera, annat än strikt filosofiskt.

Du tycker så, men du misslyckas ständigt med att motivera det och då är det omöjligt att ta ställning till ditt påpekande.

Du borde åtminstone kunna återge min för ämnet "olämpliga" "definition".
Det är din moraliska plikt.

Och om du inte klarar det, så är du varmt välkommen att precisera exakt vad du vill diskutera och under vilka premisser.
Citera
2023-11-29, 22:05
Medlem
Citat:
Du tycker så, men du misslyckas ständigt med att motivera det och då är det omöjligt att ta ställning till ditt påpekande.

Du borde åtminstone kunna återge min för ämnet "olämpliga" "definition".
Det är din moraliska plikt.

Och om du inte klarar det, så är du varmt välkommen att precisera exakt vad du vill diskutera och under vilka premisser.
Jag har motiverat, du tycks inte ha läst.

Om din definition helt och hållet är filosofisk, vilket den tycks vara, så diskuteras den lämpligast i filosofiskt forum. Eller är religion enbart filosofi?
Citera
2023-11-29, 22:21
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Jag har motiverat, du tycks inte ha läst.

Om din definition helt och hållet är filosofisk, vilket den tycks vara, så diskuteras den lämpligast i filosofiskt forum. Eller är religion enbart filosofi?

Jag tycker att Gud kan vara både en religiös, filosofisk, teologisk, socialantropologisk, historisk och psykologisk fråga. Varför gör du en grej av det?

Det vet du inte?

Well, förklara åtminstone hur du vill att trådens fråga ska diskuteras så jag kan avgöra om du trollar eller om du bara inte har förstått min hållning.
Citera
2023-11-29, 23:43
Medlem
Citat:
Jag tycker att Gud kan vara både en religiös, filosofisk, teologisk, socialantropologisk, historisk och psykologisk fråga. Varför gör du en grej av det?

Det vet du inte?

Well, förklara åtminstone hur du vill att trådens fråga ska diskuteras så jag kan avgöra om du trollar eller om du bara inte har förstått min hållning.

Så kan vara. Men är så Gud entydig?
Citera
2023-11-29, 23:59
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så kan vara. Men är så Gud entydig?

Nej!
Citera
2023-11-30, 00:15
Medlem
Citat:
Nej!

Nej, inte enligt tänkande människor. Men det finns ju bevisligen andra tankar om Gud. Och det får konsekvenser.
Citera
2023-11-30, 00:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, inte enligt tänkande människor. Men det finns ju bevisligen andra tankar om Gud. Och det får konsekvenser.

Konsekvenser?
Citera
2023-11-30, 05:18
Medlem
Citat:
Exakt som jag sagt i de diskussioner där du bara kastat paj alltså.
Fint att du börjat hålla med mig nu.

Men du ser inte hela bilden ännu.

Du behöver förstå vad Gudstro är och hur det skiljer sig från att bara tro på vad som helst.
Gudstro kan betraktas som mjukvaran som upprätthåller en civilisation.
Man kan säga att Gud och civilisation är synonymt i den meningen.

Titta på världen idag.
Hur går det för den civilisation som dödade mjukvaran och ersatte den med hemmasnickrade alternativ (väst) jämfört med med den civilisation som upprätthåller mjukvaran (islam)?

Det ser ut som ett case för mjukvara med stort M.

Citat:
Och som vanligt läste du inte inlägget utan bara svarade nånting helt off på reflex.

Den där frågan har du använt som bete för en pajkastardiskussion tidigare.
Jag tog inte serven, det är sant. Jag undviker ren pajkastning för trådens skull.

Jag kan ge dig en hint om hur jag besvarade din fråga.
Det har med mjukvara och hårdvara att göra.

Citat:
Jag tycker att jag besvarat den frågan både indirekt och direkt. Men har väl varit sparsam med orden sen jag insåg att du rör dig på gränsen till att vara ett troll.

Svaret är att en av olika möjliga definitioner av Gud är mjukvara för civilisationer.

Det besvarar både frågan vad och frågan hur.

Citat:
Som ”mjukvara” åtminstone på två ställen. I det mänskliga medvetandet och i civilisationen som ett ”kollektivt medvetande”.

Hur man testar att något stämmer? Man testar hur bra modellen är på att beskriva verkligheten.

Redan när man byter ut den gamla dualistiska föreställningen ande-materia mot mjukvara-hårdvara så faller nästan alla pusselbitar på plats.

Att gå in mer i detalj kräver mer utrymme, och att läsaren är genuint intresserad.

Citat:

Det vet du inte?

Well, nu har jag gått tillbaka en bra bit i tid för att visa att jag läst det du skriver och inte trollar. Det var bra att jag gjorde det, för jag inser att du fått samma kritik tidigare men inte lyckats ta till dig av den, utan i det bara lyckats kasta ut trollanklagelser.

Var i det du skrivit diskuterar du gud som något annat än något filosofiskt socialantropologiskt?
Citera
2023-11-30, 10:13
Medlem
Citat:
Det är samma sak.

Det är därför en atom är samma sak som elementarpartiklar som interagerar.

Det är vad ett objekt är. En process.

Gud, medvetande och fri vilja är processer. Objekt. Men inte vad vi vanligen menar med fysiska objekt. Därför kallas de metafysiska objekt.

När man fattar detta så trillar slanten ner.

Man kan säga exakt samma sak och dra exakt samma typ av slutsats om idéer om simuleringshypotesen, att vår verklighet är en datorgenererad simulering, eller hjärnan-i-en-burk-scenariot, som presenterar ideen att vi är helt ensamma och bara fantiserar ett universum eller någon annan helt meningslös och ide som omöjligt kan falsifieras.

Om du åtmistonde hade kunnat bevisa att process-analogin som du bygger hela ditt resonemang på åtmistonde skulle vara rellvant. Men eftersom du inte kan det, så gör det hela bara till en fantasifull spekualtion, som i detta samanhang är världelös, meningslös och fullständigt ointressant.

Det är bara filosofiskt navel-pillande, eller pretantiös onani med noll praktiskt värde!

Ok! Du har gjort din poäng nu i tråden, så mitt förslag är att du lägger ner detta och så att ämnet för tråden kan diskuteras istället.
Citera
2023-11-30, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Det är bara filosofiskt navel-pillande, eller pretantiös onani med noll praktiskt värde!

Du är ju intresserad av verifierbarhet. Jag undrar hur du verifierar att tro på abstrakta idéer har noll praktiskt värde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in