2023-11-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vissa skulle hävda att matematiken är gudomlig och har sin boning i himmelen, alltså den platonska idévärlden.

Vad menar du?
Jag menar att de som är intresserade av att diskutera gudomlighet ur ett filosofiskt perspektiv hör hemma i den filosofiska avdelningen av forumet snarare än denna del.
Citera
2023-11-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Va?

Det är enkelt att ta reda på vad som orsakar brottslighet. Det är delvis syftet med myndigheter som BRÅ. Man kollar på riskfaktorer. Nekar du att riskfaktorer existerar?
Guden du tror på kan lämnas helt utanför en sådan diskussion.
Citera
2023-11-29, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du tar med orsak-verkan i tänket. Bra!
Du tar med slumpfaktorer i tänket. Bra!
Du missar att människor kan välja. Dåligt!
Vad styr vad människor väljer menar du?
Citera
2023-11-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Guden du tror på kan lämnas helt utanför en sådan diskussion.

Nej, eftersom gudlösa samhällen inte nödvändigtvis tenderar att uppvisa mer önskade effekter än samhällen som har gud. Stalinismen, exempelvis (Stalin och hans anhängare är likt Marx notoriska ateister). Så länge man inte kan uppvisa ett tydligt samband mellan ateism och nytta så blir gud relevant.

Du är ju väldigt noga med kausaliteter, så här frågar jag dig om att bevisa att ateism har ett kausalt samband med nytta.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-29 kl. 20:17.
Citera
2023-11-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Nej, eftersom gudlösa samhällen inte nödvändigtvis tenderar att uppvisa mer önskade effekter än samhällen som har gud. Stalinismen, exempelvis (Stalin och hans anhängare är likt Marx notoriska ateister). Så länge man inte kan uppvisa ett tydligt samband mellan ateism och nytta så blir gud relevant.

Du är ju väldigt noga med kausaliteter, så här frågar jag dig om att bevisa att ateism har ett kausalt samband med nytta.
Definiera önskade effekter och nytta. Det kan du ju fråga, men det är inte jag som fört ett argument om orsak och verkan. Det är det du som gjort. Jag har ifrågasatt den verkliga kausaliteten, din förenklade koppling mellan orsaken och verkan du påstår dig se.

Problemet med det argumentet för dig är att kunna koppla orsaken till guden du tror på. Sedan gör du det klassiska misstaget att blanda korten. Kommunism är inte sammanhängande med ateism genom någon koppling som kan härledas till gruppen. Du pratar om individer med en politisk åsikt, inte ateism.
Citera
2023-11-29, 20:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Jaha du? Så hur observerar du en social interaktion, utan att då observera de fysiska personer som interagerar?

Det är samma sak.

Det är därför en atom är samma sak som elementarpartiklar som interagerar.

Det är vad ett objekt är. En process.

Gud, medvetande och fri vilja är processer. Objekt. Men inte vad vi vanligen menar med fysiska objekt. Därför kallas de metafysiska objekt.

När man fattar detta så trillar slanten ner.
Citera
2023-11-29, 20:33
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag menar att de som är intresserade av att diskutera gudomlighet ur ett filosofiskt perspektiv hör hemma i den filosofiska avdelningen av forumet snarare än denna del.

Jag håller nog inte med.

Men utveckla gärna.
Citera
2023-11-29, 20:37
Medlem
Citat:
Jag håller nog inte med.

Men utveckla gärna.
Det finns inte så mycket att utveckla. Din ståndpunkt är av en så filosofisk art att den för diskussion lämpar sig bättre i delforat för filosofi.
Citera
2023-11-29, 20:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det finns inte så mycket att utveckla. Din ståndpunkt är av en så filosofisk art att den för diskussion lämpar sig bättre i delforat för filosofi.

Inte mer än Bröderna Karamazov.
Utveckla annars varför du tycker så.
Citera
2023-11-29, 20:43
Medlem
Citat:
Inte mer än Bröderna Karamazov.
Utveckla annars varför du tycker så.
Jag har redan utvecklat det tillräckligt. Det är flum som hör hemma i filosofi.
Citera
2023-11-29, 21:06
Medlem
Citat:
Definiera önskade effekter och nytta. Det kan du ju fråga, men det är inte jag som fört ett argument om orsak och verkan. Det är det du som gjort. Jag har ifrågasatt den verkliga kausaliteten, din förenklade koppling mellan orsaken och verkan du påstår dig se.

Problemet med det argumentet för dig är att kunna koppla orsaken till guden du tror på. Sedan gör du det klassiska misstaget att blanda korten. Kommunism är inte sammanhängande med ateism genom någon koppling som kan härledas till gruppen. Du pratar om individer med en politisk åsikt, inte ateism.

Du erkände själv tidigare i tråden att du ser ett samband mellan politiska åsikter och teologiska åsikter. Då sa du att det finns ett samband mellan kristna och "vit-makt-trumpister" (eller dylikt). Det inlägget togs bort. Så du erkänner själv att det finns samband mellan teologi och politik.
Citera
2023-11-29, 21:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag har redan utvecklat det tillräckligt. Det är flum som hör hemma i filosofi.

Kan du inte peka ut exakt vad som är flum så är det du som flummar nu.

Trådens fråga handlar om en klassisk filosofisk problemställning som innefattar det svåra begreppet Gud.
För mig kvittar det om tråden ligger i religion eller filosofi.
Det där kanske du kan ta med moderatorn, annars riskerar du att bli anmäld för off topic.

För att kunna förstå topic så krävs det att man förstår vad Gud betyder i sammanhanget.
Har jag rätt eller fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in