Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
Det löser inte problemet; frågan förflyttas bara längre bak. Varför uppstod det tidigare universumet som resulterade i vårat? Och ett oändligt universum är en omöjlighet av tidsfilosofiska skäl, som jag redogjort för i andra inlägg här i tråden.
Definitionen Gud innefattar det största tänkbara. Det är större att existera än att inte existera; det som inte existerar har noll värde. Därför måste Gud existera. Argumentet är förvånansvärt enkelt men väldigt svårt att bestrida.
Du har rätt i att det inte går att bevisa Guds existens med naturvetenskaplig metodik - men fullständigt fel i att det inte är möjligt att resonera sig fram till Guds existens. Ontologiska gudsbeviset och svaret på universums ursprung är två deduktiva resonemang som gör Guds existens absolut nödvändig.
Filosofi är människor som tänker och begränsas av tankeförmågan.
Vad vi tänker kan vara rätt eller fel, men utan att testa dina tankar med verkliga experiment kan du inte bevisa vad som är rätt eller fel.
Utan att testa din logik mot verkligheten har fu bara en filosofisk trosuppfattning.
Trosuppfattningar kan vara helt ok som filosofier men de är inte inte vetenskap eller ens gämförbara med den matematiska logiken som följer matematikens regler.
Dina filosofiska resonemang om Gud följer inte matematikens logiska regler och är därför inte logik i vetenskaplig bemärkelse.
Jag tror väldigt starkt, men jag ljuger inte med påståenden att det är vetenskapligt bevisat.
Man får tro.
Trosföreställningar kan utgöra väldigt kloka goda livsfilosofier, trots att de inte går att bevisa vetenskapligt.
Faktiskt, vetenskapens svaghet är att den är dålig på att producera goda livsfilosofier.
All tro är inte god, men du har en bättre språngbräda att hamna i det goda om du utgår från en god religion än enbart från vetenskap.