Citat:
Ursprungligen postat av
TunderTarFyr
2) Vad människor tänker eller inte tänker bevisar varken Guds, din eller min existens.
Jag tror Gud är så stor att Gud är allt, men att jag tänker att Gud är större än allt vi kan tänka bevisar inte Guds existens.
Diploid, om jag tänker att du är 2 (två) centimeter lång, bevisar min tanke om dig att du verkligen är 2 cm lång?
Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
2) Nej, eftersom vi kan mäta min längd och visa att du har fel. Det ontologiska gudsbeviset har ingenting att göra med människans subjektiva uppfattningar; Gud måste existera per definition.
diploid? TunderTarFyr skriver att bara för att om hen tänker eller "tror" att du är 2 cm lång, så bevisar det inte att du är det? Eller hur?
Du skriver, "Nej", det stämmer eftersom "vi såklart kan mäta din längd och se vem som har fel"?
Så här kommer min fråga! Om en person alltså "tror" att du
är 2cm lång. Och en annan person tror att du
inte är 2cm lång? Hur tar man då reda på vem som har rätt?
Som du just skrev, så tar vi givetvis fram ett måttband eller en tumstock. Ett verktyg som vi alltså inte bara objektivt kan verfiera, undersöka och testa om det kan mäta din längd på ett exakt sätt? Utan som även objektivt också kan
avgöra vem som har rätt eller fel. Eller hur?
Så då kommer det verkliga frågan. Om en person istället "tror" att en gud existerar och en annan att en gud inte existerar? Hur tar vi reda på vem som har rätt?
Med andra ord diploid? Vad har du för verktyg som kan vi använda som är lika objektivt som en tumstock som kan verfiera om din gud existerar eller inte? Hur kan vi objektiv testa att du har rätt?